تصاویری از سقوط هواپیمای فوکر ۵۰ هنگام برخاستن از فرودگاه موهلی بندر السلام در کومور که بر اساس گزارشهای محلی این حادثه تلفات جانی در پی نداشته است اما تعدادی از مسافران مجروح شدهاند.
فوکر هیچوقت هواپیمای خوبی نبوده..سقوط هواپیمای یاسوج هم همین بود ..فوکر چون پروانه داره خطرناکه سواربشی... هیچوقت هواپیمای ملخی با موتور دار قابل قیاس نیست
اگر اصول فنی رعایت شود فرق نمیکند رادیال پیستونی باشد یا توربو جت . هواپیماهای 52 -B قدیمی تا هرکولس های جدید ملخی هستند. عوامل دیگر سقوط متنوعند. پدیده های جوی تا تروریستی . اگر نظام رفتارش را اصلاح کند تا نگرش جهان مانند سوئد باشد نه سومالی آنوقت تحریم ها مرتفع و با مواد اولیه مرغوب و همکاری مهندسان زبده خارجی میتواند هواپیماهایی قابل رقابت با بهترین هواپیماهای خارجی بسازد. الان هم تا حدی میتواند. زیر ساخت موشکی مشابه هواپیماست با این تفاوت که اگر موشک خطا کند منجر به تلفات انسانی نمیشود ولی در مسافری خواهد شد. ایران 140 نمونه چنان پروژه شکست خورده ایست.
البته هواپیمایی که در یاسوج سقوط کرد ATR72 بود داداش، که اتفاقا در دنیا هواپیمای بسیار ایمنی هست و با وجود تولید بیش از ۱۵۰۰ فروند در دنیا سوانحش حدود یک چهارم هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ هست که از ۷۴۷ هم اتفاقا ۱۵۰۰ فروند ساخته شده، پس نمیشه از روی ملخی بودن یا توربوفن بودن موتور یک هواپیما ایمنی اون رو قضاوت کرد. ضمنا اکثر ما فقط به نوع هواپیما به عنوان عامل ایمنی نگاه می کنیم و به عواملی مثل سطح آموزش خلبان ، سطح آموزش و مهارتهای پرسنل زمینی از رئیس ایستگاه و کوئوردیناتور گرفته تا پرسنل بار، وضعیت آب و هوا ، تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه ، سیاستهای فرودگاهها و شرکتها در شرایط احتمالی مخاطره آمیز، وضعیت اقتصادی شرکتها و ... توجهی نداریم. مثلا در پرواز تهران-یاسوج هم هواپیما خوب بود ، هم خلبان ولی اصلا نمی بایست در اون شرایط برف و کولاک به سمت دنا پرواز می کردن. اینکه چرا فرودگاه در شرایط میدان دید ناکافی بسته نشد و چرا شرکت اجازه پرواز داد و خلبان رو سمت یاسوج فرستاد و چرا اجازه نشستن توسط فرودگاه یاسوج صادر شد پیدا کنید پرتقال فروش را! خدا رحمتشون کنه.
سال ۱۹۹۰ ایران ایر سفارش ساخت فوکر داد و تحویل گرفت چون فوکر هلند مستقل از آمریکا بود و شامل تحریم های آمریکا نمیشد اما متاسفانه ۱۹۹۷ ورشکست شد و جاشو امبرائر و بمباردیر و ای تی آر گرفت که همه شون وابسته به آمریکان و به ایران هواپیما نمیدن
من یکبار سوار این هواپیما (بخوان مینی بوس) شدم. توی هوای بارانی و رعد و برق. به شدت بالا و پایین میرفت و همه مسافران در حال جیغ و داد بودند. خلاصه یا ابالفضل گویان رسیدیم به مقصد و خدا را شکر بخیر گذشت. از اون به بعد هر موقع بخوام بلیط هواپیما بخرم اول چک میکنم که فوکر 50 نباشه.
خود تحقیری ممنوع!
صنعت تعمیر و نگهداری هواپیما تو ایران در دنیا سرآمد هست و همه چیز طبق استاندارد های ایکائو انجام میشه که اگر غیر از این بود به لحاظ حقوقی مشکلات زیادی پیش می آمد