به گزارش مشرق، دکتر عنایت رضایی پور دبیر کمیته ادیان و مذاهب جنبش مردمی چهل سال پاسداشت انقلاب کبیر اسلامی در سی و ششمین نشست شنبههای انقلاب، دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه را تشریح کرد.
وی در ابتدای سخنان خود به دستاوردها در حوزه جایگاه ادیان توحیدی در دکترین انقلاب اسلامی اشاره کرد و مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه را به شرح زیر اعلام کرد:
جمهوری اسلامی ایران الگوی عینی همبستگی و همدلی بین پیروان ادیان توحیدی است. انقلاب اسلامی ایران، ادیان الهی را در جهان زنده کرد. اندیشهها و افکار امامین انقلاب، موجب همبستگی و همدلی میان پیروان ادیان توحیدی و نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.
دیدارهای متعدد مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) از خانوادههای شهدا، جانبازان و آزادگان اقلیتهای دینی نمادی از احترام به پیروان ادیان توحیدی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.
بیشتر بخوانیم:
عاصمه جهانگیر که بود و چه اقداماتی علیه ایران انجام داد +تصاویر
رژیم صهیونیستی در نگاه امام خمینی(ره)
در دکتریـن انقلاب اسلامی اختلاف میان پیروان ادیان توحیدی ازلحاظ اخلاقـی محکوم است. در جمهوری اسلامی ایران باوجود حاکمیت دینی، رفتار با اقلیتهای دینی باکمال احترام و محبت بوده درحالیکه در کشورهای غربی که مدعی بیطرفی دینی هستند همواره تحریکات دینی را در دستور کار خود قرار میدهند.
رفتار صمیمانه نظام جمهوری اسلامی ایران با پیروان ادیان توحیدی الگوی مطلوبی را از همزیستی مسالمتآمیز به جامعه بشری ارائه کرده است.
کشورهای لیبرال در رفتار با اقلیتهای دینی به منشور سازمان ملل و قوانین مختلـفی که خود وضع کردهاند هرگز پایبند نبودهاند ولی جمهوری اسلامی ایران فراتر از این قوانین بهترین رفتار را با اقلیتهای دینی داشته است.
اعمال خشونت علیه اقلیتهای دینی در کشورهای غربی امری رایج و روزمره است اما آنان در ایران در صلح و آرامش زندگی میکنند.
کشورهای غربی کانون اسلام هراسی، فِرق ضاله و افراطیون دینی هستند ولی نظام جمهوری اسلامی ایران با برگزاری اجلاسهای متعدد بین ادیانی الگوی تعامل میان پیروان ادیان الهی در جهان است.
در طول انقلاب اسلامی پیروان ادیان توحیدی همبستگی خود را با انقلاب اعلام کردند.
با پیروزی انقلاب اسلامی، سرزمین ایران همواره محلی برای اخوت بین ادیان توحیدی شده است
اقلیتهای دینی در ایران همواره در عرصههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور فعالی دارند.
با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی رعایت حقوق اقلیتهای دینی بر پایه همزیستی مسالمتآمیز بهعنوان شـهروند ایرانـی همـواره موردتوجه بوده است.
به رسمیت شناختن حقوق اقلیتهای دینی در قانون اساسی یکی از افتخارات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران اسـت.
بررسی مقایسهای حقـوق اقلیتهای دینی در آمریکا که در معرض خشونت، زورگیری، آزار و اذیت قرار میگیرند، نشانگر برخورد منصفانه و عادلانه جمهوری اسلامی ایران با اقلیتهای دینی است.
در جمهوری اسلامی ایران آزادی انجام مراسم و شعائر دینی، امنیت معابد و اماکن مقدسه، حرمت شخصیتهای روحانی، استقلال قضایی، فعالیتهای اقتصادی و آزادی در روابط اجتماعی، بهطور مساوی برای همه شهروندان ازجمله پیروان اقلیتهای دینی تضمینشده است.
حقوقی که برای اقلیتهای دینی در ایران وجود دارد، با تغییر دولتها تغییری نمیکند؛ زیرا این حقوق برخاسته از قانون اساسی جمهوری اسلامی است.
جهت ارتقاء حضور اقلیتهای دینی در عرصههای مختلف تصمیمگیری و نیز مشارکت فعال آنان در نظام جمهوری اسلامی ایران، اقدامات اساسی در سطوح محلی و ملی در قالب قوانین اساسی و جاری انجامگرفته است.
در جمهوری اسلامی ایران اقلیتهای دینی همچون مسلمانان، از مزایای اقتصادی برخوردارند و مانعی برای فعالیتهای آنان وجود ندارد.
قانون اساسی بهمنظور حفظ و استمرار هویت گروههای اقلیت دینی، زمینههای مشارکت عمومی اقلیتهای دینی را در حوزههای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و روستا فراهم ساخته است.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حقوق شهروندی اقلیتهای دینی همچون تساوی در برابر قانون، محفوظ بودن جان، مال، شغل، مسکن، آزادی عقیده، انتخاب شغل، برخورداری از روند عادلانه دادرسی، داشتن تابعیت، مشارکت در اداره امور کشـور و ... را محترم شمرده است.
برخلاف کشورهای غربی و بخصوص آمریکا، که برساختن فیلمهای سینمایی باهدف اسلام هراسی و واگرایی میان ادیان اصرار دارند، انقلاب اسلامی در این چهار دهه در تولیدات سینمایی خود به تکریم اقلیتهای دینی و همگرایی با آنان توجه داشته است.
حضور و جانفشانی اقلیتهای دینی در جنگ تحمیلی، نشانه علاقه و غیرت آنان نسبت به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است.
در ادامه رضایی پور به دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش ارتقاء وضعیت حقوق اقلیتهای دینی پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد که اهم دستاوردها در این بخش به شرح زیر است:
اقلیتهای دینی در جمهوری اسلامی ایران از حق حضور نماینده در مجلس شورای اسلامی بهره مند هستند.
اقلیتهای دینی بهطور مستمر و بدون هیچ گونه محدودیتی با مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارند و می توانند از طریق آنان، مسائل و مشکلاتشان را مرتفع نمایند.
باوجود جمعیت اندک اقلیتهای دینی در کشور آنان دارای 5 نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند. نکته قابلتوجه اینکه 5 نماینده مذکور حتی اگر جمعیت اقلیتهای ایرانی کمتر از 3 درصد هم شود، بازهم در تمام دوره های مجلس حضور دارند.
طبق قانون اساسی اقلیتهای دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران از حق تشکیل احزاب، تشکلها و سازمانهای مردم نهاد برخوردار هستند.
وجود مدارس اختصاصی برای اقلیتهای دینی در جمهوری اسلامی ایران نشانه بارزی از وجود عدالت تحصیلی برای آنان است.
به برکت انقلاب اسلامی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در کنار زبان فارسی، در مدارس اقلیتهای دینی آزاد است.
امروزه در راستای تحقق برابری و آزادی آموزشی برای همه افراد جامعه، اقلیتهای دینی نیز می توانند مدارس غیرانتفاعی تأسیس نمایند.
در جمهوری اسلامی ایران امتیاز تأسیس آموزشگاه فنی و حرفه ای به اشخاص حقیقی یا حقوقی پیرو یکی از اقلیتهای دینی دادهشده است.
پیروان اقلیتهای دینی از حق ورود به دانشگاه و تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی برخوردار هستند.
دانشجویان اقلیت های دینی می توانند دروس موردنظر خود را بدون هیچگونه محدودیتی از بین کلیه دروس مندرج در جدول دروس عمومی معارف اسلامی انتخاب کرده و بگذرانند.
بهمنظور بهبود کیفیت آموزش در مدارس ویژه اقلیتهای دینی، سهمیهای جهت استخدام معلم در نظر گرفتهشده است که بیانگر توجه جمهوری اسلامی ایران به حقوق آموزشی آنان است.
اقلیتهای دینی می توانند در محدوده فعالیتهای اجتماعی خود، مراکز و مؤسسات فرهنگی تأسیس نمایند.
پیروان ادیان مسیحی، کلیمی و زرتشتی با داشتن کلیساها، کنیسه ها و آتشکده های متعدد، میتوانند مراسم و آیین های مذهبی خود را بهصورت فردی و جمعی آزادانه برگزار کنند.
نظام جمهوری اسلامی ایران امکانات و فرصت هایی در راستای برگزاری مراسم اقلیتهای دینی در نظر گرفته است.
صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در راستای همبستگی با پیروان ادیان توحیدی مراسم مذهبی آنان را پخش می کند.
سینمای اخلاقگرای انقلاب اسلامی همواره تولیداتی با موضوع ارج نهادن به اقلیتهای دینی داشته است («سرو زیرآب» ساخته محمدعلی باشه آهنگر؛ بهترین فیلم با نگاه ملی سی و ششمین دوره فیلم فجر).
عالمان مذهبی اقلیتهای دینی در سایر کشورها نهتنها هیچ محدودیتی برای حضور در ایران و برگزاری مراسمات دینی ندارند بلکه جمهوری اسلامی ایران برای حضور آنان تسهیلاتی نیز در نظر گرفته است.
دانش آموزان اقلیتهای مذهبی شاغل به تحصیل در مدارس عادی مجاز خواهند بود از اعیاد مذهبی و مناسبتهای ویژه خود استفاده نمایند.
در جمهوری اسلامی ایران زندانیان پیرو هر یک از ادیان توحیدی علاوه بر مرخصی پیشبینیشده میتوانند در اعیاد رسمی مرخصی دریافت نمایند.
طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران هر زندانی که دارای یکی از ادیان رسمی کشور باشد، میتواند در آسایشگاه عمومی یا انفرادی خود یک جلد کتاب آسمانی، کتاب دعا، سجاده نماز جهت انجام فرایض دینی داشته باشد.
هر یک از پیروان اقلیتهای دینی میتوانند نماینده مذهبیشان در زندان حضور یافته و در اجرای آداب و مسائل مذهبی، آنان را هدایت و ارشاد نماید.
کارمندان اقلیتهای دینی میتوانند علاوه بر مرخصی استحقاقی در موقع مراسم و اعیاد مذهبی خود با استفاده از حقوق و فوقالعادههای مندرج در حکم کارگزینی از مرخصی برخوردار شوند.
اقلیتهای دینی در راستای آگاهی جامعه و همکیشان خود دارای روزنامه و ماهنامه خاص خود میباشند. اقلیتهای دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران از حق اخذ مجوز چاپ و نشر کتاب برخوردار هستند. اقلیتهای دینی با اخذ مجوز 12 نشریه، موردحمایت مادی و معنوی جمهوری اسلامی ایران هستند.
نخبگان و دانشآموختگان اقلیتهای دینی از امکان اشتغال در پستهای دولتی و دانشگاهی بهرهمند هستند.
پس از انقلاب اسلامی تسهیلاتی جهت مرمت و بازسازی اماکن مذهبی - تاریخی اقلیتهای دینی در نظر گرفتهشده است. در جمهوری اسلامی ایران پیروان اقلیتهای دینی کشور از قبرستانهای اختصاصی بهرهمند هستند.
امروزه به برکت انقلاب اسلامی موقوفات، کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی انجمنها و هیئتهای مذهبی مربوط به اقلیتهای دینی از پرداخت مالیات معاف هستند. در جمهوری اسلامی ایران معابد اقلیتهای دینی برای یکبار و یک انشعاب از پرداخت حق انشعاب آب، دفع فاضلاب، برق و گاز معاف هستند. کلیساها و معابد اقلیتهای دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران از حق الثبت معاف هستند.
پیروان اقلیتهای دینی سردفتر ازدواج و طلاق خاص خود را دارند.اقلیتهای دینی کشور میتوانند مجوز پروانه کارشناسی رسمی دادگستری دریافت کنند.اقلیتهای دینی از اسامی خاص متعلق به زبان خود در نامگذاری محصولات، مؤسسات و اماکن مربوطه استفاده میکنند.
اقلیتهای دینی میتوانند عضو هیئتهای نظام پرستاری شهرستانها و شورای عالی نظام پرستاری باشند.
در نظام جمهوری اسلامی ایران کلیه وقایع مدنی اقلیتها از جمله ازدواج، طلاق و ارث که مهمترین وقایع شخصیه تلقی میشوند، تابع اصول و قوانین فقهی دین آنهاست.
اصناف و کسبه پیروان اقلیتهای دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران میتوانند مجوز فعالیت دریافت نمایند. اقلیتهای دینی از حق خریدوفروش آزادانه و تملک اموال منقول و غیرمنقول برخوردار هستند. پیروان اقلیتهای دینی مانند دیگر افراد جامعه حقوق و مزایای بازنشستگی دریافت مینمایند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقلیتهای دینی علاوه بر بودجه و اعتبارات دولتی، از ردیف بودجه اختصاصی نیز بهرهمند هستند.
نقش انقلاب اسلامی در تحقق همدلی و همبستگی با پیروان دین الهی کلیمی از دیگر محورهای سی و ششمین نشست شنبههای انقلاب بود که دبیر کمیته ادیان و مذاهب به آن پرداخت و دستاوردهای انقلاب اسلامی در این بخش را اینگونه برشمرد:
به دلیل اندیشه های عدالتخواهانه انقلاب اسلامی، کلیمیان امکانات خود را در اختیار مبارزین انقلابی قراردادند.
کارکنان بیمارستان سپیر متعلق به کلیمیان، در دوران مبارزه علیه رژیم ستمشاهی در جهت همبستگی و همدلی با سایر ملت انقلابی ایران خدماتی به مجروحین انقلابی ارائه دادند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی به علت فراهم شدن فضای همدلی در کشور، بیمارستان سپیر برای همه ایرانیان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه میدهد. علیرغم تعداد بسیار اندک کلیمیان در کشور، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند. به برکت انقلاب اسلامی کلیمیان در سراسر کشور دارای 32 انجمن و سازمان مردمنهاد فعال هستند.
در دوره جمهوری اسلامی ایران نسبت به دوره پهلوی دیدگاه جامعه به کلیمیان مثبت شده است. در نظام جمهوری اسلامی ایران کلیمیان در سراسر کشور دارای حدود 70 کنیسه فعال بوده و آزادانه به انجام مناسک مذهبی خود میپردازند.
امروزه کلیمیان در سراسر کشور دارای نشریات تخصصی هستند (افق بینا) کلیمیان ایران در سایه توجهات جمهوری اسلامی ایران دارای کتابخانه تخصصی با بیش از 20 هزار جلد می باشند. کلیمیان در نمایشگاههای کتاب و مطبوعات جمهوری اسلامی ایران محصولات خود را ارائه می کنند.
کلیمیان در نظام جمهوری اسلامی ایران از حق تحصیل در مدارس اختصاصی خود بهرهمند هستند (دو مدرسه دخترانه و سه مدرسه پسرانه)
دانش آموزان کلیمی همانند سایر افراد جامعه دارای مدارس غیرانتفاعی هستند.
ج. ا.ا به خاطر برگزاری آیین و مناسک دینی ویژه کلیمیان روز شنبه را برای آنها تعطیل اعلام کرده است. کلیه اقشار کلیمی در جمهوری اسلامی ایران از تعطیلات رسمی ویژه خود استفاده می کنند. کلیمیان در دوران دفاع مقدس با 11 شهید، 328 جانباز و 34 آزاده حضور فعالی داشتند. اعزام پزشک و پرستار به جبهه های نبرد حق علیه باطل از فعالیتهای مهم ستادهای پشتیبانی جبهه ها از سوی کلیمیان بود.
کلیمیان هرساله در همبستگی با دیگر اقشار جامعه در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن علیه استکبار جهانی شرکت می کنند.
دکتر رضایی پور در بخش دیگر سخنان خود نقش انقلاب اسلامی در تحقق همدلی و همبستگی با پیروان دین الهی زرتشت را موردبررسی قرارداد و دستاوردهای این بخش را اینچنین اعلام کرد:
پیروان زرتشتی همگام با مردم انقلابی ایران با تشکیل کمیته هماهنگی زرتشتیان به نهضت امام خمینی (ره) علیه رژیم طاغوت کمک نمودند.
علیرغم اندک بودن جمعیت زرتشتیان، این اقلیت دینی دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیروان زرتشتی نیز عضو شوراهای شهر و روستا شدند.
امروزه سازمان زنان زرتشتی باهدف ارتقاء سطح آگاهیهای دینی، فرهنگی، حقوقی، بهداشتی و درنتیجه بهبود وضع زندگی شخصی و اجتماعی آنان فعالیت پررنگی دارد.
زرتشتیان در قالب انجمنها و سازمانهای مردمنهاد، آزادانه به فعالیتهای مختلف اجتماعی و مدنی در حوزه دینی خود میپردازند. زرتشتیان علاوه بر تهران دارای انجمن های مختلف در سایر استانهای زرتشتی نشین مانند اصفهان، کرمان، یزد ، اهواز و ... هستند. با حمایت جمهوری اسلامی ایران زرتشتیان با انتشارات ویژه خود سالانه صدها جلد کتاب در حوزه دینی خود چاپ و منتشر میکنند (مانند انتشارت فروهر، انتشارات چیستی و انتشارات راستی). زرتشتیان همواره در نمایشگاههای ملی و بینالمللی کتاب و مطبوعات جمهوری اسلامی ایران حضور فعالی دارند.
چاپ نشریه یکی از حقوق به رسمیت شناختهشدهی زرتشتیان در نظام جمهوری اسلامی ایران است (نشریه وهومن و نشریه اَمرداد).
پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعدادی از آتشکدههای زرتشتی در فهرست آثار ملی قرارگرفتهاند (آتشکده تهران، آتشکده یزد و...). زرتشتیان دارای 38 مدرسه اختصاصی در سطح کشور هستند.
نظام جمهوری اسلامی ایران حق آزادی آموزش خط دین دبیره اختصاصی زرتشتیان را به آنان داده است.
جمهوری اسلامی ایران در راستای همبستگی دینی اجازه برگزاری کنگره بزرگداشت سه هزار سال فرهنگ زرتشتی با حضور میهمانان زرتشتی از سراسر جهان را به آنها داده است.
زرتشتیان ساکن در سراسر ایران بهصورت آزادانه آئینهای مذهبی خود را بر پا می دارند (جشن سده، مراسم گاهنبار در تخت سلیمان تکاب( زرتشتیان ایران اعم از دانش آموزان، کارمندان و ... می توانند از تعطیلات ویژه خود استفاده کنند. بر اساس دکترین انقلاب اسلامی مبنی بر برابری حقوق تمام افراد جامعه، پیروان زرتشتی تاکنون به مناصب مختلف دولتی رسیدهاند.
با حمایت نظام جمهوری اسلامی ایران زرتشتیان همواره نیروهایی نخبه و متعهد به جامعه معرفی میکند (دکتر فرشاد فلاحتی از زرتشتیان ایران مدیر امور بیماریها و مراکز تشخیص درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بهرام بختیاری؛ نخبه مخترع و...).
انقلاب اسلامی باارزش قائل شدن برای زرتشتیان نام برخی از خیابانهای شهرهای ایران را به بزرگان دینی و شهدای زرتشتی اختصاص داده است (خیابان زرتشت، کوی زرتشتیان، خیابان شهید فرهاد خادم ، خیابان شهید فریدون نژاد کی و ...).
زرتشتیان با همدلی و همبستگی مثال زدنی در هشت سال جنگ تحمیلی همپای رزمندگان کشور عازم جبهههای جنگ شدند (32 شهید، 209جانباز و 23 نفر آزاده).
پس از انقلاب اسلامی بهمنظور ارج نهادن به شهدای اقلیت دینی همچون دیگر شهدای این مرزوبوم آثار متعددی منتشرشده است(کتاب «جای پای فرهاد» زندگینامه شهید زرتشتی فرهاد خادم که این اثر موردتوجه ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفت).
زرتشتیان هرساله در همبستگی با دیگر اقشار جامعه در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن علیه استکبار جهانی شرکت می کنند.
دبیر کمیته ادیان و مذاب در ادامه به نقش انقلاب اسلامی در تحقق همدلی و همبستگی با پیروان دین الهی مسیحیت ( ارامنه) پرداخت و دستاوردهای آن را به شرح زیر اعلام کرد:
مسیحیان در نظام جمهوری اسلامی ایران در چاپ مجله، روزنامه، هفتهنامه، ماهنامه و فصلنامه آزاد هستند. هفته نامه آراکس، دوهفتهنامه هویس، فصلنامه پیمان و ... از ارگانهای رسمی ارامنه ایران هستند.
به برکت انقلاب اسلامی تاکنون تعدادی از کلیساها و اماکن مقدس مسیحیان توسط سازمان میراث فرهنگی و شهرداری مرمت و بازسازیشدهاند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد زیادی از ابنیه مسیحیان در شهرهای مختلف ایران در فهرست آثار ملی قرارگرفتهاند.
در دوره جمهوری اسلامی ایران سه کلیسای ارامنه ایران ثبت یونسکو شده است (قره کلیسا، کلیسای استفانوس مقدس و کلیسای زُر زُر). ارامنه ایران با جمعیت حدود 150 هزار نفر قریب به 300 کلیسا دارند؛ یعنی به ازای هر 500 نفر یک کلیسای ارمنی در ایران وجود دارد.
برخلاف دوره پهلوی که بسیاری از مدارس ارمنی تعطیل شدند، در نظام جمهوری اسلامی ایران مدارس اقلیتهای دینی رونق گرفتند.
پس از انقلاب اسلامی دگرگونی اساسی در مدارس ارمنی صورت گرفت و برخلاف رژیم شاهنشاهی بهتدریج مدیران مدارس از میان اقلیت های دینی انتخاب شد. پس از انقلاب اسلامی میزان ساعات درسی ارامنه در مدارس شان افزایش یافت.
در دوران 40 ساله انقلاب اسلامی شرایط آموزش زبان مادری برای ارامنه ایرانی همواره مناسب تر از ارامنه سایر کشورها بوده است. امروزه در حدود 50 مدرسه ویژه ارامنه، دروس دینی خاص آنان به زبان مادری تدریس میشود.
به برکت انقلاب اسلامی مسیحیان ارمنی در انجام مناسک مذهبی خود آزاد و در اعیاد و مناسبتهای ویژه تعطیل می باشند در نظام جمهوری اسلامی ایران دانش آموزان و کارمندان ارمنی از تعطیلات خاص خود استفاده می کنند. در دوران 40 ساله انقلاب اسلامی بیش از 9 دوره نشست بین ادیانی با محوریت همبستگی و همدلی ادیان توحیدی در کشور برگزارشده است.
در نظام جمهوری اسلامی ایران، ورزشکاران مسیحی در تیم ملی و باشگاههای ایران حضور گسترده و بدون محدودیتی دارند (ادموند بزیک، آندرانیک تیموریان در فوتبال، آرن داودی چگانی و اوشین ساهاکیان در بسکتبال و...).
هنرمندان مسیحی در عرصه های گوناگون هنری همچون سینما، موسیقی، تئاتر، رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران فعالیت برجسته و مستمری دارند (خانم پطروسیان، مرحوم زاون قوکاسیان، مرحوم لوون هفتوان، لوریس چکناواریان و ...).
پس از انقلاب اسلامی بسیاری از خیابانهای کشور به نام شهدا و مفاخر مسیحی نامگذاری شده است (خیابان شهید گاگیک طومانیان، و...).
امروزه مسیحیان ارمنی در نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت آزادانه و بدون محدودیت اقتصادی دارند (مانند تولیدی کتوشلوار هاکوپیان).
مسیحیان با شیعیان در ایام سوگواری ائمه اطهار (ع) همدلی و همنوایی دارند (ارامنه هرساله ماه محرم در میدان هفتتیر هیئت ثارالله را که متعلق به خود آنها است، فعال می کنند، از برگزاری جشن و شادمانی در این ایام خودداری می کنند و در تاسوعا و عاشورای حسینی هرساله نذری می دهند).
مسیحیان کشور در طول 8 سال دفاع مقدس به اعتبار دلبستگی به میهن دوشادوش هموطنان مسلمان خود اعم از شیعه و سنی درصحنههای دفاع از عزت ایران تاریخسازی کردند.
آمار شهدای مسیحی اعم از ارمنی و آشوری در جنگ تحمیلی 90 نفر، جانبازان 295 نفر و آزادگان مسیحی 58 نفر است.
ارامنه ایران با تقدیم 200 شهید، جانباز و مفقودالاثر بالاترین آمار شهدا و جانبازان را در میان اقلیتهای دینی دارا است.
خلیفه ارامنه (شادروان اسقف اعظم آرداک مانوکیان)، از همان نخستین روزهای جنگ تحمیلی با تمام توان خود در خدمت نظام ج. ا. ا بود.
در دوران دفاع مقدس نخستین ستادهای کمک رسانی توسط شورای خلیفه گری در شهرهای تبریز، اصفهان، تهران و ارومیه تشکیل شد.
به دلیل جنگ تحمیلی، شوراهای سهگانه خلیفه گری ارامنه ایران با انتشار اطلاعیه های رسمی، ارامنه ایران را از برگزاری مراسم جشن سال نو مسیحی بر حذر داشتند.
در دوران دفاع مقدس 400 ارمنی که قبلاً دوران خدمت خود را سپری کرده بودند، بهصورت داوطلبانه راهی جبهه های حق علیه باطل شدند.
هرساله در دهه فجر مراسم یادبود شهدای مسیحی (مهمانی لاله ها) در کشور برگزار می شود. در چهار دهه انقلاب اسلامی هرساله جهت برگزاری آیین مذهبی سالانه مسیحیان جهان در قره کلیسای چالدران امکانات خدماتی و رفاهی فراهم میگردد.
مسیحیان کشور بهصورت آزادانه نسبت به برگزاری آئینهای مذهبی خود اقدام میکنند (برگزاری آئین جهانی باداراک در قره کلیسای چالدران). مسیحیان اعم از ارمنی و آشوری هرساله در همبستگی با دیگر اقشار جامعه در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن علیه استکبار جهانی شرکت میکنند.
وی در پایان اظهارات خود در این نشست به نقش انقلاب اسلامی در تحقق همدلی و همبستگی با پیروان دین الهی مسیحیت (آشوری) اشاره کرد و دستاوردهای چهلساله انقلاب اسلامی در این بخش را اینگونه معرفی کرد:
آشوریان در نظام جمهوری اسلامی ایران در چاپ مجله، روزنامه، هفته نامه، ماهنامه و فصلنامه آزاد هستند.
به برکت انقلاب اسلامی تاکنون تعدادی از کلیساها و اماکن مقدس آشوریان توسط سازمان میراث فرهنگی و شهرداری مرمت و بازسازیشدهاند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد زیادی از ابنیه آشوری در شهرهای مختلف ایران در فهرست آثار ملی قرارگرفتهاند.
تأسیس نهادهایی همچون دانشگاه ادیان و مذاهب، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و... نشانه اهمیت موضوع تقریب ادیان در جمهوری اسلامی ایران است.
به برکت انقلاب اسلامی آشوریان کشور در انجام مناسک مذهبی خود آزاد و در اعیاد و مناسبتهای ویژه تعطیل هستند.
در نظام جمهوری اسلامی ایران دانشآموزان و کارمندان آشوری از تعطیلات خاص خود استفاده میکنند.
در دوران 40 ساله انقلاب اسلامی بیش از 9 دوره نشست بین ادیانی با محوریت همبستگی و همدلی ادیان توحیدی در کشور برگزارشده است.
پس از انقلاب اسلامی بسیاری از خیابانهای کشور به نام شهدا و مفاخر آشوری نامگذاری شده است (شهید آلفرد سرکیس اردوشاهی و ...).
آشوریان کشور در طول 8 سال دفاع مقدس به اعتبار دلبستگی به میهن دوشادوش هموطنان مسلمان خود اعم از شیعه و سنی درصحنههای دفاع از عزت ایران تاریخسازی کردند.
آمار شهدای مسیحی اعم از ارمنی و آشوری در جنگ تحمیلی 90 نفر، جانبازان 295 نفر و آزادگان مسیحی 58 نفر است.
جامعه 30 هزارنفری آشوریان 65 کلیسا در جمهوری اسلامی ایران دارند. یعنی هر 461 نفر یک کلیسا که این آمار در مقایسه با کشورهای دیگر بی سابقه است.
آشوریان دارای انجمنهای متعدد فرهنگی- اجتماعی در سطح کشور هستند که نشانگر آزادی فعالیتهای مدنی در جمهوری اسلامی ایران است.
در نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای ادامه تحصیل جوانان آشوری وجود ندارد و مانند هر ایرانی دیگری میتوانند مدارج علمی را طی کنند.
در دوره جمهوری اسلامی ایران جوانان آشوری برخلاف گذشته که بیشتر به مشاغل فنی و خدماتی روی میآوردند، به تخصص گرایی سوق پیداکردهاند؛ یعنی دارای مشاغلی هستند که دروس تخصصی آن را در دانشگاهها خواندهاند.
امروزه به برکت انقلاب اسلامی مدارس تخصصی درزمینهٔ آموزش خط و زبان آشوری وجود دارد.
با حمایت و همراهی نظام جمهوری اسلامی ایران بهطور متناوب اجلاس سراسری جوانان کلیسای شرق آشور ایران در آذربایجان غربی برگزار میشود.
حضور همهساله رهبر آشوریان جهان در میان آشوریان کشور نشانگر تعاملات دینی و آزادی فعالیتهای مذهبی این اقلیت دینی در جمهوری اسلامی ایران است.
مسیحیان اعم از آشوری و ارمنی هرساله در همبستگی با دیگر اقشار جامعه در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن علیه استکبار جهانی شرکت می کنند.
گفتگوی ادیان و مطالعات ادیانی بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است / ایران از گذشته مهد ادیان بوده است/ حقوق اقلیتهای مذهبی در قانون اساسی ایران به صورت رسمی شناخته شده است
در ابتدای این نشست حجت الاسلام دکتر سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم اظهارداشت: انقلاب اسلامی برخاسته از نگاه بلند امام خمینی (ره) و یاوران شهیدش مانند شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتح، شهید باهنر و یاران و ادامه دهندگان زنده اش مقام معظم رهبری و تمام افرادی است که در پاسداشت و نکوداشت این راه الهی تلاش کردند.
وی اضافه کرد: قرآن ایمان به سایر ادیان را جزیی از ایمان مسلمانان میداند که در ابتدای سوره بقره نیز آمده است: «وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ؛ و آنان که ایمان آرند به آنچه به تو و آنچه به (پیغمبران) پیش از تو فرستاده شده و آنها خود به عالم آخرت یقین دارند.» و در آیه دیگر آمده است: «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلآئِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لاَنُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ؛ پیامبر خود به آنچه از جانب پروردگارش به او نازل شده ایمان دارد و همه مؤمنان به خدا و فرشتگانش و کتاب هایش و پیامبرانش ایمان دارند. میان هیچ یک از پیامبرانش فرقی نمینهیم.»
نواب گفت: ما زرتشت را پیامبر مسلم خدا میدانیم و کتاب آسمانی او اوستا را کتاب الهی مینامیم لذا پیروانش از تمامی حقوق برخوردار هستند البته تمامی انسانها دارای مقام و منزلت فوق العاده و در کرامت و بندگی خدا مساوی هستند.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با اشاره به اینکه ایران از گذشته مهد ادیان بوده است، تصریح کرد: ایران در گسترش ادیان الهی نقش بسیار تاثیرگذاری داشته است به طوری که حتی بودا را نیز پادشاهان ایرانی گسترش داده اند که مجسمههای بودا در شهر بامیان افغانستان که جزیی از ایران بوده است، گواه این مسئله است.
نواب گفت: پادشاهان صفوی در نقل و انتقالات صورت داده خود، عادلانه و با رضایت ارامنه عمل کردند به طوری که امروز مجسمه شاه عباس صفوی در بزرگترین مقر ارامنه در ارمنستان قرار دارد و تاکنون در حدود ۴۰۰ سال گذشته بی احترامی به آن نشده است.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم تصریح کرد: برادران ارمنی وفادارترین مردم به جمهوری اسلامی هستند و با وجود اینکه به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی برخی از آنان مهاجرت کردند، اما در کشورهای فعلی که حضور دارند، آنان بزرگترین لابی ایران محسوب میشوند و هر زمان که فشار و هجمهای به انقلاب وارد میشود، آنان به دفاع از کشور میپردازند.
وی اضافه کرد: زرتشتیان جز تفکیک ناپذیر ایران هستند و اخیرا نیز مردم یزد در انتخابان شورای شهر به یک نفر زرتشتی رای دادند تا وارد شورا شود که در ابتدا مخالفتهایی صورت گرفت، اما با نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام و در پی اشاره مقام معظم رهبری این اجازه صادر شد که حتی مسلمانان بتوانند به فردی غیر مسلمان برای حضور در شورای شهر رای دهند.
نواب با اشاره به اینکه حقوق اقلیتهای مذهبی در قانون اساسی ایران به صورت رسمی شناخته شده است، افزود: برخی از کشورهای غربی دم از رعایت حقوق اقلیتهای مذهبی در کشور خود میزنند و مدعی رعایت حقوق مسلمانان هستند، اما آیا مسلمانان اجازه حضور در پارلمان یا کنگره این کشورها را دارند و اگر امکان ورود پیدا کنند متناسب با جمعیت آنهاست؟
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: در قانون اساسی ایران به حدود ۳ تا ۴ هزار هموطن ارمنی و آشوری اجازه برخوداری از نماینده مجلس متناسب با تعداد جمعیت داده شده است، اما آیا در کشور آلمان مسلمانان که دارای ۶ درصد جمعیتی این کشور هستند، ۶ درصد مجلس را دارا هستند؟ مسلمانان جزیی از جمعیت این کشورها هستند، اما در چرخه قدرت اجازه ورود ندارند.
وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از نمایندگان مجلس ایران از اهل سنت هستند، گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۳۰۰ نماینده اهل سنت و حدود ۴۰ نماینده اقلیت مذهبی وارد مجلس شورای اسلامی شده اند.
نواب با بیان اینکه گفتگوی ادیان دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: امروز این گفتگو در تمام دنیا گسترده شده است و انقلاب اسلامی با بوداییهای میانمار، تایلند و سریلانکا، هندوهای هند، شینتوهای ژاپن، مسیحیان ارتدکس، کاتولیک و پروتستان گفتگو دارد و این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی محسوب میشود که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اجرایی میشود.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با بیان اینکه مطالعات ادیانی دیگر دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه ادیان و مذاهب محسوب میشود، گفت: تنها دانشگاه ادیان جهان در ایران قرار دارد، در دیگر نقاط دنیا دانشکده، پژوهشکده و مرکز داریم، اما دانشگاه جامع تنها در ایران قرار دارد که در سطح تحصیلات تکمیلی نیز به ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی خدمات رسانی میکند.
وی ادامه داد: هرهفته استاد زرتشتی، مسیحی و یهودی در این دانشگاه حضور پیدا میکنند و این افتخار انقلاب اسلامی ایران است که هر روز نیز رشته ها، زیررشتهها و میان رشتههای آن در حال گسترش است.
نواب در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: چهلمین سال انقلاب اسلامی را تبریک میگویم و تمام قدم احترام میگذارم به تمام ادیان که این احترام میراث اسلامی و قرآن و همچنین میراث ایرانی ماست.
جمهوری اسلامی ایران با پشت سر نهادن مقاطع متعدد توانسته منافع ملت و کشور را حفظ نماید/ ارامنه ایران وفادار به منافع ملی کشور و نظام جمهوری اسلامی هستند
اسقف اعظم سرکیس داویدیان، رهبر ارامنه کاتولیک ایران در ادامه این نشست اظهارداشت: از مسئولین و برگزار کنندگان این نشست که امکان سخنرانی به مناسبت پاسداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی ایران را فراهم کردند، قدردانی میکنم.
وی گفت: چهل سال قبل در ۲۲ بهمن سال ۵۷ مصادف با ۱۹۷۹ میلادی در کل جهان نگران و نظاره گر انتشار خبرهایی مبنی بر وقوع رویدادی به نام انقلاب بر ضد حکومت وقت ایران بودیم و ما ارامنه منتظر شنیدن اخبار خوبی بودیم، زیرا در کشور ایران پدران و مادران ارمنی همراه فرزندانشان زندگی کرده و میکردند.
داویدیان ادامه داد: با در نظر گرفتن روابط معقول با حکومت و نیز روابط مسالمت آمیز با شهروندان ایرانی خواستار روندی مسالمت آمیز و بدون آسیب رسیدن به فردی بودیم و اینگونه بود که انقلاب با رهنمودهای امام خمینی (ره) به پیروزی رسید.
رهبر ارامنه کاتولیک ایران اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با پشت سر نهادن مقاطع متعدد توانسته است منافع ملت و کشور را حفظ نماید و برروی پای خویش بایستد و به سوی آینده روشن و نیک گام بردارد و این هدف امام خمینی (ره) بود و بی تردید راه و مرام ایشان توسط جانشین برحقش آیت الله خامنهای در جهت بهروزی و موفقیت روز افزون کشور ادامه و تدوام خواهد یافت.
وی گفت: به عنوان رئیس جامعه و کلیسای ارامنه کاتولیک و همزمان با شهروندان ارمنی جمهوری اسلامی ایران، دیدگان و صدای خود را با میلیونها تن از شهروندان ایرانی همسو کرده و وفاداری خویش را به منافع ملی کشور و نظام اعلام مینماییم، زیرا ایران زادگاه ما بوده و با زیستن و رشد در کنار برادران و دوستان قابل اعتمادمان شریک خوشیها و ناگواریهای آنان بوده ایم، به ویژه در زمانی که جنگ بر کشور تحمیل شده بود و مورد یورش دشمن قرار داشت.
داویدیان ادامه داد: مگر ما میتوانستیم در زمان جنگ تحمیلی و در برابر چنین حوادث مرگبار و همزمان با داشتن هزاران تن شهید و مجروح که ارامنه نیز سهمی از آنان داشتند، بی تفاوت بمانیم مگر میتوانستیم دربهای خود را برروی تعداد کثیری از آسیب دیدگان حملات هوایی و موشکی ببندیم و پناه و امان به آنان ندهیم.
رهبر ارامنه کاتولیک ایران افزود: این اقدامات با در نظر گرفتن داشتن آزادی عقیده، آزادی زیستن، آزادی نیایش و عبادت، حق دفاع از حقوق شهروندی و کار و پیشه، امکان تاسیس انجمن ها، مراکز فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی، ورزشی، باشگاهی و مذهبی برای اقلیت ها، انجام داده ایم.
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: خداوند روح امام خمینی (ره) را که فصل جدیدی را در تاریخ ایران و در جایی که هر فرد با قابلیت و استعدادهای خاص خود و با خوشحالی دستاوردهای خویش را به نیکی ثبت خواهد کرد، قرین رحمت و آرامش بفرماید و چهلمین سال انقلاب اسلامی را برتمامی آحاد ملت اعم از حکومتی، لشکری، ملی، ادیان توحیدی و سیاست گذاران تبریک میگویم و از صمیم قلب خواهان صلح و آرامش و موفقیت در تمامی اهداف و برنامههای آتی کشور هستم.
پس از انقلاب اسلامی آشوریان دین دارتر شدند/ برابری دیه اقلیت های مذهبی با مسلمانان از دستاوردهای انقلاب اسلامی است/ پرداخت کل هزینه بازسازی کلیساها توسط دولت/ پس از انقلاب اسلامی همه اقلیت های دینی دارای انجمن های مجوز دار شدند/ جواب اسقف آشوری به نماینده سازمان ملل در بیان مشکلات عاشوریان ایران
در ادامه این نشست اسقف اعظم مارنرسای بنیامین اسقف اعظم کلیسای شرق اظهار کرد: درود بر شهیدانی که خون پاک خود را برای سربلندی ایران فدا کردند. پیشرفت ایران عزیز پیشرفت همه ایرانیان است از این رو برای سربلندی رهبر معظم انقلاب دعا می کنیم و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک و تهنیت عرض می کنیم.
وی گفت: در تاریخ آورده شده است که شاگردی از استاد خود راجع به تثلیث اقدس پرسید. استاد، شاگرد را به کنار دریایی برد و از او خواست تا چاله ای کوچک در کنار آن کنده و سپس آب این اقیانوس را با قاشقی کوچک درون این چاله بریزد تا آب اقیانوس تمام شود. استاد در اینجا به شاگرد می گوید که اگر توانستی این کار را انجام دهی من نیز می توانم مفهوم تثلیث اقدس را برای تو بگویم.
اسقف اعظم مارنرسای بنیامین ادامه داد: این زمان بنده نیز برای بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی مانند چاله است که بخواهم با قاشق، آب اقیانوس را در آن جای دهم. دستاوردهای انقلاب آن قدر زیاد است که نمی توان آن را در این وقت کوتاه بیان کرد.
این بزرگ دین آشوریان با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی برای اقلیت های دینی گفت: اولین تاثیری که جامعه آشوریان از انقلاب اسلامی گرفت؛ تاثیر دین و معنویت در زندگی است. انقلاب اسلامی دین را به جامعه وارد کرد و آشوریان نیز از این موضوع تاثیر پذیرفتند به طوری که پس از انقلاب اسلامی آشوریان دین دارتر شدند. به شکرانه انقلاب اسلامی، امروز تمام کلیساهای آشوری باز و فعال است و آشوریان می توانند تمام مراسم مذهبی خود را به زبان آشوری و آیین خود برگزار کنند از جمله آن ها عید عیسی مسیح و تحویل سال است که در روزهای آینده نیز شاهد برگزاری آن خواهیم بود.
وی با اشاره به ارتباط گسترده جامعه آشوریان و مسئولان نظام گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، نیروی انتظامی، سازمان اوقاف و ... با آشوریان همکاری بسیار خوبی دارند و به نحوی خدمات خود را به جامعه آشوری ارائه کرده اند.
اسقف اعظم مارنرسای بنیامین تصریح کرد: از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اقلیت های دینی برابری دیه اقلیت های مذهبی در تاریخ 6 دی 1382 با دیه مسلمانان است. این افتخاراست که دیه آشوریان با دیه مسلمانان برابر است و این اتفاقی است که پس از چند قرن رخ داده است و نکته ای مثبت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که با نظر مقام معظم رهبری در مجلس شورای اسلامی رفع تصویب شده است.
اسقف اعظم کلیسای شرق با اشاره به حضور اقلیت های مذهبی در جایگاه و مسئولیت های کشوری گفت: حضور ادیان مذهبی در شورای شهر و روستا که با نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام میسر شد از دیگر دستاوردهای انقلای اسلامی است. اکنون اقلیت های مذهبی به صورت قانونی و با رای مسلمانان در عرصه های خدماتی شهر و روستا حضور دارند.
وی تصریح کرد: چند سال قبل رهبر انقلاب به دیدن خانواده های شهدای آشوری رفتند و در بین آن ها حضور یافتند. من با افتخار اعلام می کنم که حضور ایشان در بین خانواده آشوریان و سایر اقلیت های دینی برکتی بسیار بزرگ است.
اسقف اعظم مارنرسای بنیامین گفت: افتتاح درمانگاهی با نام مریم مقدس در شهر ارومیه با حضور دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان و نماینده آشوریان از دیگر افتخارات انقلاب اسلامی است.این افتخار نه برای آشوریان بلکه برای همه مردم ارومیه است.
اسقف اعظم کلیسای شرق تصریح کرد: مرمت کلیساها پس از انقلاب اسلامی که 20 قرن پیش ایجاد شده اند از دیگر افتخارات جمهوری اسلامی ایران است. هزینه کل و یا اکثر مرمت این کلیساها توسط دولت پرداخت شده است و چند وقت پیش نیز شاهد بازدید مونسان از یکی از این کلیساها بودیم.
وی با اشاره به خدمات شهرداری به کلیساها پس از انقلاب اسلامی گفت: شهرداری ها اهتمام ویژه ای نسبت به مرمت و زیباسازی کلیساها دارند. شهرداری تهران نیز در چند سال گذشته نسبت به این امر زحمت زیادی کشیده و در سال های اخیر با هزینه ای که در این بخش شد، چندین کلیسا مرمت و بازسازی شد.
اسقف اعظم مارنرسای بنیامین گفت: تاسیس شورای حل اختلاف ویژه آشوریان از دیگر دستاوردهای انقلاب است. این شورای حل اختلاف به صورت ویژه به امور اختلافی آشوریان در ارومیه رسیدگی می کند و تاکنون بسیاری از پرونده های اختلافی را حل کرده است.
اسقف اعظم کلیسای شرق با اشاره به دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اقلیت های دینی گفت: آشوریان در طول سال تعطیلی های ویژه ای دارند که با نظر دولت، کارمندان آشوری در این ایام تعطیل هستند و در تعطیلاتی مانند عید مسیح، می توانند از مرخصی مختص این روز استفاده کنند.
وی با اشاره به ایجاد انجمن های اقلیت های دینی پس از انقلاب اسلامی گفت: در همه شهرهایی که آشوریان و دیگر اقلیت های دینی حضور دارند انجمن ها ایجاد شده است و دارای مجوز ثبتی از وزارت کشور هستند. به طور نمونه اولین انجمن که پس از انقلاب اسلامی ایجاد شد و شماره ثبت آن یک است، متعلق به آشوریان ارومیه است.
اسقف اعظم مارنرسای بنیامین تصریح کرد: حضور 5 نماینده در مجلس از اقلیت های کلیمی، آشوری، ارمنی و... باعث افتخار نظام است و این افتخاری بسیار زیبا برای جمهوری اسلامی ایران است.
اسقف اعظم کلیسای شرق در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: مدتی قبل نماینده ای از سازمان ملل به ایران سفر کرده بود که دیداری نیز با آشوریان داشت. نماینده سازمان ملل از ما خواست تا از مشکلات خود در ایران برای آن ها بگوییم و ما در پاسخ، 2 ساعت از دستاوردها و افتخارات گفتیم. نماینده سازمان ملل به ما گفت که گویا مشکلی در ایران ندارید و ما در جواب اظهار کردیم که مشکلات ما در ایران درون خانوادگی است و اگر مشکلی وجود داشته باشد ما به مسئولان نظام خواهیم گفت و به شما نخواهیم گفت و مشکلات ما به شما ارتباطی ندارد. ما همرواره به یاد داریم که ایرانی هستیم، ایرانی خواهیم ماند و ایرانی در این خاک مقدس به خاک سپرده خواهیم شد.
اعطای حقوق شهروندی به کلیمیان توسط امامین انقلاب/ قبل از انقلاب جامعه کلیمیان آزاد نبودند و حتی به زندان و یا اعدام محکوم می شدند/ کلیمیان هم در دوران انقلاب و هم در دوران جنگ و بازسازی کشور، پابه پای مسلمانان بودند/ بعد از انقلاب تدریس علوم دینی کلیمی در کشور رونق گرفت/ به برکت انقلاب اسلامی، انسجام ادیانی در بین ملت ایران ایجاد شده است
در ادامه نشست شنبه های انقلاب دکتر همایون سامه یح رئیس انجمن کلیمیان تهران، اظهار داشت: سابقه حضور یهودیان در ایران به 2500 سال پیش برمی گردد و این حضور تا به امروز استمرار داشته است و این استمرار به علت فرهنگ دوستی و ارج نهادن به دیگر عقاید در ایران بوده است.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب جامعه کلیمیان آزاد نبودند و حتی به زندان و یا اعدام محکوم می شدند اما بعد از انقلاب کلیمیان به صورت آزادانه کارهای دینی و روزمره خود را انجام می دهند.
سامه یح گفت: کلیمیان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، شهدایی را تقدیم این نظام مقدس کرده اند و این جامعه نه تنها سرباز به این نظام داده است، بلکه پزشک نیز به این نظام هدیه کرده است.
رئیس انجمن کلیمیان تهران با اشاره به حضور آزادانه کلیمیان در جامعه بعد از انقلاب اسلامی بیان داشت: کلیمیان به غیر از شرکت در راهپیمایی های انقلاب و جنگ در دوران بازسازی و سازندگی کشور هم حضور فعالی داشته اند.
وی تصریح کرد: جامعه کلیمیان از انقلاب انتظار داشتند تا حقوق شهروندی آنها را به رسمیت بشناسد که این امر با تدبیر امام راحل و مقام معظم رهبری تحقق یافت و امروز کلیمیان همانند مسلمانان آزادانه به فعالیت های دینی خود می پردازند.
سامه یح با بیان اینکه بعد از انقلاب انسجام ادیانی در بین ملت ایران ایجاد شده است، گفت: وجود این انسجام در ایران به برکت انقلاب اسلامی است که ثمره آن امنیت پایدار در کشور است که این امنیت را در دیگر کشورهای منطقه مشاهده نمی کنیم زیرا آن ملتها انسجام ندارند.
رئیس انجمن کلیمیان تهران تاکید کرد: در حال حاضر کلیمیان در تهران دارای 5 مدرسه هستند که با وجود تعداد کلیمیان در تهران، این تعداد مدارس بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: بعضی از مدارس دارای 3 یا 4 دانش آموز است که با عنایت حکومت، دولت و آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، این کلاس ها دایر و سرپا هستند.
سامه یح با اشاره به تقدس روز شنبه برای کلیمیان گفت: با همراهی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی تمام مدارس کلیمیان در روز شنبه تعطیل و به جای آن روز پنجشنبه مدارس دایر است.
رئیس انجمن کلیمیان تهران ادامه داد: از حمایت وزارت ورزش، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی و قوه قضاییه که از جامعه اقلیت ها انجام می دهند، تشکر ویژه ای دارم.
وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی برابری و عدالت برای همه ادیان وجود دارد، افزود: برخی در اوایل انقلاب جامعه یهودیان ایران را با صهیونیست ها برابر می دانستند اما با تدبیر حکیمانه امام خمینی (ره) این مورد رد شد و ایشان فرمودند که حساب جامعه کلیمیان با صهیونیست ها جداست.
سامه یح بیان کرد: آزادی کلیمیان مخصوص شهر تهران نیست بلکه در شهرهایی مانند شیراز، یزد، اصفهان، کرمانشاه و ... که کلیمیان حضور دارند به صورت آزادانه به فرایض دینی می پردازند.
رئیس انجمن کلیمیان تهران در پایان سخنان خود گفت: بعد از انقلاب تدریس علوم دینی کلیمی در کشور رونق گرفت که این مهم قبل از انقلاب وجود نداشت یعنی کلیمیان برای تحصیل علوم دینی باید به خارج از کشور می رفتند.
پیروان تمام ادیان در 8 سال جنگ تحمیلی برای دفاع از ایران جنگیدند/ امروز به برکت انقلاب اسلامی در کشور شاهد یک امنیت کامل برای پیروان ادیان مختلف هستیم
تاج گوهر خداداد کوچکی رئیس کمیسیون روابط عمومی و امور اجتماعی انجمن زرتشتیان تهران در ادامه سی و ششمین شنبه انقلاب با بیان اینکه دین زرتشت بر راستی بنا نهاده شده است و هیچگاه دروغ در این مسلک راه ندارد، اظهار داشت: زمانی که جنگ تحمیلی آغاز شد، پیروان تمام ادیانی که در این کشور حضور داشتند برای این مرز و بوم جنگیدند و شهید دادند.
وی افزود: یکی از این شهدا فرزند من، شهید فرهاد خادم بود که همراه رفقای خود که مسلمان بودند ، پلی برروی رودخانه چذابه احداث کردند که در عملیات فتح المبین از آن استفاده شد.
خداداد کوچکی گفت: این کشور و این جنگ مخصوص مسلمانان نبود بلکه هرکسی که ارق ملی داشت و سربلندی ایران را می خواست گرچه در دین های مختلف بودند، در این جنگ شرکت کرده و از کیان ایرانی دفاع کردند.
رئیس کمیسیون روابط عمومی و امور اجتماعی انجمن زرتشتیان تهران ادامه داد: زمانی که به دانشگاه شریف به عنوان مادر شهیدی که فرزندش در آن دانشگاه فارغ التحصیل شده، دعوت می شوم، همواره می گویم قدر این صندلی ها را بدانید زیرا برای حفظ تک تک این صندلی ها، خون هایی ریخته شده است.
وی تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی در کشور شاهد یک امنیت کامل برای پیروان ادیان مختلف هستیم که در هیچ یک از کشورهای جهان آن را مشاهده نمی کنیم و آن را هم مدیون خون شهدا هستیم.
خداداد کوچکی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: سازمان ها علمی و دینی زرتشتیان به صورت آزاد در حال فعالیت هستند و در شهر تهران هم اکنون زرتشتیان دارای 3 مدرسه پسرانه و 3 مدرسه دخترانه هستند.
انقلاب اسلامی همواره پابرجا خواهد ماند زیرا چیزی را که خدا پایه گذاری کند قطعا از آن نگهداری و نگهبانی خواهد کرد/ ایرانیان با سلایق و دین های مختلف یک ید واحد هستند/ وضعیت ارامنه ایران به برکت انقلاب اسلامی بهتر از ارامنه دیگر نقاط جهان است/ نظام جمهوری اسلامی به هنرمندان و ورزشکاران ارمنی اهمیت بالایی داده است/ ارمنی ها برای این انقلاب 160 شهید تقدیم کرده اند
کومیتاس قره خانیان، کشیش کلیسای سرکیس مقدس در ادامه نشست شنبه های انقلاب اظهار داشت: ارمنی ها همواره با ایرانیان و مسلمانان ید واحد بودند و پیروان این مسلک در زمان خلفای چهارگانه مورد عنایت و لطف واقع شدند و امیرمومنان علی (ع) بسیار به ارمنی ها لطف داشتند و همانند مسلمانان با آنها برخورد می کردند.
وی ادامه داد: باید به یاد داشته باشیم که پزشک معالج حضرت علی (ع) یک ارمنی بود و یا در قیام امام حسین(ع) شاهد حضور پررنگ ارمنی ها همانند وهب نصرانی بوده ایم.
قره خانیان گفت: قدمت حضور ارمنی ها در ایران بسیار زیاد است از دوران صفویه تا دوران هخامنشیان، اشکانیان و در همه زمان ها ارمنی ها حضور داشته اند.
کشیش کلیسای سرکیس مقدس تاکید کرد: ارمنی ها برخلاف مسیحیان که زادروز حضرت عیسی(ع) را 25 دسامبر جشن می گیرند ما تولد حضرت عیسی(ع) را 6 ژانویه می دانیم و برای آن جشن می گیریم.
وی با بیان اینکه باید 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و 8 سال دوران دفاع مقدس را ارج بنهیم، بیان داشت: ارمنی ها برای این انقلاب 160 شهید تقدیم کرده است که بسیار برای ما افتخار است.
قره خانیان تاکید کرد: این برادری و برابری بین ادیان در جمهوری اسلامی با خون پاک شهدا ایجاد شده است و هرگز این پیوندگسسته نمی شود و این را تمام دنیا بداند که ایرانیان با سلایق و دین های مختلف یک ید واحد هستند.
کشیش کلیسای سرکیس مقدس با اشاره به ثبت جهانی 3 یا 4 کلیسای ایران در یونسکو خاطر نشان کرد: در طول این چهل سال، تعدادی از کلیساهای ایران توسط سازمان میراث فرهنگی کشور و شهرداری مانند کلیسای مریم مقدس و ... یا ابنیه هایی که متعلق به مسیحیان بازسازی شده است.
وی ادامه داد: امروزه مسیحیان در جمهوری اسلامی، آزادانه روزنامه، مجله، هفته نامه، ماه نامه و... چاپ می کنند که حتی قبل از انقلاب و در دوره پهلوی اول، اجازه خواندن درس را نداشتند زیرا رضا خان به مدت 3 سال، تمام مدارس مسیحیان را بست.
قره خانیان با اشاره به نامگذاری خیابان ها و معابر به نام های شهدای ارمنی افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی مدارس ادیان رونق گرفت و در طول این چهل سال، وضعیت ارمنی ها در ایران بهتر از ارمنی های سایر کشورها بوده است.
کشیش کلیسای سرکیس مقدس با بیان اینکه بنیان گذار سینما و تئاتر در ایران، ارمنی ها بودند گفت: در نظام جمهوری اسلامی به هنرمندان و ورزشکاران ارمنی اهمیت بالایی داده شده است و بدون هیچ محدودیتی اجازه فعالیت در اجتماع را یافته اند، ورزشکارانی مانند: ادموند بزیک، آندرانیک تیموریان، اوشین ساهاکیان و آرن داوودی و هنرمندانی مثل: لوریش گابوریان، لوان هفتوان، و ماهایا پطروسیان به برکت انقلاب اسلامی امکان ارائه توانمندی ها و استعدادهای خود را یافته اند.
وی تاکید کرد: مسیحیان ارمنی در این نظام، بدون هیچ محدودیتی فعالیت تولیدی و اقتصادی می کنند مانند برند هاکوپیان که به برکت انقلاب اسلامی امروزه یک برند جهانی شده است.
قره خانیان در پایان سخنان خود گفت: به کوری چشم دشمنان این انقلاب، صدها 40 سالگی خود را خواهد دید و همیشه این انقلاب پابرجا خواهد ماند زیرا چیزی را که خدا بکارد و پایه گذاری کند قطعا از آن نگهداری و نگهبانی خواهد کرد تا روز موعود.
پذیرش اقلیت های دینی در قانون اساسی بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی در حوزه اقلیت های دینی بود/ قبل از انقلاب اقلیت های دینی مقیم ایران شناخته می شدند اما پس از انقلاب اسلامی آن ها شهروند درجه یک شدند/ مشکلات کلیمیان همواره با عنایات مقام معظم رهبری حل شده است
در بخش دیگر این نشست سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در سخنانی اظهار کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهایی که پس از انقلاب اسلامی حاصل شد؛ آوردن اسم اقلیت های مذهبی در قانون اساسی بود.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی اقلیت های دینی در قانون از جایگاهی برخوردار نبودند و حتی تا اواخر دوران قاجار اگر اقلیت دینی دچار مشکل می شد برای رفع مشکلات خود به وزارت امور خارجه مراجعه می کرد به طوری که اقلیت های دینی در ایران مقیم شناخته می شدند.
مره صدق اضافه کرد: مشکلات اقلیت های دینی تا قبل از انقلاب اسلامی ادامه داشت و آن ها به لحاظ حقوقی دچار مشکلات متعددی بودند اما پس از انقلاب اسلامی، اقلیت های دینی به عنوان شهروند درجه یک ایران شناخته شدند و این مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اقلیت های دینی است.
نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور اقلیت های دینی در کلیه عرصه های کشور گفت: ادیان مذهبی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، عرصه های جهاد و سازندگی، عرصه سیاست خارجی و ... همواره در کنار مردم ایران بوده اند. 17 شهریور سال 57 اولین خیزش کلیمیان همراه با مردم ایران آغاز شد و کلیمیان با مردم ایران علیه رژیم متحد شدند علیرغم اینکه در آن زمان از طرف ساواک اقلیت ها در فشار بودند.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی شعاری که اقلیت های دینی داشتند این بود که همواره همراه مردم ایران هستیم و هرکجا که مردم قرار بگیرند ما نیز همراه آن ها هستیم و پس از انقلاب اسلامی شعار توحید، معاد و عدل نیز به آن اضافه شد.
مره صدق تصریح کرد: یکی از نمادهای وحدت بین مردم ایران و کلیمیان را می توان بیمارستان خیریه دکتر سپیر نام برد. این بیمارستان تنها بیمارستان خیریه جهان است که برای تمام مردم، امور خیریه را یکسان رعایت می کند و پرسیدن دین در این بیمارستان ممنوع است نه تنها دین بلکه ملیت نیز در این بیمارستان خیریه مفهومی ندارد.
نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: در زمان درگیری های انقلابیون با رژیم شاهنشاهی، مجروهین انقلاب به بیمارستان سپیر آورده می شدند و علیرغم اینکه ساواک بیمارستان را برای عدم پذیرش تحت فشار می گذاشت و سعی در دستگیری انقلابیون داشت اما عوامل بیمارستان مقاومت می کردند. بیمارستان با هماهنگی که با آیت الله طالقانی انجام می داد، شبانه مجروحین را به خارج از بیمارستان انتقال می داد تا مانع از آسیب عوامل رژیم به آن ها شود.
وی ادامه داد: همراهی کلیمیان در دوران دفاع مقدس نیز محسوس است و حضور آن ها در جبهه برای دفاع از میهن و خاک علیرغم تعداد جمعیت محدود آن ها بسیار بالا و مشهود بود؛ هرچند که معتقدیم، شهدا تفکیک ناپذیرند و تمامی آن ها فرزند مردم ایران و متعلق به همه مردم هستند.
مره صدق با اشاره به مشکلات کلیمیان در همه زمان های تاریخ گفت: تا زمانی که منجی عالم ظهور نکند مشکلات اقلیت های دینی وجود خواهد داشت اما پس از انقلاب اسلامی همه مسئولان نظام در راستای حل مشکلات اقلیت های دینی گام برداشتند و با توجه به شیوه و توجه مسئولان به اقلیت های دینی، آینده روشنی را پیش روی آن ها می بینیم.
نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه مشکلات ما درون خانوادگی است و ما این مشکلات را با مسئولان نظام ، کسانی که گوش های محرم نظام هستند، مطرح می کنیم تا مشکلات ما را حل کنند. ما مشکلات خود را به کنار خیابان نمی بریم تا حل کنیم بلکه از طریق قانون آن ها را حل می کنیم همانگونه که تا کنون این اتفاق افتاده است از این رو به دشمنان اجازه سوء استفاده از اقلیت های دینی را نمی دهیم.
وی تصرح کرد: قانون کشور به سمت احقاق حقوق کلی شهروندی اقلیت های دینی در حال حرکت است، در این راستا وحدت مهم ترین اقدامی است که بین نظام و اقلیت های دینی رخ داده است. هر آنچه با رهبر معظم انقلاب طرح شده با توجه ویژه ایشان به اقلیت های دینی، به نحو احسنت حل شده است.
مره صدق در پایان اظهارات خود گفت: همان گونه که امام خمینی (ره) تاکید کردند و جانشین بر حق ایشان آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب تاکنون عمل کرده اند، سیاست های کشور همواره در راستای ایجاد وحدت میان ادیان بوده است.
استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی آرمان هایی بود که همه مردم ایران سالها به دنبال آن بودند/ فرهنگ ایران کهن ترین فرهنگ یکتا پرستی دنیاست/ایرانی ها هیچ زمان به دنبال جنگ و ستیز نبوده اند
موبد پدرام سروش پور عضو انجمن موبدان تهران از دیگر سخنرانان نشست شنبه های انقلاب بود که طی سخنانی اظهار کرد: درود بر روح پر فتوح معمار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و درود بر رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای و درود بر تمام مردمان ایران و درود بر روح پاک شهدای ایران و آزاد اندیشانی که از جان خود در راه میهن گذشتند.
سخنران رسمی انجمن زرشتیان تصریح کرد: ملت ایران همه با هم یکدل شدند و این حرکت را آغاز کردند و با هدف احیای ارزش های کشور یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، انقلاب کردند که با انقلاب آرمان های کشور را شکل دادند.
وی ادامه داد: ملت ایران سال ها به دنبال استقلال بود و رمز پیروزی در این راه را به هم پیوستگی می دانست و به دنبال برابری و برادری بود تا استقلال را شکل دهد تا پای استعمار ظاهری و باطنی را از کشور برچیند که این امر با انقلاب محقق شد.
سروش پور افزود: مردم ایران همواره به دنبال آزادی بودند و این دومین آرمان انقلاب اسلامی است. سومین آرمان انقلاب نیز جمهوریت بود که مردم ایران پس از انقلاب اسلامی، حکومت خود را بر اساس خرد جمعی بنا نهادند.
عضو انجمن موبدان تهران تشریح کرد: نگاه ژرف تر به آرمان های انقلاب چیزی نیست جز اینکه پیامبران الهی نیز به دنبال این آرمان ها بودند و تمام پیامبران در زمان خود، آزاد اندیش بودند و بت های اعتقادی زمان خود را شکستند که این آزادی بود. آن ها راستی جو بودند و به دنبال آن بودند که فریب از همه جا حذف شود. بت ها مخصوص زمان پیامبران نیست و مردم ایران با انقلاب خود، بت های زمان را شکستند.
وی تصریح کرد: فرهنگ ایران کهن ترین فرهنگ یکتا پرستی دنیاست. رویکرد انقلاب نیز بر اساس وحدانیت بوده و آن را حول محور خداوند قرار داده است. بر این اساس نیز ارزش گذاری شد و نام اقلیت های دینی در قانون اساسی ایران ثبت شد و نمایندگان اقلیت ها به مجلس راه یافتند.
سروش پور با اشاره به تاریخ صلح جویی ایران گفت: ما ایرانی ها هیچ زمان به دنبال جنگ و ستیز نبوده ایم و این به آرمان پیامبران ما بر می گردد که هیچکدام از آن ها، به دنبال جنگ و ستیز نبوده اند.
عضو انجمن موبدان تهران ادامه داد: هر زمان که پیروان دینی به جنگی پرداختند بیشترین ضربه را به آن دین وارد کردند. مردم ایران به دنبال جنگ نبودند اما دفاع در فرهنگ آنها جایگاه ویژه ای دارد. در دوران دفاع مقدس همه مردم ایران از همه اقلیت ها، از انقلاب اسلامی دفاع کردند و این حاصل رویه دفاع پذیری ماست.
وی در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: از همه شهدای گمنام و همه شهدا که سرمایه های سرزمین هستند، یادی کنیم که با جان خود از تمام آرمان ها و اهداف انقلاب دفاع کردند.
دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه ادیان و مذاهب ناشی از همدلی و همبستگی عموم مردم است
دکتر احمدرضا مفتاح رئیس دانشکده ادیان در بخش پایانی این نشست با جمع بندی از اظهاراتش ارائه شده از سوی مهمانان سی و ششمین نشست شنبه های انقلاب اظهارداشت: در دانشگاه ادیان و مذاهب پیرامون ادیان به صورت تخصصی تحقیق و بررسی می شود و با رویکرد آکادمیک به تولید منشورات مختلف پرداخته می شود که این منشورات برای عمم مردم و فارسی زبانان جهان قابل بهره برداری است.
وی خاطرنشان کرد: دستاوردهای انقلاب اسلامی در این چهل سال در حوزه ادیان و مذاهب ناشی از همدلی و همبستگی عموم مردم از قشر های مختلف بوده است.
در پایان این نشست از خانواده شهیدان والامقام مهندس فرهاد خادم ، روبرت لازار، فربیرز موریم و همچنین جانباز سرافراز ماسیس اساطوری تجلیل شد.
منبع : فرهنگ سدید