به گزارش مشرق، شرکت آلمانی گلاس مدتها پیش از صنعت خودرو کنار رفت، اما بخش زیبایی از تاریخش یعنی کوپه فستبک بی ام و گلاس ۳۰۰۰ V۸ مدل ۱۹۶۷ هنوز زنده و سرحال است. این نمونه اولیه تک که توسط طراح ایتالیایی پیترو فروا طراحی شد، به قدری کمیاب است که باید ابتدا تاریخچه آن را بررسی کنیم. این مدل خاص ماه آینده در حراجی بونهام در گرند پالاس پاریس به فروش خواهد رسید.
قبل از این که گلاس از دنیای خودروسازی محو شود، مدل ۳۰۰۰ V۸ با نام بی ام و-گلاس معرفی شد و دارای یک موتور ۳ لیتری V۸ با توان ۱۶۰ اسب بخار بود. فقط یک نسخه از این کوپه فستبک ساخته شد و در نمایشگاههای خودرو فرانکفورت، پاریس، ژنو و در نهایت بارسلونا به نمایش گذاشته شد، جایی که به اولین مالکش فروخته شد که تا زمان مرگش به مدت بیش از ۲۰ سال این خودرو را در اختیار داشت.
مالک بعدی قطعات مکانیکی این خودرو را به صورت کامل تغییر داد و تزئینات داخلی را نیز عوض کرد. در همین حین خودرو به رنگ اصلی خودش یعنی نقرهای-آبی متالیک رنگآمیزی شد، که وقتی در سال ۱۹۶۷ در پاریس به نمایش درآمد به این رنگ بود. پیش از آن، در نمایشگاه خودرو بارسلونا این خودرو به رنگ رگهای از قرمز رنگآمیزی شده بود. در سال ۲۰۱۶، صاحب جدیدی این خودرو را در اختیار گرفت و ارتقاهای مکانیکی بیشتری را روی آن اعمال کرد. اکنون حراجی بونهام میگوید که بی ام و-گلاس آماده است تا به نمایش گذاشته شود و حتی با آن رانندگی شود و برآورد میکند که این خودرو به مبلغ ۲۸۰،۰۰۰ تا ۳۹۰،۰۰۰ دلار فروخته خواهد شد.
گلاس پیش از ساخت خودروهای کوچک از قبیل میکروکار گوگوموبیل و GT کوپه، ماشینآلات کشاورزی تولید میکرد. در سال ۱۹۶۵، این شرکت از مدل ۲۶۰۰ V۸ رونمایی کرد، خودرویی که به دلیل شباهتش به خودروهای مازراتی در آن زمان لقب گلاسراتی گرفته بود. مشکلات مالی باعث شد این شرکت در سال ۱۹۶۶ زیرمجموعه بی ام و شود و این برند پس از آن دوام زیادی نداشت - البته تا جایی دوام آورد که بتواند فستبک ۳۰۰۰ GT را عرضه کند. با توجه به این که تاریخچه مختصر گلاس به طرز عجیبی در یک مزرعه شروع شده و با همین نمونه اولیه به پایان رسیده است، هر کسی که این ۳۰۰۰ V۸ را خریداری کند، یک خودروی شگفتانگیز و بخش مهمی از تاریخ صنعت خودرو را به دست آورده است.
منبع: خودروبانک