به گزارش مشرق، برنامه گفتوگوی ویژه خبری ساعت ۱۸:۳۰ شبکه خبر امروز به موضوع تبلیغات پزشکی و ضعف و همچنین خلاءهای قانونی در این زمینه اختصاص داشت که در این برنامه محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامهریزی سازمان نظام پزشکی در ارتباط با تبلیغات پزشکان اظهار داشت: خلاء قانونی در این زمینه نیست و قانونهای لازم در این زمینه پیشبینی شده و مجازاتها نیز دیده شدهاند. سازمان نظام پزشکی بر حسب وظیفه خود در سالهای ۸۴ و ۹۳ آییننامههای لازم را تنظیم کرده و در شورای عالی سازمان نظام پزشکی تصویب و به مراجع ذیربط اعلام شده است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه سلامت کلمهای به اسم تبلیغات نداریم، گفت: هر کسی که بخواهد در حوزه خدمات سلامت، تجهیزات، مواد خوراکی و آشامیدنی و ... اطلاعرسانی کند باید از سازمان نظام پزشکی مجوز لازم را دریافت کرده باشد و در این آییننامه مشخص کردهایم در حوزه خدمات سلامت چه عناوینی را میتوانند استفاده کنند.
معاون نظارت و برنامهریزی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: شبکههای اجتماعی امروزه با تبلیغات زیادی همراه شده و سرعت تحول در این فضا شاید سبب شده که کنترل آن در حوزههای مختلف از دست رود و یا سخت باشد. همچنین پیش از این تبلیغات در شبکههای مجازی جزء موضوع تبلیغ نبود و ما سال گذشته اعلام کردیم که شبکههای مجازی همچون اینستاگرام هم جزو مصادیق تبلیغات به شمار میروند پیامک نیز در این دسته قرار دارند.
* محرومیت پزشکان از فعالیت با ارائه پخش زنده از اتاق عمل
جهانگیری با اشاره به اینکه مصادیق در حال حاضر مشخص است، گفت: گاهی پشت این تبلیغات پزشکان نیستند، بنابراین لازم است دستگاهها مختلفی همچون وزارت ارشاد و صدا و سیما ورود یابند که ما این مشکلات را نیز به شورای عالی فضای مجازی اعلام کردهایم.
وی تصریح کرد: دستورالعملها در این زمینه به روز شده و البته در این زمینه باید دستگاههای مرتبط همکاری کنند.
معاون نظارت و برنامهریزی سازمان نظام پزشکی درمورد پخش زنده برخی از عملهای جراحی در شبکههای مجازی گفت: ما با این مساله برخورد میکنیم و حتی احضار، تذکر و محرومیت پزشکان را داشتهایم که البته محرومیت در صورت تکرار این مساله است.
* ورود دلالان به حوزه تبلیغات پزشکی
بابک نیکو مرام دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی در این برنامه با تاکید بر ضرورت قانونگذاری صریح درزمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی گفت: به نظرم سازمان نظام پزشکی آنطور که باید در این زمینه عمل نکرده و لازم است که اقدامات گستردهتری صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه طبق آییننامه و قانونهای موجود نمایش هر تصویری از بیمار ممنوع است و یا تبلیغاتی همچون جوانسازی پوست و... مجاز نیست،گفت: در کشورهای اروپایی در زمینه جراحیهای زیبایی اطلاعرسانی دارند و این چنین نیست که تبلیغ قبل و بعد از جراحی را در شبکههای مختلف به نمایش گذارند.
وی با بیان اینکه پشت این تبلیغات به نظرم دلالها هستند که البته با برخی از پزشکان در ارتباطاند گفت: پیدا کردن این پزشکان برای سازمان نظام پزشکی مشکل نیست.
رئیس سازمان نظام پزشکی که اکنون آقای ایرج فاضل هستند با تبلیغات مخالف بوده و در آموزشهایی که به ما دادند این مساله را همیشه منع میکردند و لی باید توجه داشت که یک فرد به تنهایی نمیتواند اقدامات گستردهای در این زمینه انجام دهد و نیاز به همکاریهایی در این زمینه وجود دارد.
* هشدار درمورد انجام جراحیهای زیبایی در کلینیکها
در این برنامه ابراهیم رزمپا متخصص گوش و حلق و بینی نیز ضمن هشدار درمورد برخی از جراحیهای زیبایی در کلینیکها و توسط برخی از پزشکان عمومی و حتی غیرپزشک، گفت: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در کنار مردم و رسانهها در پیشگیری از این مساله میتوانند سهیم باشند.
وی افزود: در برخی از انجمنها همچون انجمن گوش و حلق و بینی نظارت بر اخلاق پزشکان پیشبینی شده و اگر تخلفی باشد برخوردهای لازم انجام میگیرد که به نظرم در سایر انجمنها نیز توجه به این مساله ضرورت دارد.