به گزارش مشرق، سید حسین افضلی با یادآوری اینکه هماکنون رویکردهای متفاوتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور مطرح است که هر کدام از آنها مزایا و معایب خود را دارند،اظهار کرد: برخی از مدیران موضوع خرید هواپیماهای دست دوم اروپایی را مطرح کرد و برخی دیگر موضوع خرید هواپیماهای نو روسی را پیشنهاد می دهند.
ببینید
فیلم/ پرواز سوخو ۵۷ روسیه در نمایشگاه هوایی ماکس ۲۰۱۹
وی تصریح کرد: اولویت اصلی در خرید هواپیما، حفظ امنیت مسافران و سرنشینان است، چراکه بروز هر گونه مشکل در این رابطه هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ روانی تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: متأسفانه تحریم ها در حوزه حمل و نقل هوایی اثر مستقیم گذاشته و ایرلاین ها برای تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز با مشکل روبه رو شدند، البته ایرلاینها توانستهاند از سد موانع تحریمی عبور کرده و مشکلات را تا حدودی حل کنند.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در بحث خرید هواپیماهای دست دوم اروپایی یا خرید هواپیماهای روسی نباید تمام تخم مرغهایمان را در یک سبد بگذاریم، چون محدود کردن حق انتخاب ممکن است در آینده برای ما مشکل ساز شود به خانه ملت گفت: چنانچه فقط به دنبال خرید هواپیما به یک روش باشیم، قطعا این مسئله انحصار ایجاد کرده و مشکل ساز خواهد بود، بنابراین باید از روش های متنوع و شرکت های مختلف برای تأمین نیازهای ناوگان حمل و نقل هوایی کشور استفاده کنیم.
با توجه به اینکه بیش از 10 درصد قطعات و تجهیزات استفاده شده برای تولید هواپیماهای روسی آمریکایی است، از این رو باید مجوزهای لازم برای فروش هواپیما توسط روسها از آمریکاییها دریافت شود. به نظر میرسد یکی از موانع خرید این نوع هواپیما برای ایرلاینهای داخلی همین مسئله است.
آبانماه سال گذشته مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با روسها برای خرید هواپیما سوخو 100 جهت نوسازی ناوگان ایرلاین ملی خبر داده و گفته بود: با هر تامینکنندهای که بتواند بدون نیاز به مجوز اوفک به ایرانایر هواپیما بفروشد، مذاکره میکنیم.
شرفبافی با اشاره به برنامه هما برای نوسازی ناوگان خود گفت: از هر کسی که بتواند هواپیمای مورد نیاز هما را تامین کند استقبال میکنیم. حتی سراغ هواپیماهایی مانند سوخو 100 یا هواپیماهایی که تولید کشور های غیر اروپایی هستند نیز رفتهایم.
وی افزود: اگر این شرکتها بتوانند بدون مجوز اوفک به ایران هواپیما بفروشند و قابلیت مذاکره داشته باشند، خرید این هواپیماها را بررسی میکنیم.
حدود یکماه بعد از این سخنان مدیرعامل سابق ایرانایر معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برنامهای برای خرید هواپیما سوخو نداریم، گفت: با توجه به باطل شدن مجوزهای اوفک، امکان ورود 7 هواپیمای باقیمانده ATR وجود ندارد.
شهرام آدم نژاد در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه آیا وزارت راه و شهرسازی با ورود هواپیمای سوخو به ناوگان هوایی موافق است و اینکه سرنوشت 7 فروند هواپیمای ای تی آی باقیمانده ایران ایر چه میشود، گفت: وزارت راه و شهرسازی برنامهای برای ورود سوخو به کشور ندارد. در خصوص هواپیماهای ای تی آر نیز با توجه به ابطال مجوزهای اوفک امکان ورود 7 فروند هواپیمای باقیمانده به کشور وجود ندارد.