سرویس فرهنگ و هنر مشرق -تازهترین محصول فیلیمو با عنوان «گل یا پوچ» با اجرای مهران مدیری، تهیهکنندگی علی اسدزاده که از یکشنبه ۷ مرداد ماه پخش خواهد شد را بلاگر معروف شورشهای ۱۴۰۱، نیک یوسفی کارگردانی کرده است.
آنچه توجهات را نسبت به این انتخاب جلب میکند حضور علی اسدزاده تهیهکننده پرحاشیه سینما و شبکه نمایش خانگی است که به نظر میرسد در شگردی تبلیغاتی تلاش کرده از بلاگری در مقام کارگردان استفاده کنندکه تعداد نوبتهای بازداشتهای مکرر و پرونده های مفتوح او در قوه قضائیه همواره در صدر اخبار رسانههای معاند قرار دارد.
یکی از مهمترین پروژههایی یوسفی در سالهای اخیر، پروژه سقوط هواپیمای اوکراینی بود و قبل از شورشهای ۱۴۰۱ او ویدئوی پر خرجی را با عنوان «یک داستان ناتمام» با محوریت این رویداد تولید کرد. او برای تولید این ویدئو احضار شد و مهمترین کنجکاوی در مورد او پروژه، تامین هزینههای آن است.
او با چه مجوزهایی توانست در سطح شهر، چنین ویدئویی را تولید کند؟ او در طول این سالها بدون انتشار تبلیغات، چگونه توانسته هزینه ویدئوهایی را تامین کند که برای هر کدام از آنها یک احضار و بازداشت قضایی اتفاق افتاده است؟
یوسفی همزمان با شورشهای ۱۴۰۱ فعالتر شد او حتی در گرا دادن به موقعیتهای مختلف برای حضور در تجمعات و تحرکات گستردهتریکی از صفحات فعال در اینستاگرام بود.
کارگردان ریلیتیشو «گل یا پوچ»، در دوره شورشهای ۱۴۰۱، مردم را تشویق به ایستادن در مقابل نیروی انتظامی و حافظان امنیت میکرد و در یکی از استوریهایش نوشت : من مرده شما زنده این ورق برمیگردد. ولی دیگه سوراخ موش هم برای شماها جای امنی نخواهد بود با دندون زمین ها را می کنیم و پیداتون می کنیم و در پایان از عبارت زنندهای استفاده کرد.
او با انتشار این استوری عملا برای ماموران نیروی انتظامی و حافظان امنیت خط و نشان کشید. او سال ۱۴۰۱ با ساخت ویدئویی در حمایت از شورش های ۱۴۰۱ و تشویق مردم به ایستادن در مقابل نیروهای حافظ امنیت، بازداشت شد.
حالا این شورشی ۱۴۰۱ در لیست همکاران پلتفرم فیلیمو قرار گرفته است. پلتفرمی که در حین شورشها با هشتک کردن نام مرحومه مهسا امینی، رفتار ساختارشکنانهای از خود بروز داد.
فیلیمو با انتشار هشتک مهسا امینی در صفحات مجازی خود در لیست کاسبان مهم شورشهای ۱۴۰۱ قرار گرفت.
در رویکردی تحلیلی میتوان اذعان داشت، فیلیمو که در شورش های ۴۰۱ نیز در کنار برخی پلتفرم ها و استارتاپ های دیگر وارد معرکه شد، در شراکتی تازه با تهیهکننده پرحاشیه سینما و شبکهنمایش خانگی، علی اسدزاده برای کارگردانی تلویزیونی ریلیتی شو گل یا پوچ از ترفندی آلترناتیو برای جذب مخاطب استفاده کردهاند.
کارگردان در چنین پروژههایی عملا نقش اپراتور یا سوئیچر را ایفا میکند، اما حضور یوسفی دستاویزی تبلیغاتی است که متعاقبا با اعتراض گسترده رسانهها به حضور این چهره پرحاشیه، پروژه تبلیغاتی معکوس پروژه گسترده تر شود. این به معنای این نیست که نیکیوسفی نمیتواند در این کشور فعالیت کند.
او همچنان بابت مواضعش در شورش ۱۴۰۱ هیچگاه عذرخواهی نکرده است و اخیرا با حمله به ایرج طهماسب نشان داد که خط سیر مواضع براندازانه خود را حفظ کرده است.
کاسبی با برندهای شورشهای ۱۴۰۱
این شیوه منسوخ ترفند همیشگی پلتفرم پرحاشیهای است که به عنوان کاسب شورشهای ۱۴۰۱ شناخته میشود.
حالا باید سئوالی را با نمایندگان نظارتی نهادهای قضایی در ساترا مطرح کرد که در قبال استفاده از این ترفند تبلیغاتی و استفاده از این فعال شورش 1401، چرا سکوت کردهاند و به چه دلیل مجوزهای استفاده از این چهره پرحاشیه توسط این سکوی ناظر صادر شده است؟
ساترا و شورای صدور پروانه نمایش این نهاد و اعضای آن نسبت به اهمال و این قصور خاص، باید پاسخگوی موج سواری پلتفرم پرحاشیه باشند.
در چنین شرایطی که شنیده ها حاکی از آن است که پژمان لشگری پور (یکی از کارمندان فیلیمو) تلاش می کند همکاری مشترکی میان قوه قضائیه و این پلتفرم پرحاشیه برای تولید یک سریال محقق شود، تصمیمی که به صورت موازی در پلتفرم فیلمنت نیز دنبال میشود.
در شرایطی که این پلتفرم از یک بلاگر مجازی فعال در شورشهای ۱۴۰۱ استفاده میکند، آیا همکاری با این پلتفرمها، در حالیکه تلویزیون مخاطب گستردهتری دارد تصمیم صحیحی است؟
از طرفی باید به این موضوع توجه کرد که اسدزاده نگاهی تبلیغاتی خاصی به آثارش دارد. او هم اکنون در حال تولید سریالی است که همسرش تینا پاکروان کارگردانی آن را بر عهده دارد. شنیدهها حاکی از آن است که پاکروان پس از فعالیتهای گسترده مجازیاش در شورشهای ۱۴۰۱ در لیست ممنوعالکارهای حراست صدا و سیما قرار دارد و نکته جالب اینجاست این سریال در حال تولید است و ساترا همچنان در سکوتی معنادار به سر میبرد.