روسیه 2018

رسانه هایی که در کمپین های ضد روسی فعال هستند، با محوریت حقوق بشر، ماجرای سوریه و مسکوهراسی در تلاشند تا از جام جهانی 2018 روسیه یک مرداب خطرناک برای برندهای تجاری بزرگ جهان بسازند.

سرویس ورزش مشرق - چیز زیادی به آغاز جام جهانی فوتبال به میزبانی روسیه باقی نمانده و این کشور در میان چالش های کوچک و بزرگ خود، باید تکلیف بُعد اقتصادی این تورنمنت بزرگ را نیز روشن کند. شوخی که نیست، بیش از 3 میلیارد تماشاگر تلویزیونی درگیر این تورنمنت بزرگ جهانی خواهند بود و کدام برند جهانی است که نخواهد در این تبلیغ موثر و تضمین شده شرکت داشته باشد؟

شاید نیازی به اثبات این ادعا نباشد که جام جهانی فوتبال با اختلاف، بزرگتر، حساستر و جذابتر از توردوفرانس، المپیک و جایزه بزرگ تنیس است. از همان سال 1930 که این رقابت جهانی به میزبانی و قهرمانی اروگوئه کلید خورد، نقش سرنوشت ساز برندها به چشم می آمد و کم کم کار به جایی رسید که فقط آسیایی ها مخاطب ویترین مهیج فوتبال بودند و بقیه جهان سرگرم استفاده مالی از این جام!

تحقیقات هدفمند و حساب شده اخیر نشان می دهد که جام جهانی تقریبا در همه بازارهای جهانی مورد بررسی قرار گرفته و زیر ذره بین برندهای موفق دنیا است. به رغم همه ضمانت‌های جهانی و جذابیت های تجاری و تبلیغاتی، برندها با چالش‌هایی در روسیه از جمله کپی رایت، حق صاحب اثر، تعهدات قانونی، ثبات ارزی و اطمینان از اجرای وعده های داده شده روبرو هستند.

کار بازاریابی سخت شده، ماجرای مرگ یک جاسوس شاید دو جانبه در انگلیس و هجمه رسانه های بریتانیایی و البته همراهی رسانه های وابسته در این موضوع وجهه چندان مناسبی برای روسیه در فضای تجاری و اعتمادسازی برای برندها، باقی نگذاشته است.

خیلی ها نگران ضد تبلیغ هستند. از 8 غول حامی فیفا، تنها 5 مورد برای حضور در روسیه معرفی شده اند و وقتی خود فیفا رغبتی برای سوق دادن همکاران مالی خود به سمت مسکو ندارد، دیگر چه توقعی می شود از برندهای بزرگ جهانی داشت؟

فیفا تلاش دارد چهره ناپاک خود را که از حکام قبلی بر جای مانده به بهانه جام جهانی 2018 پاک و زیبا جلوه دهد و در این میان چندان تشنه درآمدزایی و سود مالی نیست، روسیه هم بدش نمی‌آید اتیکت دوپینگ و ناپاکی های قبلی را به بهانه یابی جام جهانی از روی پیشانی خود بردارد.

بدیهی است که دوست استراتژیک مسکو یعنی چین در جام جهانی حضوری پررنگ داشته باشد، تا همین حالا گروه تجاری واندا بر مسکو 2018 سایه انداخته است. کیا، ویزا، هیوندای، کوکاکولا نیز کم کم در حال پیوستن به صف حامیان روسیه 2018 هستند. چند کارخانه تازه پا گرفته گوشی های هوشمند چینی و البته مک دونالدو مردد بر سر دوراهی آمریکا و روسیه نیز در راهند.

در این میان برخی برندها تصمیم گرفته اند به صورت غیر مستقیم و شاید بتوان گفت چراغ خاموش در حال سوار شدن بر قطار مسکو 2018 هستند، نایک روی لباس و وسایل تیم ملی برزیل به دنبال جاودانه شدن است اما انصافاً دست به خطری بزرگ و تاریخی زده است.

خیلی از برندها در این میان همکاری بی سر و صدا با بازیکنان را به فضای شلوغ برندینگ در جام جهانی ترجیح می دهند. موارد متعددی جام جهانی 2018 روسیه را تهدید می کنند، هولیگانسیم، قطر 2022 و رشوه‌هایی که لو رفته، نژادپرستی، فسادهای مالی و اخلاقی و ...

برندهای بزرگ جهان در صورت حضور در مسکو 2018 تن به یک رولت روسی تمام عیار می دهند، یکی از فشنگ ها ممکن است شقیقه یک مدیر ایده آل گرا را به لخته های گرم و تازه منعقد شده روی دیوار پخش کند. از طرفی ممکن است هر 5 شلیک این بازی مرگ بار، بی نتیجه باشد و برند مورد نظر به عرش برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس