اربعین نمایه

سفر اربعین به واسطه‌ حجم انبوه زائران انفرادی و بدون کاروان، درصد احتمال خطاهای سهوی و بروز چنین حوادثی برای زائران را بالا برده است که البته رعایت نکات لازم می‌تواند این درصد را تقریبا به صفر برساند.

به گزارش مشرق، راهپیمایی با شکوه اربعین در کنار تمام انگیزه و اشتیاقی که برای زائرین و دلسوختگان مسیر پر شور و برکت حسینی ایجاد می‌کند و نوید یک سفر به یاد ماندنی و خاطره‌انگیز را به هر زائری می‌دهد، می‌تواند بستر بروز خاطرات و اتفاقات ناخوشایند باشد. اتفاقاتی که به راحتی می‌شود با دقت و تلاش در راستای جلوگیری از آن‌ها، به حلاوت این سفر معنوی و دلچسب افزود.

بیشتر بخوانید:

آموزش گام‌به‌گام خرید ارز اربعین+ عکس

آب و هوای نجف و کربلا در ایام اربعین +عکس

یکی از رایج‌ترین آسیب‌هایی که دامن زائران اباعبدالله و هر یک زائران ایرانی را نه تنها در کشور عراق بلکه در کشورهای دیگری از جمله عربستان برای حج و سوریه برای زیارت می‌گیرد، کم شدن مدارک و اوراق شناسایی است. مدارکی که عملا نشان دهنده‌ی هویت هر فرد است و با توجه به شیوع تروریسم در سطح منطقه‌ی جنوب غربی آسیا، مامورین هر یک از کشورها را نسبت به کنترل مدارک شناسایی و احراز هویت هر یک زائران، به درستی سخت‌گیرتر کرده است.

هرچند معمولا اینگونه سفرهای زیارتی به صورت کاروانی انجام می‌گیرد و معمولا برای جلوگیری از این قبیل آسیب‌ها، مدارک شناسایی زائرین که مهمترین آن در کشورهای خارجی، گذرنامه و ویزاست از سوی مدیران کاروان جمع اوری شده و در پایان سفر به آن‌ها بازگردانده می‌شود اما سفر اربعین به واسطه‌ی حجم انبوه زائران انفرادی و بدون کاروان، درصد احتمال خطاهای سهوی و بروز چنین حوادثی برای زائران را بالا برده است که البته رعایت نکات لازم می‌تواند این درصد را تقریبا به صفر برساند.

توصیه‌ها و راه حل‌ها:
1- در صورت گم شدن، با حفظ آرامش، در دقایق اول، شعاع محدوده جدا شدن را به دقت بررسی کرده و بیش از 4 عمود از محل دور نشوید؛ این را می توانید به عنوان یک قانون بین اعضای گروه تعیین کنید.

2- در صورت گم شدن، با حفظ آرامش، با وسایل ارتباطی نسبت به برقراری تماس با همراهان اقدام کنید. همچنین می توانید از آشنایان و بستگان ایران برای پیگیری و تماس با آن‌ها کمک بگیرید.

3- در صورت گم شدن، با حفظ آرامش، با استفاده از امکانات نرم افزارها یا راهنماهای آفلاین زائر که قبلا از روی گوشی تلفن همراهتان نصب کردید، نسبت به جستجوی گمشده خود یا گروهی که از آن جدا افتاده اید اقدام کنید.

4- در صورت گم شدن، با حفظ آرامش، به نزدیک ترین ایستگاه راهنمای زائر مراجعه کنید.

5- در زمان بهره گیری از خدمات خادمین راهنمای زائر، به راهنمایی های ایشان به دقت توجه و اطمینان کرده و در صورت تاکیدشان بر عدم ترک ایستگاه تا زمان پیدا شدن یا راهنمایی اقدام بعدی، به توصیه شان عمل کنید.

6- در صورت برخورد با افراد گمشده، ضمن پرس و جوی اطلاعات و شرایط اولیه، ایشان را به نزدیک ترین ایستگاه راهنمای زائر هدایت کنید.

7- صرفا در دقایق اول گم شدن، با حفظ آرامش، در صورت وجود بلندگوهای فراخوان نزدیک، نسبت به صدا کردن همراه خود اقدام کنید. البته این موضوع عمدتا نتیجه زیادی در بر نداشته و باید به ایجاد آلودگی صوتی و حق الناس مرتبط با آن توجه نمود. کم اثرترین روش، همین روش بلندگو است!

8- در صورت گم شدن، با حفظ آرامش، با توجه به قرارها و وعده های قبلی‌تان برای حرکت و توقف اقدام کنید.

9- در صورت یافتن مدارک و اسناد دیگران، آن را به نزدیک ترین ایستگاه راهنمای زائر (و یا کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در نجف و کربلا) تحویل دهید.

10- نشانی کنسولگری ها در ربات ستاد راهنمای زائر موجود است.

11- در صورت گم کردن گذرنامه چنانچه در ایستگاه‌های راهنمای زائر ردی از آن نیافتید، با همراه داشتن تصویر یکی از مدارک شناسایی خود (شناسنامه، کارت ملی، پایان خدمت و یا گواهینامه معتبر رانندگی) و عکس، به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید.

12- در صورت گم کردن گذرنامه و همراه نداشتن کپی مدارک شناسایی، از طریق تماس با ایران از بستگان تان بخواهید تصویر یکی از مدارک، را برای تان ارسال کنند.

13- در صورت خاموش بودن تلفن همراه گمشده‌تان، پیامکی با متن مناسب و گویا حاوی محل اسکان فعلی‌تان یا قرار و اقدام بعدی، برای ایشان ارسال کنید تا در صورت روشن شدن گوشی، آن را در اولین فرصت دریافت کند.

14- هنگامی که همسفران خود را گم کردید، به توصیه‌های قبلی در خصوص موبایل و شارژ باتری توجه ویژه نمائید تا در این موقعیت خطیر با مشکل خاموش شدن گوشی مواجه نشوید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    1 0
    البته برای گم نشدن می تونن در محل عمود ها با هم قرار بذارن که اگه گم شدن در ان عمود ها همدیگر را پیدا کنند کاری که اکثر زائرها انجام میدادن و برای همین عمودهای رند مثل 50 ، 100، 150 و ....مملو از جمعیتی بود که منتظر رفیقانشان بودند و به راحتی هم استراحتی می کردند هم همدیگر را پیدا می کردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس