کد خبر 933570
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۱
فدا حسین مالکی

رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد، سامانه جامع گمرکی نیز در سال ۹۰ با طرح گمرک نوین کلید خورد.

به گزارش مشرق، یکی از مهمترین عوامل رونق در تولید داخلی مبارزه با قاچاق کالا و کنترل واردات بی‌رویه است؛ در این رابطه با فدا حسین مالکی، رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت و گو کردیم؛

وی با اشاره به اینکه برای مبارزه با فساد احتیاج به یک سری قوانین جدیدی داریم گفت: برخی فسادها نشأت گرفته از سو استقاده اطلاعاتی است مثلاً در ثبت نام خودرو در عرض یک ساعت ۶ هزار نفر ثبت نام کردند و بعد سایت بسته شد.

بیشتر بخوانید:

کالایی که در کشور می‌توان تولید کرد، نباید با ارز دولتی وارد شود

سردار سلیمانی: گوشت نباید گران شود

مخفی کردن گوشت دولتی برای نورچشمی‌ها

آخرین وضعیت ترخیص موبایل‌های توقیفی در گمرک

کشف "استنت‌های قلبی" غیراستاندارد در فرودگاه امام

قاچاق ۶۶۵ کیلو جگر مرغ!

* سود حاصل از ۱۲ میلیارد قاچاق سوخت برای ۵ نفر

رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه در زمانی که سمت دبیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز را داشت متوجه قاچاق سوخت گسترده در یکی از شهرهای مرزی شدیم که سود حاصل از آن سهم ۵ نفر می‌شد گفت: روزانه حدود ۴ میلیون لیتر سوخت قاچاق می‌شد و در آن زمان چیزی در حدود ۱۲ میلیارد تومان از سرمایه کشور به جهت زیاده خواهی افرادی از کشور خارج می‌شد.

وی با ابراز اینکه پس از مشاهده میدانی این ماجرا مدل جدیدی را پیشنهاد دادیم گفت: معتقد بودم بایسیتی به جای اینکه سرمایه ملی کشور مورد سو استفاده ۵ نفر خاص شود طی یک سازو کار قانونی بین یک میلیون و دویست هزار نفر مردم مرزی آن شهر پخش شود.

فدا حسین مالکی افزود: طی یک مکانیزم قانونی به مرز نشینان مجوز داده شد تا یک سقفی مشخص برای هر فرد بتوانند به عنوان مزیت مرز نشینی اجازه صادرات سوخت داشته باشند تا سود حاصل آن بین یک میلیون و دویست هزار نفر مردم مرز نشین پخش شود نه اینکه ۵ نفر بخواهند این سرمایه هنگفت را تصاحب کنند.

رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با انتقاد از رویه برخی در مبارزه با قاچاق کالا گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند که منظور از مبارزه با قاچاق برخورد با کوله بر بلوچ، سیستانی و کرد نیست بلکه برخورد با دانه درشتهایی است که در داخل سیستم نفوذ کردند و باعث فلج شدن تولید داخل در بخشهای مختلف اقتصادی صنعت، معدن و کشاورزی برای دستیابی به منافع خود شده‌اند.

* نوعی قاچاق بودن اخذ مجوز واردات کالا با نفوذ و بدون ضابطه

وی با تصریح بر اینکه برای مبارزه با قاچاق باید با افراد با نفوذ مبارزه کرد و تا جلوی این افراد گرفته نشود اقتصاد سرو سامان پیدا نمی‌کند گفت: منظور از قاچاق کالا صرف ورود غیر قانونی کالا نیست بلوکه اگر مجوز واردات کالایی نیز صرفاً به جهت نفوذ فردی و بدون ضابطه صادر گردد این قاچاق است و باید نهادهای نظارتی در این زمینه نیز راهکاری پیدا کرده و اجرایی سازند.

* تعطیلی ۱۴ هزار واحد تولیدی به جهت عدم اراده برای کنترل واردات و مبارزه با قاچاق

فدا حسین مالکی با هشدار به اینکه طبق آخرین آمار بنده حدود ۱۴ هزار واحد تولیدی تعطیل است گفت: علت اصلی تعطیل شدن واحدهای تعطیلی، ورود کالاهای غیر ضروری به داخل کشور به صورت رسمی و قاچاق است. این مبین این است که در دولت برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی اراده‌ای وجود ندارد و الا واردات هدف‌دار کنترل می‌شد و برای مبارزه با قاچاق حساسیت بیشری داشت.

رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این پرسش که ستاد مبارزه با کالا و ارز طرح فروش سوخت را از کجا آغاز کرد گفت: یکی از مباحثی که همواره دغدغه مسئولان بوده است تأمین معیشت مرز نشینان بوده است. در سفری که مقام معظم رهبری به چابهار داشتند و هئیت دولت نیز بود خطاب به دولت فرمودند که دولت می‌تواند از موقعیت مرزی برای معیشت مرزنشینان استفاده کند و ستاد بر از این جمله رهبری الهام گرفت.

وی با تصریح بر اینکه مرزها فرصتند و همیشه تهدید نیستند گفت: برای اینکه مرزها را تبدیل به فرصت کنیم از ۱۵ استاندار بخشهای مرزی کشور دعوت کردیم و از آنها اقلام قاچاق وارداتی و صادراتی را پرسیدیم و به آنها گفتیم که اگر مجوز قانونی واردات و صادرات این اقلام را بدهیم چه مابه ازائی برای اقتصاد کشور و منطقه ایجاد می‌کنید که اکثر قول دادند بعد از چند سال برای منطقه و حتی مناطق هم جوار رونق بیاورند.

فدا حسین مالکی با ابراز اینکه طرح با محوریت سردار ابویی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سال ۹۱ کلید خورد و با فروش سوخت آغاز شد گفت: برای حمایت از این طرح یک ستاد با حضور ۱۱۰ نفر از نهادهای مختلف از مجلس گرفته تا قوه قضائیه تشکیل شد و متأسفانه با پیشروی کار متوجه شدیم قاچاقی که صورت می‌گیرد به طور سازماندهی شده به وسیله اشخاص خاص در استان‌های مختلف است.

رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد چگونگی اجرایی کردن این طرح گفت: تعداد مرزنشینان هر استان از استاندارها استعلام شد مثلاً استاندار سیستان و بلوچستان تعداد مرزنشینان را یک میلیون و دویست هزار نفر اعلام کرد و ما اعلام کردیم اگر روزانه ۱۲ میلیارد به دست می‌آید باید بین این تعداد سر شکن شود و تقسیم شود و برای این کاربا مدیر عامل بانک‌های مختلف جلسه برگزار کردیم و از آنها خواستیم که کار ایجاد حساب را برای مرزنشینان سرعت بدهند تا بتوانیم به حساب آنها واریز کنیم و حتی از آنها خواستیم که از مبلغ واریزی آنها بخشی را بتوانند برداشت کنند و مابقی به عنوان سرمایه‌گذاری برای آنها ذخیره شود.

فد احسین ماکلی در پاسخ به این پرسش که چرا این طرح زیاد دوام نیاورد گفت: با تعویض طرح نیز استمرار پیدا نکرد که بنده به نشانه اعتراض نامه‌ای خدمت ریاست جمهوری ارسال کردم و توضیح دادم که این یک طرح سیاسی نیست و طرحی بود که با تعویض دولت به فراموشی سپرده شود و رئیس جمهور نیز استقبال کردند اما به علت عدم همکاری برخی دولتمردان این کار انجام نشد.

وی با بیان اینکه سیاست‌زدگی مهترین آفت امروز اقتصاد کشور شده است گفت: با تعویض دولت همه برنامه‌های سیاسی، فرهنگی وافتصادی دولت قبلی بدون کوچک‌ترین کارشناسی برچیده می‌شود که نمونه آن کارت سوخت و پرتال ارزی است.

* سامانه نیما همان پورتال ارزی دولت دهم

رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تصریح بر اینکه راه‌اندازی پرتال ارزی کار ستاد در زمان او بود گفت: با خروج هنگفت سرمایه از کشور مجدد دولت به فکر افتاد که فعالیت پورتال ارزی را آغاز کند و در این راستا بانک مرکزی سامانه نیما را راه اندازی کرد. سامانه نیما همان پورتال ارزی است دولت دهم است.

*پایه ریزی سامانه جامع گمرکی، با طرح ریزی گمرک نوین در سال ۹۰

فدا حسین مالکی با بیان اینکه طرح گمرک نوین که در دولت دهم کلید خورد منشأ شکل گیری سامانه جدید گمرکی شد، ادامه داد، اگر سابقه افراد و کارشناسان طراح سامانه جامع گمرکی بررسی شود، مشخص می‌شود تیم طراح دو سامانه اشتراک زیادی با یکدیگر دارند. در ان زمان در حال که سامانه گمرکی وجود نداشت کاغذی بودن فرایندها فساد زیادی ایجاد کرده بود و به عنوان مثال در برخی موارد ۷۰ درصد کالاها بدون ثبت و ضبط مشخص در دستگاه‌های مربوطه در کشور توزیع می‌شد.

وی گفت: در بازدیدهایی که از گمرکات مختلف کشور داشتیم با حضور مسئولان مربوطه می‌رفتیم تا اگر مشکلی و مانعی وجود داشت مسئولان مربوطه کشوری نیز حضور داشته باشند و مستقیم با مردم در ارتباط باشند تا رسیدگی کنند و در این میان اگر مسئولی کوتاهی می‌کرد برکنار می‌شد. به عنوان مثال در این در یکی از بازدیدها با توجه به تحقیقاتی که انجام شد، به دلیل عدم استفاده از تمام اختیارات و ظرفیت‌ها، رئیس گمرک میلک برکنار شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس