.

ظاهرا استراتژی فرماندهان ارتش روسیه برای دستیابی به پایتخت اوکراین با تغییراتی همراه شده است.

سرویس جهان مشرق _ روز گذشته وضعیت نسبتا آرامی را در جبهه‌های نبرد زمینی اوکراین شاهد بودیم؛ با همکاری مشترک روسیه و سازمان ملل متحد با طرف اوکراینی، در خصوص آتش بس موقت در دو جبهه ماریوپل و خارکیف برای کمک رسانی و خروج امن غیر نظامیان از این دو شهر راهبردی، پیشروی زمینی ارتش روسیه در این این دو جبهه متوقف شد.

بزرگترین نبرد هوایی از زمان آغاز جنگ اوکراین

اما بر خلاف آرامش بر روی زمین، نبرد هوایی سنگینی را بر فراز آسمان مناطق مختلف اوکراین شاهد بودیم؛ نبردی که برای نیروی هوایی روسیه با خسارات قابل توجهی همراه بود. ارتش روسیه روز گذشته ۷ فروند هواگرد خود را بر فراز اوکراین از دست داد که از آغاز نبرد تا کنون بی سابقه بوده است.

ابتدا در جبهه شمال شهر کی‌یف یک فروند بالگرد Mi-۳۵ که احتمالا در حال پرواز به سوی فرودگاه آنتونوف در منطقه گوستومل بود(که در روز نخست جنگ توسط یگان هوابرد روسیه تصرف شد) با شلیک یک تیر موشک پدافندی دوش پرتاب(احتمالا استینگر یا ایگلا) در ارتفاع بسیار کم سرنگون شد.

کمی بعد نیز یک فروند جنگنده سوخو۳۴ نیروی هوایی روسیه که در حال پشتیبانی نزدیک از قوای زمینی در جبهه شهر چرنیگف در شمال شرقی پایتخت بود با شلیک پدافند موشکی ارتش اوکراین ساقط شد و ۱ خلبان کشته شده و دیگری نیز به اسارت اوکراین درآمد.

سومین مورد یک فروند بالگرد تهاجمی Mi-۳۵ بود که به علت نامشخص در منطقه "باشتانکا" در شمال شهر خرسون و غرب رودخانه دنیپرو سرنگون شده و از بین رفته بود.

روز بد نیروی هوایی روسیه با سرنگونی ۷ فروند هواگرد/ تلاش ارتش روسیه برای دور زدن و محاصره شهر کی‌یف +نقشه و تصاویر

مورد چهارم یک فروند جنگنده سوخو۳۰ روسی بود که با آتش پدافند زمینی اوکراین در اطراف شهر میکولایف ساقط شد.

روز بد نیروی هوایی روسیه با سرنگونی ۷ فروند هواگرد/ تلاش ارتش روسیه برای دور زدن و محاصره شهر کی‌یف +نقشه و تصاویر
جنگنده سوخو۳۰ سرنگون شده روسی

پنجمین هواگرد سرنگون شده روسی نیز یک فروند جنگنده سوخو۳۴ در اطراف منطقه خلمنیتسکی بود که هر دو خلبان آن نیز کشته شدند و آمار سرنگونی این مدل جنگنده از ابتدای جنگ را به ۴ فروند رساند.

روز بد نیروی هوایی روسیه با سرنگونی ۷ فروند هواگرد/ تلاش ارتش روسیه برای دور زدن و محاصره شهر کی‌یف +نقشه و تصاویر
بقایای جنگنده سوخو۳۴ روسی

در حوالی بندر اودسا در جنوب غرب اوکراین نیز یک فروند بالگرد Mi-۸ با شلیک نیروهای اوکراینی سرنگون شد تا ششمین هواگرد روسی باشد که در نبردهای روز قبل سرنگون شد.

روز بد نیروی هوایی روسیه با سرنگونی ۷ فروند هواگرد/ تلاش ارتش روسیه برای دور زدن و محاصره شهر کی‌یف +نقشه و تصاویر
بخش از دم بالگرد میل۸ سرنگون شده روسی

همچنین یک فروند پهپاد شناسایی Orlan-۱۰ روسی نیز هفتمین پرنده سرنگون شده نیروی هوایی روسیه در روز گذشته محسوب می‌شود.

روز بد نیروی هوایی روسیه با سرنگونی ۷ فروند هواگرد/ تلاش ارتش روسیه برای دور زدن و محاصره شهر کی‌یف +نقشه و تصاویر

تلاش برای دور زدن و محاصره پایتخت

پس از اینکه چندین مورد هجوم گسترده و ستون کشی قوای زمینی ارتش روسیه برای ورود به شهر کی‌یف از جبهه شمالی و مرز بلاروس ناکام مانده و با حملات سنگین مدافعین اوکراینی همراه شد، ظاهرا استراتژی فرماندهان ارتش این کشور برای دستیابی به پایتخت اوکراین با تغییراتی همراه شده است.

روسها به خوبی می‌دانند که حجم قوای دفاعی ارتش اوکراین در شمال کی‌یف و به ویژه دسته‌های ضد زره که به مدد ارسال هزاران تیر راکت و موشک از انواع مختلف نظیر جاولین، NLAW و ... توسط کشورهای غربی مجهز شده‌اند مانع از عبور ستون‌های زمینی و لشکرهای زرهی این کشور از شهرها و خیابان‌های متراکم شمال کی‌یف خواهد شد؛ همچنین روسها همچنان تاکید دارند که پیشروی و تصرف شهرهای اوکراینی نباید همراه با بمباران گسترده و آتش پشتیبانی سنگین باشد زیرا منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی و ضدیت مردم اوکراین با این کشور خواهد شد.

روز بد نیروی هوایی روسیه با سرنگونی ۷ فروند هواگرد/ تلاش ارتش روسیه برای دور زدن و محاصره شهر کی‌یف +نقشه و تصاویر

بنابراین روسها تلاش می‌کنند تا با حرکت همزمان از "سومی_پولتاوا" در شرق و "بوچا_ایرپین" در غرب، به تدریج به سمت جنوب کی‌یف که مدافعین کمتری دارد حرکت کرده و پایتخت را به محاصره درآورند. در صورتی که ارتش روسیه موفق به محاصره کامل پایتخت شود احتمال اینکه شهر با وساطت سازمان ملل و موافقت دولت اوکراین بدون درگیری که منجر به نابودی زیرساخت‌ها و کشته شدن هزاران غیر نظامی شود به ارتش روسیه تحویل داده شود.

انتقال گاز به اروپا قطع شد

روسیه انتقال گاز از طریق  خط لوله یامال-اروپا را به طور کامل متوقف کرده است.

   حدود ۱.۵ میلیون پناهنده اوکراینی در یازدهمین روز درگیری‌ها

به گزارش رویترز، انتظار می‌رود که تعداد پناهجویان اوکراینی امروز (یکشنبه) به ۱.۵ میلیون نفر برسد. طبق این گزارش، افرادی که توانسته‌اند از اوکراین فرار کنند، به کشورهای همسایه از جمله لهستان، رومانی و اسلواکی رفته‌اند.  

انگلیس: خواهان جنگ ناتو و روسیه نیستیم

رئیس ستاد دفاع انگلیس با بیان این که «آخرین چیزی که می‌خواهیم جنگ بین ناتو و روسیه است»، مدعی شد: روسیه نسبت به ۱۰ روز پیش قدرت کمتری دارد و منزوی‌تر است.

زلنسکی: روسیه آماده بمباران شهر «اودسا» می‌شود

رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد نیروهای روسیه در حال آماده شدن برای بمباران شهر جنوبی اودسا هستند.

بلینکن؛ بودجه ۲.۵ میلیارد دلاری آمریکا برای اوکراین

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت از تمایل مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا حمایت می‌کند و تصمیم به هر دو طرف بستگی دارد. وی افزود: ایالات متحده بودجه ۲.۵ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین و پناهندگان ایجاد می‌کند.

روز بد نیروی هوایی روسیه با سرنگونی ۷ فروند هواگرد/ تلاش ارتش روسیه برای دور زدن و محاصره شهر کی‌یف/  پوتین شرط توقف عملیات در اوکراین را اعلام کرد +نقشه و تصاویر

اوکراین: روسیه به دنبال قطع دسترسی ما به دریای سیاه است

یک مقام امنیتی اوکراین می‌گوید که فرماندهی جنگ روسیه تمرکز اصلی را بر جبهه جنوبی معطوف کرده تا راه اوکراین را به دریای سیاه قطع کند.

شرط پوتین برای توقف اقدام نظامی در اوکراین

رئیس‌جمهور روسیه به همتای ترکیه‌ای خود گفت اگر کی‌یف جنگ را متوقف کند و خواسته‌ها را اجرا کند، توقف عملیات روسیه در اوکراین امکان‌پذیر است.

وزیر خارجه اوکراین: به زودی شاهد انزوای کامل روسیه خواهیم بود

«دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین با بیان این که «برکناری رژیم پوتین بسیار دشوار است»، مدعی شد: اما متوجه شروع فروپاشی روسیه هستیم که به زودی شاهد انزوای کامل آن خواهیم بود.

صندوق بین‌المللی پول: تحریم روسیه‌ تاثیر منفی قابل توجه بر اقتصاد جهان دارد

صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای اعلام کرد: تحریم روسیه تاثیرات اساسی و قابل توجهی بر اقتصاد جهان و بازارهای مالی خواهد داشت و (این تاثیرات) به میزان چشمگیری به کشورهای دیگر سرایت خواهد کرد.

روز بد نیروی هوایی روسیه با سرنگونی ۷ فروند هواگرد/ تلاش ارتش روسیه برای دور زدن و محاصره شهر کی‌یف/  پوتین شرط توقف عملیات در اوکراین را اعلام کرد +نقشه و تصاویر

 حمله موشکی روسیه به فرودگاه «گاوریشوکا» اوکراین

رسانه‌های روسیه می‌گویند محل استقرار یک تیپ هوابرد اوکراین در شهر «وینیتسیا» هدف حمله موشکی قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شده «روسیه با شلیک ۸ موشک به شهر وینیتسیا، فرودگاه این شهر را به طور کامل تخریب کرد».

گفت‌وگوی تلفنی پوتین و ماکرون درباره اوکراین

به گزارش اسپوتنیک، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و ولادیمیر پوتین همتای روسیه‌ای وی یک ساعت و ۴۵ دقیقه گفت‌وگو کردند.

گفت‌وگوی تلفنی پوتین و ماکرون درباره اوکراین

به گزارش اسپوتنیک، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و ولادیمیر پوتین همتای روسیه‌ای وی یک ساعت و ۴۵ دقیقه گفت‌وگو کردند.

به صدا درآمدن آژیر خطر در ۱۷ شهر اوکراین

طی دقایق گذشته آژیر خطر در ۱۷ شهر اوکراین به صدا درآمد.

مقامات کی یف اعلام کردند: ما از شهروندان می‌خواهیم که فوراً به پناهگاه‌ها بروند. خبرگزاری اوکراین در این خصوص اعلام کرد: هشدار حملات هوایی روسیه به خارکیف، سومی، چرنیهف، ریونه و دیگر شهرها داده شده است. همچنین الجزیره به نقل از منابع محلی اعلام کرده که صدای انفجارهای مهیبی در کی یف شنیده می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف نبرد در اوکراین شد

دبیر کل سازمان ملل روز یکشنبه به وقت محلی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ایجاد توقف در نبرد در اوکراین برای عبور امن غیرنظامیان از ماریوپل، خارکف و سومی و همچنین سایر اماکنی  که درگیری در آنجا وجود دارد ، کاملا ضروری است تا اطمینان حاصل شود که تدارکات بشردوستانه نجات‌بخش برای کسانی که در این اماکن باقی می‌مانند  منتقل می‌شوند.

تصاویری از حملات راکتی روسها به حومه کی یف

ارتش روسیه در حملات راکتی سنگین بخش های مختلف حومه کی یف را بمباران کردند.

پوتین با «نفتالی بنت» درباره اوکراین گفتگو کرد

سرویس مطبوعاتی کرملین روز یکشنبه اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره وضعیت اوکراین به صورت تلفنی گفتگو کردند.

در بیانیه کاخ ریاست جمهوری روسیه آمده است: «دو طرف به تبادل نظر درباره وضعیت عملیات نظامی ویژه روسیه برای دفاع از دونباس از جمله با توجه به آخرین تماس‌های نفتالی بنت با رهبران دیگر کشورها ادامه دادند.»

به گفته سرویس مطبوعاتی روسیه، پوتین و بنت توافق کردند که در تماس باشند.

پوتین: می‌دانیم زلنسکی کجا پنهان شده است

رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند که پوتین در گفت‌وگو با نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته که می‌داند زلنسکی کجا پنهان شده اما نمی‌خواهد او را بکشد.

۱۰۴ سرباز اوکراینی تسلیم شدند

ادوارد باسورین سخنگوی نظامیان جمهوری خلق دونتسک، اعلام کرد که تاکنون ۱۰۴ سرباز اوکراینی سلاح‌های خود را زمین گذاشته و تسلیم نیروهای دونتسک شده‌اند.

باسورین اعلام کرد که در حال حاضر ۱۱ سرباز اوکراینی تحت مراقبت‌های پزشکی هستند.

مقامات دونتسک تأیید کردند که ۱۵ غیرنظامی روز شنبه در نتیجه بمباران اوکراین زخمی شدند، در حالی که خدمات اورژانس از آغاز بازسازی زیرساخت‌ها در چندین شهر این جمهوری خبر داد.

رایزنی مقامات دیپلماتیک آمریکا و ونزوئلا درباره صادرات نفت

درحالیکه روزنامه نیویورک تایمز روز یک شنبه از سفر یک هیات عالیرتبه آمریکا به ونزوئلا برای رایزنی با مقامات این کشور در زمینه تحولات جهانی و روسیه خبر داده بود، روزنامه وال استریت ژورنال شامگاه یک شنبه گزارش داد که هیاتهای دیپلماتیک آمریکا و ونزوئلا در زمینه صادرات نفت ونزوئلا و لغو ممنوعیت پالایشگاههای آمریکایی برای واردات نفت از این کشور خبر داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 111
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    50 91
    در هشت سال جنگ یمن ما چه کردیم ده تا جنگنده رزیم منحوس شکارکردیم خیر
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      ما؟ همچین میگی ما انگار خودت در خط مقدم جبهه یمن بودی و میجنگیدی. نشسته ای میگی خاکش کن!
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      84 9
      ارتش اوکراین با پیشرفته ترین سلاح های ضد زره و ضد بالگرد دوش پرتاب در حال تغذیه و حمایت هست...یمن تحت محاصره شدید است و هرازچندگاهی سلاح های ارسالی ایران به آنجا توقیف شده است. مقیاس مع الفارق نکن
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      36 1
      سامانه های پدافندی یمن دقیقا چیاست؟!
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      35 11
      خواب بودی ندیدی بورو ببین با پدافند دست ساز چند تا اف 16 زدن که جرات هلیکوپتر اوردن نداره عربستان
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      27 4
      وقتی چیزی نمی دونی نظر نده آن جنگنده تورنادو که دریمن سقوط د کرد یادتون رفت که خلبا نش به اسارت انصارالله
    • محمد IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      20 10
      فقط خواستم بگم مشرق مثل هميشه با انصاف عمل كردي و اصل بي طرفي رسانه ها رو در نظر گرفتي و خسارت روسيه را هم منتشر كردي دمت گرم
    • محمدروزبهانی IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      27 2
      اینا آه اون مادر یمنی هست که بچش روی دستش از گرسنگی پرپر میزد و مادر هیچی براش نداشت جز شرمندگی و چشمای خیس
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      14 1
      یعنی چه چکار کردیم ؟ اتفاقا منافقان در جنگ یمن خیلی کارا کردند و کلی برای پیروزی سعودی ها زحمت کشیدند
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    40 77
    روسیه ضعف پهبادی زیادی دارد و باید از ایران پهپاد بخرد و ما میتونیم با سوخو 35 معامله کنیم
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      35 18
      اگر سوخو خوب بود که خودشو نشون میداد
    • سروش IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      5 4
      هر پهپاد دوتا از بهترین هواپیماهای اونها جهت پشتیبانی از پهپادهامون تحویل دادن کارخانه ساخت هواپیما به ایران
    • US ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      26 13
      سوخو با یه موشک دوش پرتاب سقوط کرده واقعا خدا کمک کرد که ایران از روس ها سوخوی اشغال نخرید
    • کارشناس IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      9 25
      اره میتونین پهپاد بدین پوشک بگیرین
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      24 4
      پوشک رو که عمله های ملکه و عمو سام و پیر و پاتالهای کمپ نشین نیازشون میشه، نکنه شما هم از اونا هستی و پوشک لازم.
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    15 29
    چرا روسیه از پهباد های تهاجمی خودش استفاده نمیکنه !؟ پهباد ها بخاطر پرواز در ارتفاع بالا معمولا کمتر در تیررس پدافندی قرار میگیرن
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      19 28
      البته گمان ما این است که روسیه منتظر شکار. بزرگتری در طی جنگ با اوکراین است اون شکار بزرگ داره با پای خودش میاد تو تله / استفاده از جنگنده های با سرنشین و هدف قرار گرفتن اون میتونه یک تاکتیک باشه دلیل بکارگیری این تاکتیک رو حدس می‌زنیم اما از بیانش خودداری میکنیم / و الا استفاده از جنگنده های با سرنشین در جنگ های امروزه هم تلفات انسانی و هم تسلیحاتی رو در پی دارد / با شناخت هرچند حداقلی که از توان نظامی روسیه داریم بعید میتونیم که این کشور پیشرفته نظامی دچار چنین اشتباهی در بکار گیری جنگنده های با سرنشین بشه ، پس این اشتباه میتونه تعمدی و یک تاکتیک نظامی باشه / و همون‌طور که عرض شد منتظر یه شکار بزرگی است که داره با پای خودش میاد
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      2 3
      ۱۰:۳۲ تا چشمت دراد به تو چه
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    عبرتهای جنگ روسیه با اوکراین شامل «افتضاح نظامی ارتش روسیه» هم میشه یا فقط به مردم آواره ی اوکراین درس عبرت میدین؟
    • محمد IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      12 22
      مردمی که در رفتن درسته یا ترسو هایی که جونشون از وطنشون با ارزش نر بود
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      12 4
      آقا محمد شما نمی توانی برای مردم تصمیم بگیری خیلی ها معتقدند انسان یک بار فرصت زندگی دارد و نباید آن را فدای خاکی کرد که دیروز نامش اردوی طلایی بود و امروز اوکراین و شاید فردا روسیه باشداین اسامی برای سرزمین ها یک قرارداد بین انسان هاست و شاید ارزش یک لحظه ناراحتی را نداشته باشد می گویند باران امده و مورچه ای درحال غرق شدند فریاد می زد دنیا را سیل برد سلیمان به مورچه گفت دنیا را سیل نبرده سیل تو را می برد مورچه گفت وقتی من نباشم انگار دنیا نیست
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      15 1
      شامل زشتی ادای ارادت به ساحت کدخدا و غرب هم می شود! در جنگ نقل و نبات نمی دهند. غربی های بحران ساز بیکار نیستند. در هر حال ایران توقف جنگ را می خواهد.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    نیروهای ایران باید در اوکراین به روسیه کمک کنند روسیه هم در سوریه کمک می کند
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      57 12
      عقل در تن مباشد جان در عذاب است
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      36 12
      این جنگ روسیه و اوکراین هست عزیزم هیچ ارتباطی به ما ندارد که ما بخواهیم مداخله کتیم ، داستان جنگ در سوریه خیلی تفاوت داشت و مستقیم به ما ایرانیان مرتبط بود
    • علی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      28 11
      مگه خبر ندارین روسیه تو برجام و تحریمای روسیه توسط غرب عملا ایرانو گروگان گرفته؟برو بخون ببین لاوروف چه مزخرفاتی گفته،مطمئن باش روسیه دیگه دست از سرمون برنمیداره
    • DE ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      9 1
      ناتو برای اوکراین تره خورد نکرد. حالا مگه ایران اصلا عضو ناتو که به اوکرین کمک کنه و دینی به اش داشته باشه؟ مگه اوکراین در دفاع مقدس درجبهه ها کمکی کرد؟ وقتی داعش در سی کیلومتری ایران خیز برداشته بود اره والله این اکراینی ها بودند امدند به ایران کمک کردند! لطفا حرف معقول بزن!
    • ایرانگرا AT ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      25 17
      ببند! نوکر روس!»»همونطور که مردم ایران دو قرن پیش حق گریبایدوف(از بانیان قرارداد ترکمنچای) و همکارانش را کف دستشان گذاشتند»»بزودی نوکران و هواداران روسیه و چین را با یک اردنگی از کشور به بیرون می اندازند.
  • رضا IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    روس ها افتادن تو باتلاق
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      38 54
      خخخ. طی 10 روز نصف اکراین رو اشغال کردن در حالی که تمام کشورهای غربی هشت ساله که در حال ارسال پول و سلاح به اکراین هستند. تازه روسیه موشکباران و یا بمباران سنگین هم نمی کنه چون نمی خواد تلفات غیرنظامی زیاد باشه. اونوقت شما میگی ضعف نظامی؟؟؟؟؟؟؟ ضعف نظامی مال آمریکاست که هشت ساله نتونسته یمن رو اضغال کنه با اینکه یمن هیچ دفاعی نداره
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      18 2
      باز هم برای ما تفاوتی نخواهد داشت .. همین که روسیه و غربی ها رسما" روبروی هم قرار گرفتند باید به فتل تیک گرفت ..
  • پری مجرد 45 ساله IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    22 87
    خداوندا نیروهای غیبی ات را به یاری روسیه فرصت.
    • خخخ IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      33 13
      بارها با خودم گفتم هر چی هم باشی بلاخره تو ۴۵ سالگی باید یکی پیدا میشده بگیرت الان فهمیدم چرا تا ۴۵۰ سالگیت هم کسی مغز خر نخورده بیاد تو رو بگیره خخخ تو اگر دعایی بلدی برا خودت بکن
    • IN ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      33 8
      بیمار روانی هستی. خجالت بکش از متجاوز حمایت نکن
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    98 75
    درود بر رئيس جمهور دلها زلنسکی کبیر یک‌تنه در برابر ارتش جنایتکار پوتین مقاومت کرده، هزینه روسیه اینقدر زیاد شده که به زودی از درون علیهش شورش و سرنگون میشه
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      31 70
      جنسایی که زدی خیلی قاطی داشته! ساقیتو حتما عوض کن
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      29 82
      درود بر بزرگان میهن عزیزمان ایران ، درود بر سپاه و ارتش نیروی انتظامی ایران بزرگ که باعث امنیت و اقتدار ما ایرانیان در این اوضاع آشفته جهانی هستند ، گور بابای پوتین، گور بابای جو بایدن و نتانیاهو و بنت جهود ، گور بابای زلنسکی جهود .. جنگ روسیه و اوکراین هیچ ارتباطی به ما ایرانیان ندارد ما فقط نظاره گر خواهیم بود .. جانم فدای ایران
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    34 22
    با شروع جنگ اوکراین ، آمریکا از روسیه غولی می سازد که هر لحظه امکان حمله به اروپا را دارد. ودر نتیجه کشورهای اروپایی تبدیل به نسل جدید گاوهای شیرده برای آمریکا می گردند.
  • پری مجرد 45 ساله IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    25 67
    الان خس و خاشاک های غرب زده احمق تو دلشون عروسی است از اینکه روسیه تلفات میده خاک بر سرشون
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      31 17
      با این روحیاتت بایدم ترشیده بشی وقتی ندای حق رو نمیبینی و از متجاوز دفاع میکنی همینه هم عربستان محکومه به یمن حمله کرده هم روسیه محکومه به اوکراین حمله کرده این دو کشور با تحریم نفت ایران سریعا تولید نفت را افزایش دادند و بازار نفت ایران را تصاحب کردند کاری به جهات جغرافیایی شرق و غرب و جنوبشرقی شمال غربی هم نداریم اشغالگر اشغالگره خودتو اصلاح کن
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      21 14
      کاسه لیس های رئیس جمهور دلها پوتین کبیر هم نگران شدن، روسیه صبرش زیاد نیست به زودی مثل سوریه و چچن تمام شهرها رو با خاک یکسان میکنه و اونوقت میتونی جشن پیروزی بگیری
    • من IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      49 26
      مرگ بر روسیه و طرفداراش خخخخ زنده باد اکراین
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      6 5
      @۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ روشن فکر بازی درنیار اکراین و یمین قضیه شون کاملاً با هم متفاوته
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      16 15
      خاک برسر آمریکا ونوکرانش
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      15 6
      آخه احمق تو معلوم نیست چند چندی ؟ مزدور روسی یا یک اسکول روانی ؟
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    56 21
    زوسیه متجاوزه
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      30 19
      اگه غرب به ایران حمله کنه همین اکراین اولین ارسال کننده نیرو و سلاح به جبهه جنگ خواهد بود پس زیاد دلت نسوزه براشون
    • BE ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      5 4
      زوکزاین خوبه
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    11 13
    پس از آغاز جنگ اوکراین ، آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد به کشورهای اروپایی یورش برد. و بدین ترتیب ؛ آمریکا موفق می شود نسل جدید گاوهای شیرده چشم آبی را به خدمت اقتصاد خود درآورد.
  • احمد IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    48 19
    پوتین دیوانه شده اگر اوکراین هم اشغال کند .هزینه سنگینی برای نگه داری ان باید بپردازد که باعث نابودی اقتصاد روسیه خواهد شد .
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      19 28
      داداش روسیه همون‌طور که گفته قصد اشغال اوکراین رو نداره و میخواد جلوی نظامی تر شدن اوکراین رو بگیره / اگه قصدش کشورگشایی و اشغال بود به صغیر و کبیر و غیر نظامی و نظامی این کشور رحم نمی‌کرد و با موشک های ‌پیشرفتهای که داره اوکراین رو شخم میزد / پس اگه این کار رو نمیکنه قصد اشغال اوکراین رو نداره
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      21 48
      خطاب به 12:28 روسیه همانطور که قصد نداشت به اوکراین حمله کنه، قصد نداره اشغالش کنه؟
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      11 43
      خطاب به ۱۳:۱۰ و اضافه کنید به اینکه آمریکا و ناتو می‌گفت نیرو به اوکراین اعزام نمیکنه و الان داره ۳۰۰۰ تا آمریکایی برای جنگیدن با روسیه به اوکراین اعزام می‌کنه / موقعی که روسیه استقلال لوهانسک و دونتسک را ببینید شناخت اروپا چشمش کور دست به تحریم بیشتر روسیه نمی‌زد که روسیه رو تحریک به حمله به اوکراین کنه ، آمریکا چشمش کور ناتو رو به مرزهای روسیه گسترش نمی داد که روسیه رو تحریک کنه / روسیه از قبل بارها نسبت به گسترش ناتو نزدیک مرزهایش هشدار داده بود آمریکا و اروپا و اوکراین دیوانه تنشون می‌خارید روسیه هم اومده براشون بخارونه ؛)) / ناتو و امریکا و اوکراین خربزه خوردن پا لرزش هم بنشینن / مردم اوکراین هم قربانی سیاست های غربگرایانه و غربگدایانه یه دلقک که رییس جمهورشون هست شدن و در انتخاب چنین رییس جمهوری مقصر هستند / دیوانگی و اشتباه دوم اروپا این بود که عضویت اوکراین رو به عضویت اتحادیه اروپا پذیرفتند و امنیت و اقتصاد خودشون رو بیش از پیش به خطر انداختند / تن اروپا با تحریم های علیه روسیه بیشتر می‌خارید روسیه هم بیشتر براش میخارونه / جنگ روسیه و اوکراین نتیجه خریت و اشتباهات خود اروپا و ناتو بوده اونوقت روسیه رو متجاوز و .. میدونید !!؟ روسیه داره از خط قرمز پایمال شده اش و تهدید امنیتش توسط اروپا و غرب دفاع می‌کنه / اروپا خیلی برای مردم اوکراین دلش میسوزه ناتو و نیروها و تسلیحاتش رو از اوکراین خارج کنه نه اینکه با ارسال تسلیحات بیشتر آتش جنگ رو شعله ورتر کنه / اروپا و غرب و اوکراین تو چاهی افتادند که خودشون برای روسیه کنده بودند اما روسیه حمله پیش‌دستانه انجام داد و نقشه های اروپا و آمریکا و ناتو رو نقش برآب کرد / الان هم اروپا از خر پشیمون تره منتها با لجبازی بیشتر تو این چاه بیشتر فرو می‌ره / همین الان هم دست گدایی به سمت ایران و عربستان و.. برای تأمین گاز و .. خودش دراز کرده / حتی اگر همین الان جنگ تمام بشود تبعات خریتش دامن گیر اروپا میشه
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    58 21
    ان شاا...بعد از روسیه هم نوبت چین هستش تا خیانت هایی که در حق مردم مظلوم ایران کرده اند،تلافی شود
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    52 17
    جنگ با اوکراین بزرگترین اشتباه محاسباتی روسیه بود
  • سیدمرتضی IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    18 17
    میدونی مثال روسیه و اکراین چیه مثال کانادا وامریکا فکر کنید کانادا بشه عضو اتحاد روسیه وچین!!! ایاامریکا به کانادا حمله نمیکنه؟؟ کانادا چقدر برا امریکا ارزش داره؟! امریکا هم از۵قدرت هسته ای هست دیگه اونم عمق استراتژیک داره هر کشوری عمق استراتژیک داره و حاضره براش خیلی هزینه بده تا اون رو نگه داره حتی اگر به قیمت جان خیلیها تمام شه که این جانها واقعا ارزش نداره برای اونها اگر ارزش داشت یمن سوریه لیبی عراق افغانستان کشورهای بالکان ویتناکم کره کوبا سودان سومالی شیلی و... اونهاهم ارزش مند بود؟!! هیچکدوم ارزش نداره تو این مدت ۳ماه۲۷هزار کشته امریکایی به دلیل درگیریهای جمعی بین مافیاهای مسلح امریکا کشته شدن فقط برای اونها اهداف نفوذ وپول اسلحه وتسلط ارزش داره البته اسلحه ارزش داره چون امنیت کشورها بهشون وابسته میشن وابستگی امنیتی یعنی استعمار پنهان
  • US ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    34 27
    به نظر می رسه روشهای جنگی روسیه هنوز بر اساس روشهای دهه ۷۰ میلادی و زمان شوروی هست نه موشکهای هوشمند و دقیقی داره نه نیروی هوایی قوی ای داره و نه نیروی زرهی فرز و چابکی به نظر تا ۱۰ ماه دیگه هم نتونه کیف را بگیره
    • 9 IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      19 5
      شکم خلبان اسیر شده روس حرفهای زیادی برای گفتن درمورد نظامیان ارتش روسیه داره
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    34 11
    اینایی که میبینید نابود شده جنگده و بالگردهای به روز دنیا هستن که اینطور نابود میشن نه su22 , F4 تایگر و تامکت و چند تا آبگرمکن و فنسر از رده خارج
  • US ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    42 29
    توده ای ها خودشون یادشونه همون روز اول گفتم ارتش روسیه فرسوده و قدیمی هستش اصلا در هیچ جنگی سلاح های روسی پیروز نشده ارتش پوشالی روسیه در باتلاقی گیر کرده که خروج از اون فقط فرار از اکراینه روس ها اسنادی از مسولین کشور دارن که نتونن به روسیه خیانت کنن و همیشه خدمت کنن به ارباب کچل جلاد هنوزم میگم چه طور کشور از ترس ارتش پوشالی روسیه دریای کاسپین رو بخشیدن برام سواله؟
    • وطن دار IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      19 13
      کی چی رو بخشیده ؟ حالت خوبه ؟ قرصات لب طاقچه است بخور این همه شعر نگی ؟ شما چرا هر وقت کم میارین شروع به دروغ گویی میکنید اصلا مرز دریایی مشخص نشده این از زرنگی ایران بوده که با مطرح نکردن این موضوع باعث ایجاد جو نظامی در کاسپین نشده چرا به همین راحتی دروغ میگین شرط میبندم حد نهایت مطالعه ات در این حد بوده که تازه فهمیدی به اون دریا کاسپین هم میگن خخخخخ
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      17 23
      آمریکایی ها با این همه ادعاشون نتونستن به عربستان در جنگ یمن کمک کنند و آبروی سیستم پدافندی شون در برابر موشک ها و پهبادهای یمنی رفت / حال تو از آمریکا بشین نظر بده که روسیه بازنده است ؛))) / شما اینقدر قوی هستین عربستان رو کمکش میکردین که ابروش نره جلوی پابرهنه های یمنی ؛)) / مردمی که رییس جمهورشون دلقک باشه باید بنشینن دلقک بازی رییسشون رو تماشا کنند / اینقدری که این آقای زلنسکی ترسیده بود و داشت به ناتو و غربی ها فحش میداد که چرا کمکش نمیکنن معلومه که در برابر روسیه کم آورده بود و میاره ؛))) / سرنوشت جنگ با ساقط کردن چند تا هواپیمای روسی به نفع اوکراین عوض نمیشه شما هم دلت رو خوش کن به همین ساقط کردن ها ؛))))
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      13 3
      سایبری فارسی نویس : گویا هنوز در پنجاه سال پیش سیر و سفر میکنی در خواب بودی متوجه نشدی اتحاد جماهیر شوروی کمونیستی به تاریخ پیوست و از هم پاشید !!! در ضمن این جنگ روسیه و اوکراین هست هیچ ارتباطی به ما ایرانیان ندارد ما فقط نظاره گر تماشاچیو بی طرف هستیم ! شما هم خودت رو ناراحت نکن مجازی جان ... جوجه رو آخر پاییز میشمارن ....
    • DE ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      10 3
      چرند نگو . با جه سندی الکی میگی دریای خزر روبخشیدند. طیق قوانین بین المللی همه چی تنظیم میشه برو حداقل مطالعه کن. حرفهای ضد انقلاب انترنشنال رو قرقر نکن!
  • ناشناس IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    41 7
    چه عجب!!!؟؟؟مقاومت مردم در کیف؟!!!شما که می گفتید اوکراینیها فرار کرده اند!!؟؟
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    8 5
    قطعا تجربه میدانی و زمینی نیروهای ایران بیشتر از ارتش روسیه هست... اگر روسیه تو سوریه زمینی هم حضور می داشت این همه تلفات نمی داشت.
  • Sina IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    52 11
    روسیه کثیفترین کشور دنیا بیشترین خیانت رو به ایران در طول تاریخ روسیه کرد اما هنوز یک مشت شرقگرا متوهم از اربابشون حمایت میکنن لعنت بر پوتین خونخوار
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      27 29
      لعنت به کاسه لیسان غرب ( غربگدایان ) نه شرق نه غرب،، هیچکدام !
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    35 6
    اگه این خبرا درست باشه انگاری روسیه هم همچین ابرقدرتی نیست که میگفتن و تبلیغ میکردن
  • عرفان IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    17 6
    چه منافع داره داخل ایران که این پوتین کچل خواستار تعهد کتبی از آمریکا شده که تحریم اقتصادی شامل ایران نشه که با ایران رابطه اقتصادی داشته باشه.
  • IN ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    32 10
    پوتین پرستان خوب ببینید چطور روسیه داره در مذاکرات برجام به ایران خیانت می کند. ببینید. مسولان ببینید. مردم بفهمید. روسیه داره چکار میکند. مردم جواب طرفداران روس در کشور را بدهید
  • احمد IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    10 7
    اونهایی که میگفتن بیست سی میلیارد دلار پول بدیم جنگنده بخریم، بیان تحویل بگیرن. موشک و پهپاد اصلا چنین مشکلی براش پیش نمیاد. ساخت خودمون هست. قیمتش یک دهم هم نیست. لازم هم نیست نگران جان خلبانانمون باشیم و منت کسی رو بکشیم به ما جنگنده بفروشه. در 800 کیلومتری هم هدفمون رو هر وقت خواستیم میزنیم، هیچ کس هم نمیتونه جلومون رو بگیره، حتی اگر از قبل بهش خبر بدیم. دوره جنگنده و تانک تمام شده. الان دوره موشک و پهپاد هست.
  • ارتشی IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    15 3
    خیلی از دوستان میگویند استفاده از جنگنده مناسب نبوده باید عرض کنم استفاده از پهباد در نواحی وسیع چندان مناسب نیست زیرا سرعت کم پهباد و کارایی محدود اون و دور شدن از مرکز کنترل همگی میتونه سرنگونی اونو و کارایی اونو کاهش بده شما به زمان جنگ جهانی نگاه نکنید جنگهای اکنون تماما به بن بست میخورند و همه طرفین تاکتیکها و سلاحهای بروزی دارند که مبارزه را سخت میکنه خود ترکیه 44 روز طول کشید منطقه عفرین را اشغال کنه و یا در طول 8 سال جنگ ایران و عراق به بن بست خوردند منطقه اوکراین یک منطقه نسبتا وسیع هست با شهرهای فراوان و جمعیتی زیاد یک پهباد توانایی حمل بمب به مقدار یک جنگنده و سرعت اونو نداره پهبادها بیشتر برای جاسوسی و زدن ادوات زرهی کارایی دارند حال انکه نیروهای اوکراینی مدافع هستند و کمتر از ادوات زرهی استفاده میکنند در جنگها همیشه کار نیروی مهاجم سخت تره چون برای پیشروی و اشغال بایستی ادوات زرهی و پشتیبانی هوایی و نیروی زمینیش بجنگند ولی کار مدافعان با نبردهای چریکی هم راه میفته به نظر من روسیه عقب نشینی نخواهد کرد و اوکراین هم تسلیم نخواهد شد به این سادگیها و روسیه در اخر میتونه بخشی از اوکراین رو تصرف کنه ولی تلفات سنگینی خواهد داد روسیه نباید مستقیما جنگ را اغاز میکرد تلفات نظامی اوکراین به سادگی توسط غرب جبران خواهد شد و نیز با ورود جنگجویان خارجی به اوکراین تلفات انسانی اوکراین هم تا حدودی جبران میشه ولی در مورد روسیه اینجور نیست الان اوکراین با کمکهای نظامی غرب داره با دو کشور مبارزه میکنه هم روسیه هم بلاروس کمااینکه میبینیم نیروهای روسی و بلاروسی از شمال کیف از خاک بلاروس وارد خاک اوکراین شدند
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    30 9
    از ته دل خوشحالم
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      6 1
      دادا حالا چرا از ته دل خوشحالی میکنی ؟ واه !!! خخخخ
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      4 1
      جا قحطی بود حاما" باید از ته دل خوشحالی میکردی ؟ ...
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    41 17
    یاشاسین اکرایین...مقاومت‌ ملت چیزی دیگه هست ...انشالله پوتین به سزاری اعمالشان می رسد ...
    • آذری iran IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      13 3
      فقط یاشاسین ایران ، یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون انشاالله ،،،. گور بابای روسیه و اوکراین ، گور بابای زلنسکی جهود و .... زنده باد ایران عزیز و ملت بزرگ ایرانم
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      10 4
      مرگ بر همتون. تو اکراین پوتین امریکا زلینسکی صهیون خائن....و زنده باد ایران عزیز.ما نشستیم و تماشا می کنیم نتیجه هرچی بشه به نفع ما ایرانیهاست.حتما
  • الف IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    35 15
    امیدوارم هر چه زودتر کل روسیه نابود بشه
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      10 11
      البته که آرزو بر جوانان مجازی عیب نیست ! روسیه متلاشی بشه یا نشه چه سود و زیانی برای ما دارد ؟ ما باید از وقایع جهانی درس بگیریم قوی، بشویم بازدارندگی قوی ایجاد کتیم
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    11 2
    سیاست تهاجمی روسیه نشان میدهد که قصد خروج از اوکراین را ندارد . کیف هم بزودی سقوط میکنه . نقشه های جنگ کاملا گویا هستند راههای شمال و جنوب دارند تصرف میشوند. عجله ای که المانها در جنگ جهانی دوم مرتکب شدند روسها دارند تکرار میکنند. و نیروی زرهی خودشان را از دست میدهند. اسراییل هم همین خطا را در نبرد 33 روزه مرتکب شد. نیروی زرهی با سرعت کند و پشتیبانی ضعیف. به نظر میرسد با محاصره کیف اتش سنگین روسها در خط مقدم جنگ شدت بیشتری خواهد گرفت و نهایتا طی یکی دو هفته اتی کیف سقوط خواهد کرد.
  • م IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    12 9
    قابل توجه اونایی که صف کشیدن سوخو آشغال بخرن. جت های فعلیمون بهتر از Su57 روسیه عقب موندست...
    • رضا IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      3 2
      جتهایی که با یه دوش پرتاب میترکن.فکنم جتهای چینی از اینا بهتر باشن.البته اونم تو نبرد مشخص میشه
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    26 10
    لعنت خدا بر دیکتاتور روس هیتلر زمان چکمه یا پوتین
  • محسن IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    17 13
    دکتر ظریف درست می گفت روسیه مانع به سرانجام رسیدن برجام است. این همه شهید دادیم که روسیه نگذارد گاز ایران به اروپا و هند صادر شود. روسیه اشغالگر چه خری است. اگر دولتمردان ماشجاعت داشتند دریای خزر و خلیج فارس و. دریای عمان را از روسیه و چین بازپس می گرفتند.
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    4 0
    با کدوم سامانه ای خدمت این هواپیماها رسیدن ؟ اما سوال: مگر روی زمین راداری مونده در اکراین که این جنگنده ها رو رهگیری کند!؟
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    6 2
    فرزندان ایرانیم .با دین و با ایمانیم.خاک پاک ایران را .برتر ز جان می دانیم .ما دشمن ستمگر .ما حامیان حیدر .از غرب و شرق بیزاریم .میلی به جنگ نداریم.. پوتین همان آمریکا ست .آمریکا مثل روباست. نه سگ خوبه نه خفاش .لعنت به هر چی اوباش . ما پیرو ولایت .ما عاشق شهادت . از روسیه بیزاریم .میلی به جنگ نداریم روس‌ها حیا ندارند .ترس از خدا ندارن . توی زمستون سرد .میان اینهمه درد. چه آتشی به پا کرد .چه خونه ها خراب کرد . سپاه و ارتش ما. دو بازوی توانا . حافظ سرزمینندنزد همه امینند دوستت دارم سپاهی . مظلومین را پناهی. روس‌ها حیا ندارند .ترس از خدا ندارن ایران من چه نازی . محبوب و سر فرازی . دست علی یارتو.خدا نگهدارتو. روس‌ها حیا ندارند .ترس از خدا ندارن .
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      0 0
      دوستت دارم ارتشی .دشمنان را می کشی.
  • US ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    10 10
    بخاطر سیاست های کثیف پوتین مردم آواره شدن - همین پوتین بود که گفت کاری به غیر نظامیان نداریم ولی داره مردم رو هدف قرار میده - سرنوشت پوتین مثل سرنوشت شورویه که به افغانستان حمله کردن- ارتش دوم جهان هیچی غلطی نکرده - عزیزان سیاست کثیفه و سیاست مداران برای رسیدن به اهداف خودشون حاضرن همه چی رو نابود کنن.
    • DE ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      9 10
      همین زلنسکی صهیونیست علیه ایران حاضره هزار قدم برداره. اینا رو نمی بینی .پس بیخودی چرند بافی نکن. این دعوای اکرین امریکه علیه وروس ها به ما ربطی نداره. و دعوای اوناست. خودشون هم درستش کنند. شما لطفا کاسه داغ تراز اش برای مانشو. مااگر خیلی زرنگ باشیم باید کلاهمون رو بچسبیم باد نبره. این رمانتییک بازی و قرتی بازی ها حتی امروز بدرد طرفداران امریکا نمی خوره!
  • US ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    10 14
    توده ای ها از شکست ارباب ناراحتن و پرخاشگرانه حمله میکنن ارباب تنهاست نیاز به کمک داره ارباب را مثل حضرت ... تنها نگذارید حشدالشعبی و حزب الله و شیعیان تندرو رو به کمک ارباب برای جلوگیری از شکست ارتش پوشالی روسیه بفرستید
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    3 0
    معمولا تلفات نیروی مهاجم چند برابر نیروی مدافع میباشد؛ حال زده شدن چند سوخو 34 با استینگر؛ که سیستم کشف و مقابله با استینگر(حتی قبل از پرتاب) را دارد عجیب است چرا که افسران ترکیه در میان ترویستهای سوریه که وظیفه دفاع هوایی تروریستها را داشتند نتوانستند سوخو 34 را هدف قرار دهند سوخو 24 سرنگون شده هم توسط اف 16 ترکیه هدف قرار گرفت سوخو 34 مدل پیشرفته سوخو 24 (مدل یا رقیب روسی بمب افکن اف 111 آمریکا) محسوب میشود ولی در عین حال یکی برای نفوذ و عملیات از ارتفاع بالا و یکی برای نفوذ و عملیات در راتفاع پایین اویت دارد
  • US ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    20 8
    مثل اینکه ارتش پوتین شبیه طبل توخالی بود.یا اینکه نیروهای نظامی روس انگیزه ای برای جنگیدن ندارند
  • US ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    5 10
    توده ای ها از روی عصبانیت و شکست ارباب با پرخاش حمله میکنند ارباب تنهاست نگذارید ارباب تنها بماند شیعیان تندرو و حشد الشعبی و حزب الله را برای نجات ارباب بفرستید و گرنه ارباب شما را نخواهد بخشید و شما تنبیه سخت خواهد کرد راستی من امریکا نیستم فارسی نویسم نیستم ایرانی و توده ای نیستم
  • جواد IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    7 4
    اونهایی که الان ژست روشنفکری و حقوق بشری به خودشون گرفتن و دارن روسیه رو محکوم میکنن به سوالات جواب بدن . چرا ایران تو جنگ علیه داعش تو سوریه و عراق مداخله کرد ؟مگه دلیلش این نبود که نمیخاست داعش نزدیک مرزهاش بشه. یا چرا وقتی امریکا به عراق و افغانستان حمله میکنه و یا عربستان به یمن حمله میکنه نمیاین ژست روشن فکری بگیرین ؟ ادم باید قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشه نه اینکه هر چه رسانه ها گفتن بدون چون و چرا قبول کنه .میمون که نیستیم مقلد کشورای به اصطلاح غربی باشیم و مطیع اونها باشیم . جنگ در هر مکانی و هر کشوری چه مسلمان باشه و چه غیر مسلمان اتفاق بیفته محکومه و نباید تفاوت قائل شیم ،چیزی که خیلیا رعایت نمیکنن و سیاست یک بام و دو هوا در پیش میگیرن
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    7 2
    سرانجام با توطئه چینی ودخالت های آشکار و نهان آمریکا جنگ اوکراین آغاز گردید . اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکا موفق گردید : نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بارچشم آبی اروپایی را به خدمت اقتصاد خود درآورد.
  • مجید IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    2 3
    همینکه اسرائیل وچین روسیه را بدلیل تجاوز به اوکراین محکوم نکردن مشخصه که اینها یک طرح از قبل توافق شده است .کل اوکراین به تصرف روسیه در خواهد آمد وسهم روسیه اوکراینه تا اجازه بده طرح خاورمیانه جدید شروع بشه ضمنا چین هم قبلا سهمشو که افغانستانه فعلا گرفته .اردوغان هم داره جلز وولز میکنه میدونه که چه برنامه ای براش تدارک دیدن حمایتش از اوکراین به همین دلیله این بلا سر دراز داره ودامن همه ما را خواهد گرفت وجناب پوتین همه مارا فروخته
  • RO ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    7 19
    روسیه درسوریه به سوری هاکمک کردوبرادرایران اسلامی محسوب می شوداگرایران نیروهای شهادت طلب ورزمنده راازایران وحزب الله لبنان ومجاهدین سوری تحت فرماندهی سیدبررگوارسیدحسن نصرالله به کمک روسیه اعزام کندخوب ومناسب است تاسران اروپایی واسراییل ادب شوند
    • DE ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      6 15
      عامل این جنگ زلنسکی فتنه گر صهیونیست و امریکاست. امریکا هم فهمیده راه خطا رفته. اش اونقدر شور شده که خود امریکا داره زلنسکی رو برکنارش میکنه. این راهکار خیلی خوب و منطقیه تا جنگ دوطرف بخوابه البته اگر اکراینی ها دوباره لحبازی و حماقت نکنن . این برادران اسلامی روسیه رو شما از کجا برای خودت در اوردی ؟ روسیه مسیحی ارتدوکس هستش. اروپا ، ناتو و امریکا این تله رو برای اکرین ساختند . حالا اروپا و امریکا باید این مشکل روحل کنند به ماچه. برای اکراینی ها تابحال ناتو و امریکا و اروپا تره خورد نکردند چی داری میگی! لازم نیست شما نگران باشید. برای کشوری مثل ایران که تو 1500 تحریم هست و اینهمه تورم و مشکل مالی داریم و با اینهمه دشمنان بی شرف، قوه دفاعی مون رو خودمون بیشتر از هرکسی تو دنیا به اش بشدت نیاز داریم. در روز مبادا چراغی که به خانه رواست برای هرجای دیگه حرامه. اینو به طرفدارای روسیه و طرفداری اکراین میگم که خیلی غیرمنطقی شعار های بی اساس میدن. اصلا دقت نمی کنند تو پست هاشون چی دارند میگن و چاشنی های فریبنده با عناوین مذهبی هم روش می ریزن .
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    8 12
    کافی بود روسیه مثل امریکا در جنگ افغانستان و عراق عمل کنه، بمباران سنگین مراکز نظامی، اقتصادی و مسکونی و بعد از ویرانی تازه هلی برد و ورود نیروهای زمینی. اما در این جنگ روسیه رعایت اخلاق رو کرد چون بهر قبلا اوکراینی ها هموطن آنها بودند.
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    15 6
    روسیه هیچی نیست
  • حبیب IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    10 25
    چه بخواین و چه نخواین روسیه اوکراین رو گرفت شما هم برین به سمت اربابتون آمریکای ترسو که از ترس ابرقدرت شرق فقط داره زر میزنه . بعر از اوکراین نوبت به آذربایجان میرسه تا ادب بشه .
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      36 11
      ۱۴:۱۴ خدا شفات بده یه دونه قرص استا بنداز بالا تو اصلا سر تیتر راخوندی اصلا سواد درستی داری که کامنت گذاشتی؟؟؟!!!!!!
  • حبیب IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    9 12
    یادتون نره که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکای ترسو در جنگ خلیج فارس 70 هواپیما در عرض 45 روز از دست دادند .
  • US ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    6 15
    امروز بازی تراختور با پدیده هست ..شبکه شما ورزش نشون نداد خيلي جالبه این دو شبکه برنامه خاصی نداشت ..وبعد شبکه شما پیکان ونساجی نشون داد خبری از بازي تراختور نیست ..این تفکرات فاشیستی تا کجا می توانید ادامه بدهيد اتقاقا باعث بيداري ملت آذربایجان خواهد شد ..جوجه آخر پاییز می شمارند
  • صمصام IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    11 3
    یک موضوعی فکرم رو مشغول کرده دوستان خواهشا فحش ندید بی احترامی هم نکنید در راستای حمایت از اقدام آقای پوتین در الحاق اکراین به سرزمین اصلی پس ما هم میتوانیم نسبت به برگرداندن سرزمین هایمان از روسیه(ایروان -نخجوان -قراباغ-شکی گنجه -و..و..و...) با این کشور مکاتبه کنیم ؟! درست است ؟
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    10 25
    زنده باد اتحاد جماهیر شوروی
  • DE ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    9 32
    آذربایجان شمالی از دست روس ها آزاد شده انشالله آذربایجان جنوبی از دست فاشیست های پان‌ فارس ها آزاد خواهد شد ..ملت آذربایجان مطالبات زبانی وفرهنگی واقتصادی می خواهند موقعی جریان انحرافی فاشیستی ایرانشهری ها دشمنی می کنند. درپی نابودی هويت وزبان واقتصاد آذربایجان هستند..راه چاره چيست.......؟.....جریان انحرافی فاشیستی ایرانشهری ها دشمن وحدت‌ ملی هستند
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    2 0
    این بود سوخوهای پیشرفته روسی ههههههه بااین جنگ مشخص شد ارتش روسیه مثه امریکا یه ارتش فانتزی و ناکارامده شرط میبندم طالبانم روسیه رو بیشتر شکست میداد این کشورای به ظاهر گودرتمند فقط قدرت رسانه ای و تبلیغاتین
  • Nima IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    6 1
    همین روسیه نصف خاک ما رو گرفت و جدا کرد ,الان هم میگه روس تبارهای اوکراین باید جدا بشن ،خوب اگه اینجوریه پس باید قزاق ها ،ارمنی ها ،آذری ها ،تالش ها ،چچنی ها ،اویغورها و....هم از شما جدا بشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس