شب شعر

«شب موسیقی» در دهمین نشست خود، با اجرای رضا مهدوی و موضوع «مدیریت اجرایی موسیقی در کشور»، میزبان علی ترابی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ودکتر مانی جعفر زاده، مدرس دانشگاه بود.

به گزارش مشرق، ترابی در مورد آسیب های تغییر مدیریت ها اظهار داشت: موسیقی به دلیل نداشتن هیچ قانونی در کشور، بسیار متاثر از تغییر و تحول دولت ها بوده است. متاسفانه موسیقی از ثبات لازم برخوردار نبوده است و به لحاظ ساختار اداری و بودجه ضعیف بوده است. همه این نداشتن پایگاه های جدی فرا دستی، باعث شده تا سلایق به راحتی آن را جا به جا کنند. حوزه فرهنگ متاثر از حوزه قدرت است و طبیعی است با تغییرات سیاسی در کشور ، تغییرات فرهنگی شکل بگیرد. دفتر موسیقی نیز مصون از این ماجرا نیست و در دولت های مختلف روندهای مختلفی داشته است.

وی ادامه داد: به نظرم نبود قوانین بیشتر امور را به دست موزیسین ها سپرده است و توفیقات به دست آمده متاثر از حضور موزیسین ها در حوزه اجرا و برنامه ریزی بوده است که البته به صورت آزمون و خطا پیش رفته و شاید دیگر جای آن هست که بعد از این همه سال فعالیت دفتر موسیقی، ما برای تدوین قوانین فرادستی و سند چشم انداز موسیقی تلاشی کنیم.

جعفر زاده در مورد مدیریت حوزه موسیقی گفت: آنچه ما به عنوان موسیقی دان می بینیم دیواری است که مدیر بالای آن نشسته است و با تغییر مدیر این دیوار کوتاه و بلند می شود اما همچنان وجود دارد. خوشبختانه آقای ترابی از بدنه موسیقی آمده اند. ما بسیار مدیرانی داشته ایم که اصلا موسیقی را دوست نداشته اند و یا تصور پرتی از آن داشته اند.

در طول 40 سال اخیر بارها نام دفتر موسیقی تغییر کرده است .ترابی در مورد تغییر نام های دفتر موسیقی توضیح داد: نسبت مستقیمی بین این عناوین و کارایی سیستم وجود ندارد. اینها بیشتر تابع سیاست های کلان بروکراسی اداری بوده است که در خیلی وزارتخانه ها اعمال شد، در حوزه موسیقی شاید بیشتر به چشم آمد.

گردش مالی موسیقی 400 میلیارد تومان، بودجه دفتر موسیقی 10 میلیارد تومان!

ترابی در مورد بودجه گفت: بودجه کاسته نشده است اما در مقایسه با رشد موسیقی و نیازهایش بسیار عقب مانده است. موسیقی در حال حاضر حتی از سینما هم چرخش مالی بیشتری دارد و برآورد مالی این بازار حدود 400 میلیارد تومان گردش مالی در سال است. بودجه ما حدود 10 میلیارد تومان است یعنی عملا هیچ انتظاری نمی شود داشت که از حوزه دفتر موسیقی جریان سازی شود و یا از جریان خاصی حمایت شود.

چه کسی برای آثار ما تصمیم می گیرد؟

مانی جعفر زاده در ادامه بحث پرسید : حوزه اختیارات دفتر موسیقی چقدر است؟ چیزهایی که خارج از حوزه اختیار دفتر موسیقی است در اختیار کجاست؟ دقیقا چه کسی در حال تصمیم گیری برای آثار ماست؟ این برای من موضوع اصلی است.

علی ترابی پاسخ داد: آنچه به حوزه موسیقی مربوط می شود، تصمیم گیرنده نهایی اش دفتر موسیقی است و هیچ شوخی در این مورد با هیج جایی نداریم. اما مثلا در حوزه امنیت برگزاری کنسرت قطعا باید با نهادهای دیگری نیز هماهنگی هایی انجام شود. در حوزه صلاحیت کسانی که در اجرای صحنه ای شرکت دارند از جاهای دیگری استعلام می کنیم. اینها مواردی است که مربوط به خود موسیقی نیست.

وقت بازنگری در شیوه های اجرایی صدور مجوز رسیده است

ترابی در مورد بحث مجوز دادن برای آثار هنری گفت: بعضی نگرانی ها و دیدگاه ها در اوایل انقلاب باعث شد که سمت و سوی مجوزها به شکل خاصی درآید. اما با گذشت زمان و واقع بینی بیشتری که بر مدیران و هنرمندان حاکم شد، به نظرم وقت آن رسیده که یک بازنگری در شیوه های اجرای آن انجام دهیم.

ترابی بی نیاز شدن موسیقی بی کلام از رفتن به شوراهای موسیقی، حذف واسطه گری شرکت های خاص برای ارائه موسیقی به دفتر موسیقی و دائمی شدن مجوز استودیوهای صدا برداری را از کارهای انجام شده در مدت مدیریت خود برشمرد. وی افزود: طرحی را خدمت معاونت هنری داده ایم و آن این است که موسیقی با کلام هم در حوزه های سنتی، کلاسیک و نواحی، فقط شعر و کلامش بررسی شود.

سوال برای صدور مجوز یا بازجویی؟!

جعفر زاده در مورد قسمتهایی از صدور مجوز که به نهادهای دیگر مربوط است گفت: سوالاتی که از ما برای صدور مجوز می پرسند بیشتر شبیه بازجویی است. چه فرقی دارد قطعه ای را من بزنم یا همکارم؟


چگونه برخی کارهای صرفا بزن بکوب مجوز می گیرند؟

ترابی پاسخ داد: مجوز ارشاد به هیچ عنوان ارزش زیبا شناسی ندارد و تصدیق کننده ارزش هنری هیچ کاری نیست. مجوز ارشاد فقط در مورد یک سری شاخص هایی است که باید به صورت حداقلی رعایت شوند.

جعفر زاده ادامه داد: هر نوع موسیقی مخاطب و حق حیات دارد، مشروط بر اینکه تبدیل به تجارت مافیایی نشود و اجازه تنفس به فرهنگ دهد.

حضور آقازاده ها، سم فرهنگی

ترابی در مورد حضور آقازاده ها در بحث فرهنگ گفت: حضور کسانی که پایگاه های قدرت پشتیبان آنهاست برای حوزه فرهنگ سم است. متاسفانه فضای جامعه کمی هیجان زده است و اگر سلبریتی به هر دلیلی پشت کاری بایستد، همه فکر می کنند این کاری است که صدای مردم است. خیلی اوقات من افسوس میخورم که از صداقت مردم سواستفاده می شود تا یک جریانی به یک بحث اقتصادی خاصی برسد.

تزریق پول و زور توسط آقازاده ها، خودکشی فرهنگی

جعفرزاده ادامه داد: ما الان در میانسالی مدیرانی هستیم که اینها اصلا تربیت موسیقیایی ندارند، بسیاری از اینها فرزندانی دارند که با همان شیوه هم تربیت کرده اند، حالا پول و زور دارند و با همان سطح دانش، آن پول و زور را به فرهنگ تزریق می کنند.این یک خودکشی فرهنگی است.

در پایان ترابی گفت: قلع و قمع موسیقی بی ارزش موجب حمایت از موسیقی با ارزش نمی شود.

جعفر زاده در صحبت پایانی خود گفت: ما باید مجوز را با ثبت جا به جا کنیم. این کاری است که هنرمند با رغبت انجام می دهد.

«شب موسیقی» یکی از برنامه های « شب های هنر» است که به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یک شنبه شب ها ساعت 23 به طور زنده، از شبکه 4 سیما پخش می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس