به گزارش مشرق، مجید قدمی در نشستی خبری با اصحاب رسانه با اشاره به جزئیات سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان اظهار کرد: شرط ثبتنام کلاس اولیها در مدرسه انجام ارزشیابی و سنجش سلامت است و بدین منظور خانوادهها باید به نزدیکترین مدرسه محل زندگی مراجعه کنند و پس از ثبتنام دانشآموز، نوبتدهی آنها در پایگاه سنجش انجام میشود که باید در تاریخ تعیین شده به پایگاه سنجش سلامت مراجعه کنند و اگر در تاریخ تعیین شده مراجعه نکنند جریمه میشوند.
وی افزود: اگر در پایگاه سنجش به مشکل بینایی، شنوایی و ضریب هوشی کودک مشکوک شوند مجدد یکبار دیگر او را در پایگاههای تخصصی بررسی میکنند و اگر در مرحله دوم بررسیها نیز کودک دچار اختلال تشخیص داده شد در صورت اختلالات ذهنی به مدارس استثنایی ارجاع داده میشود اما اگر اختلال جسمی حرکتی، کم بینایی، کم شنوایی و مانند آن را داشته باشد به انتخاب والدین به مدارس عادی در قالب طرح فراگیر وارد میشود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی گفت: هزارو 472 پایگاه سنجش نوآموزان و 50 پایگاه سیار عشایری در سراسر کشور با حضور 10 هزار و 334 نیروی انسانی فعال هستند و استانها میتوانند طرح سنجش را تا 15 روز آینده آغاز و تا پایان شهریور به پایان برسانند و پیشبینی میکنیم یک میلیون و 500 نفر در این طرح سنجش شوند،هزینه انجام سنجش 25 هزار تومان است که به خانوادههای نیازمند تخفیف داده میشود و طرح برای مناطق عشایری رایگان است.
قدمی با اشاره به سنجش یک و نیم میلیون نوآموز در سال گذشته بیان کرد: از این میزان 72 درصد سابقه دوره پیش دبستانی داشتند و در سنجش سلامت حدود 5 درصد دانشآموزان به تعداد 74 هزار و 717 نفر دچار چاقی مفرط، 9 هزار نفر کوتاهی قد مفرط و 68 هزار نفر دیرآموز بودند همچنین در دوره پیش از دبستان سنجش اجباری نیست اما کمک میکند غربالگری و مداخله بهنگام داشته باشیم.
پدیده معلمان اجارهای/ با یک دوره ۶۰ ساعته معلم شوید!
وی در ادامه با اشاره به طرح خدمات حمایتی افزود: از سه سال گذشته 16 هزار دانش آموز خدمات حمایتی چون کاشت حلزون و دارو دریافت کردند و هزینه درمانی تمام پروندهها را پرداخت کرده ایم که در مجموع بیش از 10 میلیارد تومان بابت خدمات حمایتی هزینه کردهایم و این اقدام باعث افزایش آمار دانشآموزان شده است اما بازهم با پدیده پنهانسازی فرزندان معلول توسط برخی خانوادهها روبرو هستیم و معتقدیم آمار حضور دانش آموزان در مدارس استثنایی باید بیش از 1.5 برابر آمار فعلی باشد.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی درباره دانشآموزان اوتیسم بیان کرد: اگر دانش آموز اوتیس عقب ماندگی ذهنی داشته باشد به مدارس استثنایی ارجاع میشود که آمار فعلی در مدارس دو هزار و 117 نفر است و اگر اوتیسم همراه با عقب ماندگی ذهنی نباشد در مدارس عادی تحصیل میکنند.