کد خبر 1334170
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳

مقام مسئول در بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت گفت: هرگونه تخفیف بیش از سه درصد باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا باشد.

به گزارش مشرق، محمد قاسمی، معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت، در جریان بازدید از واحدهای صنایع غذایی مرمر تولیدکننده ماکارونی و شرکت تعاونی ۸۴۰ ایران کولا تولید کننده نوشابه و آب آشامیدنی در ایرانشهر اظهارداشت: در مرحله اول اجرای این طرح واحدهای تولیدکننده و وارد کننده انواع پودر لباسشویی، دستمال‌کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی، انواع آب میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و ماکروویو موظف به درج قیمت تولیدکننده یا واردکننده بر روی محصولات خود هستند.

بیشتر بخوانید:

استانداران اجازه افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها را ندهند

وی بیان کرد: بر اساس مفاد دستورالعمل قیمت تولیدکننده یا وارد کننده درج شده بر روی کالا باید عینا مطابق با قیمت فروش بر اساس فاکتورهای فروش باشد و عبارت با احتساب مالیات بر ارزش افزوده یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده در کنار قیمت به منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات درج شود.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان وبلوچستان خاطرنشان کرد: هرگونه تخفیف بیش از سه درصد باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا باشد و تخفیف بیش از سه درصد (به غیر از استثنا) خارج از نرخ‌های درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری محسوب و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:در مواردی از جمله مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضاء محصول و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده سه درصد، واحدهای تولیدی می توانند نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف‌کنندگان اقدام کنند.

قاسمی بیان کرد: حداکثر مبلغی که مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین کننده تا مصرف کننده، با احتساب مجموع ضریب سود پخش سراسری (در صورت مشمول شدن) و سود خرده فروشی می‌توانند به قیمت مندرج روی کالا اضافه کنند ۱۷ تا ۲۷ درصد بسته به نوع کالا است.

وی تاکید کرد: خرده فروشان موظف به نصب برچسب قیمت مصرف کننده به صورت شفاف و خوانا با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب قانونی اعلام شده هستند و بازرسان در مراجعات خود اسناد خرید معتبر موجود را بررسی و کنترل می‌کنند.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان وبلوچستان از مردم شریف استان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف موارد را از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اطلاع دهند تا مورد بررسی و رسیدگی قرار دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران