image.png

کمتر کارشناس و تحلیلگر نظامی برای ارتش اوکراین شانس پیروزی را قائل است؛ اما هر چه که این نبرد روزهای بیشتری به طول بینجامد هزینه و تبعات آن برای ارتش روسیه بالا می‌رود.

سرویس جهان مشرق _ پس از گذشت ۶ روز از آغاز نبرد و البته ماه‌ها از زمانی که پیش بینی می‌شد ارتش روسیه قصد حمله به خاک اوکراین را داشته باشد سرانجام پارلمان اروپا با درخواست عضویت اوکراین در این اتحادیه موافقت کرد.

صبح امروز در جلسه ویژه پارلمان اروپا برای رای گیری در خصوص پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا این طرح با ۶٣٧ رای مثبت، ١٣ رای مخالف و ٢۶ رای ممتنع به تصویب رسیده و برای اجرای نهایی آماده شد.

البته تصویب این طرح به معنای عضویت رسمی اوکراین در اتحادیه اروپا نیست، بلکه مقدمات ورود این کشور به اتحادیه با رای مثبت اعضا همراه شده و پروسه عضویت رسمی این کشور احتمالا چندین ماه زمان برده و البته به نتیجه میدان نبرد و موفقیت در حفظ پایتخت این کشور بستگی خواهد داشت.

ارتش روسیه آماده حمله نهایی به پایتخت

در حالی که از دو روز قبل ستون‌های بزرگ و چندین کیلومتری از ادوات نظامی روسیه در خاک بلاروس و مناطق مرزی با اوکراین رویت شده بود و همگان انتظار داشتند روز گذشته حمله سریع به سمت کی‌یف آغاز شود اما فرماندهی ارتش روسیه ابتدا تصمیم گرفت تا تکلیف جبهه جنوبی را مشخص کرده و به حد مشخصی از پیشروی و اهداف خود برسند و سپس برای حمله نهایی به پایتخت آماده شوند.

هفتمین روز از نبرد روسیه و اوکراین/ طرح ابتدایی الحاق اوکراین به اتحادیه در پارلمان اروپا تصویب شد/ آیا حمله نهایی ارتش روسیه به کی‌یف امروز آغاز می‌شود؟ +نقشه و تصاویر
ستون ادوان نظامی ارتش روسیه در راه کی‌یف

روز گذشته قوای ارتش روسیه و شبه نظامیان دونباس از دو جهت به سوی بندر ماریوپل پیشروی کردند و ضمن محاصره این شهر راهبردی از جهت شمالی، ارتباط خاک اوکراین با دریای آزوف را قطع کردند. بدین ترتیب اکنون خاک اوکراین تنها از طریق ساحل محدودی در بندر اودسا در جنوب غرب این کشور به دریای سیاه راه دارد.

نقشه میدانی تحولات اوکراین
مناطق سبز رنگ تحت کنترل ارتش روسیه است
(برای مشاهده اندازه اصلی، روی نقشه کلیک کنید)

زمان برای کرملین حکم طلا را دارد!

آنچه که مشخص است از منظر نظامی، برتری کامل ارتش روسیه بر نیروهای اوکراینی مشهود است و کمتر کارشناس و تحلیلگر نظامی برای ارتش اوکراین شانس پیروزی را قائل است؛ اما هر چه که این نبرد روزهای بیشتری به طول بینجامد هزینه و تبعات نبرد برای ارتش روسیه بالا می‌رود.

روسها در ۲ روز نخست جنگ تلاش کردند تا پیش از درگیر شدن در سایر نقاط خاک اوکراین، به کمک هلی برن نیروهای هوابرد و گروه های عملیات ویژه، در اطراف پایتخت دفاع ارتش اوکراین را دور زده و سریعا ضمن دسترسی به پایتخت این کشور جنگ را خاتمه دهند، زیرا به احتمال فراوان در صورتی که شهر کی‌یف تصرف شده و دولت فعلی سرنگون شود در سایر مناطق نیز بعید است مقاومت نیروهای اوکراین ادامه پیدا کند، اما به هر دلیلی این طرح ناکام ماند و اکنون بنابر ادعای منابع غربی حدود ۷۵ درصد از قوای روسی که در ماه‌های اخیر در پشت مرزهای اوکراین تجمع کرده بودند وارد خاک این کشور شده اند و در تلاش هستند تا با شکستن خطوط دفاعی در شمال پایتخت به ویژه در شهرهای چرنیگف و بوچا به دروازه‌های کی‌یف برسند.

هفتمین روز از نبرد روسیه و اوکراین/ طرح ابتدایی الحاق اوکراین به اتحادیه در پارلمان اروپا تصویب شد/ آیا حمله نهایی ارتش روسیه به کی‌یف امروز آغاز می‌شود؟ +نقشه و تصاویر

آنچه که تا امروز در عرصه میدانی دیده شده است این است که ارتش روسیه اگرچه حجم قابل توجهی از نیرو و تجهیزات خود را به خاک اوکراین روانه کرده است اما همچنان خبری از حضور گسترده لشکرهای زرهی و بمباران هوایی جنگنده ها و بمب افکن های راهبردی این کشور نیست که البته بخشی از این موضوع نیز به بحث لجستیک و پشتیبانی نامنظم از نیروهای پیش قراول باز میگردد که در بسیاری از مناطق شاهد بودیم ادوات نظامی ارتش روسیه بدون اینکه حتی سرباز اوکراینی در آن مناطق حضور داشته باشد یا حمله‌ای به آنها صورت گیرد به علت اتمام سوخت یا گیر گردن در زمین های باتلاقی، بدون خدمه رها شده و به دست مردم محلی افتاده است.

هفتمین روز از نبرد روسیه و اوکراین/ طرح ابتدایی الحاق اوکراین به اتحادیه در پارلمان اروپا تصویب شد/ آیا حمله نهایی ارتش روسیه به کی‌یف امروز آغاز می‌شود؟ +نقشه و تصاویر
سامانه پدافندی Tor-M۲ ارتش روسیه که به علت اتمام سوخت رها شده است

شهر خرسون به طور کامل توسط ارتش روسیه تصرف شد

بنا بر اعلام رسمی وزارت دفاع اوکراین، شهر خرسون در جنوب این کشور که در روزهای اخیر عرصه درگیری سنگین ارتش روسیه و نیروهای اوکراینی بود به طور کامل تحت کنترل ارتش روسیه درآمده است.

افزایش شدید قیمت گاز در اروپا

در بازار امروز انرژی قاره سبز، هر هزار متر مکعب گاز طبیعی با افزایش قیمتی بی سابقه از دسامبر سال گذشته میلادی تا کنون به ۲۱۹۹ دلار رسید.

اوضاع عجیب بازار ارز و انرژی در دنیا

_ نفت به بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۴ تا به امروز رسید.

_ قیمت ذغال سنگ به بالاترین میزان در تاریخ رسید.

_ قیمت غله به بالاترین زمان از سال ۲۰۰۸ رسید.

_ قیمت طلا به بالاترین میزان در یک سال گذشته رسید.

_ قیمت نفت گرمایشی به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۴ رسید.

_ ارزش یورو به پایین ترین مقدار در برابر دلار در دو سال اخیر رسید.

_ ارزش روبل روسیه با ده درصد کاهش به ۱۱۲ روبل در برابر هر دلار رسید.

خرید گسترده قرص‌های ید توسط مردم اروپا

برخی از رسانه‌های اروپایی گزارش داده‌اند که مردم برخی کشورها به ویژه در منطقه اسکاندیناوی پس از تهدید مقامات روسیه مبنی بر امکان وقوع یک جنگ اتمی میان روسیه و ناتو اقدام به خرید گسترده قرص های "کلسیم یدید" یا همان قرص ید کرده‌اند.

قرص ید برای جلوگیری از جذب نوترون های حاصل از انفجار بمب اتمی در بدن استفاده می‌شود.

آمریکا ۲۲ نهاد دفاعی روسیه را تحریم کرد

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس» کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده تصمیم گرفته است تحریم‌هایی را علیه ۲۲ نهاد روسی مرتبط با بخش دفاعی اعمال کند. کاخ سفید در بیانیه‌ای که در وبگاه خود منتشر کرد، اعلام کرد: «این اقدامات شامل تحریم‌های کامل علیه نهادهای دفاعی روسیه است.»

روسیه اخراج سفیر آمریکا را تکذیب کرد

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در رابطه با اخبار برخی رسانه ها مبنی بر اخراج جان سالیوان سفیر آمریکا در مسکو در بیانیه ای اعلام کرد که روسیه هنوز در صدد اقدامات متقابل برای پاسخ به اخراج ۱۲ دیپلمات خود از آمریکا است.  

وی افزود: ما تدابیری را برای پاسخ دادن به اخراج کارکنان مرکز نمایندگی روسیه در سازمان ملل از سوی آمریکا خواهیم اندیشید.

برخی رسانه های صهیونیستی عصر چهارشنبه شایعه اخراج سفیر آمریکا در روسیه را مطرح کرده بودند.

کاخ سفید می‌گوید آمریکا آماده تحریم نفت و گاز روسیه نیست 

کاخ سفید تأکید کرد که آمریکا هنوز آماده تحریم نفت و گاز روسیه نیست. واشنگتن با وجود این گفته که این گزینه هم روی میز است. 

تسلط روسیه بر شهر «خِرسون»

روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از شهردار شهر خرسون نوشت: «نیروهای اوکراینی از شهر عقب‌نشینی کرده و نیروهای روسی بر خرسون مسلط شده‌اند».

بمباران ساختمان وزارت دفاع اوکراین

برخی رسانه‌ها گزارش دادند ساختمان وزارت دفاع و فرماندهی نیروی زمانی اوکراین در کی‌یف هدف حملات موشکی و بمباران روسیه قرار گرفته‌اند.

تسلط روسیه بر شهر «خِرسون»؛ بمباران ساختمان وزارت دفاع اوکراین

منابع محلی در اوکراین نیز با انتشار تصویر بالا مدعی شدند: «ساختمان کارخانه شِوچنکو در خارکیِف هدف حمله نیروی هوایی روسیه قرار گرفته است».

این خبر به روزرسانی می‌شود ...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 92
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • حامد IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    خخخخخخخخ.... عجب ارتش درپیتی، کاش حمله نمیکرد و هنوز تصور یه ارتش قوی رو با خودشون به گور میبردن
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      30 81
      پوتین بیشتر از همه ترسیده و واکنش های عصبی و بهم ریختگی اش در سخنرانی هایش مشهود است. هیمنه روسیه از بین رفته و هر روز بیشتر ترس اوکراین و سایر کشورها از بین می رود و جرات مقاومت پیدا می کنند. بواقع نیز اینگونه است از شوروی سابق پوسته ای بیش نمانده است اگر اوکراین یک ماه مقاومت کند روسیه نه تنها مجبور به عقب نشینی خواهد شد بلکه تبعات سیاسی را در داخل نیز متحمل خواهد شد. من طرفدار غرب و شرق نیستم فقط تحلیل خودم را گفتم . می توانیم بجای متلک و توهین به همدیگر، نظرات و تحلیل های خودمان را بدون سوگیری و واقع گرایانه بنویسیم.
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      48 8
      مگه 50تا60تاکشورنبودن حمله کردن افغانستان وعراق ولیبی ایادرعرض 2یا3روزه تصرفش کردن؟؟ ازنظرنظامی اول اوکراین قابل مقایسه نیست باکشورهایی همچوافغانستان و... شدیداغرب بهش اسلحه میده وبهترین ماهوارهابهش مختص نظامی اطلاعات میدن. اصلاکی گفته قراربوده روسهادرعرض چند روزه بگیره اوکراین اینحرف راغرب الکی زدکه فرافکنی بشه ک روسهاقراربوده چندروزه تصرف کنه. ازنظرنظامی کیف ساقط شده حساب میشه همین امروزمحاصره بانفوذبداخل وجنگ شهری میمونه.توعراق سالهاطول کشیدتایه شهرکوچک عراق ازدست داعش کی ک تجهیزاتی خاصی نداشت بگیرن چطورتوقع دارید یروزه کیف تصرفشه. این فرافکنی غربزدههاازشدت سوزشه
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      33 9
      قیمت گاز در اروپا یک رکورد تاریخی را شکست و به ۲۲۰۰ دلار در هر ۱۰۰۰ مترمکعب رسید بزودی معلوم میشه کی ترسیده اوکراین هم اشتباه گرجستان را مرتکب شد و بازنده شطرنج روسی خواهد بود
    • US ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      10 2
      ترامپ گفته پوتين فرد زيرکي هست که يک کشور ر اشغال کرده در ازاي 2 دلار هزينه تحريم !
    • احمد IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      15 2
      آمریکا یک‌ماهه نتوانست عراق را تصرف کند تازه هواپیماهایش تمام مراکز و تسلیحات نظامی عراق را بمباران ونابود کرد آنهم با سلاحهایی با اورانیوم غنی شده ، درضمن روسیه نیامده که برگرده واین نکته مهمی است یعنی اوکراین مثل آلمان غربی دراشغال باقی خواهد ماند اما من از آقای رییسی میخواهم خرید گندم از روسیه را برای سه سال خرید کنه تازه معلوم نیست جنگ ساده باشه واگر جنگ ازکنترل خارج شود که میشود جهان به سختی جایی برای زیست باقی میماند . عجیبه اروپا اینقدر ریسک می‌کنه چون الان روسیه گرم جنگه و تصمیمات آنهااگرتحت فشار باشند ممکنه وحشتناک باشه آنهم برای جهان که باید گفت دنیا واقعا هرگز روی خوش نخواهد دید . تنها مسلمانان وایران می‌توانند آرام و خوش شانس باشند چون دغدغه سلاح اتمی داشتن ممکنه ناگهان دنیا را بسوزاند .
    • US ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      38 9
      بدبخت اوکراین اختیارش رو داده دست یک دلقک که اختیارش دست بایدن هست که اون هم دکتر لازمه !!!!!
    • US ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      6 4
      زنده باد
    • US ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      24 8
      ایران کابوس امریکا شده. وسط سخنرانی از اوکراینیها اسم ایران رو اورد. مشخص شد بایدن شبها کابوس ایران رو میبینه.
    • US ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      1 1
      اینهمه جنایت و حمایتی که ترکیه تو عراق و سوریه از داعش کرد و می‌کنه بخاطر حمایت ناتو بود و هست.
    • US ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      0 1
      روسیه قصد تخریب و گرفتن زمین سوخته را ندارد ولی اگر نگاهی به جنگ یوگسلاوی ، لیبی ، عراق ، افغاتستان ، یمن و .. بیندازیم متوجه میشویم که آمریکا و ناتو فقط تخریب و تخریب و گرفتن زهر چشم از غیر نظامیان و نابودی زیر ساختها را دنبال می کنند. نابودی شهرها برای ارتش روسیه کاری نداشته و ندارد و به نظر میرسد اوکراینیها بعد از یک هفته نتوحه این قضیه شده اند و تسلیم دومینو وار شهرها شروع خواهد شد
    • US ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      1 1
      خودت رو فریب نده همه می دونن که زلنسکی آلت دست مستکبرین غربی است
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      3 2
      خطاب به ۱۴:۰۰ شما جنگ کلاسیک روسیه (با تمام قوا ) علیه اوکراینی که بهش چسبیده رو با جنگ آمریکا ( حداقل قوا) که از اون سر دنیا علیه داعش می جنگید یکی می کنید؟!!! اصلا شما میدونید جنگ کلاسیک یعنی چی ؟
    • DE ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      1 0
      با این میلیون ها اکرائینی فراری چمدان بدست که روانه کشورهای مرفه اروپایی می شن اگرتا یک ماه کشوری به اسم اکرائین هنوز باشه باید تعجب کنید!
  • US ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    31 13
    پوتین با این حمله برق اسا واشنگتن و لندن که مراکز اصلی جنگ سرد و مقابله با اتحاد جماهیر شوروی بودند را غافلگیر کرد و ظاهرا دوباره دارند به همراه اقمارشان یعنی پاریس و برلین فعال می شوند و قطعا سلسله اقداماتشان را آغاز می کنند.
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      50 33
      آمریکا از سه ماه پیش در مورد حمله به قطعیت رسیده بود و سیاست گذاری های لازم رو با اروپا انجام داده بود این شما هستی که غافلگیر شدی!
    • مهدی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      33 8
      آمریکا از سه ماه پیش سیاست گذاری های لازم را با اروپا انجام داده بود. چه سیاستهایی؟ دعا کردن . بایدن برای اوکراین دعا میکند خخخخخخخ
    • NL ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      9 26
      مهدی جان سیاست های آمریکا صداش ده سال دیگه در میاد عجله نکن فعلا زنگ تفریحه!
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      با سلام. صدای یکی از سیاستهای آمریکا بعد از 20 سال دراومد و آمریکا پس از میلیاردها دلار هزینه و جنگ بیحاصل از افغانستان خارج شد. در قرن گذشته هم صدای یکی دیگه از سیاستهاش بعد از حدود 17 سال دراومد و از ویتنام رفت بیرون.
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    30 39
    حمله نهایی کجا بود فعلا که با باتلاق گیر کرده و سوخت نداره
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      یک عدد پهباد بیرقدار کاروان سوخت روسیه رو منهدم کرد و ترکوند فعلا روسیه در تامین سوخت مشکل داره پهباد مذکور داره هر نوع کامیونهای حامل سوخت رو به خاکستر تبدیل میکنه
    • US ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      21 2
      باتلاق افغانستان بود که امریکا فرار کرد خخخخخخخ
    • DE ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      شیپور رسانه های غربی الکی یک چیزی گفتند توهم باورکردی؟
  • سید IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    35 46
    روسیه ابر قدرت پوشالی
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      9 1
      همه شان پوشالی هستند غرب و شرق - منتها اداره کشورها با نگرش پوشالی بااتکا به غرب یا شرق بقای حکومتهایشان را با ایجاد ترس موهوم برای ملتشان را در پیش می گیرند برای چند روز حکومت خانوادگی مثل سعودی ها عامل تغذیه انگلهای پوشالی است غرب و شرق دیر یا زود بای
    • درود بر پوتین US ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      12 4
      روسیه به تنهایی وارد اوکراین شده ولی امریکا و ناتو از افغانستان فرار کردند مرگ بر اسراییل
  • حسین IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    20 6
    هنوز زوده نظری داده بشه باید صبر کرد از فوایداین جنگ برای ارتش روسیه همین که اشکالات و نواقص خودشو می شناسه و به فکر چاره می افته
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      5 0
      درست است
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    8 21
    واقعاً عجیبه، دومین ارتش جهان، از لحاظ لجستیکی و پشتیبانی اینقدر ضعیف نشون میده. حالا جالبتر اینکه تجهیزاتشون رو سالم رها می کنند. آمریکا اگر تجهیزات ارتشش در مناطق جنگی از سالم از کار بیوفته اونا رو بعد از رهایی بمباران و نابود می کنه.
    • ابوالفضل IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      16 17
      اگه پوتین در این جنگ پیروز شد و اوکراین رو گرفت من برای همیشه خفه میشم اما اگه برعکس این شد مریدان پوتین لطف کرده و خفه خون بگیرند و چرت و پرت نگن کما اینکه همه میدونن که در ازای گرفتن پول این خزعبلات رو مینویسند
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      8 2
      متاسفانه در خواست شما امکان پذیر نمی باشد، باتشکر از تماس شما،،،، بوق،، بوق،،، بوق.....
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      1 0
      با سلام. طرفدار روسیه و آمریکا نیستم. صرفدار اسلام و ایرانم. اما کسی که نادانسته مخالفان خودش رو متهم میکنه که در ازای نوشتن کامنت مثلا در هواداری از روسیه پول می گیرن ، فقط 1 درصد احتمال بده که ممکنه اتهامش مصداق تهمت باشه. در اینصورت چطور میخواد از این همه انسان حلالیت بطلبه؟!
    • موسوی IN ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 0
      مثل میلیارد ها دلار تجهیزات که طالبان تحفه داد؟ البته میز و صندلی های داخل پایگاه رو موقع رفتند شکاندن و ملافه هارو پاره کردند
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    21 2
    جهنم آتش افروزی در اروپا روشن شد خاموش شدن آن به این زودیها میسر نخواهد اروپا و آمریکا هم پوشالی تر از این روسیه هستند آن چه باقی خواهد ماند خسارات این جنگ است که زلنسکی دیوانه کشورش را پیشمرگ غرب کرد. به این دلخوشی که عضو اتحادیه اروپا شود که مثلا چی ؟ اوکراین یک کشور آزاد بود و از قید و بند اتحادیه و ... رها بود .
  • پیام IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    22 39
    در کل حمله روسیه به اکراین یک اقدام متجاوزانه بود و تو همه جای دنیا محکوم شده بجز چندتا کشور ایران و امثالش که به روسیه وابسطه هستن
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      40 10
      حال ایران شد وابسته ؛ اونوقت اگه چشم بسته از غرب پیروی کنی و از حمله آمریکا و آل سعود به یمن و یا اگه از نسل کشی اسقاطیل دم نزنی ولال باشی تو وابسته نیستی. خوب درویی‌ها داره رو میشه.
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      7 3
      ایران به طور رسمی جنگ و حونریزی را محکوم کرده است و اساسا در مواضع رسمی حمایت مستقیم از روسیه مشاهده نمی شود.
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      با سلام. با نوشتن چنین نظراتی به کشور و انقلابت که هزاران شهید پای آن را امضا کرده اند ظلم نکن. ارتباط با برخی کشورها برپایه اشتراکات سیاسی به معنی وابستگی نیست. ایران در کدام سیاستها از آرمانهای خودش کوتاه آمده که کشورت را به وابستگی به شرق متهم میکنی؟ اخیرا هم که در سازمان ملل به قطعنامه رای ممتنع داد. ایران مستقل ترین کشور دنیاست و پای آرمانهایش با کسی تعارف ندارد. مراودات و ملاحظات سیاسی همه جا مرسوم است و امر بعیدی نیست. شاید خبر نداشته باشی اما گاهی پشت پرده سیاست حتی با روسیه هم اختلافات مختلفی وجود دارد. اما سیاستهای کلان هیچگاه فدای مسائل جزئی تر نمی شود.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 6
    اگه ترکیه کار اوکراین می‌کرد به اتحادیه راش میدادن
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      8 1
      ترکیه یا اتحاد یونان واسرائیل و فرانسه در مدیترانه خودش را در وضعیت روسیه می بیند یعنی می داند ناتو در صورت پیروزی مجدد اردوغان به این کشور نیز حمله خواهد کرد
    • DE ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      اخه عاقل جان اینو نمیدونی که ترکیه همان عثمانی های سابق حملات شدیدی به کشورهای اروپای شرقی وغربی داشته و برای همین مطروده دنیای مسیحیت اروپایی است . ترکیه هرچی خودش روبه درو دیوار بزنه و هر چند وقت کولی وسواری به کشورهای اروپایی هم بده ولی هرگز به اتحادیه اروپا راهش نمیدن که نمیدن! ترکیه فقط داره سر و چشم خودش شیره می ماله
  • ارتشی از شهرستان سراب IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    9 13
    با توجه به نقشه میشه حدس زد شیوه نبرد روسیه شبیه آذربایجان هست که شیوه قدیمی و سنتی مبارزه شرق اروپا و عثمانی بوده بصورت هلالی و با قطع ارتباط شرق و غرب اوکراین و احتمالا پیشروی بیشتر نیروها از جبهه جنوب به سمت کیف و محاصره کامل ان و جدا کردن شرق و غرب اوکراین و تصرف کیف ارتش اوکراین علاوه بر حفظ کیف و شهرهای بزرگ بایستی در جبهه جنوبی مجال پیشروی زیاد نیروهای روسی رو با کمین و حملات پهبادی کند بکنه کمااینکه حملات انتحاری به ستونهای شمالی داشته و با قوای زیادی خطوط ساحلی خودشو حفظ کرده و نیم نگاهی به مرز بیلاروسی داشته باشه روسیه سرعت جنگ رو افزوده تا بلکه سریعتر به نتایج دلخواه برسه اوکراین بایستی سرعت جنگ رو با حملات پارتیزانی کم کنه و هر چه ضربات و تلفات بیشتری به قوای روسی وارد بکنه روسها دو دل خواهند شد برای ادامه نبرد و دنبال راه حلهای سیاسی خواهند گشت روسیه برای باز کردن راه قوای زرهی و زمینی اکنون بیشتر به موشکباران دلخوش کرده و ارتش اوکراین هم بیشتر مایل به نبرد پارتیزانی و جنگ شهری شده ولی بایستی اوکراین اینو در نظر داشته باشه نباید زمین بده به طرف هر چند نبرد شهری مناسبتره با اینحال نظر من استقرار بر نیروهای تک تیرانداز در شهرها و اطراف ستونهای زرهی روسیه هست زیرا جنگ روانی شدیدی بین انها ایجاد میشود و حرکت انها را کندتر میکنه اکنون غرب بایستی با دادن جنگنده مناسب با اوکراین مثل میگ و سوخو که کاربران زیادی بین کشورهای اروپای شرقی داره و نیز اموزش نمیخواد برای خلبانان اوکراین نیروی هوایی اوکراین رو تقویت کرده و با دادن پهبادهای رزمی بیشتر توانایی اوکراین برای شبیخون افزوده شده و بتونه مقر روسها و سنگرها و خودروهای نظامی و زرهی و پدافندهای روسیه رو منهدم بکنه در کل امیدوارم جنگ با مذاکرات تمام بشه ارزوی صلح برای جهان دارم
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      20 3
      آقای ارتشچی - اداره جنگ در این وسعت اداره گروه با سر گروهبان نیست - اکراین هم دچار سوء سیاست شد در مقابل شرق مثل صدام در مقابل غرب - صدام هیئت حاکمه عراق را آقای رفسنجانی در نماز جمعه تهران نصیحت کرد که دچار سوء سیاست هستید اکراین تصور می کند اتحادیه اروپا خیلی باغ سبز بزرگی است که ... در باغ سبزرا با سرنوشت ملت بیچاره اکراین گره زد - خسارت این جنگ اکراین را نابود کرد - یک نفر کشته هم از طرفین زیاد است - دنیا فیلم جنگ از نوع واقعی آن را می بیند صدای این جنگ درتلفات فردا در می آید. که ضعیف تر بیشتر آسیب می بیند .
    • سید روح اله IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      12 7
      تا میتونید از موش های کثیف یهودی فاسق بکشید کار را برای گربه آسان تر میکنید. تنها راه برای از بین بردن طاعون، کشتن موش های آلوده هست.
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      11 7
      بابا من هم می دانم جنگ پارتیزانی خوب است ولی مردم اوکراین غیرت ندارند مثل این شیوخ عرب هستند ظرف سه روز 2 درصد جمعیت اوکراین فرار کرده تا یک ماه دیگر نصف جمعیت اوکراین فرار کرده است سربازانش جلوتراز خودشون فرا می کنند
    • ارتشی از شهرستان سراب IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      8 12
      جناب من دارم بحث استراتژیک جنگی میکنم نه بحث سیاسی ولی در این حد بهت بگم که اگر مقایسه ای باشه که درست باشه مقایسه صدام با روسیه درست هست انزمان صدام هم بهانه های الان روسیه را برای هجوم به ایران داشت در ضمن بهت یاداوری میکنم در زمینه هایی که تخصص دارید نظر دهید بنده الگوی کلی جنگ را انالیز کردم بدیهیست این عوارض بزرگتر به عوارض و جبهه های کوچک و زیادی تقسیم میشوند که قواعد مخصوص و قوانین مخصوص به جنگ را برای خود منحصرا دارند که بایستی کارشناسان انها را انالیز کنند از نظر شما ما گروهبانیم ولی ما خود را سرباز میدانیم سربازی که هشت سال با انالیزهای خود انجام وظیفه کرد به وطنش تا خیلیها الان اسوده نفس کشیده و ادعای وطنپرستی داشته باشند بقول معروف از بسیجیها بسیجی تر شوند جنگ همیشه بهترین راه حل نیست ولی دفاع همیشه مقدسه
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      3 3
      آقای ارتشجی مطالب شما تاکتیکهایی هستند که به آنها متغیرهای عملیات هم می گویند - توجه داشته باشید هرنکته مقامی و هر نقطه مکانی دارد - از تاکتیک اصلی روسیه در نبرد فعلی برای تحمیل تسلیم به ززولنسکی هنوز غربیها هم چیزی ارائه نداده اند - گمانه زنی ها این است که دنبال دستگیری زلنسکی هستند که تا کشتنش دو مرحله به او نزدیک شده اند - زولنسکی دچار سوء سیاست در اکراین است نمی تواند و نتوانست اکراین را اداره کند اکراین را دربست در اختیار ترورها و خودرنی های از پیش طراحی شده قرار می داد اکراین نیازمند انتخابات زود هنگام برا ایجاد قدرت مشروع است که در سیاست به آن اقتدار می گویند تا مشروعیت دفاع و بی طرفی از شرق و غرب را اعمال نماید
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      0 3
      روش روسیه . رسیدن به هدف . که مطلب سیاسی ، یعنی برکناری دولت فعلی و کابینه همسو هست و طبق ادعا قصد کشتار و خرابی شهرها را نداره . الان هم راه های رسیدن پشتیبانی را میخواهد ببندد . و گرنه با ورود زرهی و بمباران شدید و خرابی بالا . شاید روند فرق میکرد ، فقط مطلب سوخت علیرغم مثلا هدف قرار گرفتن مخزن سوخت . با این سوال مگر فقط یک مخزن بوده و فکر هدف قرار گرفتن و حالا دست ها زیر بغل و انتظار سوخت آنهم با این حجم بالای خودروهای نیازمند ، و همچنین مسیر باتلاقی ، از یک ارتش با این هویت ، بعیده . تا اینقدر پیش افتاده وارد معرکه شده باشه ، بالاخره ابزار مختلف شناسائی در اختیار است . انسانی ، ابزاری . نمیشه ، یعنی جور در نمیاد ، یک جای کار اشکال داره . یا ترفنده . یا واقعا ضعف ، در فرماندهی و برنامه ریزی در پشتیبانی و لجستیک . دندلو داره
    • ارتشی از شهرستان سراب IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      2 2
      اقای فلان دوباره زدید به بیراهه قرار شد در مورد تاکتیکهای جنگی حرف بزنیم نه سیاست ما کاری به زلسنکی و پوتین نداریم بحث در مورد تاکتیکهای جنگیست بهتره در مورد چیزی که اطلاعات داریم سخنرانی بکنیم و لی اینکه روسیه متحد نزدیک ماست دلیل نمیشه که از اشتباهاتش دفاع کنیم کمااینکه امروز رای ممتنع دادیم به قطعنامه سازمان ملل که اتفاقا تصویب هم شد مطمئن باش زلنسکی هم اگه دستگیر بشه دولت در سایه درست خواهد شد هر چند عدم خروج زلنسکی تا این لحظه جای تقدیر داره و موجب تقویت روحیه مدافعان شده
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      2 0
      بنام ارتش هر ... ننویسید مطالب شما فاقد وجاهت علوم نظامی است - من تعجب می کنم چرا مشرق بخودش اجازه داده شخصیت ارتش را هر ولنگاری بنام ارتش دانش علوم نظامی ارتش را آن هم از نوع نامعتبر را نشر بدهد شما با کدام صلاحیت علوم نظامی بنام ارتش مطلب می نویسی
  • مجتبی از زنجان IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 16
    مشکلات ایران هم حل بشه نه تنها ایران مشکلات210کشور حل بشه سخته خدا وجود نداره
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    17 39
    ارتش پوشالی پوتین و دیکتاتورهای حامی او سیلی محکمی خوردند
  • US ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    9 14
    جوجه رو آخر پاییز میشمرن
  • TR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    9 14
    پوتین تو دام آمریکا افتاد بهانه رو برای تحریم های شدید داد اوکراین هم قربانی سیاست آمریکا شد کار روسیه دیگه تمومه به زودی تجزیه میشه اقتصاد روسیه نابود می شه و منزوی
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      13 14
      بوتین احمق با حمله به اوکراین نابودی خودش مخصوصا اقتصادش را رقم زد
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      7 1
      کدام دام خوب ناتو می خواست از اوکراین به روسیه حمله کند پوتین میگه برو از کشور دیگر مایه بذار
    • US ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      20 1
      بزودی ترکیه تجزیه می شه
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    6 17
    های هیتلر
  • US ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 11
    بالا خره یکی ریش سفیدی کنه تا جنگ تمام بشه مثلا اوکراین ناتو را کنار بگذارد در عوض روسیه هم از اوکراین خارج بشه. اگه اکبر بود تا حالا اینکار رو کرده بود.
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    12 0
    روسها فقط دارند مرتب نیرو در گوستومل وارد می کنند تا حمله را به کیف نهایی کنند روسها قصد وارد نمودن 60 هزار نیرو در حومه کیف را دارند طی روزهای آینده نبرد بزرگ جهت ورود به کیف شروع
  • FR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    10 19
    ارتش پوشالی .پوتین ....انشالله به درک واصل می شوند ....انشالله اقتصاد شون متلاشي بشود ...یاشاسین اکرایین ...یاشاسین آذربایجان...
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    9 3
    و دقیقا هدف روسیه همین است که شما فکر می‌کنید: (( ضعیف انگاشتن روسیه و سرشاخ شدن غربیها به طور مستقیم با روسیه و آغاز جنگی که پایانی ندارد )) روسیه فقط می‌خواد آمریکا مستقیم وارد جنگ بشه و ..... شما جماعت هم بجای تحلیل و تفسیر فکر زندگی خودتون باشید.
  • ف GB ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    13 13
    روسیه پیروز است و حرفش را دیکته میکند غربگرایان بیخود تلاش نکنند..
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      7 3
      یک سخن از وزیر مختار بریتانیای صغیر.
  • یاسر GB ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    3 13
    بعید است آمریکا و ازوپا که زمان و مکان و نقشه های جنگی عملیات روسیه را به دقت یک رایانه پیش بینی کرد، برای گرفتار کردن و مقابله با آن، برنامه ای نداشته باشد. برنده نهائی این جنگ آمریکا و اروپا خواهند بود
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    8 5
    بابا اوکراین که ارتش ندارد مقاومت مردمی هم که ندارد پس همین سه روز هم که دوام آورده بخاطر منفجر کردن پل هاست وگرنه الان روسیه از کیف رد شده به رومانی رسیده بودند
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 3
    روسها اوکراین را به فدراسیون تبدیل نمی کردند اگر اوکراینی ها تضمین می دادند از خاک این کشور جنگی آغاز نمی شود ولی مقامات اوکراین قبول نمی کنند طرح صلح با روسیه امضا کنند کار اوکراین تمام است
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    7 4
    روسیه دنبال یک انتخابات سراسری بدون تغلب در این کشور است روسیه دنبال برپایی دولت مردمی با رای ملت و برپایی فدراسیون سه تیکه شرقی و غربی و مرکزی در این کشور می باشد چون بیش از 50 درصد اوکراین را روس زبان ها تشکیل می دهند احتمالا روسیه اوکراین را تبدیل به یک جمهوری فدرال مثل خودش و امریکا خواهد کرد تا خطر به قدرت رسیدن یک دیکتاتور در اینده در این کشور را از بین ببرد مطمئن هم باشید دونتسک و لوهانسک را هم بصورت دو جمهوری در چارچوب فدراسیون اوکراین حفظ خواهد کرد
  • شیردل FR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    9 2
    امریکا اول رییس جمهوری رو که خودش میخاست تو اکراین با کودتا کاشت بعدم سیخش کرد تا جنگ راه بیفته از یک طرف کشورای جزو شوروی سابق رو داره سیخ میکنه که هواپیماهای دوره شوروی رو بدن اوکراین تا بجنگه در صورتی که خود اوکراین صدو خورده ای چنگنده میگ در انواع مختلف داشت که همه منهدم شدن این باقی شونم که تو کشورای شرق اروپا هستش رو میفرسته تا نابود بشن که خودش بهشون جنگنده بفروشه، از یک طرفم اختلال انژی بوجود اورده با این جنگ تا بشکه های نفتی رو که دو دلار خریده بود رو به قیمت اعلا بفروشه،ازیک طرف موشکای جاولین رو میفروشه به اوکراین تا از قدرت زرهی روسیه کم کنه از طرف دیگه تلاش میکنه تا روسیه رو از شورای امنیت بیرون کنه تا کسی نتونه مو دماغش بشه از طرف دیگه روسیه رو توی تنگنای اقتصادی قرار بده که به این صورت یکی از دشمنای سرسختش رو از میدان در میکنه بعد میره سراغ چین همین بازی رو در میاره اگر موفق بشه اخر شم نوبت ما میشه میگی نه نگاه کن یک نافهمی از این همسایه های بی وجود رو شروع میکنه به سیخ کردن!
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    6 0
    همین النصره یک مسل دیگه تولیدمثل در باکو ادعای زمین میکنند، ترکیه باکو رو فریب داد
  • NL ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    4 5
    عشق فقط ایران
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      2 18
      ۱۶:۴۴ عشق فقط امریکا.
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      ۱۶:۴۴ خاک برسرت عشق اربابت بینم به نوکرش
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    5 12
    روسیه هم مثل پدر ناخلافش شوروی که در افغانستان بود فرار کرد در اینجا هم فرار خواهد کرد ولی توده ای ها بازیچه بیش نیستن همان طور با امارات توافق کرد و بر علیه یمن رای داد
  • SE ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    10 17
    ۶۵ کیلومتر ستون تانکهای زرهی و کامیونهای ارتشی و دویست هزار سرباز روسی تا این ساعت در مقابل اراده مردم و ارتش اوکراین در هم شکسته شد،تا همینجاش هم پیروز واقعی از آن اوکراین و رئیس جمهور محبوب این کشور هستش - من هم یک اوکراینی هستم!
  • Mohammad IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    3 0
    فعلا باید صبر کنیم . برای قضاوت کردن خیلی زود است.
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    8 7
    پوتین داره در لحظه با ۱۵کشور جنگ می‌کنه ،ای ول داری
  • رزا CA ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 1
    دستاورد هاى با شکوه براى مردم روس و نتايج جنگ افروزى پوتين روبل روسيه ۳۰ درصد سقوط کرد تيم هاى ورزشى روس از جام جهانى حذف شدند بلوکه شدن ذخاير ارزى روسيه معلق شدن ارسال گاز به اروپا يعنى بيش از ۶۰ ميليارد متر مکعب هيچ پروازى از روسيه به اروپا و امريکاى شمالى نمى تواند انجام شود قطع رسانه هاى روسيه از شبکه گوگل٬ اروپا خارج شدن شرکت هاى همکار نفت و گاز روسيه عدم خريد نفت از روسيه توسط شرکت هاى کلان دنيا اجراى سوئيفت٬ عدم همکارى بانکها در معاملات بانکى روس و دنيا کشته شدن بيش از ۵ هزار سرباز روس و عدم اطلاع رسانى ستاد ارتش به خانواده هاى سربازان روسيه حالا اينها مقدارى از آن بلا ها و مصيبت ها ست که پوتين براى مردم روسيه در عرض يک هفته درست کرده است.
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 1
    تصرف کیف انتهای کار نیست اولا تازه جنگ های چریکی آغاز خواهد شد و موشک‌های ضد زره و دوش پرتاب های استینگر دقیقا به همین دلیل به اوکراين گسيل شده اند تحمیل جنگی فرسایشی و پرهزینه و تلفات بر روسیه ثانيا طرحهایی وجود دارد که احتمالا پايتخت را تغيير بدن و سمت‌ غرب اوکراين مقاومت مقابل روسیه را فرماندهی خواهند کرد روسیه یا دست خودش وارد باتلاق شد و این آنچیزی است که غرب می‌خواهد
  • پرهام IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 1
    روسیه مجبوره با وسواس نبرد رو پیش ببره و اتش توم خانه و بمباران سنگین پرهیز کرد تا به غیر نظامیان و زیر ساخت های اوکراین اسیب وارد نشه وهمچنین متهم به جنایات جنگی نشه و مردم اوکراین بر علیه روسیه نشوند؛ وگرنه حمایت اتش روس هارو در سوریه بر علیه تروریست های داعش و... دیدیم که صد برابر جنگجو تر از اوکراینی های دائم الخمر هستند و نترس از مرگ
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    4 2
    یاشاسین زلنسکی
  • امیر IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 2
    بامید خدا آقای پوتین ظرف امروز وفردا کیف را آزاد وضمیمه خاک روسیه میشود.
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 2
    اوکراین تا هفته آینده مسکو را هم خواهد گرفت چون آمریکا وارد جنگ داره میشه و احتمالا پوتین اعدام خ آخر شد.
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      : ))
  • CA ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 0
    قرص ید فقط جهت حفاظت از غده تیروئید می‌باشد تا ید رادیواکتیو حاصل از تشعشعات رادیواکتیو که بصورت غذایی در بدن جذب میشود اجازه ندهد تیرویید سرطانی گردد
  • گل محمدی IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 0
    اوکراین همین الان همجنگ را باخته منتهاامریکا با زلینسکی در ارتباط و میکه الکی بمونید و مقاومت کنید تافقط بتونیم هزینه جنگ رک برای روسیه بالا ببریم
  • NL ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    3 0
    خدایا ما منتظر شاه جهانیم---------- اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.---العجل العجل العجل یا مولانا یا صاحب الزمان
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    3 3
    یاشاسین زلنسکی..یاشاسین اکرایین
  • كتابي از تهران IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    50ساله كه تركيه تمام خواسته هاي اروپا را محقق كرده تا حتي نوكري وخادمي اروپا ونگهبانش كردند در مقابل آسيا ومسلمانان....ودريغ از پذيرش انها در اروپا!!!!! آيا وقت آن نرسيده كه كارشناسان علوم سياسي و روابط بين الملل اهم از داخلي و منظقه اي تركيه را از خواب yغلفت ورويا پردازي بيدار كنند وآنها را به دامان مسلمانان بر گردانند.!؟
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      0 0
      دوست عزیز باید عرض کنم ترکیه بخوبی میدونه غرب و اتحادیه اروپا هرکز برای مسلمانان و اهالی خاورمیانه و چشم مشکی یار و یاور نیست ولی میخواد بین شرق و غرب توازن ایجاد میکنه زیرا کره شمالی و سوریه هم ازینور بام افتادند
  • مهدی IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    0 0
    در شرایط حاضر واستقرار نیروهای روسیه ، روسها باید در اسرع وقت کار کیف را تمام کنند .همین زلنسکی تازگیها گفته از الحاق به ناتو صرف نظرکرده حالا ناتو داره گولش میزنه .او یا با پوتین هماهنگ بشه یا کشورشو از دست میده که این عین خواسته غرب است.
  • شاهرخ DE ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    0 0
    سلام به نظر من اشتباه آقای پوتین این بود که به حرفه آقای زلنسکی بعنوان یک هنرپیشه نگاه نکرد هنر پیشه در یه لحظه مخاطبان را به خنده میاره به گریه میندازه احساساتشان رو تحت تأثیر قرار میده هنر بازی با احساسات خیلی از نظامیان و حتی جوانان غیر نظامی غافل از واقعیت را فرستاد تو آغوش مرگ روسیه برای حفظ وجه خود وحشت آفرینی نکرد تاکتیکی که در حملات داعش به خوبی جواب داد جنگ خارج از میدان روانشناسی خاص خودش رو داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس