به گزارش مشرق، پرسهزنی مرگ در جادههای ایران چیز جدیدی نیست؛ موضوعی آنقدر قدیمی که گرچه شنیدن مجدد آن کسالتبار است ولی به هر حال واقعیتی است که هر روز دهها خانواده را عزادار، زنها و کودکانی را بیسرپرست، صدها نفر را مجروح و معلول و خسارات سرسام آوری به بار میآورد.
بیشتر بخوانید:
کارنامه عجیب مسئولان در افزایش ایمنی خودروها
همه اینها با اوجگیری سفرهای تابستانی و افزایش مسافرتها همزمان با نزدیک شدن به پایان تعطیلات فصل گرما در پایان شهریور، حساستر از هر زمان دیگر میشود و هر روز اخبار تلخی از مرگ هموطنانمان شنیده میشود که به قصد سفر دل به جاده زده و این سفر نه تنها تلخترین، بلکه شاید آخرین خاطره زندگی آنها را رقم میزند.
به هر حال گرچه در یک دهه اخیر آمار تلفات جادهای که زمانی سر به فلک میکشید و یکی از مرگبارترین اتفاقات جهان را در ایران رقم میزد کاهش یافته و آمار تلفات تصادفات از 27 هزار نفر به حدود 15 هزار نفر رسیده ولی علیرغم همه این کاهشها، 15 هزار نفر نیز عدد بزرگی است که اگر تعداد زنان بیسرپرست شده، کودکان یتیم شده، معلولیتهای حاشیه آن و بسیاری از خسارات مادی و معنوی این سوانح را به این آمار اضافه کنیم، موضوع فراتر و مهمتر از تصادفات سادهای است که اخبارش شنیده میشود؛ موضوعی که حل آن نیازمند عزمی جدی و قطعاً در ابعاد ملی است.
کارشناسان علت بروز حوادث رانندگی را خودرو، جاده و راننده میدانند؛ عواملی که ضعف هریک از آنها میتواند میتواند منجر به وقوع یک حادثه تلخ شود. عواملی که شاید مهمترین آنها «راننده و عامل انسانی» باشد؛ به هر حال گرچه کارشناسان معتقدند با توجه به عامل اشتباهات انسانی، طراحی خودرو و جاده باید به گونهای باشد که نه تنها تشدید کننده اشتباه عامل انسانی و راننده بلکه این اشتباه را پوشش داده و حتی باعث شود خطای عامل انسانی به یک حادثه تلخ منجر نشود بلکه بتواند با ایمنی بالا، تأثیر عامل انسانی را به حداقل ممکن برساند.
هشدار درباره جولان مجدد مرگ در جادهها/ نمودار کاهشی تلفات ترافیکی پس از 10 سال افزایشی شد
اما نکته قابل توجه آن است که آمارهای پزشکی قانونی در سال جاری، حکایت از افزایش آمار تلفات جادهای و صعودی شدن نمودار تلفات ترافیکی پس از حدود یک دهه دارد. موضوعی که زنگ خطری است برای پلیس، وزارت راه، وزارت بهداشت، وزارت صنعت و همه دستگاههای امدادی و خدماتی.
سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه کشور در جلسه کمیته هماهنگی طرحهای ویژه ترافیکی با اشاره به این افزایش تلفات گفت: برابر آمار سازمان پزشکی قانونی در تیر امسال در کل تعداد جان باختگان یک روند افزایشی داشته است.
رئیس پلیس راه کشور ادامه داد: استانهای فارس (شمالی)، اصفهان، آذربایجانشرقی، خراسان رضوی و آذربایجان غربی پنج استانی است که در تابستان سال جاری دارای بیشترین متوفی در حوزه برون شهری بوده است.
همچنین پزشکی قانونی با اعلام گزارشی از میزان تلفات ترافیکی در 4 ماه نخست امسال اعلام کرد: در 4 ماه نخست امسال 5 هزار و 497 نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (5 هزار و 362 نفر) 2.5 درصد افزایش داشته است. این یعنی در 4 ماه امسال 134 بیش از مدت مشابه سال قبل جان خود را از دست دادهاند.
سراب انتظار ارتقای امنیت خودروها و جادهها / خودمان چارهای بیندیشیم
متأسفانه در سالهای اخیر با وجود همه تلاشهایی که برای ارتقای ایمنی خودروها و افزایش کیفیت جادهها و راهها در ایران انجام شده ولی فاصله معنیداری میان ایمنی خودروهای داخلی و حتی ایمنی جادههای کشورمان با خودروهای خارجی و ایمنی راهها و جادههای کشورهای پیشرفته دنیا وجود دارد و این فاصله آنقدر است که شاید نگاه به آن در این شرایط شبیه به یک کمدی باشد. متأسفانه میزان عقبماندگی کشورمان در این میان به اندازهای است که نه تنها ایمنی خودروها، بلکه حتی نقاط حادثهخیز جادهای نیز طی سالهای گذشته و با وجود اعلام مکرر پلیس، مرتفع نشده و به گفته برخی از کارشناسان بودجه ایمنی راهها به اندازهای ناچیز است که حتی جوابگوی خط کشی راههای کشور هم نیست چه برسد به اصلاح هندسی، ایمن سازی جادهها و مسائلی از این دست که باعث تشدید خطای انسانی و مرگ مسافران جادهای میشود.
در این میان و با وجود در نظر گرفتن تمام مشکلات فنی، تکنولوژیکی و حتی بودجهای که پیش پای این دستگاهها وجود دارد شاید باید پذیرفت که بظاعت مدیریتی و فنی این دستگاهها، بیش از این نیست و از همین رو بهترین راهکار برای کاهش مرگ و میر در جادهها، در شرایط موجود، تمرکز بر رانندگان است.
خستگی و خوابآلودگی به صدر جدول عوامل مرگ در جادهها رسید
در شرایطی که به گفته سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا، بیشترین تصادفات سال گذشته مربوط به نیمه دوم شهریور و 23 شهریور بوده است و تعداد تلفات جادهای در آن به بیش از هزار و 700 نفر رسیده، سرهنگ نادر رحمانی در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به اهمیت عامل انسانی در بروز سوانح مرگبار شهریور امسال، میگوید: متأسفانه در روزهای اخیر و با اوجگیری مجدد سفرهای تابستانی طی این روزها، متأسفانه مهمترین عامل مرگ در جادهها، خستگی و خوابآلودگی است؛ موضوعی که باعث شده دوباره این عامل به صدر عوامل مرگبار سوانح رانندگی بیاید.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اضافه کرد: حوادث دلخراش این روزها از جمله مرگ 7 نفر از اعضای یک خانواده در محور سبزوار مشهد به دنبال واژگونی این خودرو و همچنین کشته شدن 4 سرنشین یک خودروی سواری در محور سمنان در صحنه تصادف تنها نمونههایی تلخ از حوادث مرگبار روزهای اخیر است که خستگی راننده و عامل انسانی مهمترین عامل در بروز این سوانح بوده است.
وی معتقد است: به هر حال این یک واقعیت است که رانندگی در برخی جادههای کویری و یکنواختی و طولانی بودن آنها، باعث تشدید خستگی و خوابآلودگی رانندگان میشود و ممکن است در میزان خستگی راننده تأثیرگذار باشد ولی با این وجود باید رانندگان شرایط سفر در این جادهها را با سفر در دیگر راهها متفاوت بدانند و با آگاهی نسبت به این موضوع، توجه بیشتری به نسبت زمان رانندگی و استراحت خود داشته باشند.
رحمانی میگوید: یکنواختی جاده، طولانی بودن مسیر و گرما همگی از عواملی هستند که زمان هوشیاری کامل راننده و میزان توجه وی به جاده را کاهش میدهند و از این رو باید سرنشینان خودرو و رانندگان برای جلوگیری از وقوع حوادث تلخ اینچنینی، حتماً زمان رانندگی در این معابر را کاهش داده و با افزایش دفعات استراحت در مسیر و استفاده از نوشیدنی و آب در حین استراحت، میزان تمرکز راننده را بالا برد تا خدای ناکرده باز هم شاهد بروز چنین حوادث تلخ و دردناکی نباشیم.