افق نو بیروت - نمایه

«باغ ایران» در منطقه مرزی مارون الراس و مشرف بر اسرائیل است و مهمانان کنفرانس بین‌المللی افق نو آن‌جا عظمت جمهوری اسلامی و تحقیر رژیم صهیونیستی را به چشم مشاهده کردند.

به گزارش خبرنگار مشرق از بیروت، لبنان؛ هفتمین دوره کنفرانس بین‌المللی افق نو از روز دوشنبه ۱ مهر تا چهارشنبه ۳ مهر ۹۸ با شعار «فرصتی برای صلح و حقیقت» و با حضور بیش از ۲۰ مهمان خارجی و چندین مهمان ایرانی در بیروت پایتخت لبنان برگزار شد. مهمان‌های خارجی افق نو، مانند سال‌های قبل، هر کدام سابقه کاری و زندگی شخصی بسیار جذاب و منحصربه‌فردی داشتند. همین دعوت از مهمان‌های منحصربه‌فرد به خودی خود یکی از مشخصه‌هایی است که به جرأت می‌توان گفت افق نو را از تمامی کنفرانس‌های دیگر در ایران و حتی در دنیا متمایز می‌کند؛ واقعیتی که مهمانان کنفرانس نیز چه در سال‌های قبل و چه امسال بر آن صحه می‌گذارند.

عکس دسته‌جمعی شماری از مهمان‌ها و دست‌اندرکاران افق نو در اختتامیه کنفرانس در بیروت (+)

به عنوان نمونه، «ماتئوس پیسکورسکی» فعال سیاسی لهستانی و بنیانگذار حزب «زمیانا» (به معنای «تغییر») که پس از شرکت در کنفرانس سال ۹۳ در کشورش دستگیر و سه سال حبس شد، در مصاحبه با مشرق می‌گوید:

آن‌چه درباره کنفرانس افق نو منحصربه‌فرد است حضور افرادی از طیف‌های مختلف سیاسی در غرب است. در غرب عملاً غیرممکن است که این‌گونه افراد را یک‌جا جمع کنید و بتوانید به شکل مسالمت‌آمیز درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو کنید. اما در ایران و کنفرانس افق نو این امکان به وجود آمده است... افق نو فقط برای ایران نیست که اهمیت دارد، بلکه برای آزادی بیان و دیدگاه‌های متفاوت افراد از سراسر جهان هم مهم است. افراد در کنفرانس افق نو در ایران شرکت می‌کنند تا آن‌جا بتوانند آزادانه پروژه‌های مختلف سیاسی و ایدئولوژیک را بررسی و آغاز و درباره آن‌ها با هم همکاری کنند [جزئیات بیش‌تر].

ماتئوس پیسکورسکی (چپ) در کنار «مانوئل اکسن‌رایتر» نویسنده و خبرنگار آلمانی در حاشیه کنفرانس افق نو سال ۹۳ (+)

همچنین «سندر هیکس» نویسنده و فعال آمریکایی که امسال همراه با چندین آمریکایی دیگر بر اثر تهدیدهای اف‌بی‌آی از حضور مجدد در کنفرانس افق نو محروم شدند (جزئیات بیش‌تر)، در گفت‌وگو با مشرق خاطرنشان می‌کند:

یکی از خوبی‌های این کنفرانس‌ها این است که اعضای جنبش‌های عدالت‌خواه در داخل آمریکا را با هم متحد می‌کنند. بعضی وقت‌ها برای این‌که با شخصیت‌های جالب آمریکایی آشنا شوید، باید به تهران [و کنفرانس افق نو] بروید. من اکنون دوستانی دارم که اعضای سابق سی‌آی‌ای [مانند «فیلیپ جرالدی»] یا اعضای سابق پنتاگون [مانند «مایکل مالوف»] هستند. اگر ویژگی شبکه‌سازی افق نو نبود، الآن این دوستان را نداشتم [جزئیات بیش‌تر].

سندر هیکس در کنفرانس سال ۹۷ افق نو در مشهد مقدس (+)

اگرچه سخنرانی‌ها، میزگردها و جلسات پرسش و پاسخ از روز اول مهر آغاز شد، اما بسیاری از مهمان‌های کنفرانس از چند روز قبل در محل استقرار خود در هتل «الساحه» واقع در بولوار «امام خمینی» بیروت حضور پیدا کردند تا در ابتکار امسال برگزارکنندگان افق نو شرکت کنند؛ ابتکاری که چه‌بسا از اصل کنفرانس جذاب‌تر بود: سفری دوروزه به جنوب لبنان در روزهای شنبه و یک‌شنبه (۳۰ و ۳۱ شهریور) و بازدید از نقاط مهم در تاریخ مقاومت حزب‌الله و ملت لبنان و همین‌طور سابقه جنایت‌های رژیم صهیونیستی.

کنفرانس افق نو به همت و ریاست نادر طالب‌زاده برگزار می‌شود و امسال برای اولین بار در خارج از ایران از مهمان‌های خود پذیرایی کرد (+)


مشرق قصد دارد طی این گزارش و گزارش دیگری که به زودی منتشر خواهد شد، به بیان برخی حواشی و نکات جالب درباره کنفرانس افق نوی امسال در لبنان بپردازد. حاشیه‌های این کنفرانس به نوعی با تحریم سازمان افق نو و همین‌طور شخص نادر طالب‌زاده و برخی از اعضای تیم او در سال ۲۰۱۸ توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا آغاز شد و با اقدام بی‌سابقه اف‌بی‌آی به تهدید حضوریِ مهمان‌های سابق کنفرانس (با اعزام مأمور به درِ خانه‌هایشان) برای جلوگیری از سفر آن‌ها به بیروت به اوج خود رسید. با این حال، این موضوعات در گزارش‌ها و مصاحبه‌های قبلی مشرق به طور مفصل بررسی و تشریح شده‌اند. این مطالب را می‌توانید از لینک‌های زیر بخوانید:

›› مهمان آمریکایی افق نو: حرم امام رضا حس ویژه‌ای برایم داشت/ به اسلام علاقه دارم

›› عاشق آیت‌الله خامنه‌ای هستم/ حتی اگر من را بکُشند باز هم در افق نو شرکت می‌کنم

›› تلاش اف‌بی‌آی برای بر هم زدن کنفرانس ایرانی در لبنان/ چرا دولت آمریکا از «افق نو» وحشت دارد؟

›› من و خانواده‌ام را در فهرست تحریم «تروریست‌های جهانی» گذاشته‌اند/ اف‌بی‌آی تک‌تک مهمان‌های افق نو را تهدید کرده است

›› مهمانان افق نو مراقب عملیات جاسوسی یا تروریستی باشند/ آمریکا، اسرائیل و سعودی در لبنان نفوذ زیادی دارند

›› متفکران غربی در کنفرانس افق نو طعم آزادی بیان را چشیدند/ دولت‌های اروپایی دیگر تظاهر به دموکراسی هم نمی‌کنند

›› نامه نادر طالب‌زاده به دولت ترامپ: این بار با بد کسی درافتاده‌اید +متن نامه و جواب OFAC

›› کنفرانس افق نو نشان داد رهبر «جهان آزاد» ایران است نه آمریکا

نادر طالب‌زاده و زینب مهنا به خاطر برنامه‌ریزی برای برگزاری کنفرانس افق نو در لبنان به فهرست «تروریست‌های جهانی» آمریکا اضافه شده‌اند (جزئیات بیش‌تر)  (+)


آن‌چه در ادامه این گزارش و گزارش بعدی مشرق خواهید خواند، نکات جالب و خواندنی درباره خود کنفرانس، مهمان‌های منحصربه‌فرد آن و اتفاقات دیگری است که در حاشیه این کنفرانس در لبنان رخ دادند.

«باغ ایران» مشرف به اسرائیل

کاروان افق نو در اولین مقصد از اولین روز در سفر دوروزه به جنوب لبنان در پارکی به نام «باغ ایران» یا «پارک ایران» (به عربی «حدیقه ایران») واقع در منطقه مارون الراس در فاصله حدود یک کیلومتر از مرز فلسطین اشغالی متوقف شد. این باغ پهناور که تأسیس آن به بعد از جنگ سال ۲۰۰۶ میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی و اخراج نیروهای اشغالگر از جنوب لبنان برمی‌گردد، از جهات مختلفی حائز اهمیت است. نشانه‌های عظمت جمهوری اسلامی در سراسر این باغ دیده می‌شود. نماد مقدس «لااله‌الاالله» پرچم ایران بالای ورودی باغ نمایان است و پس از ورود به باغ اولین سازه‌ای که سمت چپ توجه شما را جلب می‌کند، سالن بزرگی به نام «تالار امام خمینی» (به عربی «قاعه الامام الخمینی») است. با عبور از مقابل این تالار، وارد مسیر اصلی پیاده‌روی در باغ می‌شوید که ابتدای آن تصویری از رهبر معظم انقلاب در کنار نقش «الله اکبر» حاشیه پرچم ایران نصب شده است. در همین مسیر که پیش بروید، به آلاچیق‌های باغ می‌رسید که در کنار هر کدام، نام یکی از استان‌های ایران به همراه جزئیات مختصری از آن استان در یک قاب بزرگ نوشته شده است.

«باغ ایران» یا «پارک ایران»  در منطقه مارون الراس در جنوب لبنان چسبیده به مرز فلسطین اشغالی (+)

«تالار امام خمینی» در باغ ایران در منطقه مارون الراس در جنوب لبنان چسبیده به مرز فلسطین اشغالی (+)

تصویری از رهبر انقلاب در ورودی باغ ایران در منطقه مارون الراس در جنوب لبنان چسبیده به مرز فلسطین اشغالی (+)

هر یک از آلاچیق‌ها در باغ ایران به نام یکی از استان‌های کشورمان نام‌گذاری شده و روی تابلوها توضیحاتی نیز درباره آن استان ارائه شده است (+)

در بخشی از باغ سکویی برای تماشای مناظر اطراف طراحی شده و پایین دست این سکو خط مرزی لبنان و فلسطین اشغالی قرار دارد. این‌جا می‌توانید با استفاده از دوربین‌های دوچشمی داخل سرزمین‌های اشغالی را نیز ببینید. سمت راست این مرز تحت کنترل لبنان است و سمت چپ بخشی از هفت روستایی دیده می‌شود که متعلق به لبنان هستند، اما در حال حاضر صهیونیست‌ها آن‌ها را اشغال کرده‌اند. نادر طالب‌زاده در همین منطقه با برخی از مهمان‌های افق نو از جمله آیت‌الله قائم مقامی و پرنسس «ویتوریا آلیاتا» اسلام‌شناس ایتالیایی مصاحبه کرد. این مصاحبه‌ها به طور زنده از شبکه افق صداوسیما پخش شد و در انتخابی نمادین، منظره‌ای که در پس‌زمینه مصاحبه دیده می‌شد، همان روستاهای اشغال‌شده لبنانی بودند.

بازدید مهمانان کنفرانس افق نو از باغ ایران و مرز لبنان با فلسطین اشغالی در منطقه مارون الراس (+)

مصاحبه نادر طالب‌زاده با آیت‌الله قائم مقامی؛ پشت سر، مهمان‌های کنفرانس مشغول تماشای مناطق تحت اشغال صهیونیست‌ها هستند (+)

مصاحبه نادر طالب‌زاده با پرنسس ویتوریا آلیاتا، اسلام‌شناس ایتالیایی؛ در پس‌زمینه نمایی از روستاهای لبنانیِ تحت اشغال اسرائیل دیده می‌شود (+)

مقابل همین جایگاه، سازه‌ای دیگر چشم‌نوازی می‌کند که شاید بتوان آن را آزاردهنده‌ترین ویژگی باغ ایران برای صهیونیست‌ها دانست: مجسمه‌ای بزرگ از حاج احمد متوسلیان که با صلابت با انگشت به سوی قدس اشاره می‌کند و گویی خبر از آزادی آن می‌دهد. تکیه این مجسمه به دیواری است که روی یک طرف آن تمثال امام موسی صدر نقش بسته و در طرف دیگر آن تصاویر سه دیپلمات دیگر ایرانی که همراه با متوسلیان ربوده شدند حکاکی شده است.

مجسمه حاج احمد متوسلیان که به سوی قدس اشاره می‌کند در کنار تمثالی از امام موسی صدر (+)

بازدید مهمان‌های افق نو از مرز لبنان با فلسطین اشغالی [دانلود]

«این‌جا محراب آدم‌های ولایتمدار است»

از مشخصات ظاهری این مجموعه که بگذریم، تأسیس یک باغ به نام ایران در موقعیتی جغرافیایی که نه تنها چسبیده به مرز فلسطین اشغالی، بلکه در ارتفاعی بالاتر و کاملاً مشرف و مسلط به سرزمین‌های تحت اشغال اسرائیل است، مفهوم بسیار مشخصی دارد که از چشم مهمانان کنفرانس هم نادیده نماند. به عنوان مثال، «حسن علی العماد» دبیرکل جنبش «مستقبل العداله» یمن در این‌باره می‌گوید:

وقتی یک پارک [به اسم «باغ ایران»] را بالای سر اسرائیل می‌سازند، یعنی تحقیر اسرائیل. کسی که تاریخ جنگ میان صهیونیست‌ها و اسلام و تاریخ حقد و کینه و دشمنی و وحشیگری اسرائیل علیه اسلام و مسلمان‌ها را بداند، این را می‌فهمد. کسی که بداند اسرائیل یک‌روزه شش کشور عربی را می‌زد و در همین منطقه کشتار به راه می‌انداخت بدون آن‌که یک مو از تن خودش کم شود، می‌فهمد الآن این تحقیر چه‌قدر برای اسرائیلی‌ها سخت است. همان‌جا به بعضی از دوستان گفتم نشستن در این پارک از نشستن در مسجد بیش‌تر ثواب دارد، چون مقدس‌ترین مکان در مسجد محراب است و «محراب» یعنی سنگر و محل جنگ با شیطان؛ محرابِ ولایتی‌ها الآن پارک ایران در مارون الراس است.

حسن علی العماد (چپ) در کنار پرنسس «ویتوریا آلیاتا» نویسنده و اسلام‌شناس ایتالیایی در باغ ایران در مرز لبنان با فلسطین اشغالی (+)

همچنین «پپه اسکوبار» خبرنگار تحقیقی و کارشناس برزیلی مسائل ژئوپلتیک، اعتقاد دارد تأسیس «باغ ایران» در مارون الراس در جنوب لبنان و چسبیده به مرز فلسطین اشغالی دارای یک مفهوم و پیام بسیار قدرتمند است. اسکوبار که به شدت به مسائل امنیتی و مرموز علاقه دارد و از حضور بر فراز مرز اسرائیل و نگاه کردن به داخل سرزمین‌های تحت اشغال این رژیم هیجان‌زده شده، می‌گوید ایران با ساخت یک زمین فوتبال در این باغ به وضوح دارد می‌گوید اگرچه این‌جا منطقه پرخطری است، اما ما چنان حمایتی از شما لبنانی‌ها می‌کنیم و چنان امنیتی این‌جا برقرار می‌کنیم که مردم شما هم بتوانند مانند مردم هر کشور دیگری در دنیا یک زندگی کاملاً عادی را داشته باشند.

مصاحبه پپه اسکوبار، خبرنگار و کارشناس برزیلی مسائل ژئوپلتیک، در مرز لبنان با فلسطین اشغالی (+)

زمین فوتبال در «باغ ایران» در مرز با فلسطین اشغالی؛ روستایی که در پس‌زمینه دیده می‌شود متعلق به لبنان است، اما تحت اشغال صهیونیست‌هاست (+)

باغ ایران در ایام تعطیل شلوغ و پرجنب‌وجوش است، اما کاروان افق نو روز شنبه به این پارک رفته بود و بنابراین پارک بسیار خلوت بود. در سایه آرامشی که هم به دلیل خلوت بودن و هم به لطف حمایت قاطع ایران از حزب‌الله بر باغ ایران حکم‌فرما بود، یک غرفه کوچک با تابلوی «صنایع دستی لبنان» (به عربی «حرفیات لبنان») بر خلاف غرفه‌های دیگر پارک باز است. داخل غرفه یک پیرمرد و یک جوان را می‌بینم. پیرمرد مشغول نماز است. نمازش که تمام می‌شود، مشغول حکاکی روی پلاک‌های فلزی گردن‌آویز می‌شود. بعد از آن‌که متوجه می‌شود دارم با گوشی همراهم از او فیلم می‌گیرم، ابتدا روی یکی از پلاک‌ها نقشه و نام فلسطین را حکاکی می‌کند و سپس نزدیک می‌شود و یک بند گردن‌آویز به من هدیه می‌دهد که با پرچم و نام فلسطین به دو زبان عربی و انگلیسی تزئین شده است.

یکی از معدود صداهایی که در آرامش باغ لبنان شنیده می‌شد، صدای حکاکی روی پلاک‌های فلزی در غرفه‌ای به نام «صنایع دستی لبنان» بود (+)

اولین باری که چشمم به غرفه صنایع دستی افتاد، پیرمرد غرفه‌دار مشغول نماز خواندن بود (+)

حکاکی نقشه و نام فلسطین روی پلاک فلزی توسط پیرمرد غرفه‌دار [دانلود]


در گزارش بعدی مشرق بخش دیگری از حواشی جذاب کنفرانس افق نو در بیروت را خواهید خواند و از جمله با سرنوشت و شخصیت جذاب برخی از مهمان‌های کنفرانس آشنا خواهید شد.  مشرق پیش از این هم گزارش‌هایی را درباره سفر دوروزه مهمانان کنفرانس افق نو به جنوب لبنان و همچنین معرفی و مصاحبه با مهمان‌های این کنفرانس منتشر کرده است. این گزارش‌ها را می‌توانید از لینک‌های زیر بخوانید:

›› شهروند لبنانی: «مقاومت در خون ماست» / بازدید مهمانان کنفرانس افق نو از مناطق جنوبی لبنان

›› فیلسوف روس: کنفرانس «افق نو» عین انتظار فرج است/ اگر یک گام به سمت مهدی بروید، مهدی هم یک گام به سوی شما می‌آید

›› مهمان یمنی افق نو: شناخت امام خامنه‌ای نعمت بزرگی است/ نمی‌گذاریم عربستان یک اسرائیل عربی شود

›› استاد سابق دانشگاه کانادا: لابی اسرائیل از کنفرانس افق نو نفرت دارد/ دنیا باید ایران را به عنوان یک قدرت بپذیرد

›› مهمان برزیلی افق نو: آمریکا به ایران حمله کند پایگاه‌هایش در خاورمیانه خاکستر می‌شوند

›› مهمان لهستانی افق نو: با خواندن یک آیه قرآن ایمان آوردم/ اعتقادی به وجود خدا نداشتم اما الآن شیعه هستم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    16 6
    اسراییلی ها گلخونه زدن؟
    • ایرانی IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
      9 7
      نه پرورش بلدرچینه
    • GB ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
      7 0
      آره حاجی
  • ناشناس IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    13 9
    مشرق از باغ ایران عکس هم میذاشتی خوب
  • علی نقی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    9 41
    سلام ای کاش نام کامل (به زبان انگلیسی) این میهمانان رو می نوشتید
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    منظورتون تماشای فلسطین اشغالی است نه رژیم جعلی اسراییل
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    31 57
    فلسطین اِشغالی یا اسرائیل آشغالی؟!
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    مشرق! درج کن. من بیشتر از تو و متخصصانت و آقای طالب زاده جغرافی و تاریخ لبنان را می دانم. روستایی که در زمینه عکس دیده می شود روستای صهیونیست نشین به نام " أفیفیم "است که قبل از سال 1948 یک روستای فلسطینی به نام "صلحا" در جای آن وجود داشت. اما به هر حال این روستا هیچ گاه جزو خاک کشور لبنان نبوده است و ادعای متن فوق که آن روستایی لبنانی تحت اشغال صهیونیستها نامیده است از اساس غلط است. تنها منطقه لبنانی باقیمانده در اشغال اسراییل منطقه کشتزارهای شبعا در مرز لبنان با جولان اشغالی است.
    • LB ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      0 0
      غلط زیادی نخور. صلحا لبنانی بوده و هنوز مردمش لبنانی حرف میزنن. نک و نال صهیونیست
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    38 20
    ایران تا فاسد نشده درستش کنید نیمشه با این همه فساد الگو شد
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
      ایران نه جریان لیبرال
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    222 5
    بردید اردو؟
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    2 186
    در تصاویر گوگل ارث هم مرز اسراییل و غزه مثل مرز بیابان و بهشته. تقریبا شرایط اراضی غزه ایها در حد انسان غار نشین و بیابان اند و انطرف مرز هر یک متر آن یک صنعت و گلخانه است.
  • مهدی IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    2 212
    خوب آفرین یاد امام خمینی زنده کنید ولی حرفهای که برای مملکت خودش زد نه جدی نگیرین مگه آقا لبنانی بودباشن چیز دیگه نگم بهتره
  • احمد IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    8 2
    گذر زمان خیلی چیزها را ثابت و حقایق را روشن خواهد کرد.
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    چقدر بهشون دادین تا بیان با طالب زاده عکس بگیرند ؟!
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    8 1
    پا بده یه قلیون تو اون فضای پشت سرشون بزنیم بر بدن
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    بارک الله به جناب طالب زاده. ان شا الله به زودی صهیونیست ها از سطح زمین پاک خواهند شد.
  • جهان IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    خودت را ناراحت نکن.یک هزارم پولی که شما از عربستان می گیرید .تا وطن فروشی کنید نمیشه
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    11 3
    زنده باد محور مقاومت .... مرده باد استکبار ، صهیونیست ، وهابی ...
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    5 1
    چطوری میشه به این کنفرانس یا کلا برنامه های جناب آقای طالب زاده کمک مالی کرد؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس