بیشتر بخوانید:
در ادامه، گزارشی را با موضوع گذشتهای انقلاب اسلامی و عدم افراط و چپروی میخوانید:
«مقتدر مظلوم» عنوانی است که رهبر انقلاب برای جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی مردم ایران برگزیده است. ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب هم به این موضوع اشاره داشته و نوشتهاند: «انقلاب اسلامی ملت ایران، قدرتمند اما مهربان و باگذشت و حتی مظلوم بوده است.»
امام خامنهای در دیگر سخنان خود دلیل قدرتمند بودن انقلاب اسلامی را برخورداری از پشتوانهی مردمی و توانایی مقابله با توطئههای دشمنان برشمردهاند. ایشان همچنین دلیل مظلومیت انقلاب مردم ایران را حملات و توطئههای دشمنان علیه مردم ایران و حمایت و سکوت بسیاری از کشورهای جهان در قبال دشمنیهای دشمنان مانند قربانی تروریسم بودن ایران عنوان کردهاند.
** گذشتهای انقلاب؛ از مدارا با همسایگان تا "رافت اسلامی" با فتنهگران
گذشت جمهوری اسلامی ایران را هم در رفتار با اسرای عراقی میتوان دید. «مرتضی سرهنگی» نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس میگوید: «کاری که ما برای اسرای عراقی انجام دادیم با آنچه در خاطرات رزمندههای ما از زندانهای عراق روایت شده کاملاً متفاوت است.» او همچنین میافزاید: «قانون ارتش برای اسرای عراقی، بسیار انسانیتر از کنوانسیون ژنو بود.»
بخش دیگری از گذشتهای جمهوری اسلامی ایران مربوط به تحرکات برخی کشورهای همسایه عربی علیه ایران است. حمایتی که امارات از گروه الاحوازیه برای اجرای حمله تروریستی در روز ۳۱ شهریور در جریان برگزاری مراسم رژه آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز انجام داد، مورد تحمل نظام قرار گرفت. امام خامنهای میفرمایند: «جمهوری اسلامی دنیا را ناامن نمیکند، منطقه را هم ناامن نمیکند، حتّی محیط همسایگان را هم ناامن نمیکند، حتّی در موارد زیادی بدرفتاریهای برخی از همسایگان را هم با بزرگواری تحمّل میکند.»
گذشت جمهوری اسلامی ایران اما تنها بُعد بیرونی ندارد و شامل داخل هم میشود که «رافت اسلامی» نام دارد. برخورد نظام جمهوری اسلامی با سران فتنه ۸۸، منافقینی که از سازمان مجاهدین خلق جدا شدند و نسبت به گذشته خود توبه کردند و برخی از اعضای گروهکهای تروریستی مانند زنی که در حادثه اخیر زاهدان و شهادت پاسداران نقش داشت، نمونههایی از رافت اسلامی هستند.
** اجتناب حداکثری از خشونت در حوادث انقلاب
امام خامنهای همچنین در بیانیه گام دوم انقلاب نوشتهاند: «انقلاب اسلامی ملت ایران… مرتکب افراطها و چپروییهایی که مایهی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است.» در خصوص منظور امام خامنهای از افراط و چپروی تحلیلهای متفاوتی ارائه شده است که برخی معتقدند یک وجه افراط، خشونت است و انقلاب اسلامی نسبت به دیگر انقلابهایی که در جهان رخ داده است، از کمترین خشونت برخوردار بود. امام خمینی (ره) به گونهای برخورد کرد تا کمترین آسیب به مردم برسد. اهدای گل به ارتشیها توسط انقلابیون از جمله راهکارهای امام برای کاهش خشونت در جریان مبارزات انقلاب اسلامی بود.
همچنین با مقایسه انقلابهای روسیه، فرانسه و چین با انقلاب اسلامی ایران مشاهده میکنیم که در انقلاب ایران خبری از خشونتها و کشتارهایی که در جریان آن انقلابها به وقوع پیوست، نیست. در طول ده سال از انقلاب فرانسه حدود ۱۲ هزار نفر زیر تیغ گیوتین رفتند. این در حالی بود که جمعیت فرانسه حدود ۲۰ میلیون نفر بود. همهی این ۱۲ هزار نفر نیز از رهبران انقلاب بودند. بهواقع هیچ گروهی در امان نبود و تیغ گیوتین همواره فعال بود. آخرین نفری هم که زیر تیغ گیوتین رفت نیز ژوبسپیر (رهبر رادیکالها) بود.
در انقلاب مصر نیز که در سال ۲۰۱۱ به پیروزی رسید و در دهه اخیر روی داد، قریب به یک هزار نفر کشته شدند، اما این انقلاب به انحراف کشیده شد. حسنی مبارک رئیس جمهور مصر با افزایش اعتراضات مردمی در ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ استعفا داد و به شرمالشیخ رفت. او ابتدا به دلیل کشتار تظاهرکنندگان مصری به حبس ابد محکوم شد که البته اعتراض بسیاری از مردمی را که انتظار حکم اعدام او را داشتند، در پی داشت. اما در سال ۲۰۱۷ دادگاه حسنی مبارک را از اتهام کشتار معترضان تبرئه کرد و از بیمارستانی که در آن بستری و تحت مراقبت نظامی بود، آزاد شد.
در مقابل محمد مرسی اولین رئیس جمهور مصر پس از انقلاب، در پی ناآرامیهای چند روزه و به وجود آمدن حالت بحرانی در کشور، با کودتای ارتش عزل و به جرم تحریک خشونتها بین نیروهای امنیتیاش و معترضان به ۲۰ سال حبس محکوم شد و در دادگاه دیگری که به جرم جاسوسی مرسی و بیش از ۳۰ نفر دیگر برگزار شد، رئیس جمهور سابق مصر محکوم به اعدام شد که البته چندی بعد حکم اعدام او لغو شد.
** چپگرایی که مایه ننگ بود
بسیاری از تحلیلگران نیز معتقدند که منظور امام خامنهای از چپروی، آن چیزی است که در انقلاب چین و انقلاب فرهنگی چین روی داد که مایه ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است. ثمره انقلاب فرهنگی چین، خشونت، کشتار و تخریب اقتصادی چین بود. به طوری که حزب کمونیست در سال ۱۹۸۱ رسماً از انقلاب فرهنگی تبری جست و به اشتباهات مائو اعترافکرد.
زمانی که انقلاب فرهنگی در چین در سال ۱۹۶۶ آغاز شد، مهم نبود که شی ژونگ شان، پدر رئیس جمهور آینده چین و یکی از رهبران کهنهکار انقلاب کمونیستی بود؛ مائو تسه تونگ گفته بود که او نماینده بورژوازی بوده و چین باید از چنین افرادی پاکسازی شود. شی بزرگ (پدر) برای ۱۶ سال به زندان افتاد، در حالی که پسرش شی جین پینگ، رئیس جمهور آینده به حومه شهر فرستاده شد تا با انجام کارهای سخت بزرگ شود، زندگی روشنفکرانه را ترک کند و نگرش کمونیستی موردنظر مائو را بشناسد.
دوره ۱۰ ساله انقلاب فرهنگی شانزدهم ماه می ۱۹۶۶ آغاز شد و مائو جوانان کشور را ترغیب میکرد تا در مقابل والدین و معلمان خود اغلب با خشونت بایستند. این جوانان و حامیان انقلاب که گاردهای سرخ نامیده میشدند نخبگان را هدف قرار میدادند. کسانی که (به گفته آنان) کشور را به سوی سرمایهداری سوق میدادند. در آن دوران، ۱۶ میلیون کودک، مانند شی جین پینگ، به حومه شهرها فرستاده شدند، در حالی که رهبران ارشد حزب که تصور میشد با حزب کمونیست مخالف هستند، کشته شده یا به زندان فرستاده میشدند.
دوران انقلاب فرهنگی که با مرگ مائو در سال ۱۹۷۶ به پایان رسید، یک دور بحث برانگیز در تاریخ چین است، تاحدی که مقامهای امروز چین ترجیح میدهند به جای برگزاری مراسم یادبود یا جشن، درباره آن سکوت کنند.
** امتناع از ورود به جنگ اول خلیج فارس
چهره دیگر جناح چپ که در این موضوع نطق تندی کرد، حجتالاسلام علیاکبر محتشمیپور بود. او اولین کسی بود که صدام حسین را با «خالدبن ولید» سردار سپاه اسلام مقایسه کرد و چنین گفت "مسلمانان جهان با پذیرش رهبری اسلامی ایران توقع دارند پرچمداری جهاد و مبارزه با آمریکا در دست ایران و انقلاب ایران باشد. حوادث و بحران اخیر یادآور رویارویی و صفآرایی خالدبن ولید در برابر ابرقدرتهای صدر اسلام است. او که عمری در صف کفر، شمشیر بهروی پیامبر (ص) و مسلمانان کشید، ولی در نهایت فاتح بزرگی برای مسلمانان گشت. امروز دنیای کفر در مقابل ملت مسلمان عراق و فلسطین بهعنوان خاکریز اول قرار گرفته است وبه یقین خاکریز بعدی، انقلاب و ملت مسلمان ایران است، ما از چه میترسیم؟ بگذار با عزت و شرف زندگی کنیم و بمیریم. زندگی زیر سایه سرنیزههای آمریکا برای ما ذلت است و اسارت است و ننگ است! ".
آیتالله خامنهای در سخنانی با انتقاد از مواضع عدهای که میگویند باید بهکمک صدام رفت، فرمودند "ما هرگز بهنفع چپ، با راست دشمنی پیدا نمیکردیم. بهنفع راست هم با چپ دشمنی پیدا نمیکردیم. دو اردوگاه و دو جناحند که بهخاطر اهداف غلط و غیرالهی و نامقدس از نظر ما و از نظر همهٔ انسانهای واقعبین با هم میجنگند. جمهوری اسلامی، هر دو جناح را رد میکند؛ چون در هر دو طرف، انگیزهها مادی است و به همین دلیل هم با یکدیگر تعارض پیدا کردهاند. آنها بهدلیل مادی بودن، با هم تعارض پیدا کردهاند. اینطور نیست که یکی الهی و یکی هم مادی است. جنگ اسلام و کفر نیست. این، موضع ملت ایران ماست".
بدین ترتیب «انقلاب اسلامی ملت ایران، قدرتمند اما مهربان و باگذشت و حتی مظلوم بوده است. مرتکب افراطها و چپروییهایی که مایهی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است.»