به گزارش مشرق، سمیع الله صادقی در گفتوگو با فارس، در خصوص سرویس پیامک تلفن ثابت، اظهار داشت: هم اکنون سرویس پیامک تلفن ثابت فعال است.
وی در خصوص برقراری ارتباط پیامک تلفن ثابت با اپراتورهای تلفن همراه، گفت: قرارداد اینترکانکشن با همراه اول امضا شده و هم اکنون ارتباط پیامکی بین تلفن ثابت و همراه اول نیز برقرار است.
معاون توسعه و مهندسی مدیر عامل شرکت مخابرات تهران افزود: برای برقراری ارتباط سرویس پیامک تلفن ثابت با اپراتور دوم تلفن همراه نیز مذاکراتی انجام شده اما این مذاکرات نهایی نشد.
*پیامک تلفن ثابت سرویس همچنان بیاقبال
صادقی در خصوص مشکلات همهگیر نشدن سرویس ارسال پیامک روی تلفن ثابت، تصریح کرد: مشکل عمده در سرویس پیامک تلفن ثابت، نداشتن گوشی تلفن ثابت است.
وی ادامه داد: در حال حاضر گوشی تلفن ثابت با امکان ارسال و دریافت پیامک با حداقل قیمت 25 هزار تومان در بازار وجود دارد؛ اما مدلها متنوع نیست.
*ارسال ماهیانه 2 میلیون پیامک تلفن ثابت با نرم افزار ابداعی مخابرات
معاون توسعه و مهندسی مدیر عامل شرکت مخابرات تهران افزود: برای حل این مشکل، خواستیم از کامپیوتر به جای گوشی تلفن استفاده کنیم.
صادقی توضیح داد: در این رابطه، چند روش نرم افزار ثابت، نرم افزار وب پایه و صندوق صوتی و پیامکی شمارههای مختصر شده، ارائه شد.
وی گفت: در روش نرمافزاری کاربر باید یک نرم افزار به نام "پیاثا" را از سایت شرکت مخابرات تهران دانلود و روی کامپیوتر خود ذخیره کند؛ این روش علیرغم راه اندازی، هنوز کاملا عملیاتی نشده است.
* با توجه به اینکه چند ماهی از معرفی نرمافزار "پیاثا" می گذرد، تقریبا در هر ماه چه تعداد پیام کوتاه از طریق این نرم افزار جه به جا میشود؟
صادقی گفت: در حال حاضر در هر ماه حدود یک و نیم میلیون تا دو میلیون پیام کوتاه با این نرمافزار ارسال و دریافت میشود؛ در ماه گذشته نیز 2 میلیون پیام کوتاه مبادله شده است.
*3هزار نفر گوشی تلفن ثابت با قابلیت ارسال پیامک دارند
معاون توسعه و مهندسی مدیر عامل شرکت مخابرات تهران تصریح کرد: روش دوم، روش "وب بیس" است که کاربر باید از شرکت مخابرات نام کاربری و پسورد بگیرد؛ این روش نیز علیرغم نهایی شدن هنوز عملیاتی نشده است.
وی گفت: عملیات راهاندازی هر دو سرویس به اتمام رسیده؛ اما منتظر بودیم که هر دو با هم آغاز به کار کند.
صادقی افزود: روش سوم، "یکی شدن صندوق صوتی و پیامکی در شمارههای مختصر شده" است.
وی توضیح داد: در این روش شماره تلفن و صندوق ارسال و دریافت پیامک در شمارههای مختصر شده 4 و 5 رقمی یکی میشود که کاربر باید از شرکت مخابرات یوزرنیم و پسورد بگیرد.
وی گفت: پیش بینی میکنیم که استقبال از این امکان جدید، زیاد باشد.
* هم اکنون چه تعداد کاربر، گوشی تلفن با امکان ارسال و دریافت پیامک را خریداری کردهاند.
صادقی در این خصوص، گفت: در حال حاضر تعداد دارندگان گوشی با این امکان، درصد خوبی را ندارد و هم اکنون حداکثر 2 هزار نفر تا 3 هزار نفر این گوشیها را خریداری کردهاند.
*پیش بینی افزایش 10 تا 15 درصدی استقبال از پیامک تلفن ثابت با برنامه های جدید
پیش بینی میکنید این برنامه چه تاثیری در افزایش استقبال مشترکان داشته باشد؟
صادقی در پاسخ به این موضوع، گفت: پیش بینی میکنیم که با راهاندازی نرمافزار "پیاثا"، سرویس " وب بیس" و سرویس صوت و پیامک شمارههای مختصر شده، استقبال مشترکان 10 تا 15 درصد افزایش یابد.
*علاوه بر وجود مشکلات حاشیهای، هیچ گاه شرکت مخابرات تبلیغات گستردهای برای سرویس پیامک تلفن ثابت نکرد.
صادقی در این خصوص، توضیح داد: همیشه در رابطه با این سرویس، یک سری مشکلات فنی وجود داشت که باعث شد خیلی جدی حرکت نکنیم که این مشکلات امروز حل شده است.
معاون توسعه و مهندسی مدیر عامل شرکت مخابرات تهران در بیان مشکلات فنی این سرویس، تصریح کرد: تاکنون مدل گوشیهای با امکان ارسال و دریافت پیامک تلفن ثابت، بسیار محدود بوده است؛ اخیرا چند مدل گوشی جدید را نیز تست کردهایم که وارد بازار شود.
* ایجاد 7 مرکز پشتیبانی 30 اپراتوری ADSL در 7 منطقه مخابراتی
هم اکنون شرکت مخابرات، مانند شرکتهای ارائه دهنده اینترنت پر سرعت(PAP) ها، سرویس ADSL ارائه میکند؛ اما رضایتمندی از سرویسهای اینترنت شرکت مخابرات به مراتب کمتر از شرکتهای خصوصی است.
صادقی در این خصوص، گفت: برای هر منطقه از تهران، یک منطقه پاسخگویی پیش بینی شده و قرار است در 7 مرکز پاسخگویی در 7 منطقه مخابراتی تهران به مشترکان اینترنت پر سرعت، پاسخ گویی کند.
وی ادامه داد: هم اکنون دو مرکز فعال است و مراکز دیگر نیز راهاندازی خواهد شد که در هر مرکز حدودا 30 اپراتور به مشترکان پاسخگو هستند.
معاون توسعه و مهندسی مدیر عامل شرکت مخابرات تهران افزود: برنامه این است که حجمی از تماسهای مشترکان در همان منطقه پاسخ داده شود.
وی یادآور شد: مدل این است که در مرحله نخست نفر به نفر زنگ بزند، در مرحله دوم، درخواست دایری یا خرابی ثبت شود و در مرحله سوم نیز درخواست انجام شود.
*تا پایان سال 600 هزار پورت پر سرعت نصب شده داریم
صادقی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید: برنامه آتی شرکت مخابرات تهران برای راهاندازی سرویس اینترنت پرسرعت، چیست، گفت: تا پایان سال جاری باید 600 هزار پورت پر سرعت نصب شده در تهران داشته باشیم.
معاون توسعه و مهندسی مدیر عامل شرکت مخابرات تهران ادامه داد: هم اکنون حدود 150 هزار تا 160 هزار پورت در حال کار است و حدود 300 هزار پورت پرسرعت نصب شده داریم که باید تا پایان سال به 600 هزار پورت برسد.
وی در خصوص برنامه شرکت مخابرات تهران برای توسعه سرویس ADSL در سال آینده نیز، گفت: برنامه سال آینده هنوز از سوی شرکت مخابرات ایران به مخابرات تهران اعلام نشده است.
وی توضیح داد: اما با توجه به برنامه امسال، پیش بینی میکنیم که نصب 1 میلیون تا 1.5 پورت به عنوان برنامه در نظر گرفته شود.
* مخابرات، لایه دسترسی را از کابل مسی به سمت فیبر نوری می برد
صادقی، طرح GPAN را از دیگر پروژههای در دست اجرای معاونت توسعه و مهندسی شرکت مخابرات تهران نام برد و گفت: در این طرح که مدلی از فناوری FTTX (انتقال از طریق فیبر نوری) است، شرکت مخابرات تکنولوژی لایه دسترسی (acsess) را به سمت فیبر نوری می برد.
وی توضیح داد: این طرح شامل 3 لایه "انتقال فیبر به داخل منزل"، " انتقال فیبر در پشت در منزل" و " انتقال فیبر در خیابان" است که در طرح GPAN سعی شده تا فیبر نوری به سمت خانهها نزدیک شود.
معاون توسعه و مهندسی مدیر عامل شرکت مخابرات تهران تصریح کرد: به این ترتیب طول کابل مسی کاهش می یابد که کاهش کابل مسی، در بهبود کیفیت سرویس موثر خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: همچنین با کاهش کابل مسی و افزایش استفاده از فیبر نوری، دیگر در رابطه با توسعه مشترکان مشکلی وجود نخواهد داشت؛ زیرا توسعه در فیبر نوری بسیار آسان تر خواهد بود.
*عمده فعالیت مخابرات تهران، بستر سازی برای پورت پر سرعت و نه ADSL
صادقی در پاسخ به این سوال که "این طرح هم اکنون در چه مرحله ای قرار دارد"، گفت: در حال حاضر برای شروع، این طرح در مناطق 2 و 8 مخابراتی تهران در حال اجرا است و در فازهای بعدی برای سایر مراکز مخابراتی تهران نیز اجرایی خواهد شد.
وی گفت: در مرحله بعدی ایجاد دسترسی فیبر نوری نیز از کشیدن فیبر تا پشت در خانه ها، به داخل منازل پیش خواهیم رفت که ممکن است این مرحله در چند سال آینده اتفاق افتد.
معاون توسعه و مهندسی مدیر عامل شرکت مخابرات تهران افزود: هم اکنون تجهزات طرح GPAN در تهران، سفارش شده است؛ طرح های چند مرکز نیز تهیه شده است و اقدامات اجرایی در حال آغاز است.
وی یادآور شد: علاوه بر این، در حال حاضر ممکن است در مراکزی که توسعه زیادی در دست انجام است، نیز از این روش استفاده کنیم.
معاون توسعه و مهندسی مدیر عامل شرکت مخابرات تهران تاکید کرد: در حال حاضر عمده فعالیت شرکت مخابرات تهران، در زمینه بستر سازی برای پورت پر سرعت و نه ADSL است.
وی ادامه داد: محور فعالیت های بعدی، ارائه تمام سرویس ها از جمله صوت، دیتا و تصویر روی این پورت خواهد بود که این کار نیز در سال های آینده با نوسازی تجهیزاتی که هم اکنون نصب می شود، قابل انجام است.
*عرضه رایگان IPTV در مخابرات منطقه 2
* مدتی است که سرویس IPTV شرکت مخابرات به صورت آزمایشی عرضه می شود، آیا سرویس توانسته اقبال خوبی بین مشترکان به دست آورد؟
صادقی در پاسخ به این پرسش، گفت: IPTV یکی از سرویس های جدید شرکت مخابرات استان تهران است که در حال کار روی این سرویس هستیم و در حال حاضر نیز در یکی از مراکز مخابراتی تهران به صورت آزمایشی روی پهنای باند 3 مگا بیت بر ثانیه به مشترکان ارائه می شود.
معاون توسعه و مهندسی مدیر عامل شرکت مخابرات تهران در خصوص قیمت این سرویس، افزود: هم اکنون این سرویس به متقاضیان در منطقه 2 مخابراتی تهران واگذار می شود که برای چند ماه نخست نیز، Setup Box به صورت امانت به مشترک داده خواهد شد و سرویس نیز رایگان خواهد بود؛ بنا بر این فعلا سرویس IPTV به صورت رایگان خواهد بود.
وی تصریح کرد: از آن جا که محتوی در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است، در قرارداد، وظیفه تامین محتوی سرویس IPTV ، به عهده شرکت تکتا، به نمایندگی از سازمان صدا و سیما واگذار شده است.
وی ادامه داد: از این رو در قرارداد، سیستم تعرفه گذاری نیز به عهده تکتا گذاشته شده است.
صادقی تاکید کرد: تکتا نیز فعلا هزینه ای برای این سرویس در نظر نگرفته است، تا ببیند که عرضه این سرویس به لحاظ اقتصادی صرفه دارد یا خیر.
معاون توسعه و مهندسی مدیر عامل شرکت مخابرات تهران یادآور شد: با توجه اینکه تا پیش از این سرویس IPTV تنها با 50 تا 200 کاربر مورد تست قرار گرفته، باید سرویس را در مجموعه 2 هزار تا 3 هزار کاربری زیر بار ببریم تا کیفیت و پتانسل واقعی سرویس مشخص شود و بتوان برای آن تعرفه مناسب تعیین کرد.
*اینترنت مخابرات از ابتدا ترافیک نامحدود بود
* چندی پیش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که عنوان محدودیت ترافیکی باید از روی سرویس های اینترنت برداشته شود، آیا این موضوع در سرویس های اینترنت شرکت مخابرات رعایت می شود؟
صادقی در پاسخ به این سوال، گفت: سرویس های اینترنت شرکت مخابرات از ابتدا نیز به صورت ترافیک نامحدود ارائه می شد؛ اما شاید ادامه کار به این صورت برای اپراتورها مشکل باشد.
معاون توسعه و مهندسی مدیر عامل شرکت مخابرات تهران افزود: شاید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بتواند در این زمینه کاری کند؛ زیرا به این صورت مدیریت ترافیک برای اپراتورها مشکل است.