به گزارش مشرق، با شکست داعش و سایر گروههای تروریستی در سوریه و برقراری ثبات نسبی در بخش اعظمی از خاک این کشور، دولت مرکزی دمشق به فکر بازسازی و احیای زیرساختها و بخشهای عمرانی و اقتصادی سوریه است؛ به همین منظور تا کنون چندین بار دیدارهایی میان مقامات سوری با برخی کشورهای دیگه صورت گرفته است که شاید بیشترین ان میان مقامات ایرانی و همتایان سوری شأن بوده است. که جلسات در سطح وزیر راه و شهرسازی ایران (به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه) و وزیر اقتصاد و تجارت این کشور از این جمله است. همچنین ریال عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی کشورمان در سفر به دمشق، با بشار اسد رئیس جمهور این کشور و نخست وزیر و دیگر وزرای سوری از جمله وزیر مسکن و عمران سوریه به همراه تعدادی از فعالان بخش خصوصی ایران گفت وگو و رایزنی کرده است.
بیشتر بخوانید:
۱۳۰۰ آواره سوری به کشور خود بازگشتند
۳ شرط خروج واشنگتن از سوریه
سربازان ارتش سوریه میتوانند به خانههایشان باز گردند
یکی از مهمترین دیدارها نیز دو روز قبل بین محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کشورمان با وزیر اقتصاد و تجارت سوریه (رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه) در تهران و با حضور فعالان بخش خصوصی ایران در حوزههای عمرانی، ساخت و ساز و شرکتهای توسعه گر زیرساختها در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.
امینی: موافقت نامه راهبردی بلندمدت تهیه شده ولی هنوز امضا نشده است
امیر امینی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت راه و شهرسازی که در همه این جلسات چه در دمشق و چه در تهران حضور داشته است، درباره آخرین وضعیت قرارداد همکاری ایران و سوریه در پروژههای بازسازی این کشور و اقداماتی که طرف ایرانی قرار است در این کشور انجام دهد و همچنین تعهداتی که طرف سوری برای پرداخت هزینههای اجرای این پروژهها متقبل شده، اظهار داشت: در حال حاضر تفاهم نامه یا موافقت نامه راهبردی همکاری بلند مدت میان دو کشور را در حد پاراف داریم ولی وقتی امضا شود در آن همه موارد به صورت شفاف و روشن ذکر میشود.
وی ادامه داد: به این معنا که اگر مکانیزم تأمین مالی را دولت سوریه تدارک نبیند، طبیعتاً بخش خصوصی ما هم نمیتواند ورود پیدا کند. یکی از پیش نیازهای مشارکت بخش خصوصی ما در بازسازی سوریه، شفاف بودن نظام تأمین مالی طرف سوری است.
دولت ایران هیچ هزینهای نمیدهد فقط کسب و کار را تسهیل میکند
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سوریها یا امتیاز میدهند یا منابع مالی. قرار نیست مبلغ یا منبعی را دولت ایران سرمایه گذاری کند؛ بلکه قرار است بازار کار مناسبی را در این کشور فراهم کند.
سوریها متقاضیان زیادی برای مشارکت در بازسازی این کشور دارند. اما دولت دمشق و خود مردم این کشور مایل هستند تا این پروژهها را به ایران و بخش خصوصی کشورمان واگذار کنند
وی با بیان اینکه سوریها متقاضیان زیادی برای مشارکت در بازسازی این کشور دارند، گفت: از روسیه و کشورهای عربی به دمشق مراجعه کرده اند تا در پروژههای عمرانی سوریه مشارکت کنند. اما دولت دمشق و خود مردم این کشور مایل هستند تا این پروژهها را به ایران و بخش خصوصی کشورمان واگذار کنند. بنابراین قطع به یقین منابع مالی از سوی دولت ایران برای بازسازی سوریه نخواهد رفت.
امینی تأکید کرد: در موافقت نامه راهبردی دو کشور نظر بر این است که مشارکت بخش خصوصی اتفاق بیفتد تا صدور خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم. در حقیقت بازار کاری در این کشور ایجاد میشود که مهندسان مشاور و پیمانکاران ما بتوانند با همکاری مهندسانی که در این کشور هستند، به فعالیت بپردازند. اتفاقاً سوریها نظام مهندسی قوی ای دارند ممکن است در طول این ۷ سال، شاکله بخش مهندسی آنها از بین رفته باشد اما به لحاظ علمی همچنان از مهندسان بادانشی سود میبرند.
سوریها میگویند خون ما و مردم ایران به هم آمیخته است
وی خاطرنشان کرد: موافقت نامه نهایی راهبردی ایران و سوریه تهیه شده ولی هنوز به امضا نرسیده است؛ در این موافقتنامه، نظام تأمین مالی هم پیش بینی شده است. نیت این است که ما بتوانیم از بازار کار سوریه استفاده کنیم و سوریها هم علاقه مند هستند ایران این امتیاز را داشته باشد که حضور داشته باشد. خودِ سوریهای ها میگویند خون ما و ایرانیها با هم درآمیخته است بنابراین حق تقدم و حق تشرف برای ورود به بازسازی سوریه را حاضریم به ایرانیها بدهیم.
روشهای BOT و BLT برای اجرای پروژههای عمرانی
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از سیستمهای تأمین مالی در بخش پروژههای زیرساختی سوریه، نظامهای تأمین مالی BOT (ساخت، بهره برداری، واگذاری) یا BLT (ساخت، اجاره، واگذاری)است، درباره نحوه تأمین مالی بخش مسکن در سوریه تصریح کرد: دو گروه ابنیه در سوریه لطمات زیادی دیده اند. در بخشهایی که آزاد شده اند، بخشی از ساختمانهای دولتی و بخشی از ساختمانهای خصوصی آسیب دیده اند.
یکی از پیش نیازهای مشارکت بخش خصوصی ما در بازسازی سوریه، شفاف بودن نظام تأمین مالی طرف سوری است
وی ادامه داد: هزینه ساخت ساختمانهای دولتی را دولت مرکزی دمشق تقبل میکند و ممکن است از ایران مصالح ساختمانی به این کشور صادر شود و همزمان از مهندسان و کارگران سوری هم استفاده شود. آنها عمدتاً به مصالح ساختمانی مانند کاشی، سیمان و … نیاز دارند.
مردم تصور میکنند ساختار سوریه از هم فروپاشیده اما روابط اجتماعی مستحکمی دارند
امینی یادآور شد: تصور بسیاری از مردم این است که ساختار این کشور پس از ۷ سال جنگ داخلی از هم فروپاشیده باشد اما این گونه نیست و روابط اجتماعی این کشور مستحکم است و مردم به سرنوشت خود علاقه مند بوده و مردم قانعی هستند. ممکن است دولت این کشور از نظر مالی با محدودیت روبه رو باشد اما این محدودیت، شدید نیست.
وی درباره شکل امتیازاتی که ممکن است به پیمانکاران ایرانی برای مشارکت در بازسازی واگذار شود، گفت: این امتیازات میتواند به صورت واگذاری زمین باشد؛ زمین را دولت سوریه در آن بخش که تخریب نشده، میدهد و هزینه ساخت را متقاضیان پرداخت میکنند و ساکن میشوند. سپس با بازگشت بیشتر مردم سوریه به شهرها و خانههای خود، بخشهایی که تخریب شده بازسازی میشود و مردم در خانههای سابق خود سکونت میکنند؛ این سیستم گردشی ادامه مییابد.
از مسکن مهر برای ساخت و ساز در سوریه الگو میگیریم
امینی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تجربه موفقی که پیمانکاران ایرانی در ساخت مسکن مهر داشته اند، امکان آن وجود دارد تا فرآیند مشابه مسکن مهر ایران در سوریه اجرا شود؟ بیان داشت: این طرح هم نوعی نظام تأمین مالی است؛ اگر آن بخش از آسیبهای مسکن مهر شامل فشارهای نقدینگی را کنار بگذاریم و آورده مردم را در نظر بگیریم، شبیه همان مکانیزم تأمین مالی است که سوریها پیشنهاد داده اند.