به گزارش مشرق به نقل از ایکو پرس ، فرشاد مقیمی در دومین جلسه ستاد تعمیق و توسعه ساخت داخل گروه صنعتی ایران خودرو گفت : از تمامی ظرفیت ها وپتانسیل های دانشگاهی ،شرکت های دانش بنیان و صاحبان فکر برای تدوین این سند راهبردی استفاده کنید.
وی افزود : در تدوین سند راهبردی کلان تعمیق و توسعه ساخت داخل قطعات خودروی کشورلازم است نقش هریک از ارکان تاثیر گذار از جمله وزارت صمت ، مجلس شورای اسلامی ، شرکت های دانش بنیان ، سازندگان و..... مشخص شود.
مقیمی تاکید کرد :اگر این سند راهبردی خوب و اجرایی تدوین شود ،با هرشوک ارزی به حاشیه رانده نخواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به این که اگر هدف از داخلی سازی قطعات فقط کاهش ارزبری باشد ، دچار روزمرگی خواهیم شد ، خاطر نشان ساخت : باید متناسب با فضای صنعت خودرو و سیاست های کلان اقتصادی و سیاسی کشور اهداف و شاخص های نو آورانه ای طراحی کنیم .
وی مهمترین دلایل نهادینه نشدن تعمیق ساخت داخل قطعات را در دودهه گذشته را عدم توجیه اقتصادی خودکفایی قطعات به دلیل تیراژ محدود و نیاز به سرمایه گذاری بالا برای تولید قطعات های تک ، ثابت نگه داشتن نرخ ارز در برابر رشد تورم و دراولویت نبودن کاهش ارزبری قطعات و عدم تضمین خرید قطعات خودکفا شده دانست .
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درزمینه ارائه مشوق های برای پیشبرد پروژه های داخلی سازی قطعات خودرو پیشنهاددادو نقدینگی مورد نیاز سازندگان براساس پیشرفت برنامه ساخت داخل تامین گردد.
وی مهمترین روش های پیشنهادی برای تامین نقدینگی مورد نیاز برای اجرای پروژه های ساخت داخل قطعات را استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ، تامین نقدینگی از سیستم بانکی با روش تسهیلات خرید دین و استفاده از تهاتر ارزی جهت ورود خط وط جدید تولید و انتقال تکنولوژی عنوان کرد .
درادامه سید محمد صاحب کار خراسانی رئیس امور شرکت ها وموسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد : صنعت خودروی کشور و ایران خودرو باید پروژه های مهم داخلی سازی قطعات را شناسایی و اولویت بندی کنند.
وی با تاکید بر حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید کنندگان اقلام تحریمی خاطر نشان ساخت : این معاونت آمادگی تامین بخشی از نقدینگی پروژه های مهم داخلی سازی قطعات را با ساز وکاری مشخص وبا استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری دارد
صاحب کارخراسانی افزود :خودرو سازان باید سوار بر فناوری شوند نه قطعه ساز وتوان فنی ساپکو باید درزمینه طراحی و مهندسی با همکاری شرکت های دانش بنیان تقویت شود .