پیشنهاد تخصیص ماهانه ۳۰ لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومانی به هر نفر

شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی پیشنهاد کرد سهمیه بنزین یارانه‌ای به صورت «ماهانه ۳۰ لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومانی به ازای هر فرد» در نظر گرفته شود و این سهمیه بر بستر کد ملّی، به سرپرست خانوار تخصیص یابد.

به گزارش مشرق، شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در یک گزارش سیاستی تحت عنوان «تخصیص سهمیه بنزین به هر نفر بر بستر کد ملّی خانوار» پیشنهادی در خصوص سهمیه بندی بنزین ارائه کرد.

بر اساس گزارش این نهاد سیاست پژوهی و کانون تفکر، الگوی تخصیص سهمیه بنزین به هر خودرو که طی سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴ بر بستر کارت سوخت اجرایی شد، آثار مثبتی در مدیریت مصرف و کنترل قاچاق داشت. با این وجود، افرادی که خودرو نداشتند یا کم‌مصرف بودند، در این الگو مدنظر قرار نگرفته و حقوقشان از منابع عمومی کشور اعطا نگردید؛ چرا که عملاً بنزین یارانه‌ای تنها به افراد دارای خودرو و موتور سیکلت تعلق می‌گرفت و این مصداق تخصیص ناعادلانه و غیربهینه منابع بود.

بیشتر بخوانید:

دوربرگردان کارت سوخت پس از پنج سال خسارت

آقای زنگنه امروز مسئولیت رشد بی‌رویه مصرف بنزین را می‌پذیرد؟

کلاه‎برداری تازه در برخی پمپ‌ بنزین‌ها

الگوی تخصیص ماهانه ۳۰ لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومانی به هر نفر

طبق گزارش شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، حال که دولت بنا دارد مجددا کارت سوخت را فعال نماید و از مزایای آن بهره ببرد، ضروری است در الگوی اجرای آن بازنگری صورت گیرد. الگوی پیشنهادی جایگزین، «تخصیص سهمیه به هر فرد بر بستر کد ملّی سرپرست خانوار» است. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود سهمیه بنزین یارانه‌ای به صورت «ماهانه ۳۰ لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومانی به ازای هر فرد» در نظر گرفته شود و این سهمیه بر بستر کد ملّی، به سرپرست خانوار تخصیص یابد. نرخ مصارف مازاد بر سهمیه نیز (نرخ آزاد) در بازاری که بین مردم برای خرید و فروش سهمیه شکل می‌گیرد، تعیین گردد.

در این الگو، افرادی که مصرف بنزین ندارند یا کم‌مصرف هستند، می توانند با فروش سهمیه خود در بازاری متشکّل از طریق سازوکارهای نرم افزاری، از مابه‌التفاوت نرخ آزاد و نرخ یارانه‌ای بنزین به صورت مستقیم منتفع شوند؛ لذا مسئله پرداخت یارانه نقدی دیگر برای دولت وجود نخواهد داشت و به صورت خودکار این یارانه تخصیص می یابد. همچنین از آنجا که در این سازوکار، نرخ آزاد یارانه چندانی ندارد، مشکل قاچاق و تخصیص یارانه پنهان انرژی به پرمصرف‌ها نیز مرتفع می گردد.

در قالب این الگو در صورت لزوم، امکان مدیریت بازار و تعیین نرخ آزاد به صورت تکلیفی نیز توسط دولت وجود دارد. در واقع دولت می‌تواند به‌صورت گام‌به‌گام و با اتخاذ سیاست های هوشمندانه، نرخ دوم را تدریجاً به سمت قیمت فوب خلیج فارس سوق دهد و از آزادسازی ناگهانی آن بپرهیزد.

لزوم کنترل نرخ حمل و نقل عمومی پس از سهمیه بندی

طبق گزارش سیاستی شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی همزمان با اجرای این طرح، به منظور جلوگیری از اثرگذاری نرخ آزاد بنزین بر هزینه‌های عمومی، باید نرخ حمل و نقل عمومی کنترل شود. این مهم با رفع موانع توسعه سی.ان.جی در کشور امکان‌پذیر است چراکه تقریباً همه تاکسی‌ها دوگانه‌سوز هستند.

ذکر این نکته ضروری است که توسعۀ سی.ان.جی (و حتی ال.پی.جی در نیمۀ شمالی کشور) نه فقط برای تاکسی‌ها بلکه برای همۀ افراد و شرکت‌های خدماتی که فعالیت آن‌ها وابسته به حمل‌ونقل است، مفید واقع خواهد شد. به این معنی که اگر موانع و معضلاتی که پیش روی سوخت‌های جایگزین است رفع شود، اقشار گوناگون بسته به میزان منفعتی که از جایگزینی بنزین با سی.ان.جی دارند، از این بازار استقبال خواهند کرد.

علاوه بر این، برای اطمینان بیشتر می‌توان تخصیص سهمیه ویژه به تاکسی‌ها را نیز مانند گذشته در دستور کار قرار داد. اگر نرخ حمل و نقل عمومی ثابت بماند، عمده تبعات روانی نرخ آزاد بنزین بر سایر هزینه های خانوار قابل کنترل خواهد بود.

۶ مزیت تخصیص سهمیه بنزین به هر فرد برای مردم و دولت

طبق گزارش شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، تخصیص سهمیه بنزین به هر فرد بر بستر کد ملّی خانوار، مزایای متعددی نسبت به الگوی تخصیص سهمیه به هر خودرو برای مردم و دولت دارد. این مزایا عبارتند از:

یک- به عدالت نزدیک‌تر است؛ چرا که خانوارهای بدون خودرو یا کم‌مصرف نیز از دریافت سهمیه بنزین خود منفعت کسب می‌کنند و لذا همه خانوارها، از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند.

دو- مشکل قاچاق و یارانه پنهان بنزین پرمصرف‌ها را به صورت دائمی حل می‌کند. چرا که نرخ آزاد تعیین شده با هر سناریو، به نرخ کشورهای همسایه نزدیک بوده و لذا انتقال بنزین به کشورهای همسایه به صورت شفاف و با قیمت منصفانه صورت می‌گیرد. پرمصرف‌ها نیز یارانه اضافی دریافت نمی‌کنند.

سه- افزایش یارانه نقدی مازاد بر ۴۵ هزار تومان فعلی در کار نخواهد بود. در واقع منابع یارانه نقدی از اختیار دولت خارج شده و مستقیماً در اختیار خود مردم قرار خواهد گرفت و از اقشار پردرآمد و دهک های بالا به اقشار کم درآمد منتقل می‌شود.

چهار- یارانه نقدی به صورت مستقیم و کاملاً هدفمند به خانوارهای نیازمند منتقل می‌شود. در واقع دیگر ضرورت ندارد دولت در تشخیص خانوارهای نیازمند دخالت کند؛ بلکه یارانه بنزین به صورت خودکار از اقشار پردرآمد و پرمصرف به خانوارهای بدون خودرو یا کم‌مصرف منتقل می‌شود. مشخصا خانوارهای بدون وسیله نقلیه بیشترین منفعت نقدی را از اجرای این طرح خواهند داشت. به عنوان مثال در صورتی یک خانواده ۴ نفره سهمیه بنزین خود را به نرخ ۲۰۰۰ تومان بفروشد، ماهانه ۲۴۰ هزار تومان منفعت نقدی خواهد داشت.

پنج- نارضایتی عمومی از تغییر نرخ بنزین ایجاد نمی شود؛ چرا که اگر نرخ آزاد بنزین به هر دلیل کاهش یابد، بخشی از جامعه رضایت بیشتری خواهند داشت و بخشی دیگر درآمدشان کم می‌شود؛ اگر نرخ آزاد بنزین گران شود نیز درآمد دهک‌های پایین افزایش می یابد و در مقابل به هزینه بنزین پرمصرف ها افزوده می‌شود. در نتیجه همواره بخشی از جامعه منتفع هستند و نارضایتی عمومی شکل نخواهد گرفت.

شش- در این مدل، روزانه تقریباً ۸۰ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای توزیع می‌شود. اگر تولید فعلی بنزین در داخل روزانه ۹۵ میلیون لیتر در نظر گرفته شود، دولت روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین با نرخ آزاد در بازار داخل خواهد فروخت یا آن را با همین قیمت صادر خواهد کرد. درنتیجه با فرض اختلاف قیمت ۲۰۰۰ تومانی نرخ فروش آزاد نسبت به نرخ سهمیه، دولت روزانه ۳۰ میلیارد تومان و سالانه حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش درآمد نسبت به وضعیت فعلی خواهد داشت. این درآمد به‌طور کامل می‌تواند برای ارتقاء زیرساخت‌ها، تقویت حمل‌ونقل عمومی، حمایت از سوخت‌های جایگزین و بهسازی راه‌های روستایی مورد استفاده قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حمید IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    5 3
    بهتر است که کارت انرژی صادر بشود تا بشود با آن بنزین خرید یا قبض‌های آب و برق و گاز و تلفن را پرداخت کرد
  • سعید IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    9 8
    ۳۰ لیتر و تا سر کوچه بریم تموم میشه دیگ ی قیمت منصفانه تعیین کنید ک ن ب مردم فشار بیاد ن دولت بودجه کم بیاره
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      4 6
      کو چ ت ون چ ق در ب ل ن ده 30ل یتر میخوای این چه طرز نوشتن ه آخه اصلا به تو نباید بنزین بدن
  • ابوالفضل IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    5 6
    با سلام ،حتما اگر يارانه بنزين به همه خانوارها داده شود و بنزين هم با نرخ واقعي توزيع شود عين عدالت است و حتما مصرف سوخت پايين مي آيد.
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    12 10
    لجن نیوز رو سرچ کن مشرق نیوز میاد
  • nima IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    8 1
    جمله واقعا مضحك در توجيح افزايش قيمتها و گرانيها " ( این درآمد به‌طور کامل می‌تواند برای ارتقاء زیرساخت‌ها، تقویت حمل‌ونقل عمومی، حمایت از سوخت‌های جایگزین و بهسازی راه‌ها استفاده كرد )"
  • AE ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    5 2
    اخه نخنگان جامعه برای شهرای بزرگ یه تفاوتی قائل شوید توی تهران این مقدار به کجا میرسه اگه طرح میدید خودتونو توی شرایط قرار بدید بیشتر فکر مردم باشید
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      4 5
      کل بحث اینه که تفاوت قائل نشن نابغه....
  • احسان جباری IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    0 0
    طرح خوب است اگر ریگی به کفش ندارید بنزین را تک نرخی و آزاد کنید مثلاً ۴ هزار تومان هر لیتر و اختلاف آزاد و دولتی را ماهانه پرداخت کنید یعنی بجای ۳۰ لیتر ماهانه به هر نفر ۹۰ هزار تومان سهم سوخت بدهید کسی که ۳۰ لیتر در ماه استفاده کند،هر لیتر را هزار تومان خریده و همه راضی خواهند بود
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    2 2
    پاچه خوار نیوز
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
      0 2
      خفه بابا - خسته نمیشید اینقدر شعر میگید!؟
  • ایران NL ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    4 1
    خدایی خجالت نمیکشین من تا اداره میرم میام هفته ای 30 لیتر بنزین میزنم، تقصیر شما نیست مردم بی عرضه هستن
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      3 2
      بله با قیمت فرانسه باید هم بسوزید. اما اینجا ایران و قیمت بنزین 1000 تومان است نه لیتری 15000 تومان.
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    1 4
    کاملا موافقم
  • امیر IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    1 1
    این رقم برای ساکنین شهری به خصوص کلان شهر ها کمه چون زندگی توی کلان شهرها روی شغل هایی پایه گذاشته شده که کاملا با قیمت بنزین رابطه دارند و بخش بزرگی از زندگی شهریو استفاده از ابزار های حمل نقل تشکیل میده به علت بعد مسافت در حالی که زندگی روستایی یا حتی در شهر های کوچیک این مشکلو نیست در نتیجه بیشترین زحمت برای قشر متوسط ایجاد میشه
  • AE ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    1 0
    خوب قشنگ منم همینو گفتم که در کلان شهر دوبار بری بیرون 30 لیتر جواب نمیده یه کم درست تحلیل کنید
  • AE ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    1 0
    این دولت بی تدبیر و ان پاچه خوارها حالا کدام گوری هستند که کارت سوخت را خلاف میدانستند ویا یارانه که گدا پروی می دانستند حالا خودشان که همان کار ها را می کنند لعنت خدا بر همشان
  • رستمی FR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    1 0
    ریس کمیسیون انرژی مجلس اقای حسنوند .که اصلا تخصصی در این کمیسیون مهم ندارد .ضربه ای به منافع ملی ایران بود با سو مدیریت .چه در معاهده های بین المللی و چه مسائل داخلی خیلی ضعیف عمل شد .بطوریکه افرادی را در صنعت نفت و گاز و نیرو بکار گرفتن که با لابی با زنگنه انجام شد .کبریت به انرژی ایران زدن ......حسنوند و وزیر هر دو از لابی قدرت و ثروت استفاده کرده و منافع ملی را به تمسخر گرفته اند .شما یکبار دیدید که کمیسیون انرژی مجلس اقای حسنوند از وزیر نفت حتی انتقادی کند ...
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    0 0
    این طرح مسخره به فکر چه کسی رسیده است ؟ اگر اینجور است یارانه رو هم به همه بدهند . بعضی ها با پول اون سوخت تهیه کنند .
  • قشقایی IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    2 0
    این مملکت ایران ما اجازه نخواهیم داد بنزین گران شود همه مردم اینبار مثل مردم فرانسه متحد شوند نگذاریم سوخت گران شود ......ماحقمان خیلی زیادتر بوده حداقل دیگه نذاریم بنزین گران تا یکعدده بیشتر دزدی و اختلاس کنن ...... اهورا مزدا یاورتان باشد ایرانی...........................
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    0 0
    کسانیکه دور از شهرها زندگی می کنند،از این طرح متضرر خواهندش و در مزتبه بعد،ساککنا شهرهی کوچک تر.چون شهرهای بزرگ حداقل سیستم حمل ونقل عمومی قابل قبولی دارند
  • جمشید IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    0 0
    اقا من برای رفتن سر کا ر از ماشین شخصی استفاده میکنم .وماهیانه 200حداقل مصرف دارم .این امکان هم فراهم نیست برای کارفرما که به ما سرویس بده یا هزینه سوخت خودتون قضاوت بکنین ماهی حدود 3 میلیون دریافتی منه .اگه 20لیتر بدن خدایی ته باک رو تر میکنه .این راهش نیست
    • استعمار ستیز IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
      0 2
      برو یه ماشین کم مصرف بخر. ما مستضعفین جهان حمایت خود را از این پیشنهاد اعلام مینماییم .
  • خوب IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    0 1
    خوبه همه میرن یه ماشین کم مصرف میخرن مثلاً پژو 2008 اینطوری منابع طبیعی کم مصرف میشه ما پولدار جماعت هم عذاب نمیکشیم
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    0 1
    30 لیتر خیلی کمه در هر ماه 45 لیتر مناسبه
  • ایمان IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    0 0
    خدا لعنت کنه مسببان اینهمه گرونی و فقر و نامیدی رو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس