کد خبر 912516
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
خودرو نمایه

اخیراً یک رسانه دولت مدعی شده قرار است قیمت مصوب خودرو ۵درصد کمتر از حاشیه بازار شود که این امر با سکوت وزارت صنعت روبه‌رو شده و بازار خودرو را بلاتکلیف‌تر از روزهای گذشته کرده است.

به گزارش مشرق، ماجرای افزایش قیمت خودرو در طول چند هفته اخیر بسیار داغ شده و نقل قول‌های متعددی در مورد سرنوشت قیمت‌ها در بازار مطرح می‌شود. در این شرایط خودروسازان که مدعی اصلی افزایش قیمت‌ها هستند مدام با ادله‌های خاص خودشان بر طبل  گرانی خودرو می‌زنند و وزارت صنعت هم همسو با آنها خبرهای ضد و نقیضی در مورد تغییرات قیمت خودرو را مطرح می‌کند، به‌نحوی که یک روز معاون سابق وزیر صنعت می‌گوید "قیمت‌های جدید خودرو را یک‌شنبه هفته جاری  اعلام خواهیم کرد" و از طرف دیگر وزارت صنعت با ارسال اطلاعیه‌ای از عدم تصمیم‌گیری در مورد قیمت خودرو  صحبت می‌کند. در نهایت هم خبر از پیشنهادات 10ماده‌ای به وزیر صنعت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دنا ۸۰ میلیون تومان شد+جدول قیمت

البته از طرف دیگر صدور مجوز افزایش قیمت خودرو را موکول به امضای رئیس جمهور عنوان می‌کنند. جالب اینجاست روزنامه دولت هم در جدیدترین اظهار نظر خود به‌نقل از یک مقام آگاه مدعی شده "در جلسه شنبه 26 آبان ماه معاونین وزیر، خودروسازان، قطعه‌سازان و کارشناسان خودرو قرار شده قیمت خودرو 5 درصد کمتر از حاشیه بازار شود".

متأسفانه همین اخبار عاملی شده تا بازار این روزهای خرید و فروش خودرو در بلاتکلیفی قرار داشته و کمتر معاملاتی در آن انجام شود. عمده فروشندگان خودرو مقصر اصلی وضعیت امروز بازار را خودروسازان می‌دانند چرا که با کاهش عرضه باعث شده‌اند تا فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار شکاف بسیاری پیدا کرده و دست دلالان و واسطه‌گران در بازار باز شود.

فروشندگان خودرو با اعلام اینکه دلیل شرایط این روزهای بازار خودرو و ایجاد شکاف قیمتی کارخانه تا بازار خودروها فقط متوجه خودروسازان است می‌گویند: مگر می‌شود قیمت کاذب این روزهای بازار را معیار قرار داده و فروش کارخانه خودرو زیر 5 درصد بازار باشد. مگر قیمت خودروی 50 میلیون تومانی کارخانه که امروز به 135 میلیون تومان رسیده منطقی است! متأسفانه بازار رها شده و هیچ تصمیمی برای مدیریت آن اتخاذ نمی‌شود.

در حال حاضر اختلاف قیمت کارخانه تا بازار خودروهای زیر 30 میلیون تومان از ١٣ تا ١٥ میلیون تومان و خودروهای 30 تا ٤٥ میلیون تومان ٢٣ تا ٤٧ میلیون تومان و خودروهای ٤٥ تا ٥٥ میلیون تومان ٤٣ تا ٥٨ میلیون تومان رشد پیدا کرده و خبری هم از نظارت دستگاه‌ها بر بازار نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    2 2
    چر با آزادی مشگل دارید؟
  • US ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    19 1
    واردات آزاد بشه قیمت اینها هم آزادتر باشه!
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    1 1
    یعنی چی ؟ در این مملکت همه چیز همینطور الله بختکیه.
  • علی IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    0 1
    تا الان روی خودرو به مردم یارانه پرداخت می شده است ؟در دیزی بازه حیای گربه کجاست
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    1 1
    امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
  • رضا IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    0 0
    با سلام. در حالي كه بيشتر خريداران خودرو از شركت ايران خودرو براي خودروهايي مثل پارس ال ايكس و دنا پلاس مربوط به سال قبل هستند اما ايران خودرو براي اين خودروها از تيرماه امسال دعوتنامه صادر نكرده و اين در حالي است كه خريداران مهر، آبان و آذر سال گذشته خودروها را به صورت پيش خريد ثبت نام كرده اند و حدود 50 درصد قيمت نهايي محصول را نيز در آن زمان پرداخت كرده اند كه با آن پول مي شد همه قطعات خودرو را خريداري كرد. با اينكه تيرماه هم يك افزايش قيمت شامل ما شده اما ايران خودرو از ارسال دعوتنامه خودداري مي كند و منتظر است تا قيمتها مجدداً افزايش داده شود. جالب تر اينكه همين خودروها را به صورت آزاد و توسط نمايندگي ها با قيمت نجومي عرضه بازار مي كنند اما براي قيمت مصوب براي بيشتر خودروها عرضه قطره چكاني دارند و براي خودروهاي ذكر شده هم كه به كل ارسال دعوتنامه را قطع كرده اند. وزارت صمت و سازمان حمايت هم صرفاً حامي توليد كننده هستند تا اونجا كه وزير محترم صمت در برنامه گفتگوي خبري شبكه 2 به صراحت اعلام كرد كه افزايش قيمت فقط شامل خريدهاي قطعي نمي شود در حالي كه براساس آيين نامه حمايت از حقوق مصرف كننده خودرو (مصوب هیات وزیران سال 95) قيمت بايد براساس زمان تحويل مندرج در قرارداد محاسبه گردد و حداكثر زمان پيش فروش عادي هم بايد 12 ماه باشد اما الان براي ما هم از موعد تحويل گذشته و هم از 12 ماه. ظاهرا هيچ كس حامي حقوق مصرف كننده نيست. سازمان حمایت فقط حامی خودروسازان هست تا مصرف کنندگان. لااقل ای کاش اسم این سازمان عوض می شد به سازمان حمایت از تولیدکنندگان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس