به گزارش مشرق، اخیرا نقل تحریفشدهای از فتوای آیتالله سیستانی دربارهی جویدن «علک» (آدامس یا سقز یا صمغ مصطکی) در برخی شبکههای وهابی دستاویزی برای حمله به مذهب حقه تشیع شده است.
بیشتر بخوانید:
فتوای علما در قطع مراودات بانکی با روس و انگلیس
فتوایی که مانع از ۵۰ سال سلطه انگلستان بر ایران شد
متن این پرسش و پاسخ بدین شرح است:
پرسش: یکی از فتاوای شما میگوید جویدن «علک» [آدامس یا سقز یا صمغ] در روزهی ماه رمضان باطلکنندهی روزه نیست. آیا این حکم مختص چیزی است که طعمی ندارد یا شامل همهی انواع موجود در بازار میشود؟
پاسخ: جویدن آدامس در حال روزهداری اگر چه در آب دهان طعمی ایجاد کند – ولی آن طعم بخاطر جدا شدن اجزاء آن نباشد – اشکال ندارد. اما اکثر آدامسهای موجود در بازار شامل اجزای قندی و شکر و مانند آن است که در ابتدای جویدن در آب دهان تحلیل و تجزیه میشود، پس روزهدار بایستی از آن اجتناب کند مگر آن که آن اجزاء از بین برود ولو با جویدن آن تا قبل زوال اجزاء.