به گزارش مشرق به نقل از خانه ملت، حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ظهر امروز شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ در نشست خبری با رسانه های خارجی و داخلی به مناسبت فرا رسیدن ۱۳ آبان اشغال لانه جاسوسی حضور یافت.
فلاحت پیشه ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در قبال پیشنهاد احتمالی مذاکره از سوی آمریکا به صورت آشکار یا مخفی چیست، گفت: در آستانه ۱۳ آبان نوع ادبیات میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بسیار تغییر کرده است و این موضوع بیانگر جایگاهی است که ایران برای خود تعریف کرده است.
وی تصریح کرد: پیش از این گزینه های نظامی و ... علیه ایران مطرح می شد اما امروز عملاً این ادبیات از میان سخنان ایران و آمریکا خارج شده و مباحث دیگری مانند تحریم مطرح شده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ترامپ ناعادلانه ترین نوع تحریم ها را دنبال می کند، اظهار کرد: مذاکره میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا تابو نیست، در زمان برجام هم وزیر امور خارجه ایران در سطح وزارت خارجه اجازه یافت تا با طرف آمریکایی مذاکره داشته باشد.
وی ادامه داد: دولت جدید آمریکا نوع سیاستی را در پیش گرفته که عملاً با روندهای دیپلماتیک محترمانه ای که شکل گرفته بود، مقابله می کند.
فلاحت پیشه تاکید کرد: عملا ایران به عنوان بخشی از این مناسبات شرایط تازه ای را برای خود قرار داده و امروز کشور ما به حدی از بلوغ رسیده است که مذاکرات با کشورهایی که سیاست خصمانه ای هم دارند دیگر تابو نیست اما اینکه با دولت ترامپ و یا کشور دیگری بتوان مذاکره کرد، معتقدم در شرایط کنونی امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اکنون راهبردی برای مذاکره یا جنگ وجود ندارد، می توان اینگونه پیش بینی کرد که یا به سمت جنگ و تقابل نظامی پیش برویم که عملا اکنون این موضوع جزو ادبیات دو طرف نیست.
فلاحت پیشه تاکید کرد: اما اینگونه می توان پیش بینی کرد که در زمان ترامپ و با این سیاست ها در شرایط فعلی مسلما مذاکره میان ما منتفی است، در آمریکا راهبرد حاکم بر سیاست خارجی عمل گرایی است یعنی آن ها نمی توانند در بلندمدت سیاستی را در پیش بگیرند که نتوانند پای تاوان و هزینه های آن بایستند.
وی ادامه داد: در نهایت امکان بازگشت تحریم ها وجود دارد آن هم زمانی که احساس کنند تحریم ها نتیجه ای ندارد، مسلما آمریکایی ها در قبال جمهوری اسلامی ایران به نتیجه ای نخواهند رسید.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا راهبرد مالی میان ایران و اروپا در جریان تحریمها نتیجه بخش خواهد بود اظهار کرد: تحریمها در سال ۵۸ علیه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا شکل گرفت و تنها در زمان برجام بخشی از آنها بازگشت، لذا عملا ایران آمادگی لازم برای مقابله با تحریمها را دارد.
وی ادامه داد: در شرایط تحریمی جدید کشور ما به سمت استفاده از حداقلهای مناسبتها در خارج و ترمیم اقتصاد در داخل حرکت کرد و بسیاری از اقدامات در ایام ثبات اقتصادی طی چند ماه بازگشت تحریمها انجام شد و ما هم در مجلس قوانین خوبی را تصویب کردیم و دولت هم کارهای خوبی را در پیش گرفت، لذا ایرانیها به تحریمها عادت دارند.
فلاحت پیشه با بیان اینکه امروز شاهد یک هجمه روانی علیه ایران هستیم بیان کرد: امروز تمام تحریمهای گذشته را تجمیع کردهاند، لذا موضوع جدیدی به تحریمهای آمریکا اضافه نشده، اما آن چیزی که تازگی دارد وحدتی است که میان تمام جریانهای سیاسی در داخل و برای مقابله با تحریمها شکل گرفت و ما این موضوع را مدیون ترامپ هستیم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: قدم بعدی ما این است که این موضوع را به یک سازوکار اداری و قانونی تبدیل کنیم.
وی تاکید کرد: هیچگاه شرایط مانند قبل از ژنو سال ۱۳۹۳ یعنی موافقتنامهای که مقدمه برجام شد، نخواهد شد. اکنون برخی کشورها تنها از آمریکا حرف شنوی دارند که این موضوع هم کمتر خواهد شد ولی زمان بر است ولی ایرانیها در ۲۲ بهمن با شاخص بهتری مقابل آمریکا قرار خواهند گرفت.
فلاحت پیشه گفت: مناسبات ایران با اروپا از لحاظ سیاسی هیچگاه تا این اندازه خوب نبوده و این یک امتیاز است، اروپایی ها میدانند اگر ایران نبود داعش به مرزهای اروپا میرسید و ایران ۲ هزار ۶۰۰ شهید در راه مقابله با قاچاق به اروپا داده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اینها مولفههایی است که ما را به هم نزدیک کرده و اروپاییها به هیچ وجه وارد مناسبات سیاسی حاکم بر ایران نشدهاند اما بنده انتظار بیشتری از اروپاییها دارم.
وی تصریح کرد: در نشست اخیر با ۲۸ سفیر اروپایی با محوریت اتحادیه اروپا در مجلس این مسائل به صورت جدی مطرح و ما عزم سیاسی اروپاییها را باور کردیم که این موضوع در تاریخ بعد از انقلاب بی سابقه است، اما ان چیزی که هنوز باور نکردهایم عزم اقتصادی و عملی اروپاییهاست که در شرایط تحریمی با ایران همراه شوند.
فلاحت پیشه اظهار کرد: ما از موضع ۳ کشور انگلیس، فرانسه و آلمان و خانم موگرینی استقبال میکنیم که بلافاصله بعد از بازیهای تحریم آمریکا با این موضوع مقابله کرده و با ایران همراهی میکنند که البته دیپلماتهای ما در حال مذاکره در حال رسیدن به راههای عملی هستند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بعد از کنارهگیری ترامپ از ریاست جمهوری بعد از انتخابات آتی امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد، گفت: ما انتظار کنار رفتن و شکست ترامپ از انتخابات را به عنوان بخشی از راهبرد سیاست خارجی خود نداریم، زیرا در سطح راهبردی تفاوتی میان دو حزب موجود در آمریکا وجود ندارد.
وی بیان کرد: معتقدم دنیا آمریکا نیست و دیگر آنکه آمریکا ترامپ نیست، ما سازوکارهای مختلفی برای مذاکره با آمریکا داریم مانند دادگاه لاهه که بر اساس پیمان مودت شکایت کردیم، اعلام شد سطح مبادلات ایران و آمریکا از لحاظ اقتصادی نسبت به قبل از ترامپ بیشتر شده است یعنی سیاستهای ترامپ در داخل آمریکا علیه ایران به ویژه در حوزههای اقتصادی و نخبگی همراه با وی نیستند.
فلاحت پیشه اظهار کرد: ایران به حدی از پختگی رسیده که هیچ تابویی در سیاست خارجی خود ندارد و هر لحظه که بخواهیم میتوانیم وارد فضای سیاست خارجی تازهای شویم، اما در شرایط کنونی راهبردی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه همکاری میان ایران و چین در شرایط تحریم به چه نحوی پیش خواهد رفت، گفت: چین از کشورهای همراه با ایران در مناسبات مختلف به خصوص در عرصه اقتصادی و حتی در دوران تحریمها بوده است.
وی ادامه داد: اکنون پیشانی چالش هژمونیک با آمریکا چین است و در عین حال ملاحظات خود را با آمریکا دنبال میکنند، اکنون چینیها در زمینه خرید نفت دچار نوساناتی شدهاند اما از جمله کشورهایی است که در عرصه فروش نفت ما همکاری خواهند داشت.
فلاحت پیشه در واکنش به سوال دیگری درباره طرح دوفوریتی مقابله با حملات سایبری با آمریکا در مجلس هم اظهار کرد: ایران فاقد قانون برای مقابله با تهدیدات سایبری نیست و بنده با این طرح مخالف هستم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: هر گونه طرحی که منجر به افزایش بحران میان ایران و آمریکا شود با آن مخالف هستم و در این طرح اعلام شده در صورت اثبات حمله سایبری آمریکا به ایران، نیروهای نظامی امکان مقابله با آن را خواهند داشت.
وی اظهار کرد: کشورمان در برابر پدافند غیر عامل فاقد قانون نیست، لذا هر مقابلهای باید با مقابله خود پاسخ داده شود، دنیای امروز مخالف سیاست افراط گرایی آمریکا است.
فلاحت پیشه تاکید کرد: معتقدم افراط گرایی یک انحراف است و نباید جمهوری اسلامی ایران در میدانی بازی کند که دشمنان برای وی طراحی کردهاند، امروز رژیم صهیونیستی برای حفظ شرایط امنیتی، عربستان برای فرار از دموکراسی و آمریکا برای جلوگیری از هژمونی خود در سال ۲۰۲۵ مثلث افراطی گری را ایجاد کردند و وظیفه هر انسانی مقابله با این افراطی گرایی است و ما نباید وارد این مثلث شویم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه روح حاکم بر سیاست کشور ما مقابله با افراط گرایی است اظهار کرد: در غیر این صورت ما بعد از خروج ترامپ از برجام باید آن را پاره میکردیم اما معتقدیم ترامپ دچار یک شرایط افراطی گرایی شده و نمایندگی این قشر از تفکر در آمریکا را رهبری میکند.
وی بیان کرد: مطلع هستیم امریکاییها قرارداد نسل جدید بمبافکنهای ۲۰۰میلیارد دلاری خود را اجرا کردند و این بمب افکنها برای کشتن انسانها استفاده میشود و ما اجازه کشتن زنها و کودکان خود را در یک جنگی که افراطیون به راه میاندازند، نمیدهیم.
فلاحت پیشه با بیان اینکه عمر افراطی گرایی رو به پایان است، افزود: ما بیش از هزار شهید برای مبارزه با داعش دادهایم و اولین شکست داعش را ایران رقم زد و اکنون دیگران میخواهند از این موضوع بهرهبرداری کنند اما ایرانیان جنگ علیه داعش را سامان دادند و یک سال و نیم بعد روسیه وارد این موضوع شد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ایرانیان پیش قراول مبارزه با افراطی گری و داعش هستند و هنوز پرونده آمریکا و عربستان در حمایت از داعش روی میز است.
وی تصریح کرد: آمریکاییها در حالی دارو و مواد غذایی را تحریم میکنند که میگویند این اقدام به خاطر ملت ایران است، اما این اقدام خیانت به ملت ما بوده و مردم این را به خوبی میدانند، ما میدانیم تروریستهایی که به ایران حمله میکنند آخرین جلسه خود را با آمریکاییها برگزار میکنند، اما بعد این آمریکاییها همین ترورها را محکوم میکنند.
فلاحت پیشه گفت: دنیا این موضوع را میداند، اما فضای رسانهای در دنیا به دلیل سرمایهگذاری آمریکاییها و در اختیار داشتن ۸۰ درصد این رسانهها توسط سهامداران متعلق به آژانس جهانی صهیونیست، این مسائل را کتمان میکنند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به موضوع سوئیفت هم بعد از تحریمها افزود: از اروپاییها میخواهیم با استفاده از یک سازوکار مالی بتوان اقتصاد و سیاست خود را پیش ببریم درباره امکان باز گذاشتن سوئیفت برای ایران همچنان منتظر نتیجه مذاکرات با اروپا هستیم.
وی گفت: در طول ایامی که پیش بینی میکردیم آمریکاییها یک جنگ روانی را علیه ما شکل دهند در بانک مرکزی و سیاستهای اقتصادی یک آمادگی در کشور برای مبارزه بلند مدت با تحریمها آمریکا شکل گرفت.
فلاحت پیشه در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه اعلام شده بعد از حادثه ترور در اهواز صدها نفر با موضوع قومیتی و سیاسی به بهانه مقابله با تروریست دستگیر شدهاند، بیان کرد: بنده از همان روزهای اول به اهواز رفتم لذا هیچگونه اقدام قومیتی در آنجا نشده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در میان شهدای ترور افرادی از قومیتهای عرب، فارس و لر وجود داشت، لذا یک اقدام تروریستی مشهود بود. دستگیریها گسترده صحت ندارد و تنها ۲۲ نفر از افراد مرتبط با ترور دستگیر شدند که در نهایت به مجازات اعدام محکوم میشوند.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه موضع شما درباره FATF چیست و آیا ایران پیوستن به آن را میپذیرد، اظهار کرد: مجلس لوایح مرتبط به FATF تصویب شد و اکنون در اختیار مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان قرار دارد.
فلاحت پیشه گفت: در نهایت ایران همکاری لازم را با FATF خواهد داشت البته ما حق شرطها و تحفظهای لازم را در مجلس به کار گرفتهایم زیرا بر اساس سابقه و برخوردها در کنوانسیونهای مختلف شاهد تعریفهای دوگانه از تروریست بودهایم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: من حتی به آن دسته از افرادی که به CFT در مجلس رای منفی دادند و خلاف رای بنده اعلام نظر کردند هم حق میدهم، علت رای منفی آنها تردیدشان نسبت به سیاستهای منفی و دو گانه کشورها در قبال ایران و در لوای کنوانسیونها بود.
وی با اشاره به اینکه تاریخ مناسبات ایران با خارج از کشور مملو از سیاستهای دوگانه در قالب کنوانسیونهای مختلف است، افزود: کسانی که دلسوزانه رای منفی دارند، محق هستند و باید نظرشان شنیده شود به هر حال مجلس رای داد و اکنون این موضوع در حال بررسی است.
فلاحت پیشه تاکید کرد: ایران اقتصاد هجدهم دنیا از لحاظ درآمدهای ناخالص داخلی بوده لذا ما با دنیا کار خواهیم کرد و مطمئنا قطع ارتباط ما با سازمانها و کنوانسیونهای بینالمللی یک دام است و ما با ملاحظات صیانتی مرتبط با منافع و امنیت ملی کشورمان با FATF کار میکنیم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در صورت عمل نکردن اروپاییها به تعهداتشان ایران از برجام خارج میشود، گفت: بارها مسئولان کشورمان موضع خود را در این مورد اعلام کردند که پایبندی ما به برجام منوط به تامین منافع ملی کشور است و تا زمانی که منافع ملی ما تامین شود، در قالب برجام عمل میکنیم.
وی بیان کرد: اگر به روزی برسیم که این منافع تامین نشود، طبیعتا ما هم دیگر جزو برجام نخواهیم بود و جامعه بینالمللی هم این حق را به ما خواهد داد البته در شرایط کنونی کشور هنوز به این موضوع نرسیده و معتقدم امکانات لازم برای پیشبرد سیاستهای کشور به ویژه در زمینه اقتصادی کماکان فراهم است و وارد فضای افراطی نشدهایم که با خارج شدن برجام توسط ترامپ ایجاد شده است.
فلاحتپیشه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا امکان مذاکره در آینده با آمریکا وجود دارد، گفت: آمریکا ترامپ نیست هرچند این نظر مخالفان جدی هم دارد، معتقدم کانال مذاکره با آمریکا را نباید ببندیم اگر مذاکره در حوزههای مختلف وجود دارد، باید شرایط را فراهم کنیم. ضمن آنکه مخالفتهای جدی با دولت ترامپ در حال ایجاد است.
وی ادامه داد: مذاکره دارای حوزههای مختلفی همچون اطلاعاتی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی و دیپلماسی رسمی دارد و حتی امکان دارد مذاکره در سطح نخبگان و دیپلماسی پنهان هم شکل بگیرد، جمهوری اسلامی ایران سابقه همه این مذاکرات را در تاریخ خود دارد. اگر کشور به این نتیجه برسد که مذاکره میتواند منافعش را تامین کند، این امکان حتی در مقابل آمریکا فراهم است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره معافیتهای آمریکا برای هشت کشور به منظور خرید نفت هم گفت: دولت آمریکا به این نتیجه رسید که نمیتواند فروش نفت از ایران را به صفر برساند، همچنین ترامپ نگران فضای روانی بود که امکان داشت با قطع صادرات نفت ایران پیش آید.
فلاحت پیشه بیان کرد: معتقدم این موضوع اثباتکننده قدرت ایران در بازارهای نفتی است البته در این زمان ایران همه راهکارهای خود را برای فروش نفت در پیش میگیرد و از سوی دیگر برخی از کشورها از نوامبر به بعد سفارش و خرید نفت ایران را کاهش دادند که معتقدم این کشورها هم در آینده بیشتر از این نمیتوانند دوام بیاورند لذا امکان دارد برخی از این معافیتها شرایط دیگری را فراهم کند.
وی با تاکید براینکه ما تجربه تحریم را داریم لذا شک نکنید که ایرانیها میتوانند در بدترین شرایط به میزان مورد نیازشان نفت صادر کنند، افزود: ما همچنین جنبههای دیگر اقتصاد را تقویت کردیم، اکنون صادرات غیرنفتی ایران بیش از میزان صادرات نفتی است که همواره در کشور وجود دارد.
فلاحتپیشه تاکید کرد: همچنین اثر مالیات بر بودجه ۵۰ درصد بیشتر از اثر نفت بر بودجه است و اینها کارهایی است که ما انجام دادیم تا نقش صیانتی در حوزه اقتصاد در پیش گیریم. ضمن آنکه ما در کمیسیون امنیت ملی سامان مرزی را برای مقابله با فساد در پیش گرفتیم و شخصا از بسیاری از قسمت های مرزی بازدید کردم و بعضا نابسامانیهایی شکل گرفته که به دنبال آن هستیم تا از ظرفیتهای مرزی استفاده بیشتری کنیم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: مناسبات ما با کشور عراق به گونهای است که صادرات غیرنفتی ما به عراق حدود پنج برابر صادرات ما به ۲۸ کشور اروپایی در شرایط پیک و خوب است و این میزان درباره افغانستان به ۲.۵ برابر میرسد و اینها ظرفیتهایی است که کشور را احیا میکند.
وی بیان کرد: یک اتفاق خوب که در جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده آن است که به جای غافلگیری در برابر تحریم، زمینه برای سامان قانونی و اقتصادی ایجاد شده و از وحدت هم برای رسیدن به این اهداف استفاده میشود و ما در مجلس تمامی تلاش خود را برای رسیدن به نتیجه دنبال میکنیم.
فلاحتپیشه با اشاره به زمان اجرایی شدن طرح اتحادیه اروپا برای مناسبات مالی با ایران هم گفت: ممکن است اجرای طرح اروپاییها تا ابتدای سال میلادی جدید به تاخیر بیفتد، ما روی کمکهای اروپا حساب باز کردیم اما حساب ما راهبردی نیست یعنی اگر کمکها عملیاتی نشود، دچار نوسان جدی نخواهیم شد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ما وابستگی اروپا به آمریکا و شرایط اقتصادی خاص خودمان را میدانیم اما از اروپا هم انتظاراتی داریم، ما بسیاری از مولفههای امنیتی مورد درخواست اروپاییها را تامین کردیم. حتی تلاش شد تا کانالهای مختلفی در حوزه دیپلماسی برای اروپاییها ایجاد کنیم تا در مسائل مختلفی مانند یمن ورود پیدا کنند.
وی اظهار کرد: سعی کردهایم همکاریهای مشترک خاصی را با اروپاییها شکل دهیم لذا پس انتظارمان همکاری متقابل است و ما روی اروپاییها حساب راهبردی نکردهایم تا اگر در این راهبرد نتیجه عکسی دیدیم، کشور در مقابل تحریم دچار مشکل نشود.
فلاحت پیشه در پاسخ به سوالی درباره اینکه برنامه ایران برای خروج از سوریه بعد از ثبات و پایان جنگ چیست، بیان کرد: حضور ایران در سوریه بنا به درخواست دولت مستقر بوده و ایران کمکهای مستشاری موثری هم داشت لذا هر گاه دولت سوریه به نتیجه دیگری برسد، ما در سوریه نخواهیم بود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: همچنین در عالیترین سطح و محکمترین مناسبات برای بازسازی سوریه از ما کمک خواسته شده و قراردادهای خاصی هم بسته شده است و اطمینانی که سوریها در حوزه راهبردی، نظامی و مستشاری و سیاسی به ما کردند، در عرصه اقتصادی هم وجود دارد لذا ما در حال انتقال از حوزه مستشاری به حوزه اقتصادی هستیم اما این کاملا توافقی است.
وی افزود: بسیاری از کشورها به ویژه آمریکا موضوع خروج ایران از سوریه را مطرح میکنند که روسها در این میان به صورت نیابتی پاسخ دادند که حضور ایرانیها در سوریه مثبت و موثر است لذا تا زمانی که دولت سوریه بخواهد ما در سوریه میمانیم زیرا دولت سوریه و ما نسبت به ریشهکنی تروریسم شک داریم.
فلاحتپیشه تصریح کرد: از ابتدای دهه ۷۰ مشخصا آمریکا و برخی کشورهای عرب منطقه با همکاری اطلاعاتی موساد به دنبال انتقال تروریسم هستند و هر گاه نقش گروهی از تروریستها در جنگ به پایان میرسد، رهبرانشان را نجات داده و در جای دیگری به آنها امکانات میدهند تا دوباره شکل بگیرند به طور نمونه این موضوع را در مورد طالبان، القاعده و اکنون درباره داعش میتوان دید.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکاییها به دنبال انتقال سران داعش هستند، گفت: مشکل آینده در افغانستان است که بخشی از آنها را به این کشور منتقل کردند. آمریکاییها تلاش دارند تا در سوریه گروههای افراطی را به عنوان صاحبان نقش گروههای ایضایی علیه دولت سوریه حفظ کنند و این مسایل را ما و دولت بشار اسد میدانیم به همین دلیل تا زمانی که مناسبات دوجانبه تعیین کرده، ما در سوریه میمانیم و حتما بعد از آن خارج خواهیم شد.
فلاحتپیشه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه نقش تشکلهای بینالمللی برای عبور از تحریمها چیست، گفت: تنها ما به عنوان یک راهبرد برای مقابله با تحریم به سیاستهای داخلی خود نگاه میکنیم و بقیه حوزهها برای ما تاکتیکی است، زیرا ما اثر تحریم بر اقتصاد را میدانیم.
وی افزود: حداقل ۸۰ درصد اقتصاد کشورمان به دلایل تاریخی در دست خودمان است. اقتصاد ایران در زمان جنگ شروع شد و هنوز هم بخش اعظمی از نظام عرضه و تقاضا در دست خودمان است و به همین دلیل تنها موضع راهبردی برای مقابله با تحریمها به سیاستهای داخلیمان برمیگردد. ما بقیه موارد را به عنوان تاکتیک دنبال میکنیم که اگر نتیجه نداد آن را تغییر میدهیم و ما با آمادگی به استقبال تحریمها میرویم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه آیا اعمال تحریمها توسط دولت ترامپ با هدف براندازی صورت میگیرد یا اصلاح نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: سالهاست موضوع براندازی در آمریکا دیگر ارزش عملی ندارد. این را میتوان در ادبیات و رفتار آمریکا با ایران دید که دیگر موضوع براندازی کنار رفته زیرا ایران کشوری است که مانع براندازی بسیاری دیگر از کشورهایی در دنیا شده که دنیا برای براندازی آن کشور دست به دست هم داده بود.
فلاحتپیشه تصریح کرد: آمریکاییها بحث اصلاح رفتار را مطرح میکنند و ترامپ به این ادعایش بسیار خوشبین است که این موضع هم به دلیل عدم شناخت از ایران است یا اینکه بیش از حد عملیات روانی را بر راهبرد سیاست خارجی ایران حاکم میداند.
وی ادامه داد: انتظار ترامپ آن است که ایران دو خصیصه اصلیاش به عنوان عامل قدرتش را کنار بگذارد که آنها شامل عمق استراتژیک و قدرت موشکی میشود. ما کشوری همچون عراق نیستیم که در داخل کشورمان محاصره شویم، ما در کل منطقه صاحب نقش و عمل هستیم و صاحب نفوذیم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: به هیچ وجه نمیتوانند چنین توانی را از ما بگیرند. در آن سمت ملتهای آزادیخواه قرار دارند که در طول تاریخ علت اصلی بدبختی خود را آمریکا و برخی متحدان منطقهای میدانند لذا رابطه متقابلی وجود دارد و امثال ترامپ به راحتی نمیتوانند این زنجیره را باز کنند.
فلاحتپیشه ضمن تاکید بر قدرت موشکی ایران هم اظهار کرد: در زمان جنگ مسئولان ما با یک هواپیما به برخی کشورها همچون لیبی و کره شمالی میرفتند و دو یا سه موشک میآورند و هر دو هفته یک بار موشکی به عراق زده میشد اما اکنون ایران کشوری است که در زمینه فناوریهای مختلف موشکی ۱۰ سال از تمام رقبای منطقهای خود پیش رفته است که این موضوع را آمریکاییها هم میدانند و قبول دارند. لذا آقای ترامپ چطور انتظار دارد چنین امتیازی را از ما بگیرد که مانع از آن میشود اقدام علیه ما شکل گیرد؟