کد خبر 934070
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
پهپاد

ترکیه در اولین تجربه فروش پهپاد، یک فروند از شش پهپاد تهاجمی و شناسایی فروخته شده به دوحه را به قطر تحویل داد.

به گزارش مشرق، منابع خبری از تحویل یک فروند پهپاد شناسایی و تهاجمی از نوع «بیرقدار TB۲» ترکیه به ارتش قطر خبر دادند.

به نوشته روزنامه القدس العربی، تحویل این پهپاد در چارچوب قرارداد فروش شش فروند پهپاد که مارس سال ۲۰۱۸ میان قطر و شرکت ترکیه‌ای «بیکار» امضا شد، صورت گرفت. همراه با این پهپاد سه دستگاه سکوی پرتاب نیز تحویل داده شد.

روزنامه «وطن» (Vatan) ترکیه نیز نوشته است که تیمی از ارتش قطر، دوره آموزشی استفاده از این نوع پهپاد را در ترکیه فرا گرفته است. این برای اولین بار است که ترکیه اقدام به صادرات پهپاد به خارج از کشور می‌کند.

بیشتر بخوانیم:

هند از اسرائیل پهپاد انتحاری می خرد

«بیرقدار TB۲» پهپاد شناسایی و همچنین تهاجمی است که امکان حمل موشک‌های نقطه‌زن دارد و برای هدف قرار دادن خودروهای زرهی، سنگرها و اهداف دریایی به کار می‌رود. این پهپاد می‌تواند در ارتفاع ۲۰ هزار پایی و به صورت ۲۴ ساعته پرواز کند. همچنین توانایی حمل ۱۵۰ کیلوگرم را داراست.

همکاری نظامی ترکیه و قطر هرچند پیش از آغاز بحران میان دوحه با کشورهای سعودی، امارات، بحرین و مصر نیز وجود داشت و پارلمان ترکیه در ژوئن ۲۰۱۴ ساخت پایگاه نظامی در قطر را تصویب کرد، اما این همکاری‌ها پس از آغاز بحران در پنجم ژوئن ۲۰۱۷ شدت یافته است.

قطر و ترکیه در ۱۴ مارس ۲۰۱۸ در حاشیه کنفرانس بین‌المللی دفاع دریایی دوحه ۲۰۱۸، توافقنامه‌ای برای تأسیس پایگاه نظامی دریایی در شمال قطر امضا کردند. ترکیه همچنین در اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که در چارچوب توسعه همکاری نظامی دوجانبه با قطر، دو کشور شرکت صنایع دفاعی مشترک در دوحه تأسیس کرده‌اند. وزارت دفاع قطر پنجشنبه (یازدهم بهمن) در بیانیه‌ای از برگزاری رزمایش نظامی مشترک با نیروهای آمریکایی و ترکیه‌ای در آب‌های خلیج فارس خبر داده بود. این همکاری‌ها در حالی است که یکی از ۱۳ شروط کشورهای تحریم‌کننده قطر، پایان همکاری نظامی با ترکیه و بستن پایگاه نظامی این کشور در قطر بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • US ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    17 13
    قطر در عرصه فوتبال که امارات و عربستان رو نابود کرد در عرصه تحریمها هم تحریمهای اونها رو بی اثر کرد در عرصه نظامی هم گویا قراره نابودشون کنه
    • IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
      9 5
      چی به شماها میرسه؟
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    31 54
    تركيه چطور تونست از هيچ به اينجا برسه.اون از قدرت اقتصاديش.اونم از قدرت نظاميش .واقعا وقتي مسئولين كشور به فكر كشور خودشون باشن نتيجش ميشه تركيه.حيف
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    39 32
    این پهپاد بیرقدار در اصل پهپاد مهاجم ساخت ایران است که ایران یک دهه زودتر از ترکیه ساخت و خط تولیدش را به ترکیه فروخته است. پهپاد مهاجم دهه هشتاد رونمایی شد.
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
      21 15
      خدا تو رو هم شفا بده.موشک های اسکاد هم از روی شهاب کپی شدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس