کد خبر 904602
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶
آخوندی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، با ارسال تصویری از یک نامه، استعفای خود را رسانه‌ای کرد و این درخواست با موافقت رئیس جمهور قرار گرفت.

به گزارش مشرق، از آغاز دولت یازدهم و روی کار آمدن حسن روحانی با شعار «تدبیر و امید!» بود که «عباس احمد آخوندی» بر صندلی وزارت راه و شهرسازی تکیه زد. آخوندی در پست وزیر راه ۵ سال ماند و در این چند سال خود، دولت، وزارت و کشور را همواره به حاشیه‌های پرانتقادی کشاند که این حواشی وزارت راه و شهرسازی را از وظیفه اصلی آن دور و دورتر کرد.

بیشتر بخوانید

کارنامه اسفبار ۵ سال مدیریت آخوندی

به یاد آورید سخنان حسن روحانی در جریان رأی اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم (۱۵ ماه قبل) که گفت: «من یک وزیری می‌خواهم که اسمش برند باشد برای جذب سرمایه! من شوخی نمی‌کنم، اسامی برخی از وزرای ما در دنیا، برندی جذاب است. [..]وزیر راه من باید کسی باشد که بتواند ۱۸ میلیارد دلار سرمایه خارجی را به کشور بیاورد بدون اینکه از دولت گارانتی بخواهد. آقای آخوندی را می‌خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم هر روز به من نگوید از کدام منابع و پول استفاده کنم و چطوری بازپرداخت شود؟! وزیری می‌خواهم که با شهامت بگوید که هواپیما می‌خرم، پول و بودجه کشور را نیاز ندارم و خودم با این هواپیما بازپرداخت می‌کنم، قرارداد بزرگ می‌بندم و دنیا هم اعتماد می‌کند.»!

روز گذشته مصادف با ۲۸ مهر ماه، آخوندی با انتشار تصویری، خبر از کناره‌گیری خود از این وزارتخانه حساس را رسانه‌ای کرد. این خبر با واکنش‌های بسیاری از طرف طیف‌های مختلف احزاب سیاسی روبرو شد. اصلاح‌طلبان و رسانه‌های آن‌ها با تیترهای عجیب، سعی در فرافکنی حواشی بی‌شمار این وزیر را داشتند.

تاریخ درج شده در متن نامه استعفای عباس آخوندی به ۱۰ شهریور ماه امسال، یعنی چیزی نزدیک به ۵۰ روز گذشته باز می‌گردد. روزنامه کیهان امروز و در شماره ۲۲۰۳۱ خود به انتقاد از این موضوع پرداخت و نوشت: «بر اساس آنچه آخوندی در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده، تاریخ استعفای وی ۱۰ شهریور ۹۷ بوده که تاکنون نزدیک به ۵۰ روز می‌شود که این استعفا از سوی دولتمردان مسکوت مانده است.

جدا از اینکه آخوندی باید پاسخگوی عملکرد «تقریبا هیچ» خود در بخش مسکن و حوزه‌های مربوط به وزارتخانه‌اش باشد، این سؤال به شدت اهمیت می‌یابد که چرا از دهم شهریور تا ۲۸ مهر (روز گذشته) هیچ موضعی از سوی دولتمردان در رد یا تایید این استعفا گرفته نشده؟ آیا دولت به قدری منفعل شده که حتی بعد از ۵۰ روز، توان تصمیم‌گیری درباره کابینه را نداشته و حتی الان هم که این استعفا علنی شده معلوم نیست تا کی این فرایند تصمیم‌گیری طول خواهد کشید؟!

با این حساب؛ اگر خود آخوندی این استعفا را علنی نمی‌کرد ظاهرا دولتمردان هیچگاه به روی خود نمی‌آوردند که یکی از اعضای کابینه توان ادامه کار با این گروه ندارد!»

مسکن مهر طرح مزخرفی هست!

آخوندی در یکی از اظهار نظرهای خود درباره مسکن مهر، این طرح را «مزخرف» خواند که جدا از توهین بودن این نظر، گفتن چنین جمله‌ای توسط وزیر، خلاف عرف به حساب می‌آید.

وی در جواب سوالی دبیر کمیته که از وی پرسیده بود: «وضعیت مسکن مهر مناسب نیست و چندین هزار نفر در کشور و مخصوصا تهران درگیر این موضوع هستند، متاسفانه شما در این قضیه کار مفیدی انجام نداده اید و چندین بار هم در علیه این طرح صحبت کرده اید، میخواستم بدانیم نظرتان در این مورد چیست؟» گفت: «به نظر من طرح خیلی مزخرفی هست!»

آخوندی «مسکن اجتماعی» را طرحی جایگزین برای مسکن مهر معرفی کرد که در ۵ سال تصدی وی در وزارت راه به عنوان وزیر حضور داشت هیچ پیشرفتی از این طرح مشاهده نشد.

حادثه برخورد قطار تبریز-مشهد


برخورد قطار در محور سمنان–دامغان به حادثه برخورد دو قطار مسافربری در حوالی «ایستگاه هفت خوان» در محور سمنان-دامغان اشاره دارد.

در این حادثه که در ساعت ۷:۲۲ صبح روز جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ به وقوع پیوست، قطار سمنان به مشهد به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد. در پی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند. در این حادثه ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند.

بعد از وقوع این حادثه مدیرعامل راه آهن کشور استعفا داد، محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی، با حضور در گفتگوی زنده خبری، ضمن عذرخواهی از حادثه دیدگان و خانواده آن‌ها، استعفا داده و استعفایش از سوی وزیر راه و شهرسازی پذیرفته شد. (وی با وجود عدم داشتن کارنامه مناسب در این زمینه در حال حاضر به عنوان معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران منصوب شده است.)

در حالی که به گفته بسیاری از نمایندگان و کارشناسان این حوزه مقصر اصلی این حادثه وزارت راه و شهرسازی به دلیل عدم ارائه سیستم کنترلی مناسب برای عدم تداخل در حرکت قطارها بوده است، اما این امر از سوی وزارت راه و شهر سازی با سهل انگاری روبرو شده و عملکرد مناسبی از سوی وزارت راه و شهرسازی در این باره صورت نگرفته بود.

پس از این حادثه بود که عباس آخوندی در اظهار نظری سخیف که باعث جریحه‌دار شدن احساسات خانواده‌های داغ‌دیده شد، گفت: همه خانواده‌ها چه آنهایی که کشته شده‌اند و چه آنهایی که مجروح هستند، زیرپوشش بیمه قرار دارند و از این جهت نگرانی خاصی وجود ندارد!

پس از این اظهار نظر و انتقادات شدید به وی، آخوندی بالاخره جلوی دوربین حاضر شد و با بغضی که بسیاری آن را ساختگی و برای سرپوش گذاشتن بر این حادثه و اظهار نظر گذشته خود قلمداد کردند، به خانواده داغ‌دیدگان تسلیت گفت.

این حادثه در آن زمان در حالی به وقوع پیوست که مدتی قبل آخوندی تحت لوای هیئت دولت و در دیداری که با مقام معظم رهبری داشت، گزارشی از سیستم جدید قطارها به رهبری ارائه کرد و مدعی این شد که با این سیستم دیگر شاهد حوادث ریلی نخواهیم بود.

توهین آخوندی به یک خبرنگار

وزیر مستعفی راه در مقاطع مختلف با توهین‌های متعدد باعث تعجب شد. در یکی از این توهین‌ها، وزیر راه با «بی‌عقل» خواندن خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان باعث شد موجی از انتقاد از اهالی رسانه به سمت وی روانه شود. وی بعد از این خطاب به خبرنگار، میکروفون را از دست وی کشیده و قصد پرت کردن آن را داشت که با درخواست این خبرنگار این کار را نکرد.

توهین به مسافران فرودگاه و عدم رسیدگی مناسب به قیمت‌ها

در یکی از ویدئوهایی که در شبکه‌های مجازی و تلویزیون منتشر شد، عدم رسیدگی وزیر مستعفی راه به وضوع قابل دیدن بود. در این ویدئو وزیر راه با لحنی تند به مسافری که در پارکینگ خودروی خود را پارک کرده بود و پس از بازگشت با هزینه نجومی پارکینگ مواجه شده بود مواجه شد.

این برخورد به قدری تند و زننده بود که حتی واکنش‌های بعد از آن از سمت مردم را در مواجهه با آخوندی را نیز در پی داشت.

به نظر می‌رسد وزیر راه با اشاره‌های کوچکی از توهین‌هایی که در طی این ۵ سال در مقاطع مختلف به افراد مختلف از سطوح جامعه کرده است، کلکسیونی را در این مورد از خود به جای گذاشته است.

زلزله کرمانشاه و غیبت طولانی مدت آخوندی

۲۱ آبان ماه سال گذشته بود که زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ دهم در مقیاس ریشتر کرمانشاه و قلب ۸۰ میلیون ایرانی را به لرزه درآورد. در این بین غیبت طولانی مدت عباس آخوندی باعث شد باز هم انتقاداتی به وی و عدم مسئولیت پذیری در کسوت وزیر راه شود که این انتقادات البته با هیچگونه پاسخی از طرف وی همراه نشد. بار عدم مسئولیت پذیری وزارت راه در این حادثه بر دوش مردم ایران بود.

در کنار کمک‌های بی حد و اندازه مردمی، سپاه و ارتش نیز به کمک زلزله زدگان کرمانشاه در سطوح مختلف شتافتند.

باز هم پس از مدت طولانی وزیر راه جلوی دوربین‌ها ظاهر شد و باز هم برای عدم حضور خود در صحنه حادثه و عدم کمک‌رسانی‌ها بی پاسخ بود.

سقوط هواپیما تهران و یاسوج

حدود ساعت ۸:۵۰ دقیقه صبح ۲۹ بهمن ماه سال گذشته و پس از داغ زلزله کرمانشاه بود که سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، داغ جدیدی را بر دل ایرانیان تازه کرد.

هواپیمای ATR-۷۲-۵۰۰ متعلق به هواپیمایی آسمان با شماره پرواز IRC ۳۷۰۴ از کانتر ۲۹ فرودگاه مهرآباد با ۶۶ مسافر و در ساعت ۸ به مقصد یاسوج پرواز کرد و حدود ۵۰ دقیقه بعد از رادار خارج شد. تمامی این مسافران در این حادثه جان خود را از دست دادند و در این بین غیبت مجدد آخوندی باز هم بر سر زبان منتقدین افتاد.

تلاش رسانه‌های اصلاح‌طلب برای تبرئه آخوندی

برخی از رسانه‌های اصلاح طلب امرز با انتشار تیترهایی سعی بر به دست فراموشی سپردن قصورهای عمدی که در وزارت راه و شهرسازی در طی ۵ سال گذشته اتفاق افتاد را داشتند.

بعد از گذشت ۵ سال مشقت بار بدون پذیرفتن حتی یک مورد از قصور توسط وزیر راه دولت حسن روحانی، به نظر نمی‌رسد رسانه‌های اصلاح طلب راه همواری را برای پاک کردن ذهن مردم از توهین‌ها، غیبت‌های طولانی مدت در حوادث گوناگون و عدم پاسخگویی و مسئولیت پذیری «عباس احمد آخوندی» در کسوت وزیر راه و شهرسازی داشته باشند و این کار عملاً با یادآوری‌های مکرر شبکه‌های مجازی از عدم انجام وظیفه وی در حوادثی نظیر آنچه در بالا گفته شد غیر ممکن خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس