به گزارش مشرق، بازار خودرو ایران کم کم به خواب زمستانی میرود، گویا رکود باز به بازار برگشته است. کشش قیمتی هم البته بیش از این نیست و به همین دلیل، بسیاری از خریداران و فروشندگان متقاعد شدهاند که باید قیمتها را به سطح متعادل و معقول خود برگردانند. اینجا است که روند منطقی حاکم میشود و خریداران هم به امید اینکه قیمت کاهش بیشتری پیدا میکند، اکنون دست نگاه داشتهاند و خرید نمیکنند؛ البته انتظارشان هم درست است. قیمت خودرو در بازار حداقل نسبت به هفته گذشته دو میلیون تومان کاهش را تجربه کرده است، به خصوص در مورد برخی مدلهای خودرو که بی پروا افزایش قیمت را برای خود رقم زده بودند، قیمت بیش از همه کاهش یافته است و همین امر، نویدبخش روزهای آرامی در صنعت خودرو است.
بیشتر بخوانید:
قیمتگذاری خودرو بدون درنظر گرفتن منافع مردم
اکنون خریداران به این نتیجه رسیدهاند که بالا رفتن قیمت با توجه به ارزش ذاتی برخی از مدلهای خودرو، امکان پذیر نیست و بنابراین با توقف تقاضا برای برخی از انواع خودروهایی که نرخهایشان ترمز بریده بود، عرضهکنندگان بیشتر شده اند و بنابراین پیشی گرفتن عرضه از تقاضا، خود به خود کاهش قیمت در بازار را رقم زده است. گزارش میدانی حاکی است که تعداد فروشندگان خودرو بسیار زیاد است و در مقابل، شکلگیری انتظارات کاهشی در بازار این کالای مصرفی، آن را از شکل سرمایهای خارج کرده و بیشتر، افرادی وارد بازار شدهاند که واقعا نیاز به خرید خودرو به عنوان یک کالای مصرفی دارند.
نکته حائز اهمیت این است که اکنون افرادی وارد بازار خرید خودرو میشوند که دلشان میخواهد بیواسطه خرید کنند و اسیر و گرفتار دلالان در بازار نشوند، بنابراین اگر عرضهکننده ای هم وجود داشته باشد که قصد فروش خودرویش را داشته باشد، حتما به این توجه میکند که به فردی خودرویش را بفروشد که مصرفکننده واقعی است، چراکه دلالان قطعا در چنین فضایی، بر سر مال او زده و قیمت را به شدت میشکنند؛ تا با فروش آن به فرد بعدی، سودی برای خود حاصل کنند.
گزارشهای میدانی از بازار خودرو حکایت از آن دارد که تعداد افرادی که عرضه کننده خودرو با قیمتهای بالا هستند، بسیار زیاد شده؛ به گونهای که میزان عرضه بیش از تقاضای واقعیِ مصرفی است ؛ بنابراین عرضه کنندگان به تدریج ناچار می شوند که نرخها را بشکنند . به همین دلیل طی یک هفته تا ده روز گذشته، قیمت برخی از انواع خودروها، حداقل دو میلیون تومان کاهش یافته است؛ این موضوع البته در مورد خودروهای پرتقاضا در بازار، نمود بیشتری دارد.
از سوی دیگر، طرح فروش فوری خودرو نیز که در دست بررسی است و در آن خودروساز قرار است با قیمتی در حدود بینابین قیمت فعلی کارخانه و بازار آزاد با حداکثر زمان تحویل یک هفته تا ده روز، خودرو را عرضه کند نیز دهان به دهان در بازار پیچیده و همین امر برخی را به این نتیجه رسانده است که باید زودتر خودروی خود را بفروشند. این طور میشود که خودرو به دست مصرفکننده واقعی میرسد و البته در این حالت نیز سوداگران مجبور هستند قیمتها را تا سطح فروش فوری کارخانجات پایین بیاورند.
به هرحال اکنون روند کاهشی در بازار خودرو شروع شده و به نظر هم میرسد که این کاهش قیمت، همچنان ادامه داشته باشد تا قیمت خودروهای داخلی پرتقاضا نیز به نرخ معقول نزدیک شود.