به گزارش مشرق، محمد علیخانی درباره افزایش غیرقانونی نرخ کرایههای برخی از خطوط تاکسیرانی، با بیان اینکه مصوبه شورای شهر بر مبنای نرخ تورمی بود که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شد، اظهار کرد: از سازمان تاکسیرانی در این خصوص توضیح خواستهایم. البته در گفتوگوی اولیه با رئیس سازمان تاکسیرانی اعلام شد، افزایش نرخ در برخی خطوط برای رند شدن و جلوگیری از نزاع و بحث بین مسافر و راننده تاکسی بوده است؛ ما نیز از آنها خواستهایم به دنبال راهکار قانونی این اقدام باشند و گزارش آن را به شورای شهر ارائه کنند.
بیشتر بخوانید:
افزایش ۲۳ درصدی نرخ کرایه تاکسی
وی در ادامه گفت: تاکسی حمل و نقل عمومی محسوب نمیشود زیرا حمل و نقل عمومی انبوهبر است و تحت حمایت دولت یا شهرداری قرار میگیرد اما تاکسیها تنها تحت نظارت سازمان تاکسیرانی هستند و خدماتی به آنها ارائه نمیشود.
علیخانی با اشاره به اینکه سقف افزایش کرایه مترو و اتوبوس ۲۰ درصد و تاکسیرانی ۲۳ تعیین شد، ادامه داد: شاید حق تاکسیرانها افزایش بیشتر نرخ کرایه تاکسی باشد زیرا آنها بخش خصوصی به شمار میآیند، یارانهای به آنها تعلق نمیگیرد و قطعات خودروی آنها نیز بسیار گران شده ضمن اینکه با ورود خودروهای اینترنتی بازار آنها نیز کساد شده است اما اگر بیش از این کرایه آنها افزایش مییافت، نمیتوانستند با خودروهای اینترنتی رقابت کنند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: به اعتقاده بنده از این پس اتحادیه تاکسیرانها باید با توجه به کشش بازار و رقابتی که وجود دارد نسبت به تعیین نرخ کرایهها اقدام کند و نظارت بر آنها به عهده سازمان تاکسیرانی باشد. بنابراین بهتر است مرحله بعد تعیین نرخ کرایهها توسط اتحادیه تاکسیرانی انجام شود.
وی همچنین گفت: در صورت دریافت کرایه بیشتر از نرخ مصوب، شهروندان باید شکایت خود را از طریق سامانه ۱۸۸۸ اعلام کنند تا به شکایت آنها رسیدگی شود. تاکنون شکایتی در این خصوص به دست ما نرسیده است.