به گزارش مشرق، سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در زمینه قیمت خودرو در یک چندراهی گیر کرده است، گفت: دولت باید پای خود را از سهامداری بازار خودرو بیرون بکشد و به تنظیم بازار خودرو بپردازد.
بیشتر بخوانید
چه نسخهای برای صنعت خودرو پیچیدهاید؟
چه زمانی قیمت خودرو نهایی میشود؟
صف هیئت مدیره ...
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینههای سربار خودروسازان بسیار بالا است، تصریح کرد: خودروسازان بیش از ۱۴۰ الی ۱۵۰ شرکت دارند و به عنوان مثال تنها یکی از شرکتهای ایران خودرو هزار و ۱۵۰ عضو هیئت مدیره دارد.
وی با بیان اینکه این شرکتها ساختمانهای مختلف در مکانهای مختلف دارند، بیان داشت: همچنین سایتهای این شرکتها پراکنده است و در بسیاری از استانها سایتی وجود دارد که میتواند هزینه سرباری را ایجاد کند.
نیروی مازاد
باستانی با بیان اینکه ایران خودرو بیش از ۱۵۰ هزار نیروی مازاد دارد، گفت: ایران خودرو سالیانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان به این نیروی مازاد حقوق میدهد.
لختی در مدیریت
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه به طور مستمر این مشکلات به قطعه سازان هم کشیده میشود، اظهارداشت: باید گفت این لختی در مدیریت نهایتا به قطعه سازان سوق داده میشود و قطعه سازان هم با یک سردرگمی امورات خود را میگذرانند بنابراین زمانی این مشکلات حل میشود که دولت پای خود را از سهامداری خودروسازی بیرون بکشد و به تنظیمگری این بازار بپردازد.
دو راهی دولت
باستانی تصریح کرد: درحال حاضر دولت بر سر دوراهی مانده است که آیا باید ۱۵ هزار نیروی مازاد ایران خودرو و 11 هزار نیروی سایپا را اخراج کند و یا اینکه هزینههای سربار خودروسازان را کاهش دهد.
وی با بیان اینکه دولت نمیتواند درباره هزینههای سربار خودروسازان فشاری بیاورد ،گفت: چرا که دولت خود به عنوان سهامدار کمتر از یک رتبه مدیریتی، مدیرعامل انتخاب میکند و به واقع مدیر عاملی هم که دولت انتخاب کند، دولتی فکرمی کند.
پراید۴۰ میلیون نمیارزد
این نماینده مجلس با بیان اینکه خودروسازان به دنبال راهی برای افزایش قیمت خودرو هستند، گفت: خودروسازان تقاضای ۶۰ الی ۷۰ درصد افزایش قیمت خودرو دارند البته درست هم میگویند و با این شرایط نمیتوانند ادامه دهند البته باید گفت پراید، ۴۰ میلیون نمیارزد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت یک شیشه شیرکاکائو ۴ برابر شده است، گفت: خودروسازان انتظار دارند در این شرایط قیمت خودرو هم افزایش پیدا کند، اما ما معتقدیم که خودروسازان ابتدا باید بروند و هزینههای سربار خود را کم کنند و به مانند یک بخش خصوصی واقعی تولید و در ادامه آنالیز قیمت واقعی ارائه دهند و پس از آن بگویند که قصد افزایش قیمت خودرو را دارند.
قیمت بدون آنالیز
باستانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا خودروسازان آنالیز دقیقی از قیمت تمام شده خود را ارائه نمیدهند، گفت: خودروسازان این آنالیز را به دلیل اینکه هزینههای سربارشان بالاست، نمیتوانند ارائه دهند؛ در حقیقت رویی برای ارائه این آنالیزم ندارند.
وی تاکید کرد: وقتی خودروسازان قصد کنند هزینههای سربار خودروسازی را در آنالیز قیمت خودرو درج کنند دیگر مشخص میشود که پرداخت حقوق آن ۱۱۵۰ هیئت مدیره زیر مجموعهشان، نهایتا به قیمت خودرو اضافه میکند.
باستانی با ذکر مثالی در این رابطه بیان داشت: وقتی ما میبینیم که قیمت مواد اولیه و کار اصلی برای خودرویی، چون پراید ۱۰ میلیون تمام شده و از سوی دیگر هزینههای سربار هم ۱۰ میلیون تومان بوده است. این شرایط می تواند مردم را معترض کند که چرا هزینههای سربار پراید باید آنقدر زیاد باشد و قیمت خوردو را بدین نحوه بالا ببرد. بنابراین خودروسازان به دلایل برشمرده شده از ارائه آنالیز قیمت خودرو پرهیز میکنند.