به گزارش مشرق، احمد توکلی، رئیس هیئتمدیره سازمان مردمنهاد دیدهبان شفافیت و عدالت با حضور در برنامه «انعکاس» در پاسخ به سؤال رادیو گفتوگو در رابطه با نقش رسانهها در مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار کرد: در اقتصاد تعریفی داریم که میگوید اگر بازار شیشهای باشد و همه افراد از اطلاعات لازم برخوردار باشند، بازار به نقطه کارا میرسد.»
وی این روند را موجب از میان رفتن اغوا و فریب در بازار دانست و افزود: «برای زندگی در نظام مردمسالار رفتار سیاستمداران باید بهروشنی تبیین شود و مردم ضمن دریافت قدرت [انتخاب]، افراد بهتری را برای تصدیگری انتخاب کنند.»
توکلی اولین قدم در شفافسازی را آگاهی از وقوع منکرات [اقتصادی] در کشور دانست و ادامه داد: «در این میان نقش رسانهها تعیینکننده است و رسانه زمانی بر این مهم فائق میآید که آزاد و مستقل باشد!»
این نماینده اسبق مجلس در ادامه گفتوگو با رادیو گفتوگو، دادن اطلاعات صحیح را در شیشهای شدن فضای رسانهای کشور مهم عنوان و تصریح کرد: «اطلاعات نادرست بازار سیاست را تیرهوتار میکند و اگر رسانه ابزاردست افراد فاسد باشد، [تأثیر منفی خواهد گذاشت].»
توکلی با ابراز تأسف از اینکه رسانهها در کشورمان مدافع منافع گروههای خاصی هستند و گاه با دروغ اهداف خود را پیش میبرند، گفت: «بهعنوانمثال وزارت راه و شهرسازی باید سامانهای برای خانههای خالی طراحی میکرد و فقط در سال اول ۳۲۰ میلیارد تومان به سیستم مالیاتی کشور ضرر زد؛ اما میبینیم برخی رسانهها از وزیر راه دفاع کردند!»
رئیس هیئتمدیره سازمان مردمنهاد دیدهبان شفافیت و عدالت در رابطه با اقدامات این سازمان در رابطه با پول ملی اظهار کرد: «بانک ملی درحالیکه میداند ۱۴ مرداد تحریمها تشدید میشود و از طریق مجرای سامانهای قادر به تجارت طلا و دلار نخواهیم بود، ۲۰ میلیارد دلار و ۶۲ تن طلا را حراج کرد.»
توکلی با بیان اینکه اسامی آنهایی که ارز دریافت کردهاند باید روی صفحه مانیتور بانک مرکزی درج شود، تأکید کرد: «در این صورت ۸۰ میلیون ناظر در بالاترین سطح [از قضایای ارز و سکه اطلاع مییابند] ولی بانک مرکزی از این کار امتناع کرد.»
وی افزود: «برخی رسانهها این شفافیت را تقویت و برخی رسانهها از بانک مرکزی دفاع کردند؛ چراکه بانک مرکزی در نشستها به [برخی] خبرنگاران سکه هدیه میدهد و مسافرتهای خارجی هم برای آنها ایجاد میکند!»