فیلیمو شکوری /یاغی

رصد فضای مجازی نشان می‌دهد مخاطبان غیرسیاسی و شاید خاکستری فیلیمو هم تمایلی ندارند که هزینه اشتراکی گرانتر از نت فلیکس به فیلیمو پرداخت کنند و این پول نصیب وسط‌بازهایی چون فرخ‌نژاد شود.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - حواشی فراوان سریال «سقوط» به تبع آن خروج پرحاشیه حمید فرخ‌نژاد یک روی سکه و وجه دیگر آن حواشی سامانه« فیلیمو» و بی توجهی این پلت فرم به چارچوب های نظارتی ساترا ، مرتبط با سریال سقوط است.

فعالیت‌های غیرقانونی فیلیمو و شکوری همچنان ادامه دارد

اخیرا یکی از مکاتبات ساترا با فیلیمو در فضای مجازی منتشر شده که ابعاد تازه‌ای از حواشی مربوط به سریال «سقوط» را افشا می‌کند. محتوای این نامه نشان می‌دهد عوامل سازنده «سقوط» بدون دریافت‌ مجوزهای قانونی مشغول ساخت این سریال بوده‌اند.

پلت‌فرمی که هیچ مجوزی را به رسمیت نمی‌شناسد!/ چرا مدیران فیلیمو هر روز «یاغی»‌تر می‌شوند؟ +عکس

در این نامه ساترا به عنوان نهاد نظارت بر تولیدات شبکه نمایش خانگی و پلت‌فرم‌های فعال خطاب به محمدجواد شکوری‌مقدم مدیرعامل شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا (رسانه فیلیمو) ، آمده است: تولید و انتشار سریال و برنامه تلوزیونی بدون انجام فرآیندهای قانونی تخلف محسوب می‌شود که متأسفانه این روند قانون‌گریزی و عدم تمکین به مقررات در رسانه «فیلیمو» نهادینه شده است. لذا ضمن تذکر جدّی به فیلیمو برای تخطی از مقررات ساترا، در صورت عدم توجه رسانه «فیلیمو» به فرآیندهای قانونی، پیگیری حقوقی و قضایی در برابر این تخلفات صورت خواهد پذیرفت.

درباره سریال «سقوط» شایعات فراوانی مطرح می‌شد، از جمله شایعات پررنگ این است که طراحی اولیه سریال را مرتضی اصفهانی {رضا اصفهانی در تیتراژ فیلم‌های مسعود کیمیایی در دوران سعید امامی} با نام حقیقی «مرتضی قبه» برادر «غلامرضا قبه» معاون شهردار اسبق تهران غلامرضا کرباسچی، را برعهده داشته است.

اصفهانی طی سال‌های اخیر پیمانکار ساخت سریال در یک دستگاه‌های امنیتی است و با استناد به این حضور می‌توان حدس زد که فیلیمو چرا بازوی نظارتی حاکمیت را برای ساخت این سریال امنیتی نادیده گرفته است.

عدم تعهد به اخذ مجوز در یک همکاری مشترک امنیتی مسئله ساختارشکنی و ترکتازی این سامانه را بیشتر از گذشته زیر ذره‌بین می‌برد. اگر فیلیمو قرار باشد در تولیدی مشترک با یک «نهادهای امنیتی » همکاری داشته باشد، دیگر نیازی نمی‌بیند که برای تولید آن محصول از درگاه‌های قانونی کشور مجوز دریافت کند!

پلت‌فرمی که هیچ مجوزی را به رسمیت نمی‌شناسد!/ چرا مدیران فیلیمو هر روز «یاغی»‌تر می‌شوند؟ +عکس

آیا سایر تهیه‌کنندگان و مولفان آثار امنیتی در سیما و سینما وقتی با یک ارگان امنیتی همکاری می‌کنند، پروانه ساخت و نمایش دریافت نمی‌کنند؟

فیلیمو که بر اساس تحلیل‌های منتشر شده در فضای مجازی محصول نوعی انحصار و فرصت‌سازی منتج از سیاست‌های حاکمیتی است، چگونه می‌تواند در دومین تولید مشترک امنیتی‌اش ابزارهای نظارتی را نادیده گیرد. اگر فیلیمو به سومین محصول مشترک خود دست پیدا کند، آیا برای بازوهای نظارتی حاکمیتی اهمیتی قائل خواهد بود؟

در فرآیند قدرتمند شدن فیلیمو ۲۸ شبکه نمایش خصوصی فعال از گردونه رقابت خارج شدند، طبیعی است وقتی چنین بستر مهمی با حمایت تام دولتی در اختیار یک بنگاه اقتصادی - فرهنگی قرار گیرد و وارد یک تولید مشترک امنیتی می‌شود، زمینه‌هایی تشدید می‌شود تا سفارش دهنده خودش را از قانون بالاتر ببیند.

زمانی که صلاحیت‌ها و ابعاد نظارتی بر فیلمنامه، محتوا، بازیگران و مولفان یک اثر توسط نهادی قانونی همچون ساترا مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد، تراژدی «حمیدفرخ‌نژاد» کمترین رخداد ممکن است.

پلت‌فرمی که هیچ مجوزی را به رسمیت نمی‌شناسد!/ چرا مدیران فیلیمو هر روز «یاغی»‌تر می‌شوند؟ +عکس

قانون شکنی فیلیمو در یاغی چگونه سایر پلت‌فرم‌ها را یاغی کرد؟

عدم اخذ پروانه ساخت برای تولید سریال «سقوط» نخستین اقدام غیرقانونی پلت‌فرم «فیلیمو»، برای عبور از قوانین نهادهای قانونی در حوزه تولید و توزیع مجموعه‌های نمایشی نیست. این سامانه در این زمینه دارای سوابق متعددی است و چند ماه قبل دست به اقدام مشابهی زد.

فروردین امسال همزمان با توزیع چندین سریال همزمان با نوروز ۱۴۰۱ ، اخباری به صورت مکرر در فضای غیر رسمی منتشر شد که سریال‌های توزیع شده، مجوزهای رسمی را برای انتشار از ساترا دریافت نکرده‌اند.

آثاری نظیر جادوگر، یاغی، مهمونی از جمله سریال‌هایی بودند که بر اساس اعلام رسمی چندین رسانه بدون بازبینی از طریق خروجی دو پلت فرم فعال منتشر شدند. حتی شنیده‌هایی حاکی از آن بود که مجوز سریال عروسکی «شهرک کلیله و دمنه» (محصول فیلم‌نت) به تبع این یاغی‌گری فیلیمو و نماوا از گرفتن مجوز سرباز زده است.

وقتی‌ یاغی‌ با یاغی‌گری فیلیمو و مدیریت این سامانه بدون نظارت ساترا توزیع شد، فیلم‌نت که دور تازه فعالیت‌هایش را آغاز کرده بود، در این هنجارشکنی ساختاری و فراگیر از فیلیمو پیروی کرد. بر اساس خبر مندرج در سایت فرارو، ساترا در نامه‌ای که ۲۴ اردیبهشت ماه به علی سرتیپی، مدیرعامل فیلم‌نت فرستاد، از بازبینی و تدوین اولیه ۵‌ قسمت اول سریال«شهرک کلیه و دمنه» و مخالفت با صدور پروانه انتشار آن خبر داد.

بیشتر بخوانید:

احتمال ابطال مجوز فیلیمو و نماوا

مدیریت ساترا در ماه‌های ابتدایی سال سعی کرد با رفتاری تعاملی و بدون هیاهو این مسئله را برطرف کند اما فیلیمو و سایر پلت‌فرم‌ها توجهی به این تعاملات و هشدارهای ساترا نکردند و این روال غیرقانونی تا خردادماه امسال امتداد پیدا کرد. دو پلت فرم دیگر با تبعیت از فیلیمو حاضر به ارائه تولیدات داخلی خود برای اخذ مجوز نشدند.

پلت‌فرمی که هیچ مجوزی را به رسمیت نمی‌شناسد!/ چرا مدیران فیلیمو هر روز «یاغی»‌تر می‌شوند؟ +عکس

مقیسه ریاست ساترا نیز در صراحتا اعلام کرد: «به صورت کاملا واضح، تخلف محتوایی یعنی این که برخی بخش‌های منتشرشده مجوز انتشار از ساترا ندارند. فهرست تخلفات در صورت تأیید حقوقی منتشر خواهد شد.»

پلت‌فرمی که هیچ مجوزی را به رسمیت نمی‌شناسد!/ چرا مدیران فیلیمو هر روز «یاغی»‌تر می‌شوند؟ +عکس
نمایی از سریال یاغی محصول فیلیمو

با این نادیده‌انگاری‌ پلت‌فرم‌ها صبر ریاست ساترا لبریز شد و مقیسه در اظهارنظری قاطعانه گفت: «برخی پلتفرم‌ها تخلفاتی داشته‌اند که به کسر امتیاز آن‌ها منجر شده است و در صورت رسیدن امتیاز هر رسانه به کمتر از حداقل اعتبار لازم، اقدام قانونی انجام خواهد شد.»

برای ساترا چاره‌ای باقی نمانده بود که با این تخطی‌ها و رفتارهای غیرقانونی ولنگارانه، تنها راه باقی مانده انجام اقدام قاطع و قانونی است. چندی بعد خبری به صورت غیر رسمی منتشر شد که ساترا اقدام به ابطال‌ مجوزهای چند پلت‌فرم قانون شکن کرده و برای هر گونه اقدام پیشگیرانه از نهادهای قضایی دستور فیلترینگ را اخذ کرده است.

یک روز پس از این شایعه در روز دهم خرداد ماه سال جاری سعید مقیسه ریاست سازمان ساترا این خبر را تصدیق کرد، اما خبر داد که این اقدام همچنان قطعی نشده است تا نظارت مشمول رفتارهای صرفا سلبی و سخت‌گیرانه نباشد.

بر اساس تاریخچه ذکر شده و لیست بلندبالای تخلفات فیلیمو یاغی شده و مستند به نامه اخیر ساترا مبتنی بر عدم اخذ مجوزهای تولید سریال‌ سقوط و حجم تخلفات یک سال اخیر سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در مورد انجام هر اقدام قانونی محق است.

پلت‌فرمی که هیچ مجوزی را به رسمیت نمی‌شناسد!/ چرا مدیران فیلیمو هر روز «یاغی»‌تر می‌شوند؟ +عکس

شکایت از فرخ‌نژاد می‌تواند زمینه تهاتر تخلف فیلیمو باشد؟

حمید فرخ‌نژاد در سریال تولید مشترک فیلیمو دستمزد فوق العاده‌ای برای حضور در نقش یک کاراکتر امنیتی دریافت کرد و پس از ایفای نقش در این سریال از ایران خارج شد و زمینه انتقادات فراوان به فیلیمو در فضای مجازی با توجه به رقم دریافتی این بازیگر پس از خروج از ایران چند برابر شد.

پلت‌فرمی که هیچ مجوزی را به رسمیت نمی‌شناسد!/ چرا مدیران فیلیمو هر روز «یاغی»‌تر می‌شوند؟ +عکس

اما فیلیمو به جای واکنش به فرخ‌نژاد، فاطمه‌آذری کارمند حوزه روابط عمومی ‌اش را به دلیل عدم حمایت از اعتصابات نیمه آذرماه اخراج کرد.

نکته جالب اینجاست که فرخ نژاد بازیگر سریال فیلیمو با دستمزد چندین میلیاردی پس از خروج از کشور مردم را تشویق به تحریم این رسانه می‌کند و نتیجه اپوزیسیون نمایی برای یاغی‌های فیلیمو به تحریم توسط آشوب‌طلبان می‌شود.

از سوی دیگر اقشار سیاسی مخالف آشوب‌طلبان، تمایلی ندارند که هزینه‌ای بابت خرید اشتراک متحمل می‌شوند، صرف استخدام افرادی فراوانی نظیر فرخ‌نژاد شود.

مخاطبان خاکستری فیلیمو نیز باور نمی‌کنند که با توجه به اخراج اخیر روابط عمومی این سامانه، سریال امنیتی «سقوط» را محض جلب نظر مخاطبان ساخته باشند.

با توجه به قراردادهای تیپ گروه‌های تولید با بازیگران، شکایت از حمید فرخ‌نژاد در دستگاه‌های قضایی و تعقیب بین‌المللی تنها کلیدی است که قفل سریال توقیف شده «سقوط» را باز خواهد کرد.باید منتظر ماند و دید که مدیران فیلیمو با این کار از چاه ویل حواشی این بازیگر خارج می‌شوند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    20 1
    البته اگر قانونی باشد ؛ قوه قضائیه برای قاتل و محارب فرجام می‌پذیرد و به دیگری جرات میدهد
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      13 3
      همیشه همین بوده مسئولین مربوط مخصوصاً در فرهنگ به هشدارهای افراد دلسوز گوش نمی کنند حالا به هر دلیلی تعارض منافع یا زد و بندهای سیاسی و انتخابات و... تا اینکه گند کاری به اوجش برسد بعد که بصورت بحران درآمد به بدترین شکل و پرسروصدا ترین شکل با آن معضل که شاید با چند راه حل ساده قابل حل و رفع بوده بصورت فاجعه بار برخورد می کنند، کی قرار است این چرخه باطل در این کشور تمام شود خدا عالم است
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      3 4
      ۱۵:۱۵ داستان نسرا. اونی که بهت گفته انقلابیون رو با این زبون فریب بدی خیلی احمق بوده.
  • CN ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    10 15
    مگه قانون هم وجود داره تو این مملکت ؟!!!
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      9 5
      آره قانون وجود داره اما ادمای مثل تو نمی‌خوان بهش تن بدن
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      7 3
      وجود داره ولی نه به سبک شما که پلیس تو خیابون زانو بزارید روی گردن مردم رو بکشید.
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      5 2
      کدوم مملکت؟ اگه آمریکا را میگی نه قانون ندارد ولی پول در آمریکا آخر قانون هست پس بهتره سوسه نیازی بی...
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    10 3
    به خاطر قوه قضائیه محافظ کار که فقط دنبال مصلحت اندیشی نابجا هست
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    5 1
    خذعبلات رونگاه کنین سرکوب واین حرفا زین ویراق میاندازه گردن هرزه ها برای سواری گرفتن خودمتجاوزش
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    15 5
    تو رو خدا این شبکه های خصوصی رو ببندین.شدن مبلغ خشونت و بی بند و باری
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      5 12
      فقط همینو بلدین بگین، اینو ببند اونو ببند
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      9 3
      ۱۷:۵۹ در مقابل شیاطین که فقط فساد می‌کنند، فقط باید بست. شماها مگه جز فساد کار دیگه‌ای بلدین
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    9 2
    وقتی سریال هایی همچون یاغی و ... توسط رسانه های انقلابی هم تبلیغ می شوند دیگر چه باید گفت از این همه تناقض. امیدوارم پیامم را مسئول این وبگاه ببیند
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    8 2
    برای اینکه یک پرونده حکم زندان ده ساله تایید شده اش را اجرا نکردید پررو شد!
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 1
    به تبع
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    8 0
    خوب جمعش کنید. وقتی فقط تذکر میدید و خبری از برخورد نیست اینها هم یاغی تر میشن. دو روز که کرکره شون بسته شد به غلط کردن میافتن.
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    3 2
    باید سریع فکری برای این موجوداتی که خیلی روی مردم اثر می گذارند بشود تا بقیه هم حساب کار خودشان را بکنند.
  • نیما IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    6 1
    ما خودمون از مسئولین شاکی هستیم که چرا با اینا برخوردی نمیشه، من قیامت از این حق الناس نخواهم گذشت، با مامورینی که با بدحجابی و بی حجابی برخورد نکردند، با کسانی که بی بندوباری را در کشور گسترش دادند، با کسانی که مسئولیتی داشتند و به روش صحیح انجام ندادند، مانند همین برخورد با فیلیمو و امثال اینها
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      1 6
      تو اول برو دکتر
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      5 1
      ۱۶:۳۶ ایشون درست گفت و تو جوابی نداشتی و نخواهی داشت
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 1
      خ ف ه باوو
    • mehdi IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 0
      آروم باش جوش نزن شیرت خشک میشه
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    5 2
    آخر عاقبت فیلتر کردن پلتفرم خارجی و حمایت از داخلی های قدر نشناس
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      3 0
      کاری نداره
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    4 4
    تنها کشوری هستیم که با محدودیت انحصار به داخلی ها میدیم بعد هم از فساد آنها شاکی هستیم
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 6
    توپ تانک فشفشه
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 0
      فعلا اینایی که میگی دست شما براندازاست که هر روز یه دوجین سلاح ازتون میگیرن !!!!
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 1
    ممنون از پیگیرهاتون
  • محمد IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 5
    انقدر نمیخواد مقاله های بی ارزش علیه فیلیمو بنویسی
  • علوی IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    5 1
    مفهوم و ماهیتی بنام پلتفرم بلای جان آرمان ها شده !
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 0
    باشه شماها خوبید. لاید مجوز نفس کشیدن را هم از شماها بگیریم؟
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 0
    اوضاع مملکت و دولت و دولت ها خراب تر از اونی هست که ما فکر میکنیم وگرنه مگه میشه دولت زورش به یه پلتفرم مثل فیلمو نرسه مگه میشه قوه قضاییه زورش به خودرو ساز نرسه
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 0
    چه ادبیات منفعلی داره انقلاب ما در حوزه رسانه.
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    1 1
    دولت فعلی باید حواسش باشه دولتهای قبلی در سایه حکومت می کنند وجاپای خود را برای عرض اوامر خود در ادارات محکم کرده اند .چرا باید تفکرات وسیاستهای دولت های قبلی دربین مدیران وکارامندان اداره جات هنوز در حال اجرا باشد .متوقف کنید سیاستهای غلط دولتهای قبلی را .این یعنی نقطه خطرناک
  • سمیه IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    1 1
    گذشته از این اعمال درنگ در پخش سریالهایی ست که به تازگی به شدت در ترویج صهیونیزم اقدام می کند مانند سریال یک تراپیست (روان درمان گر)که نماوا هم انرا گذاشته و یک پلیس بشدت مقید به دعاها و وردهایشان که بیننده جوان و نوجوان را متاثر می سازد
  • عمو IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    0 1
    فیل میو ?

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس