کد خبر 796013
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵
موزه امام حسین (ع)

افتتاح موزه «امام حسین» (علیه السلام) از جمله پروژه های بسیار مهمی است که در سال های اخیر در آستان مقدس حسینی (علیه السلام) اجرایی شده است .

به گزارش مشرق از کربلای معلی؛ موزه «امام حسین» (علیه السلام) در طبقه دوم بارگاه مطهر سید الشهداء واقع شده و حاوی آثار تاریخی و اسلامی بسیار ارزشمندی است که عاشقان آن حضرت، امرا، پادشاهان و شخصیت های مختلف در طول تاریخ به آستان مقدس حسینی (علیه السلام) اهدا کرده اند.

افتتاح موزه «امام حسین» (علیه السلام) از جمله پروژه های بسیار مهمی است که در سال های اخیر در آستان مقدس حسینی (علیه السلام) اجرایی شده است .

این موزه حاوی آثار تاریخی و اسلامی بسیار ارزشمندی است که دوستداران، عاشقان، امرا، پادشاهان و شخصیت های مختلف سیاسی، اجتماعی و مذهبی در طول تاریخ به آستان مقدس حسینی (علیه السلام) اهدا کرده اند.

موزه آستان مقدس حسینی (علیه السلام) در طبقه دوم بارگاه مطهر سید الشهداء واقع شده و در نزدیکی «باب (دروازه) القبله» قرار دارد و آثار تاریخی و اسلامی متعددی را در خود نهفته دارد که یکی از مهمترین آنها زنجیرهای آهنینی است که به درب های بارگاه مطهر امام حسین (علیه السلام) زده می شد و تاریخ آنها به قرن 19 میلادی و سیطره عثمانی ها بر عراق از جمله کربلای معلی باز می گردد.

این زنجیرها به این جهت مورد استفاده قرار می گرفت که وقتی شخصیت های دینی و شیوخ کربلای معلی مشاهده کردند، لشکریان عثمانی با اسب وارد حرم مطهر امام حسین شده و حرم این بارگاه مقدس را نگه نمی داشتند، در نشستی راه چاره آن دیدند که با تهیه این زنجیرها و بستن آنها به درب لشکریان عثمانی را وادار کنند، بدون اسب وارد حرم مطهر شوند.

موزه امام حسین (علیه السلام) در سال 2009 میلادی تاسیس شد و در آن شمشیرها، قالی ها، سجاده ها، لوسترها، دست نوشته های تاریخی و اسباب و اشیاء نقره بسیاری مانند درب ها و دروازه ها و ضریح مقدس قدیمی آن حضرت نگهداری می شود.

یکی از مهمترین و ارزشمندترین آثاری که در این موزه نگهداری می شود، تار مویی است که منتسب به پیامبر بزرگوار اسلام است. منابع تاریخی ذکر کرده اند که این تار مو از مدینه منوره به آستانه مرکز امپراتوری عثمانی و استانبول کنونی اهدا شد و پس از مدتی والی عثمانی به مناسبت ولادت مبارک امام حسین (علیه السلام) آن را به «داوود پاشا» اهدا کرد تا او نیز آن را به آستان مقدس حسینی (علیه السلام) اهدا کند.

درباره کتاب ها و دست نوشته های بسیار نادری که در این موزه نگهداری می شود، نیز باید به کلام الله مجیدی اشاره کرد که به دست «حضرت علی» (علیه السلام) نگاشته شده است. برای محافظت از این اثر تاریخی بسیار ارزشمند و دیگر آثار موجود، این موزه مجهز به تمام امکانات مورد نیاز برای حفظ دما و رطوبت مکان برای جلوگیری از پوسیدگی و آسیب دیدن این آثار است.

از دیگر آثار موجود در این موزه می توان به کتیبه ای اشاره کرد که قدمت آن به صدها سال قبل باز می گردد و آن را یک شاهزاده به آستان مقدس حسینی اهدا کرده و علاوه بر طلا کوب بودن نوشته های آن، مزین به سنگ های قیمتی می باشد.
همچنین می توان به منبری ساخت هند اشاره کرد. یکی از مهمترین ویژگی های این منبر عدم استفاده از میخ در ساخت آن است و در هند به منبرهای سلطنتی معروف است. تاریخ ساخت این منبر به 160 سال قبل باز می گردد و در آن از نخ طلای خالص و آیاتی از قرآن مجید استفاده شده است.

از دیگر آثار مهم درحال نگهداری در این موزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:


- یک قطعه فرش بسیار قیمتی و با ارزش که قدمت آن به 100 تا 150 سال قبل باز می گردد

- دست بافته هایی از ابریشم و دیگر منسوجات

- لوسترهای بسیار بزرگ، از جمله لوستری بسیار ارزشمند که توسط شمع روشن می شود و 200 سال قبل از سوی ناصر الدین الشاه قاجار به آستان مقدس حسینی اهدا شد

- الماس بزرگی که «فیصل بن عبد العزیز»، پادشاه وقت عربستان حین سفر به عراق در سال 1921 میلادی و زیارت از مرقد مطهر امام حسین (علیه السلام) آن را به آستان مقدس حسینی اهدا کرد

- تابلوی دربر دارنده، زیارت وارث و تعداد دیگری از زیارت ها که نوشته های آن طلا کوب بوده و قدمت آن به 125 سال قبل باز می گردد

- مجموعه سپرهایی که قدمتی بالع بر یک صد تا هشت صد سال قبل دارند و در سال 778 هجری سلطان احمد جلائری آن را به آستان مقدس حسینی اهدا کرد

- تفنگ هایی که طول برخی از آنها به 2 متر می رسد و از سوی سلاطین عثمانی به آستان مقدس حسینی اهدا شده است

- شمشیرهای مرصع نشان که از سوی پادشاهان سرزمین پارس به آستان مقدس حسینی اهدا شده است

- تبری قدیمی که از سوی پادشاه سرزمین اودی که مملکتی شیعی بود که در قرن 11 هجری در شبه قاره هند تشکیل شد، به آستان مقدس حسینی اهدا شده است. هنگام تمیز کردن این تبر آشکار شد که از طلای خالص ساخته شده است

- سکه های پول مربوط به دوره های مختلف اسلامی

- و صندوقچه ای مشابه صندوقچه حضرت فاطمه (سلام الله) که هم اکنون در موزه توپ کاپی درترکیه نگهداری می شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • عبدالله مهمانی IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    81 1
    قربان علی اصغرت یا حسین
    • ناشناس IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
      8 2
      حرامزاده ها منفی میدن
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
    5 1
    فدای لب های تشنه ات آقا فدای جگر کباب شده ات آقا فدای مظلومیت و آوارگی و اسارت اهل بیتت آقا فدای غریبیت آقا
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
    5 1
    کاش همان نیزه و شمشیر شکسته های دشت نینوا که دوسال قبل در حفاری زمین حرم مقدس در عمق 10 متری بدست آمد و مربوط به حادثه جانسوز کربلا هست را بدقت در موزه قرار میدادن تا برخی مدعیان اصل واقعه را نتوانند تکذیب کنند
  • محسن IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    1 1
    اللهم صلی علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس