به گزارش مشرق، میرهاشم موسوی با اشاره به اینکه از ابتدای دوره جدید، چند راهبرد اساسی در حوزه درمان مشخص شده است، اظهار کرد: راهبرد اول این است که ما باید به جهت کمی و کیفی توسعه خدمات داشته باشیم. در درمان مستقیم، متناسب با نیازها و مشکلات، به توسعه خدمت و مراکز درمانی نیاز داریم. واقعیت غیرقابل انکار آن است که درمان مستقیم به جهت رایگان بودن و کیفیت خدمترسانی، برای سازمان و بیمهشدگان و بازنشستگان اهمیت حیاتی دارد، لذا به موازات توسعه کیفیت خدمات در بخش درمان غیرمستقیم، توسعه کمی و کیفی خدمات این بخش با توجه به سطحبندی خدمات و تعداد بیمهشدگان در هر منطقه و نیازهای درمانی بازنشستگان و بیمهشدگان در دستور کار است.
موسوی گفت: ایده راهبردی ما این است که تا میتوانیم دغدغه بیماری را از روی دوش بیماران برداریم و این رویکرد در درمان مستقیم ما نسبت به درمان غیرمستقیم غلبه دارد؛ اما محدودیت منابع این اجازه را به ما نمیدهد به هر تعداد پزشک که میخواهیم به کار بگیریم یا هر تعداد که میخواهیم بیمارستان بسازیم.
وی کاهش پرداخت از جیب بیمهشدگان را از راهبردهای اساسی مورد توجه در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی توصیف کرد و ادامه داد: هم در بخش درمان مستقیم و هم در بخش درمان غیرمستقیم، صیانت مالی از بیمهشدگان بسیار مهم است. در برخی از بیماریها، هزینههای خدمات سلامت بالاست که ما هر اندازه که میتوانیم باید این هزینهها را کنترل کنیم. کسی که بیماری صعبالعلاج دارد و از محدودیتها و از عوارض بیماری رنج میکشد، این بیمار نباید نگران هزینه دارو و درمان باشد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تأکید بر اینکه مردم در حوزه درمان به خدمات تأمین اجتماعی نیاز دارند و برای برخی از مردم حوزه درمان تأمین اجتماعی تنها امکان و تکیهگاه به هنگام بیماری است، گفت: در بخش درمان غیرمستقیم، سازمان تأمین اجتماعی بهعنوان یک سازمان بیمهگر نباید تبدیل به یک پرداختکننده صرف هزینهها شود. ما امانتدار و کارگزار مردم هستیم و باید نسبت به امانت آنها و نظارت بر کیفیت خدمترسانی و تسهیل شرایط برای بیمهپردازان حساس باشیم.
وی در مورد برنامههای توسعه ظرفیتهای درمانی تأمین اجتماعی تصریح کرد: 202 پروژه درمانی فعال داریم که برخی ایجادی، برخی جایگزین و برخی توسعه و ارتقاء هستند. هشت مورد از این پروژهها، پروژههای بیمارستانی بزرگ هستند که طی یکی دو سال آینده، حدود 1500 تخت بیمارستانی را به مجموعه ظرفیتهای درمانی کشور اضافه خواهد کرد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: در سال گذشته بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان در درمان مستقیم برای توسعه و ساختوساز و خرید تجهیزات و ارتقای هتلینگ و... هزینه داشتیم. امسال بناست که ما 4 هزار نفر نیروی جدید را جذب کنیم که بخش قابل توجهی از این افراد در بخش درمانی مشغول به خدمترسانی خواهند شد و حدود 9 هزار میلیارد تومان در بخش توسعه خدمات، اعتبار پیشبینی شده است.
موسوی گفت: یکی دیگر از مطالبات اصلی حاکمیت در حوزه درمان که سازمان تأمین اجتماعی در آن الگویی موفق بوده، این است که ما باید پرداخت از جیب مردم را در حوزه درمان کاهش بدهیم و بلکه به صفر برسانیم. در درمان مستقیم ما این اتفاق افتاده و عزیزانی که در درمان مستقیم از ما خدمات میگیرند، ریالی بابت این خدمات پرداخت نمیکنند. در درمان غیرمستقیم هم این مسیر آغاز شده، مخصوصاً در مناطقی که مراکز درمانی ملکی نداریم، فرانشیز خدمات بستری، در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی را صفر کردهایم. فرانشیز خدمات بستری و سرپایی برای همه بیمهشدگان بالای 65 سال نیز در همه بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی صفر شده است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به پیشتازی این سازمان در اجرا و توسعه طرح نسخه الکترونیک اشاره کرد و افزود: در این بخش با همکاری حوزه درمان و بخش فناوری و هوشمندسازی، از ضریب پوشش خدمات الکترونیک یا نسخه الکترونیک که حدود 60 تا 65 درصد بود، الحمدلله الان به عدد بالغ بر 90 درصد هم در نسخهنویسی و هم در نسخهپیچی رسیدیم که امیدواریم این مقدمه، باعث تحقق هدف نهایی که تشکیل پرونده الکترونیک است، شود.
وی در مورد تغییرات مدیریتی در بخش درمان نیز توضیح داد: تغییرات در سطح مدیریتی در بخش درمان در دوره جدید مدیریتی سازمان، حداقلی و عندالاقتضاء و با توجه به رسیدن برخی از مدیران این حوزه به سن بازنشستگی و یا در موارد محدودی به علت ایجاد تعارض منافع ناشی از فعالیت مدیر در حوزه دیگر بوده است. بهطور کلی اما در انتصاب مدیران جدید در بیش از 90 درصد موارد، انتصاب از بدنه بخش درمان و با توجه به معیارهایی چون تعهد و تخصص در کنار هم و نیز روحیه فسادستیزی و مردمی بودن انجام شده است.