سرویس فرهنگ و هنر مشرق -روز ۱۲ فروردین گزارشی در مشرق با تیتر "چرا سازمان سینمایی تخلفات «فیلمنت» برای اکران عمومی «پوست شیر» را نادیده گرفت؟" منتشر (اینجا) و گزارش مشروح درباره اکران غیراستاندارد و خلافه رویه سریال در سالنهای نمایش عمومی منتشر شد.
در گزارش تصویری که پس از این برنامه در کانال تلگرامی فیلمنت منتشرشده، تصاویر بسیار گویا و واضح حاکی از حضور علاقهمندانی بود که در لوتوس مال با پوششی هنجارشکنانه در این سالن حاضر شدند و کاملا قابل حدس بود که در نوبههای بعدی اکران حواشی از این دست افزایش پیدا خواهد کرد.
رویکردهای اخیر سازمان سینمایی همچون ساترا نشانههای فراوانی از انفعال نهادهای نظارتی وابسته به این سازمان در قبال محصولات پلتفرمها را به نمایش میگذارد و به خاطر حفظ همین رویکرد ، رویه اکران تولیدات شبکه نمایش خانگی در سینماها ادامه یافت و سازمان سینمایی مواضع سختگیرانهای اتخاذ نکرد.
اکران سینمایی سریال پوست شیر به دلیل سلطه بی چون و چرای علی سرتیپی در سینماها ادامه یافت و ساترا نیز به عنوان نهاد نظارتی در قابل این اقدام مواضعی کاملا انفعالی اتخاذ کرد. ساترا البته مدتهاست که به نهاد بیخاصیت در رگولاتوری شبکه نمایش خانگی تبدیل شده است.
نکته جالب در پروژه تبلیغاتی پوست شیر این است که خبرگزاریهای رسمی علی رغم اینکه اکران این سریال با آییننامههای سازمان سینمایی همخوانی ندارد مبادرت به انتشار گسترده خبر اکرانهای اخیر این سریال کردند و در رپورتاژهای منتشر شده با هدفگذاری"احیای دوباره حضور گسترده مردم در سینماها" تبلیغات گستردهای را در رسانههای جریان اصلی نشر دادند.
یکی خبرگزاریها به صورت پیگیرانه و میدانی از این اکرانهای این سریال به صورت گسترده حمایت کرد و گزارشهای میدانی و تصویری پروپیمانی را درباره اکرانهای عمومی این سریال منتشر کرد. کاملا مشخص بود این اقدامات تبلیغاتی در سریالهای جریان اصلی توسط کسانی انجام میشود که در نشریه «کد» وابسته به ساترا مشغول فعالیت هستند و به نوعی میتوان اذعان داشت که سریال پوست شیر از گزینههای مورد حمایت این نهاد است.
طبیعی است که بازتاب رسانههای جریان اصلی و مطالبی که به تاسی از جو هیجانی عمومی درباره این مجموعه منتشر میشد با سیاستهای اصولی این رسانهها همخوانی نداشت اما انتشار همین محتواها که اغلب فاقد ساختار کارشناسی «محتوایی و فنی» دقیق است و نشانههایی از هیجان ساترایی در آن ملموس است زمینه را برای ادامه اکران عمومی این سریال در سینماها تسهیل کرد.
اکرانهای اخیر سریال پوست شیر از ۹ فروردین آغاز شد و طی ۲۰ روز اخیر با هیچ مخالفت و ممانعتی از سوی سازمان سینمایی منتشر نشد تا اینکه بنر تبلیغاتی سریال پوست شیر با حضور پانتهآبهرام منتشر شد.
پانتهآبهرام بهمن ماه سال گذشته در واکنشی به اظهارات غیر مسئولانه ابولقاسم طالبی کشف حجاب کرد اما به صورت همزمان در سریال پوست شیر با حجاب عرفی ظاهر شد.
در فضای مجازی پیشبینیهایی منتشر میشد که این بازیگر برخلاف سایر عوامل این سریال با پوششی غیرمتعارف در مراسم رونمایی از آخرین قسمت از سریال پوست شیر حضور پیدا خواهد و این پیشگویی به وقوع پیوست.
پس از این حضور پانتهآبهرام با پوششی غیرمتعارف در مراسم رونمایی از آخرین قسمت سریال «پوستشیر» معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی از برکناری مدیر سینما لوتوس خبر داد.
حبیب ایل بیگی ضمن اعلام خبر فوق افزود: طی جلسهای ضمن بررسی تخلفات سرمایهگذار و تهیهکننده سریال در خصوص پخش موزیک ترانه غیرمجاز و نمایش سریال مغایر با مجوزهای دریافتی، مقرر شد ضمن درج در پرونده عوامل مقصر، در نوع همکاری سازمان سینمایی با مسببین این تخلف تجدید نظر شود.
همچنین با توجه به حضور بدون حجاب یکی از بازیگران زن و عدم اقدام درست و به موقع مدیریت سینما در کنترل برنامه و عدم هدایت فرد متخلف و قانون شکن به بیرون از فضای سینما، مدیر آن به علت ضعف مدیریت از سمت خود برکنار شد.
لازم به ذکر است تخلفات سینمای لوتوس نیز در دست بررسی است که بزودی درباره آن تصمیم گیری خواهد شود.
ایل بیگی ضمن انتقاد از بازیگران و عواملی که سرمایه سرمایه گذاران در عرصه سینما را به خطر میاندازند تصریح کرد: رعایت قوانین و مقررات رسمی اعلام شده الزامی ست؛ مضافا، اینکه مسئولیت تبعات رفتارهای قانون شکنانه عوامل و بازیگران نیز بر عهده خود آنها خواهد بود.
در حالیکه پیامدهای غیرقانونی اکرانهای مذکور در گزارش نهم فروردین مشرق مطرح شد؛ اما تا وقوع اقدامات تبلیغاتی و ساختارشکنانه از سوی عوامل پوست شیر و پلتفرم حامی آن، سازمان سینمایی به این فرآیند غیرقانونی واکنشی نشان نداد.
اما الزام تصمیات تنبیهی در مورد مدیر سینما از منظر سازمان سینمایی که یکی از حامیان پروژه پوست شیر است کافی به نظر میرسد؟ آیا تصمیمات قاطعانهتر مشمول پلتفرم مذکور نخواهد شد.
یکی دیگر از حاشیههای این سریال پخش ترانه پوست شیر ابراهیم حامدی در تیتراژ پایانی قسمت آخر است. با توجه به اظهارات ایلبیگی همچنان این سئوال مطرح است، چرا نسخهای که ساترا ادعا میکند توسط این نهاد موفق به اخذ مجوز شده با ضوابط سازمان سینمایی تعارضات فراوانی دارد و آنچه تعجببرانگیز به نظر میرسد انفعال فراجا در قبال این حاشیه سازی است.
اما در یک جمعبندی قاطعانه میتوان اذعان داشت حمایتهای خاص ساترا و فراجا و انفعال سازمان سینمایی در قبال این سریال پیامدها و تبعات مخربی به همراه داشت و میتوان امیدوار بود که مدیران سازمان صدا و سیما به این انفعال و بی عملی در ساترا پایان دهند.