بارش های شدید وضعیت بسیاری از شهرهای غربی و جنوبی کشور را در بحران قرار داده است. سیل خوزستان، ایلام و لرستان را محاصره کرده است.

سیل غرب و جنوب غرب ایران را محاصره کرد/  سپاه‌ به کمک سیل‌زدگان استانها رفت/ نجات جان ۸۰ خانواده عشایری
به گزارش مشرق، همراه با ورود سامانه بارشی از ‌یکشنبه هفته جاری به استان ایلام شاهد بارش‌های شدیدی بودیم که سبب برجای ماندن خسارت‌های بسیاری شده است.

میزان خسارت‌ها در بخش شهری اندک و در بخش کشاورزی سنگین است به‌گونه‌ای که محصولاتی که در آستانه برداشت بوده‌اند در شهرستان‌های آبدانان و دهلران از 10 تا 100 درصد دچار خسارت شده‌اند.

گزارش ها حاکی از آن است که  سر ریز شدن سد دز در شمال خوزستان در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه موجب طغیان رودخانه دز شده است.

سیلاب همچنین پل شناور دزفول را حوالی ساعت 7 بامداد صبح پنجشنبه با خود برد.

بخشی از جاده ساحلی دزفول نیز به زیر آب رفته و امكان تردد در این مسیر وجود ندارد.

مدیركل مدیریت بحران استانداری خوزستان روز پنجشنبه گفت: «میزان ورودی آب به دریاچه سد دز در ساعاتی پیش تا هشت هزار متر مكعب بر ثانیه رسیده كه بی سابقه است.»

وی اظهار كرد: «تمام ستادهای مدیریت بحران در شهرهای استان خوزستان به حال آماده باش در آمده و اطلاع رسانی لازم برای فاصله گرفتن از حریم رودخانه های كارون، كرخه و دز صورت گرفته است.»

مدير عامل جمعيت هلال احمر خوزستان از امداد رسانی به گرفتار شدگان در حاشیه رودخانه دز خبر داده است.

علي خدادادي اظهار كرد: «هلال احمر خوزستان با اعزام يك فروند بالگرد به منطقه در حال امداد رساني به حادثه ديدگان است و دو اردوگاه شهيد ناجي و مجديان با همكاري ارتش در منطقه بن جعفر دزفول به منظور امداد رساني و اسكان حادثه ديدگان داير شده اند.»

او گفت این حادثه تاکنون تلفات انسانی نداشته است، اما خسارات زیادی به بار آورده است.

شهردار دزفول نیز از خسارت سنگین وارده به بوستان تفریحی ساحلی علی كله در پی طغیان رودخانه دز خبر داد.

محمد رضا کرمی گفت: «پیش بینی افزایش دبی رودخانه دز تا 1200 مترمكعب برثانیه شده بود اما دبی این رودخانه تا 4500 مترمكعب برثانیه در حال افزایش است لذا احتمال خسارت بیشتر می رود.»

فرماندار شوش نیز می گوید تعدادي از روستاهاي بخش شاوور اين شهرستان در محاصره سيلاب قرار گرفتند.

هواشناسی خوزستان نیز هشدار داده است که بارش سيل آسا از پنجشنبه شب در بسياري از مناطق استان شروع مي شود كه تا ظهر جمعه ادامه خواهد داشت.

سیل غرب و جنوب غرب ایران را محاصره کرد/  سپاه‌ به کمک سیل‌زدگان استانها رفت/ نجات جان ۸۰ خانواده عشایری

 سپاه‌ به کمک سیل‌زدگان استانها می رود

 سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران اظهار داشت: علی‌رغم درگیری بخش عمده‌ای از ظرفیت سپاه بخصوص در نیروی زمینی در رزمایش امنیتی پیامبر اعظم که در منطقه جنوب شرق کشور در حال اجرا است سردار سرلشکر جعفری فرمانده سپاه، به فرماندهان سپاه‌های استانی دستور داد تا در استان‌هایی که درگیر موضوع سیل شده‌اند و یا بیم خطر سیل‌زدگی در آنها وجود دارد از تمام ظرفیت‌های خود برای امدادرسانی به مردم و کمک به مسئولین ذیربط استفاده کنند.

سردار شریف افزود: در این ابلاغیه آمده است که در صورت نیاز به تجهیزات بیشتر از ظرفیت پروازی هوانیروز سپاه و یگان‌های پروازی نیروی هوا فضا نیز استفاده شود.

تخلیه اضطراری ۶ روستا به دلیل وقوع سیل در نهاوند

سیدمصطفی مرتضوی با اشاره به آخرین روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان وقوع سیل در کشور اظهار داشت: 9 استان لرستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال بختیاری، همدان، کردستان و آذربایجان شرقی متأثر از سیل و آبگرفتگی شده که 50 شهر و روستا تاکنون امدادرسانی شده است.

وی با اشاره به امدادرسانی به 1230 حادثه دیده به دلیل وقوع سیل و آبگرفتگی افزود: 68 نفر نیز در سراسر کشور اسکان اضطراری یافتند.

سیل غرب و جنوب غرب ایران را محاصره کرد/  سپاه‌ به کمک سیل‌زدگان استانها رفت/ نجات جان ۸۰ خانواده عشایری

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلا‌ل احمر از تخلیه 101 واحد مسکونی به دلیل وقوع سیل و آبگرفتگی خبر داد و گفت: امدادرسانی هم‌اکنون در استان‌های کرمانشاه، لرستان، خوزستان، ایلام و همدان ادامه دارد.

مرتضوی گفت: محورهای دهلران - اندیشمک، اندیمشک - اهواز، پلدختر - خرم‌آباد، پلدختر - اندیمشک و امیدیه به هائزان مسدود شده است.

وی خاطرنشان کرد: 2 نفر نیز به دلیل وقوع سیل در کشور مفقود شده که یک نفر در رودخانه گدارخوش و دیگری در محور  دهلران - اندیمشک مفقود شده است همچنین 6 روستا در نهاوند به دلیل این حادثه تخلیه اضطراری شده و تاکنون 26 خودرو نیز از مسیر وقوع سیل رهاسازی شده است.

 ستاد مدیریت بحران به‌ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود

در پی بارش‌های شدید و وقوع سیل در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام قرار است جلسه ستاد مدیریت بحران کشور عصر امروز به‌ریاست اسحاق جهانگیری تشکیل و تدابیر لازم برای رسیدگی به سیل‌زدگان و جبران خسارات اندیشیده شود.

لازم به ذکر است صبح امروز نیز در استان‌های سیل‌زده، ستاد مدیریت بحران استان به‌ریاست استاندار و با حضور مسئولین محلی تشکیل شده است.


سیل غرب و جنوب غرب ایران را محاصره کرد

وضعیت در استان لرستان نیز بحرانی گزارش شده است.

بارش سنگین باران كه درسه روز گذشته و طغیان رودخانه های سطح شهرستان موجب جاری شدن سیلاب در شهر نورآباد و بسیاری از مناطق روستایی دلفان شد و خسارت فراوانی را بر جای گذاشته است.

رودخانه های گچینه و باد آور شهر نورآباد كه در چند سال گذشته خشك شده بودند بر اثر بارش سنگین باران چند روز گذشته طغیان كردند.

فرماندار شهرستان دلفان لرستان با بحرانی خواندن وضعیت شهرستان دلفان خواستار كمك رسانی و ارسال ماشین آلات برای كمك به سیل زدگان این شهرستان شد.
 
برخی گزارش ها از مسدود شدن جاده پلدختر به خرم آباد حکایت می کند.

 مدير شركت آب و فاضلاب شهرستان پلدخترگفت: بر اثر بارش هاي شديد و طغيان رودخانه كشكان، خط اصلي انتقال آب آشاميدني شكسته شده است.

سیل غرب و جنوب غرب ایران را محاصره کرد/  سپاه‌ به کمک سیل‌زدگان استانها رفت/ نجات جان ۸۰ خانواده عشایری

سیل غرب و جنوب غرب ایران را محاصره کرد/  سپاه‌ به کمک سیل‌زدگان استانها رفت/ نجات جان ۸۰ خانواده عشایری

در همین حال بر اساس اعلام معاون فنی راه آهن زاگرس بر اثر شكسته شدن یكی از پایه های پل ها در بلاك تنگ هفت مسیر راه آهن شمال به جنوب در ناحیه لرستان حداقل تا 48 ساعت دیگر بسته است.

در پی انسداد راه آهن جنوب در ناحیه دورود، 20 دستگاه اتوبوس برای جابجایی 740 مسافردر راه مانده یكی از قطارهای این محور، به محل اعزام شد.

روز گذشته یك سالن قطار مسافربری محلی حدود ساعت 18 به دلیل بارندگی بی سابقه و ریزش كوه در محل حد فاصل ایستگاه كشور و تنگ هفت از ریل خارج شد.

براساس گزارش ها معابر خرم آباد نیز دچار آبگرفتگی شدید شده اند.

ایرنا از قطع شدن راه ارتباطی ۸۰ روستا در اثر جاری شدن سیل در الیگودرز خبر داده است.

وضعیت استان ایلام

در استان ایلام بارندگی شدید باعث ایجاد سیل در برخی مناطق شده است.

 فرماندار دهلران از تكميل حجم سد مخزنی دويرج در اين شهرستان اخير خبر داد.

بارندگی باعث طغيان رودخانه هاي سيمره، دويرج و كنجان چم و آبگرفتگي معابر شهري شد در ایلام شده است.

سیل خسارت زیادی به زیر ساخت ها، مزارع و باغات شهر دهلران وارد کرده است.

شب گذشه سیلاب مناطقی از شهر مهران را در بر گرفت که طی آن یک دختر جوان مفقود شده است. تیم های جست و جو برای یافتن این دختر جوان به محل حادثه اعزام شده اند.

زیر آب رفتن زمین‌های کشاورزی در کرمانشاه

سیلاب بخش های از استان های «کرمانشاه، فارس، چهارمحال،  آذربایجان شرقی، همدان و کردستان»  را نیز در بر گرفته است.

قرار است امروز جلسه شورای عالی مدیریت بحران کشور به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برگزار شود. حسن روحانی، رئیس جمهور، برای شرکت در اجلاس سران کشورهای اسلامی به ترکیه سفر کرده است.

در همین حال فرمانده سپاه پاسداران به تمام سپاه های استانی در مناطق سیل زده دستور داده است تا آماده کمک رسانی به مردم و همکاری با دولت باشند.

امروز هواشناسی اعلام کرده است "روز جمعه در استان‌های خوزستان، شمال بوشهر، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، غرب فارس و مناطق شمالی استان‌های قزوین، البرز و تهران در دامنه جنوبی البرز و بعد از ظهر جمعه در استان‌های خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و شمال سمنان آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌ها پیش‌بینی می‌شود."

 طبق اعلام این سازمان، هوای امروز در بیشتر نقاط استان ابری، همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد نسبتاً شدید خواهد بود و این شرایط حداکثر تا فردا صبح ادامه دارد و فردا نیز اواخر وقت با کاهش ابر و کاهش سرعت وزش باد همراه خواهد بود.

همچنین بارش شدید باران در روزهای گذشته و بالا آمدن آب رودخانه دز سبب بسته شدن محور ارتباطی دو شهر شمالی خوزستان در کیلومتر 10 شوش به دزفول شد.

گفته می‌شود ورودی آب به دریاچه سد دز اندیمشک به هشت هزار مترمکعب در ثانیه رسیده که در طول عمر 50ساله سد دز بی‌سابقه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پری ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    ای کاش تهران سیل بیادش
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    ای کاش قرص هاتو زودتر بخوری
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    روانی !
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    خدا شفات بده
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    تو هم اب ببره یا برق بگیرتت
  • aras ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    دقت کردید هر دفعه یه اتفاقی تو مملکت میوفته هیچ دولت مردی نیست مدیریت که نه حداقل پاسخگو باشه !!
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    فقط سپاه رفت؟
  • جواد ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    ان قدر این برجام بی ثمر را با ابرها مقایسه کردند که ابرها " بهشان برخورد ! در چند روز اینده باید منتظر گرمایی بسیار سوزان از سوی خورشید هم باشیم !( افتاب تابان برجام )
  • آشنا ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    سد دز اندیمشک!!! یا بگید سد دز دزفول یا بگید سد ان اندیمشک مشرق سانسور نکن
  • ناشناس ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    تهران سیل از این بدترش اومده اما خیلیا حسابش نمیکنن . سیل گناه و غفلت
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    زدن تونل های بین حوزه آبریز می توانند سیلاب را به سمت حوزه دیگر هدایت و از تخریب و هدر رفت آب جلو گیری کند
  • سارا ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    من درتهرانم ازنزدیکانم هم کسی انجا,خداراشکرنیست,ولی داغونم,چقدردرشب ارزوها برای مردم دعاکردم,خیلی وحشتناک,خداوند,خودش به خیربگذرونه
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    ای کاش کل دنیا رو اب ببره پرونده زمین بسته بشه
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    محض اطلاع شما بله فقط سپاه و نیروهای مسلحمان هستند که اولین ها هستند در همه اتفاقها و غیره درود بر سپاه و ارتش
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    خدا رو شکر!انچه برای خود نمیپسندی برای دیگران هم مپسند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس