تصرف شهر رقه به دست نیروهای کرد سوریه

در ماه های گذشته تحرکات دولت ترکیه و رژیم عربستان در شمال سوریه به شدت افزایش یافته و هر دو کشور برای نفوذ بیشتر با یکدیگر به سختی در حال رقابت هستند.

به گزارش مشرق، از شهر اشغالی الباب در شمال استان حلب سوریه خبر می رسد، درگیری میان شهروندان و عناصر تروریستی موسوم به سپر فرات که به صورت مستقیم تحت حمایت ارتش ترکیه هستند، دوباره آغاز شده است.

از سویی دیگر، شب گذشته هم درگیری شدیدی میان عناصر تروریستی «احرارالشرقیه» با تروریست هایی که مسئولیت تامین امنیت شهر را بر عهده در میدان «السنتر» به وقوع پیوست و شماری از طرفین و مردم کشته و زخمی شدند؛ تعدادی از رستوان ها و کافه ها در جریان این درگیری ها خسارت هایی را متحمل شدند.

بر اساس اعلام منابع میدانی، سه شنبه شب هم یک خودروی انتحاری در شهرک قباسین در شمال شهر الباب منفجر شد که خسارت های مالی فراوانی را در این منطقه برجای گذاشت.

شهر اشغالی الباب در روزهای گذشته هم شاهد تظاهرات مردم  و عشایر علیه گروه های تروریستی بود که در نهایت به درگیری میان طرفین منجر شد و شماری کشته و زخمی شدند.

به گزارش مشرق، از زمان اشغال شهر الباب در اواخر پاییز سال 95، شهروندان نسبت به جنایت های نیروهای ارتش ترکیه و تروریست ها از جمله غارت اموال عمومی و مردم اعتراض دارند.

از شهر رقه و مناطق حومه خبرها حاکیست، مردم در روزهای گذشته تظاهرات های اعتراضی را علیه شبه نظامیان کُرد برگزار کردند؛ نیروهای کُرد هم در واکنش به این اعتراض ها از ورود مواد غذایی به شهر جلوگیری می کنند.

تظاهرات در محله های مختلف شهر الرقه و مناطق حومه با هدف خروج اشغالگران خارجی ( نیروهای نظامی آمریکایی) و شبه نظامیان کُرد همچنان ادامه دارد؛ شبه نظامیان کُرد در ماه های گذشته شمار زیادی از جوانان شهر را به اجبار به مناطق جنگی فرستادند و شماری از اهالی را هم به دلیل اعتراض و برگزاری تظاهرات به زندان های سری منتقل کردند.

از سویی دیگر، گروهی از شبه نظامیان کُرد حمله گسترده ای را هم علیه یکی از فرماندهان گروه تروریستی«تیپ انقلابی های الرقه» (ثوار الرقه) در نزدیکی میدان «البرازی» در مرکز شهر الرقه انجام دادند.

عناصر گروه تروریستی « تیپ انقلابی الرقه» که در منطقه حضور داشتند مانع از ورود شبه نظامیان کُرد به خانه این فرمانده شدند و در جریان درگیری سنگین شماری از دو طرف کشته و زخمی شدند.

پس از این درگیری ها بود که شماری از ساکنان محله «الرمیله» تظاهرات گسترده ای را ترتیب دادند و خواستار خروج شبه نظامیان کُرد از منطقه شدند؛ براساس اعلام منابع میدانی، نمانیدگان ائتلاف غربی - عربی به سرکردگی نیروهای آمریکایی به سرعت جلسه ای را برای توقف درگیری ها برگزار کردند.

به گزارش مشرق، در ماه های گذشته تحرکات دولت ترکیه و  رژیم عربستان در شمال سوریه به شدت افزایش یافته و هر دو کشور برای نفوذ بیشتر با یکدیگر به سختی در حال رقابت هستند.

آنکارا با حمایت گسترده  از عناصر تروریستی تلاش می کند از نفوذ بیشتر نیروهای کُرد در شمال سوریه بکاهد و آنان را تحت فشار بیشتر قرار دهد اما شاهزاده های سعودی در یک تغییر جهت 180 درجه ای به دنبال قدرتمند تر کردن شبه نظامیان کُرد هستند تا بتوانند جای پای خود را در شمال سوریه محکم کنند.

ترکیه و عربستان به خوبی دریافته اند که در مقطع فعلی نمی توانند در برابر نیروهای ارتش سوریه عرضه اندام کنند و همین مسئله باعث شده آنان با نفوذ در شمال به دنبال امتیازگیری در مذاکرات سیاسی باشند.

چند تن از شاهزادگان سعودی در هفته های اخیر به شهر رقه و مناطق حومه سفر کردند و به شبه نظامیان گُرد پیشنهاد دادند در ازای دریافت بسته های حمایتی، اجازه استقرار هزاران نفر از عناصر تروریستی جیش الاسلام را در استان رقه صادر کنند.

به گزارش مشرق، رژیم سعودی درصدد است با این پیشنهاد، مرحله نخست نفوذ خود را در شمال سوریه عملی کند و از سویی دیگر به اختلاف عناصر تروریستی جیش الاسلام  به سایر گروه های تروریستی در استان حلب به گونه ای دیگر پایان دهد و از ضعیف شدن آنان جلوگیری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • AE ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
    39 30
    چی میگی؟ ترکیه نصف سوریه رو در دست داره ولی عربستان در سوریه کاره ای نیست. ترکیه 12 پایگاه نظامی در نقاط مختلف سوریه دارد آنگاه با عربستان در بیفتد؟ ممکن نیست
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
    31 16
    باید دولت سوریه در این میان از این اختلافات استفاده کند و مردم شهر رقه پایگاه نظامیان امریکایی را هدف قرار دهند
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
      8 1
      بشار اسد باید مواظب باشه چون آمریکا منتظر بهانس تا ابو کمال رو تصرف کنه و ارتباط زمینی ایران و سوریه رو قطع کنه
  • AE ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    3 31
    عربستان قصد داره اعراب رو علیه نیروهای کُرد بشورونه...در حالی که اگر همین نیروهای کُرد نبودند معلوم نبود تا چند سال دیگه داعش داشت اعراب رو سلاخی می کرد...تیپ انقلابیون رقه مستقیما از امارات و سعودی دستور میگیره
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
      19 1
      چی میگی متن رو بخون گفته کردها متحد عربستان هستند
  • علی احمدی IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    2 14
    ترامپ قمار بر علیه ایران را برده است...حتی روسیه و چین مواضع محتاطانه در پیش گرفته اند. اوضاع اقتصاد داخل ایران خوب نیست و قیمت اجناس و خدمات جهش قابل توجه یافته است. در منطقه نیز مخالفان و بخصوص اسرائیل و عربستان در جبهه های نبرد دست پیش دارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس