به جز جبهه شهر کی‌یف؛ چندین روز است که پیشروی قوای روسی در سایر جبهه‌ها نظیر خارکیف، سومی و ماریوپل متوقف شده است.

سرویس جهان مشرق _ در حالی وارد سومین هفته از جنگ اوکراین و روسیه می‌شویم که ارتش روسیه همچنان از ورود مستقیم به شهرهای بزرگ اوکراینی امتناع کرده و به دنبال محاصره این شهرها به ویژه کی‌یف پایتخت این کشور است.

به جز جبهه شهر کی‌یف؛ چندین روز است که پیشروی قوای روسی در سایر جبهه‌ها نظیر خارکیف، سومی و ماریوپل متوقف شده است و آتش بس انسان دوستانه به منظور خروج امن غیر نظامیان از این شهرها با وساطت سازمان ملل اجرا شده است.

داستان پیش بینی های عجیب پنتاگون!

در روز نخست حمله ارتش روسیه به اوکراین، منابع وابسته به وزارت دفاع امریکا "پنتاگون" اعلام کردند که برآورد فرماندهان ارتش امریکا این است که شهر کی‌یف پایتخت اوکراین طی ۹۶ ساعت (۴ روز) توسط ارتش روسیه به تصرف در خواهد آمد.

این در حالی است که پس از گذشت ۱۵ روز از شروع جنگ، نه تنها کی‌یف تصرف نشده و دولت اوکراین سرنگون نشده است، بلکه حتی شهر خارکیف در ۲۰ کیلومتری مرز روسیه نیز همچنان به مقاومت ادامه داده و تسخیر نشده است.

این ماجرا، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران را به یاد دوره سقوط افغانستان می‌اندازد؛ در ماه آگوست ۲۰۲۱ میلادی (تابستان امسال) و در شرایطی که نیروهای طالبان اکثر مناطق این کشور و شهرهای بزرگی نظیر هرات و قندهار را به تصرف درآورده بودند، مقامات پنتاگون با خوش بینی عجیبی اعلام کردند که شهر کابل پایتخت افغانستان تا ۱ ماه دیگر مقاومت خواهد کرد و فرصت کافی برای خروج نظامیان و شهروندان امریکایی از این کشور وجود خواهد داشت.

اما کمتر از ۴۸ ساعت بعد با فرار دولت اشرف غنی از کابل، طالبان وارد این شهر شده و فجایع مربوط به خروج قوای امریکایی از فرودگاه کابل رخ داد!

اکنون نیز با گذشت ۱۱ روز از ضرب الاجل تعیین شده توسط امریکا برای سقوط پایتخت اوکراین، همچنان ارتش این کشور کنترل شهر کی‌یف را در اختیار دارد تا یک بار دیگر ثابت شود که هرگز نباید به پیشبینی‌های امریکایی در خصوص سرنوشت نبرد در خاک خود اعتماد کرد.

تنش لفظی شدید میان ناتو و کرملین

در روزهای اخیر و با ادامه ارسال محموله‌های سنگین تسلیحاتی توسط اعضای ناتو به خاک اوکراین، مقامات نظامی روسیه تهدیدات غیر مستقیمی را علیه این کشورها و احتمال حمله به گذرگاه‌های مرزی لهستان با اوکراین به منظور نابودی کاروان‌های سلاح انجام داده بودند که با واکنش کلامی شدید ناتو همراه شد.

پس از تهدید روسیه نسبت به ارسال محموله‌های تسلیحاتی از خاک کشورهای عضو ناتو، دبیر کل ناتو «جنس استولتنبرگ» اعلام کرد هرگونه اقدام تلافی‌جویانه روسیه و حمله به کمک‌های تسلیحاتی ناتو در خاک کشورهای عضو این پیمان، بند پنجم ناتو را فعال خواهد کرد که منجر به رویارویی نظامی بین ناتو و روسیه خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها، دو آتشبار پاتریوت آمریکا در لهستان مستقر شده‌اند. به گفته مقامات ناتو، این استقرار پیامی به روسیه و تنش‌های ایجاد شده در زمینه تهدیدات صورت گرفته توسط این کشور علیه اعضای ناتو درباره بند پنجم این سازمان است.

اذعان رهبران اوکراینی به تغییر طرح‌های نظامی ارتش روسیه

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین می گوید روسیه تاکتیک های خود را در رابطه با جنگ با اوکراین تغییر داده و حدود ۸ ژنرال نیز از سمت های خود برکنار شده اند.

"امروز ما درک واضحی داریم که دشمن اکنون چه نقشه ای دارد؛ آنها از ابتدای جنگ کمی تغییر کرده اند که می خواستند در عرض ۲-۳ روز کار را تمام کنند و در امتداد خرشچاتیک رژه بروند.
این هدفشان محقق نشد و نخواهد شد.

علاوه بر این، آنها اکنون به تاکتیک دیگری روی آورده اند؛ آنها رهبری را تغییر داده اند. آنها حدود ۸ ژنرال را به دلیل انجام ندادن وظیفه از سمت خود برکنار کردند. افراد جدید منصوب شده اند. ما به وضوح درک می کنیم که در فدراسیون روسیه چه اتفاقی می افتد.

روسیه از شورای اروپا خارج شد

 وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور از شورای اروپا که سازمانی پیشرو در زمینه حقوق بشر است خارج می شود.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفته است که کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو رفتاری "غیردوستانه نسبت به روسیه" داشته و آن ها را به سوء استفاده از اکثریت خود در این شورا متهم کرد.

وزارت خارجه روسیه همچنین مدعی شده که این کشورها "به سیاست خود در تخریب شورای اروپا و فضای مشترک بشردوستانه و حقوقی در اروپا ادامه می دهند."

برچسب‌ها