کد خبر 945971
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
کیلومتر شمار

دستکاری کیلومتر کارکرد خودرو یکی از شیوه‌های رایج برای گران‌تر فروختن خودروهای کار کرده است.

به گزارش مشرق، تعدادی از باتری سازها قادر به انجام این کار بوده و در قبال دریافت مبلغی اندک (زیر ۵۰۰ هزار تومان)، اقدام به این کار خلاف می‌نمایند و برای برخی از آن‌ها، این کار حتی یک منبع درآمد مستمر محسوب می‌شود. در نتیجه این کاهش کارکرد، علاوه بر آنکه مشتری ماشین را گران‌تر از ارزش واقعی خود می‌خرد بلکه هزینه‌های نگهداری خودرو نیز بالاتر از حد انتظار خواهد بود. البته این فعالیت غیرمجاز تنها در ایران رایج نیست، بلکه در کشور آلمان و در شهر مونیخ، در حدود ۳۰ درصد خودروها و در بلژیک این عدد در حدود ۸.۶ درصد از خودروهای دست دوم است!

روش‌های مختلفی برای تشخیص میزان کارکرده خودرو وجود دارد نظیر چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و. اما باید توجه داشت که تعیین میزان دقیق کارکرد خودرو عملاً امکانپذیر نیست.

بیشتر بخوانید:

تشخیص شل یا سفت بودن تسمه تایم خودرو


حتی برای خودروهای مجهز به ECU که کارکرد برخی از آن‌ها با دیاگ قابل تشخیص است، روش‌هایی وجود دارد که کارکرد خودرو تغییر داده می‌شود بدون آنکه آب از آب تکان خورده و دیاگ متوجه شود.
 

تشخیص کارکرد واقعی از روی ظاهر خودرو
 

ظاهر کلی خودرو از وضعیت کارکرد آن خبر می‌دهد. می‌توانید با بررسی اینکه پدال گاز و فرمان چقدر سائیدگی دارند، یا اینکه رادیاتور خودرو و رو دری در چه وضعیتی هستند، آن را بررسی کنید که این موضوع تا حد زیادی به تجربه شما در خرید و فروش خودرو بستگی دارد.

البته تمام این موارد به راحتی توسط یک دلال خبره قابل تعویض هستند. با استفاده از کارشناسی مجرب دو مورد را که معمولاً توسط دلالان تعویض نمی‌شود، چک نمایید:

- رادیاتور خودرو برای خودروهای با کارکرد بالا
- دیسک ترمز برای خودروهای با کارکرد پایین

فواصل موجود در رادیاتور خودرو در گذر زمان و بر اثر برخورد هوا، حشرات، گرد و غبار و … اندکی افزایش می‌یابد و هر چقدر که این فواصل بیشتر باشد نشان از کارکرد بالای خودرو دارد. اگر رادیاتور خودرویی را چک نموده و متوجه فاصله‌های غیرمنطقی شدید، باید به این احتمال قوی را بدهید که کیلومتر خودرو دستکاری شده است. شایان ذکر است از آنجا که رادیاتور خودرو تقریباً هر ۱۵۰ هزار کیلومتر تعویض می‌گردد، تعویض زودتر آن نیز محل سوال بوده و باید به هنگام خرید خودرو به این موضوع توجه نمود.

چک نمودن دیسک ترمز بیشتر برای خودروهای با کارکرد کم قابل استفاده است. دیسکی که حدوداً بالای ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر کار کرده است دارای لبه‌های تیزی خواهد بود، اما برای کیلومتراژ پایین نظیر ۲۰، ۳۰ و ۴۰ هزار کیلومتر، وجود تیزی در لبه دیسک امری کاملاً غیرعادی بوده و حکایت از دستکاری شدن کیلومتراژ خودرو دارد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    16 0
    نه آقا کارمانیست
  • حبیبی IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    3 0
    چه جالب
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    0 1
    محال است کسی بتواند کیلومتر خودروی لکسوس را دست کاری کند
    • امین IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      0 0
      با دستگاه x100 به راحتی می تونی دستگاه که زیاده کافی فقط سرچ کنی اصلاح کیلومتر ببین چقدر زیاد و چقدر ارزون دیگه کسی به کیلومتر کاری نداره میریم سراغ تست روغن برای خودروهای صفر و چیزای دیگه
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    7 0
    دزدان همیشه یک قدم جلوتر اند
  • محسن FR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
    0 0
    اگر ایمان و تقوای الهی باشد هرگز چنین مشکلاتی پیش نمی آید. این شعار نیست، عینِ حقیقت است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس