سعد الحریری نمایه

یک روزنامه آمریکایی گزارش داده نخست‌وزیر لبنان که سال گذشته احتمالاً توسط سعودی‌ها ربوده شده بود، هفته گذشته چاره‌ای جز شرکت در کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض نداشت.

به گزارش مشرق، یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشته «سعد الحریری»، نخست‌وزیر لبنان، چاره‌ای جز شرکت در کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض در کنار «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی نداشته است. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشت: «سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان تقریباً یک سال بعد از آنکه عربستان سعودی او را برای استعفایی اکنون لغو شده تحت فشار قرار گذاشت کماکان گروگان ریاض است.»

تحلیلگران سیاسی لبنان در گفت‌وگو با وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند الحریری هفته گذشته، در شرایطی که فشارها علیه عربستان سعودی به دلیل قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی شدت گرفته بود، چاره‌ای جز شرکت در کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض نداشته است. 

روزنامه آمریکایی نوشته الحریری برای تشکیل دولت جدید به پول و حمایت سیاسی عربستان سعودی نیاز دارد. به علاوه، او برای جلوگیری از قدرت گرفتن حزب‌الله در لبنان، خودش را محتاج این حمایت می‌داند.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته الحریری در جریان کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض، وقتی که محمد بن سلمان به مزاح از ربوده شدنش توسط سعودی‌ها و استعفای اجباری‌اش سخن گفت، خندید. 

محمد بن سلمان گفت: «نخست‌وزیر سعد [الحریری] دو روز در عربستان سعودی می‌ماند، پس لطفاً شایعه‌ای در کار نباشد که او ربوده شده.»

سعدالحریری در پاسخ، در حالی که دست‌هایش را رو به بالا گرفته بود و لبخند می‌زد گفت: «من به میل و اراده خودم اینجا هستم.»   

معمای استعفای سال گذشته سعد الحریری در نوامبر سال گذشته، در حالی که در مسافرت به عربستان سعودی به سر می‌برد هنوز حل نشده باقی مانده است. او ۴ نوامبر متن استعفانامه خود را در شبکه تلویزیونی العربیه عربستان سعودی و به صورت ضبط شده خواند.

منابع مختلف از فرانسه گرفته تا آمریکا و مقام‌های داخل لبنان استعفای سعد الحریری را اجباری و تحت فشار «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی دانستند. او چند روز بعد هم در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی عربستان سعودی رفتارهایی از خودش به نمایش گذاشت که شائبه اجباری بودن استعفا و ربوده شدنش در ریاض توسط عوامل بن سلمان را تقویت کرد.

الحریری تا ۲۱ نوامبر در عربستان سعودی ماند و در این روز به دعوت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به پاریس سفر کرد. بعد از این سفر او به لبنان بازگشت و استعفایش را پس گرفت.

«سامی عطاالله»، مدیر اندیشکده مرکز مطالعات سیاسی لبنان این گمانه‌زنی درباره اینکه حضور سعد الحریری در «داووس صحرا» احتمال ربوده شدن او توسط عربستان سعودی را تضعیف می‌کند را رد کرد و گفت: «حریری مجبور به نرمش در برابر مقام‌های سعودی بود. اگر او حامیان خارجی دولتش را رها کند، در حالی که سایر گروه‌ها از حمایت‌های سیاسی، مالی و نظامی برخوردارند، بیشتر تضعیف خواهد شد.»

مقام‌های سعودی و دفتر سعد الحریری به درخواست‌ وال‌استریت‌ژورنال برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ نداده‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
    0 0
    تعجبم چرا لبنانی ها این خوک کثیف رو تحمل میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس