اصلاح طلبان به هیچ عنوان حاضر نیستند تا از تجربه عبرت آموز و پرهزینه برجام درس بگیرند و در پی آن هستند تا این روند خسارت بار در دیگر مولفه های قدرت ایران نیز تعمیم پیدا کند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق»  همراه شوید.

*******

** تا برجام موشکی را کلید نزنیم،آمریکا راضی نمی شود!

«یوسف مولایی» که پیش از این مشاور «آخوندی» وزیر سابق راه و شهرسازی بوده و وکالت «اکبر گنجی» از عناصر ضدانقلاب را در کارنامه خود دارد، در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«باید توجه کرد آمریکا به برجام بازنمی‌گردد و اگر هم بازگردد شرایط پیشین را نمی‌پذیرد...این که ایالات متحده بخواهد به برجام بازگردد نزدیک به غیر ممکن است و به شروط 12گانه‌ای که در گذشته از سوی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بستگی دارد. به خصوص در زمان ترامپ، مشکلات ایران و ایالات متحده صرفا به برجام و مسأله هسته‌ای مربوط نیست، بلکه به کلیت روابط بازمی‌گردد. اگر قرار باشد آمریکا به برجام بازگردد، کلیت روابط دوجانبه باید اصلاح شود».

مولایی در ادامه نوشت:«به گمان من در شرایط کنونی از دست دادن برجام به عنوان یک سند برتری حقوقی ایران اقدام صحیحی نیست...شتابزدگی در برداشتن گام‌های کاهش تعهدات به صلاح کشور نیست و باید صبر بیشتری چاشنی تصمیم گیری‌های مسئولان در کشور شود».

وزیر امور خارجه آمریکا در شروط 12 گانه با گستاخی اعلام کرده است که ایران باید محدودیت های برجامی را تا ابد اجرا کند. علاوه بر این باید صنعت موشکی ایران نیز تعطیل شده و اقدامات منطقه ای ایران در مبارزه با تروریسم نیز متوقف شود.

این فعال اصلاح طلب در یادداشت مذکور مدعی شده است که راه اصلاح روابط دوجانبه ایران و آمریکا، پذیرفتن برجام های بعدی است! طیف اصلاح طلب می گوید این ایران است که باید به آمریکا یکطرفه به آمریکا امتیاز بدهد و در مقابل نباید هیچ انتظاری درباره امتیازگیری داشته باشد. به نظر شما، این یعنی اصلاح روابط دوجانبه؟!

اصلاح طلبان به هیچ عنوان حاضر نیستند تا از تجربه عبرت آموز و پرهزینه برجام درس بگیرند و در پی آن هستند تا این روند خسارت بار در دیگر مولفه های قدرت ایران نیز تعمیم پیدا کند!

** تحریف سخنان رهبری توسط ظریف!

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «سلطان‌های فاسد؛ سند سخنان ظریف درباره پولشویی» نوشت: «اظهارات آبان ماه سال گذشته وزیر خارجه درباره "پولشویی" او را دیروز به مجلس کشاند. او عصر دیرروز راهی بهارستان شد تا به منتقدان خود توضیح دهد که چرا در گفت‌وگوی سال قبل با خبرآنلاین گفته بود: "در ایران خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند و آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند حتماً آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند".»

ارگان دولت در ادامه نوشت: «ظریف در عین اینکه توضیح داد سخنانش ربطی به نظام نداشته... گفت:"حضرت آقا فرمودند اگر در مقابله با فساد اقدام کنید صدای خیلی‌ها درخواهد آمد، این خیلی‌ها چه کسانی هستند؟".».

متاسفانه آقای ظریف، خواسته یا ناخواسته بیانات رهبر معظم انقلاب را تحریف کرده اند. ظریف گفته است رهبری فرمودند «خیلی ها»؛ این در صورتی است ایشان هیچگاه چنین سخنی نگفته اند.

مقام معظم رهبری- 22 مرداد 97- در دیدار اقشار مختلف مردم فرمودند:«یکی از کارهایی که حتماً باید انجام بگیرد،مقابله با فساد است...مفسد بایستی مجازات بشود. خب حالا چرا این را ما علنی میگوییم و اصرار میکنیم؟ برای خاطر اینکه تجربه نشان داده که وقتی با فساد و با مفسد، مواجهه و مقابله صورت میگیرد، جیغ‌ودادهایی از گوشه‌وکنار بلند می‌شود».

رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند «جیغ و دادهایی از گوشه و کنار بلند می شود». ایشان در همین بیانات درخصوص میزان فساد  فرمودند:« یک نکته‌ی بسیار مهم در زمینه‌ی فساد هست؛ این را بگویم، این را همه توجّه کنند، همه‌ی ملّت ایران هم توجّه کنند. بنده از قدیم با فساد و مفسد و مفسدین اقتصادی و غیرذلک مبارزه میکردم و مخالفت میکردم، الان هم عقیده‌ام قرص و محکم همین است؛ امّا بعضی‌ها وقتی درباره‌ی فساد حرف میزنند، افراطی حرف میزنند، حواستان باشد! یک‌جوری حرف میزنند که گویا همه فاسدند، همه‌ی مدیران را و همه‌ی دستگاه‌ها را فساد گرفته! نه آقا، این‌جوری نیست؛ یک تعداد کمی فاسدند. بله! فساد، کمش هم زیاد است و باید با آن مواجهه بشود؛ امّا این یک حرف است، اینکه شما جوری حرف بزنی که شنونده خیال کند همه جا را فساد گرفته [حرف دیگری است].».

اظهارات تأمل برانگیز ظریف در سال گذشته درباره پولشویی، ذوق زدگی رسانه های بیگانه را در پی داشت. چندی پس از این اظهارات، مراجع قضایی از وزیر امور خارجه خواستند تا مستندات خود را ارائه کند. چندی بعد دادستان کل کشور اعلام کرد نامه وزیر امور خارجه به قوه قضاییه هیچ مستنداتی درباره پولشویی ادعایی او نداشته است.

** ترساندن مردم از لیست سیاه و دستان خالی حامیان FATF

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:«مشکل پیدا کردن ما با گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF زمینه حقوقی برای تحریم به معنای دقیق کلمه نخواهد بود. یعنی تحریم جدید از سوی ایالات متحده را مستقیما به همراه نخواهد داشت اما اگر به لیست سیاه پولشویی بازگردیم، شرایط برای ارتباطات بانکی و مبادلات پولی که به واسطه تحریم‌ها دشوار شده است، پیچیده‌تر خواهد شد که این موضوع به محدودیت‌ها در ارتباطات بین‌المللی می‌افزاید».

حامیان FATF مدعی هستند که در صورت نپذیرفتن شرایط کارگروه اقدام مالی، وضعیت بغرنج می شود. این در حالی است که بدترین شرایطی که FATF می‌تواند برای یک کشور به وجود آورد، «اقدام متقابل» است که از آن تحت عنوان لیست سیاه یاد می‌شود.

نهایت فشاری که «اقدام متقابل» می‌تواند بر کشور هدف وارد کند، افزایش مراقبت کشورهای دیگر درباره آن است و نه قطع همکاری. به عنوان نمونه، این افزایش مراقبت به شکل «رعایت شناخت مشتری به صورت تقویت شده» و «جمع‌آوری اطلاعات تکمیلی از تراکنش‌های موسسات مالی در کشور «هدف» انجام می‌شود اما نهایتا این مراقبت‌ها به قطع همکاری منجر نمی‌شود. علاوه‌بر این، مطابق بیانیه FATF با وجود تعلیق ایران از لیست سیاه، این اقدامات مراقبتی همچنان علیه کشورمان انجام می‌گیرد. بنابراین با بازگشت به لیست سیاه (اقدام متقابل) عملا اتفاق جدید مهمی رخ نخواهد داد.

ایران از سال 1388 تا 1395 در لیست سیاه FATF بوده است و از سال 1395 از این لیست تعلیق شده است. سؤال مهمی که مدعیان «قطع کامل همکاری» باید به آن پاسخ دهند این است که در این 7 سالی که ایران در لیست سیاه FATF قرار داشت، همکاری‌های مالی ایران با کشورهای دیگر کاملا قطع بود؟ تبادلات وسیع مالی ایران با کشورهای مختلف از جمله روسیه و چین در این دوران، نشان می‌دهد که وجود ایران در لیست سیاه FATF، منجر به قطع همکاری‌های مالی و بانکی با کشورهای دیگر نشده است.