به گزارش مشرق، «یوری بوریسوف» که مسئولیت امور فضایی روسیه را برعهده دارد، گفت: آخرین پرواز فضانوردان آمریکایی با فضاپیماهای روسی آوریل سال 2019 صورت می گیرد و فضانوردان این کشور با فضاپیمای سایوز روسیه به زمین بر می گردند.
وی افزود: با این پرواز، تعهد ما (روسیه) در قرارداد با ناسا برای استفاده فضانوردان آمریکایی از فضاپیماهای روسی برای سفر به ایستگاه فضایی بین المللی به پایان می رسد. با وجود تنش ها و تحریم های متقابل بین مسکو و واشنگتن، آمریکا همچنان به خدمات فضاپیماهای روسیه و نیز استفاده از موتورهای روسی در موشک های فضایی خود وابسته است و ناسا اعتراف کرده وابستگی به خدمات فضایی روسیه ادامه خواهد یافت.
اداره بازرسی ناسا اخیرا اعلام کرده است: هر گونه تاخیر و تعلل در اجرای برنامه های مربوط به پرتاب های فضاپیماهای سرنشین دار آمریکا، موجب ادامه تکیه به خدمات فضاپیماهای روسی در سفرهای فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی می شود.
در گزارش اداره بازرسی ناسا گفته شده است که اگر شرکت های اسپیس ایکس و بویینگ نتوانند تا پایان سال 2018 موشک و فضاپیما برای سفر فضانوردان آمریکایی به ایستگاه فضایی بین المللی بسازند، باید همچنان از خدمات فضاپیماهای روسی برای اعزام فضانوردان آمریکا به این مرکز فضایی استفاده کرد.
بنا به گزارش خبرگزاری تاس، هزینه سفر هر فضانورد آمریکایی به ایستگاه فضایی با فضاپیماهای روسی 51 میلیون دلار است که از سال 2010 و زمان توقف پرواز شاتل آمریکا دو برابر افزایش یافته است و تا کنون نیز 3/4 میلیارد دلار در این زمینه به روسیه پرداخته است.
در گزارش اداره بازرسی ناسا آمده است که اگر این سازمان برنامه پروازهای فضایی سرنشین دار را سال 2015 آغاز می کرد تاکنون بیش از یک میلیارد دلار صرفه جویی کرده بود.به گزارش رسانه های روسی، آمریکا همچنین برای طرح های موشکی خود مجبور به خرید موتورهای موشکی آر-دی180 ساخت کارخانه انر گوماش روسیه است و پیشتر نیز قرارداد یک میلیارد دلاری در این زمینه امضا کرده است.
آمریکا که با استفاده از فرصت دوران نابسامانی اقتصادی و صنعتی روسیه به دلیل فروپاشی شوروی در سال 1991، توانست به پیشروترین کشور در عرصه فضایی تبدیل شود، بر اثر انفجار شاتل در سال 2003 مجبور شد، تقریبا بخش اصلی برنامه های خود را تا جایگزینی سامانه ای مطمئن متوقف کند.