کد خبر 889041
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
محمدرضا پهلوی اعراب

برخلاف تصور بسیاری از مردم در دوران پهلوی نه تنها به کشورهای عربی کمک مالی می‌شده، بلکه برخی جزایر و دختران ایرانی هم در اختیار سران کشورهای عربی قرار می‌گرفته است.

به گزارش مشرق، یکی از انتقادات که هر از چندگاهی به جمهوری اسلامی می‌شود، بحث کمک به کشورهای مظلوم جهان از جمله  چندکشور عربی مانند فلسطین، لبنان، یمن است، شبهه‌ای که بارها به آن‌ پاسخ داده شده است.

برخی از این شبهات از سوی عناصر خارجی به داخل کشور پمپاژ می‌شود و برخی دیگر به دلیل ناآگاهی در داخل کشور دست به دست می‌شود اما نکته تامل برنگیز در این میان، بایکوت کمک‌های ایران  به کشورهای عربی در زمان پهلوی است که رسانه‌های سلطنت‌طلب و غربگرا علاقه‌ای به بازنشر آن ندارند.

نگاهی به روزنامه های پیش از انقلاب نشان می‌دهد محمدرضا شاه برخلاف آن چیزی که تصور می‌شود به کشورهای عربی از جمله مصر و لبنان کمک مالی می‌کرده است.

*‌اطلاعات؛ هفتم مهرماه ۱۳۴۸: کمک محمدرضا پهلوی به همه کشورهای عرب

روزنامه اطلاعات در هفتم مهرماه ۱۳۴۸ مطلبی را از محمدرضا پهلوی منتشر کرد که وی به صراحت از کمک های ایران به تمام کشورهای عرب زبان سحن به میان آورده است.

* اطلاعات؛ اردیبهشت ۱۳۵۴: کمک ۱۲۵ میلیون دلاری ایران به مصر

در صفحه ۴ روزنامه اطلاعات یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۵۴ نوشته شده است: «روزنامه کویتی السیاسیه دیروز گزارش داد که به دنبال ارسال یک پیام خصوصی فوری از طرف  انور سادات که هفته پیش به وسیله فرستاده مخصوص وی، اشرف مروان تقدیم شاهنشاه ایران شد، ایران مبلغ ۱۲۵ میلیون دلار به مصر اهدا کرد.»

* بذل و بخشش خاک ایران به کشورهای عربی

البته کمک های ایران به این کشورها همین چند مورد مالی محدود نمی‌شد چرا که دوران پهلوی هبه دادن بحرین به عرب‌ها، ۲ جزیره ایرانی به نام های " آریانا" و "زرکوه" به امارات، بخشیدن منطقه سوق الجیشی اروند رود (شط العرب) به عراق،  واگذاری قسمت‌هایی از شرق ایران به افغانستان، هبه کردن ارتفاعات آرارات در غرب ایران به ترکیه را هم در کارنامه دارد

* پیشکش دختران ایرانی به سران عرب توسط شاه

در کنار این حاتم‌بخشی‌های پهلوی، آن‌ها زنان و دختران ایرانی را هم در اختیار سران عرب قرار می‌دادند. در صفحه ۱۶۹-۱۷۰ جلد ششم خاطرات اسدالله علم نوشته شده است: «شاه خطاب به اسدالله علم: [سلطان قابوس] در این دو شب خوشگذرانی چه کرد؟ [علم گفت ]:هر شب چهار پنج خانم در اختیارش بود.دخترهای ایرانی خیلی هم تمیز شده‌اند و او هم خیلی دوست دارد!»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رسول ترک IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    3 4
    بسیار عالی موفق باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس