کد خبر 1591806
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات جنگ هیبریدی در مطلبی با عنوان در لوای جنگ هیبریدی شناختی نوشت:

در دسامبر ۲۰۱۸، فرماندهی آموزش و دکترین ارتش ایالات‌متحده سندی را منتشر کرد که در آن ارتش آمریکا در عملیات‌های چند دامنه‌ای، ۲۰۲۸ - نحوه رقابت، نفوذ، متلاشی کردن و بهره‌برداری از دشمنان در درگیری‌های آینده را تشریح می‌کند.

این سند باظرافت خاصی پیش‌بینی می‌کند که در عصر رقابت قدرت‌های بزرگ، که در آن دشمنان به دنبال اجتناب از درگیری نظامی متعارف هستند، باقدرت ایالات‌متحده به‌طور غیرمتعارف و نامتقارن مقابله کرده و به چالش خواهند کشید تا مزیت‌های استراتژیک آن را بشکنند و درنهایت از بین ببرند.

این سند همچنین توضیح می‌دهد که چگونه دشمنان درحال‌توسعه و استقرار قابلیت‌های «در همه حوزه‌های مختلف ازجمله؛-فضا، سایبری، هوا، دریا و زمین» برای مبارزه و شکست نیروهای آمریکایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند.بااین‌حال، یک حوزه پنهان همچنان وجود دارد و البته نقش کلیدی آن در جنگ مدرن و محیط استراتژیک آینده کاملاً تعیین‌کننده خواهد بود.

حوزه شناختی جنگ؛ به دلیل ماهیت هیبریدی که دارد قرن‌هاست که مورد کاوش و مناقشه بازیگران مختلفی قرارگرفته است. سان تزو، استراتژی ست و فیلسوف چینی معتقد بود؛ جنگ‌ها از راه «آگاهی، اطلاعات و فریب» به دست می‌آیند.

حمله به دشمنان درجایی که کمترین آمادگی رادارند و شکستن مقاومت و تسلیم کردن دشمنان به‌طور غیرمستقیم بدون بروز جنگ از مصادیقی است که وی به همواره تأکید فراوان داشته است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 2
    نه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس