به گزارش مشرق، گویا قرار نیست حاشیههای مربوط به همکاری شرکت آدیداس با فوتبال ایران تمامی داشته باشد. این مسئله که از حدود یک سال قبل همواره خبرساز شده بود، حالا با پایان رقابتهای جام جهانی وارد فاز تازهای شده است.
بعد از اینکه فدراسیون فوتبال برای تیم ملی ایران در جام جهانی از آدیداس لباس خرید، از گوشه و کنار اخباری درباره قطع همکاری فدراسیون با این شرکت شنیده میشد. حالا با قرار گرفتن نام ایران در فهرست اسامی تحریمی آدیداس این موضوع شکل جدیتری به خود گرفته است.
موضوع تحریم ایران از سوی شرکت آدیداس از جایی مشخص شده که وقتی در سایت این شرکت واژه «IRAN» تایپ میشود تا در محل مدنظر نقش ببندد، این سایت به مخاطب خبر میدهد: «این اسم شامل قوانین شخصیسازی نمیشود. ممنون میشویم اگر اسمی دیگر انتخاب کنید یا اینکه برای گرفتن اطلاعات بیشتر با امور مشتریان تماس بگیرید»!
بهجز کفش برای تهیه لباس هم همینگونه است؛ آنجا هم اگر قرار باشد برای لباسی که طراحی کردهاید، اسمی روی سینه یا پشت پیراهن حک کنید، به شما اجازه نمیدهد از کلمه «IRAN» استفاده کنید. پیام صادرشده در این بخش کمی متفاوت است و وقتی اسم ایران تایپ میشود، به مخاطب خبر داده میشود: «متأسفانه اسمی که وارد کردهاید رد شده است.»
این موضوع در شرایطی رخ میدهد که میتوانید بهراحتی اسم کشورهای مختلف دنیا را که در فهرست ممنوعه قرار نگرفتهاند، انتخاب و روی کفش یا پیراهن خود حک کنید.
آدیداس بزرگترین تولیدهکننده لوازم ورزشی در اروپاست. خاستگاه این کمپانی آلمان است. جالب اینکه همین آلمان و بسیاری از کشورهای غربی بارها فریاد زده و گریبان دریدهاند که بازیهای ورزشی را نباید سیاسی کرد، اما در عمل به گونه دیگری رفتار میکنند!
واکنش فدراسیون به اقدام آدیداس
تحریم ایران از سوی آدیداس با واکنش فدراسیون فوتبال مواجه شده است. صبح دیروز مهدی تاج رئیس فدراسیون در نامهای به ممبینی رئیس کمیته بازاریابی فدراسیون خواهان پیگیری مسئله شده است.
در نامه تاج آمده است: «پیرو حرکت زشت و سخیف شرکت آدیداس درباره نام مقدس ایران عزیز در سایت این شرکت، لازم است هرچه سریعتر مراتب را با هماهنگی دبیرکل محترم و پیگیری ارکان حقوقی فدراسیون در جهت تعقیب این اقدام خلاف آداب حقوق بشردوستانه و همچنین عقد قرارداد با شرکت جایگزین برای رقابتهای جام ملتهای آسیا به انجام برسانید.
بیشک، هیچ شخص حقیقی و حقوقی حق جسارت به ساحت مردم عظیمالشأن ایران عزیزمان را ندارد و فدراسیون فوتبال ضمن تأکید بر ضرورت عذرخواهی این برند از مردم میهنمان، با تمام توان در جهت حفظ شأن و منزلت نام ایران و ایرانی ایستادگی خواهد کرد. روشن است این اتفاق در حالی رخ داده که تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در هنگام قرارداد و در زمان برگزاری رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۸ به طور کامل تعهدات خود را نسبت به این برند انجام داد و پایبندیاش را به مفاد توافق رعایت کرد. مراتب پیگیری با قید فوریت به اطلاع اینجانب برسد.»
ماجرای نایک تکرار شد
این برای اولین بار نیست که یک کمپانی تولیدکننده لوازم ورزشی چنین کاری را با فوتبال ما میکند. نایک چهار روز قبل از اولین بازی تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی روسیه در اقدامی توهینآمیز اعلام کرد که به دلیل تحریمهای آمریکا علیه ایران از عرضه لوازم ورزشی به تیم ملی فوتبال ایران که در گروه دوم مرحله مقدماتی جامجهانی ۲۰۱۸ شرکت کرده، منع شده است.
انتشار چنین خبری موجی از واکنشها در جامعه ایرانی و همچنین کاربران فضای مجازی را در پی داشت و حتی کارلوس کیروش خواستار عذرخواهی این شرکت از بازیکنان تیم ملی ایران شد.
مسئولان فدراسیون هم عذرخواهی کنند
تاج در نامه خود به ممبینی از ضرورت عذرخواهی آدیداس سخن گفته، غافل از اینکه علاوه بر آدیداس، باید مسئولان ورزش و فدراسیون فوتبال هم عذرخواهی کنند. وقتی یک کمپانی این چنین زشت و سخیف رفتار میکند، چه لزومی داشت تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی از آدیداس لباس بخرد و نام این کمپانی را با تحمل هزینه مالی، تبلیغ هم نماید؟!
همین مورد یکی از نشانههای ضعف مدیریت در ساختار فوتبال است، سالیان سال است که انتخاب البسه برای تیم ملی فوتبال ایران تبدیل به موضوعی پیچیده شده، یک بار نامهایی چون آلاشپرت و جیوا مسئلهساز میشود، حالا هم نوبت به آدیداس رسیده است.
مسئله پیش آمده که بیربط به موضوع تحریمهای آمریکا علیه ایران نیست، قطعا به منزله پایان همکاری فدراسیون فوتبال ایران با آدیداس است، در واکنش به این عمل سخیف انتظار میرود اولین اقدام مسئولان فدراسیون انتخاب یک کمپانی مناسب به جای آدیداس است. البته در مذاکره با کمپانی جدید باید قرارداد خوبی امضا شود و تیم ملی برای دریافت لوازم پولی پرداخت نکند. مطمئنا چندین و چند برند چه در داخل و چه در خارج از کشور وجود دارند که میتوان از لوازم آنها برای تیم ملی فوتبال در مسابقات پیش رو از جمله جام ملتهای آسیا استفاده کرد.
اقدام بعدی، تحریم آدیداس از سوی اهالی ورزش و عموم مردم است. وقتی آدیداس ایران را تحریم میکند ما هم باید دست به تحریم این کمپانی بزنیم و از خرید کفش و لباس آدیداس خودداری کنیم؛ این بهترین واکنش اجتماعی جامعه است؛ موضوعی که قطعا با استقبال جمعیت جوان کشور که غرور ملی و هویت ایرانی دارند مواجه میشود.