به گزارش مشرق، سیدمهدی حسینی بعدازظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه انجمن صنفی امداد خودرو کشور از سیام آبانماه ۱۳۹۴ تأسیس شد، گفت: این انجمن متشکل از۳۰ شرکت است که عضویت رسمی این انجمن را دارا هستند.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات مردم در مواجهه با امدادخودروها نرخهای غیرمشخص و غیرشفاف بود، گفت: تلاش کردیم کنترل کاربرها را در سطح جادههای کشور و شهرها در دست گیریم. در این راستا برای اولین بار در حوزه اصناف دستگاههای پوز(کارت خوان) برای امداد خودروها در نظر گرفتیم و همه موارد شامل تعمیر، امداد، لوازم یدکی و...در آن لحاظ شده است.
رئیس انجمن صنفی امداد خودروی کشور افزود: نرخ یدکش بسته به نوع خودروی نیازمند امداد متفاوت است و همه نرخها در داخل دستگاههای پز مشخص شده است و مردم میتوانند بسته به میزان کیلومتری که خودروی آنها جابهجا شده است و یا نحوه امدادی که دریافت کردهاند، هزینه مشخص بپردازند.
بیشتر بخوانید:
کاسبی 118 با امداد خودروهای تقلبی+فیلم
صحنهای عجیب در خیابانهای تهران!
امداد خودرو مدرن در ژاپن+فیلم
حسینی گفت: برحسب نوع ماشینی که امداد دریافت میکند تا ۱۰ کیلومتر بعد از آن به عنوان رقم اولیه دریافت میشود و از کیلومتر دهم به بعد بر حسب نوع ماشین که در سه دسته تقسیم شده است، قیمتها متفاوت است.
وی ادامه داد: نرخ پایه ورودی از ۵۵ هزار تومان آغاز میشود و پس از آن ۷۰ هزار تومان و ۱۲۰ هزار تومان بسته به نوع خودرو متفاوت است.
* نحوه دسترسی به امدادخودرو و شناسایی امدادخودروهای معتبر
رئیس انجمن صنفی امداد خودروی کشور اظهار داشت: تاکنون ۴ هزار دستگاه پز به امدادگرانی که کد شناسه دریافت کردهاند، ارائه شده است.
حسینی گفت: مردم میتوانند پلاک خودروی امدادی را به سامانه ۱۰۰۰۰۱۵۹۳ ارسال کنند که در جواب اگر امدادخودرو معتبر و دارای شناسه باشد، نام امدادگر، شماره پلاک خودرو، شرکت خدماتدهنده، شماره تماس با آن شرکت و شماره موبایل راننده ارسال میشود و اگر آن امدادخودرو معتبر نبود، اعلام میشود که اطلاعاتی یافته نشد.
وی افزود: مردم برای دسترسی سریع و راحت به امدادخودروهای معتبر میتوانند در سراسر کشور و جادهها بدون کد شماره تلفن ۱۵۹۳ را شمارهگیری کنند که به زودی شماره تلفن ۱۵۹۴ هم به آن اضافه میشود.
* همکاری با دانشگاه علم و صنعت برای صدور مجوز امدادگری خودرو
وی با بیان اینکه امدادگران خودرو به ۲ بخش درجه یک و درجه ۲ تقسیم شدهاند، گفت: این موضوع در پز نیز به صورت تفکیک ارائه شده است. امدادگران درجه یک امتحانات امدادگری میدهند و درجه سردوشی میگیرند.
رئیس انجمن صنفی امداد خودروی کشور افزود: مدرک امدادگری درجه ۲ نیز با همکاری دانشگاه علم و صنعت ارائه میشود، امدادگران پس از آنکه مدرک درجه یک را گرفتند در دانشگاه علم و صنعت مدرک درجه ۲ را اخذ میکنند.
* پاسخ به شائبه روغنریزی در جاده چالوس توسط برخی امدادخودروها
حسینی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر رسیدگی به عملکرد امدادخودروها و انتشار چندین فیلم در شبکههای مجازی مبنی بر ریختن گازوئیل در جادهها توسط امدادخودروها بابت ایجاد تصادف و حضور آنها بر سر صحنه توضیح داد: این موضوع از سوی دادستان البرز پیگیری شد. ما مکاتبهای با دادستانی البرز داشتیم و اعلام کردیم که آمادهایم موضوع را کارشناسی کنیم و صحت یا عدم صحت موضوع را اثبات کنیم.
وی گفت: پس از بررسی موضوع به این نتیجه رسیدیم که خودروهای سنگین و اتوبوسها که از جاده چالوس عبور کنند، مخزن سوخت خود را در ابتدا از گازوئیل بیش از اندازه پر میکنند سپس در ادامه مسیر برای آنکه در سربالاییها خودروی آنها سوخترسانی بهتری داشته باشد با نگاهی سنتی درب مخازن سوخت را باز نگه میدارند تا سوخت به راحتی به موتور برسد و قدرت موتور کم نشود. همین موضوع موجب میشود که در پیچهای جادهای گازوئیل از باک آنها به بیرون ریخته شود و این موجب بروز حوادث بعدی میشود.
رئیس انجمن صنفی امداد خودروی کشور افزود: البته در سالهای گذشته فردی این کار را در محور چالوس انجام داده بود که دستگیر شد.
* حضور مافیا در حوزه امدادخودرو خطرناک شده است
حسینی بیان داشت: متأسفانه در حوزه امدادخودرو برخی دولتیها و شبهدولتیها هم حضور دارند که جای تأمل دارد، به چه دلیل قصد دارند، در این حوزه فعالیت کنند.
وی مدعی شد همین عوامل دولتی و شبه دولتی فعال در حوزه امدادخودرو از عوامل بروز تخلف هستند.
رئیس انجمن صنفی امداد خودروی کشور با ادعای اینکه مافیا در امدادخودرو خطرناک است، گفت: بارها اعلام کردهایم که کانونی مثل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که وابسته به میراث فرهنگی و گردشگری است، چرا در حوزه امدادخودرو وارد میشود؛ این کانون وابستگی کامل به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارد و طبق اساسنامه آن مدیرعامل کانون را رئیس سازمان میراث فرهنگی تعیین میکند.
حسینی ادامه داد: این کانون مدعی است که دلیل ورود آنها به عرصه امدادخودرو به این دلیل است که به عنوان نماینده ایران در مجامع جهانی معاهدهای را امضا کردند که به خودروی جهانگردان خدمات دهند و با همین دلیل وارد عرصه امدادخودروی داخلی هم شدهاند و این کار در واقع سیاست اصل ۴۴ را زیر سؤال میبرد.
* توقیف خودروهای متفرقه که در لوای یدک کش فعالیت میکردند
وی با بیان اینکه دستور قضایی توقیف امدادخودروهای غیرقانونی و متفرقه در دادسرای ۳۳ صادر شده است، گفت: در مرحله اول در همین استان تهران ۱۰۰ امدادخودروی غیرقانونی شناسایی شد که ۲۰ خودرو به پارکینگ منتقل شد و ۸۰ خودرو هم هدایت شدند.
رئیس انجمن صنفی امداد خودرو کشور افزود: از خودروهای توقیف شده ۵ دستگاه بیسیم توقیف شد آنها فرکانس پلیس راهور را شنود میکردند و وقتی تصادفی اعلام میشد قبل از پلیس وارد صحنه تصادف میشدند.
حسینی گفت: حتی از این امدادخودروهای غیرقانونی شوکر و مواد مخدر کشف شد.
* شناسایی یک شرکت در لوای امدادخودرو که مدعی صدور کارت معاینه فنی بود
رئیس انجمن صنفی امداد خودرو کشور گفت:به تازگی شرکتی که با نام امدادخودرو ثبت شده بود، اما کارهای غیرقانونی انجام میداد، شناسایی شده است.
حسینی گفت: این شرکت در تماس با مردم مدعی صدور کارت معاینه فنی بود و با دریافت ۲۱۸ هزار تومان از آنها اعلام میکرد که کارت معاینه فنی برای آنها صادر میکند و آنها میتوانند در شهر تردد کنند، در حالی که این موضوع اغفال مردم و سودجویی از آنها بود.
وی بیان داشت: در این راستا شرکت مذکور که در یکی از مناطق تهران دفتر داشت شناسایی شد که به زودی قانون درباره آنها تصمیمگیری میکند.