پرونده ویژه / تاثیر پلت‌ فرمها در آشوب‌های اخیر ایران /فیلیمو-نماوا-فیلم نت

حتی اگر یک نفر در سامانه فیلیمو این اثر را دیده و تهییج شده و در آشوب‌های اخیر شرکت کرده باشد، فیلیمو دین خود را نسبت به آشوب‌ها در ایران ادا کرده است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - فرمول تکرار «پروژه آشوب» ها در ایران شبیه همان الگویی است که در ژوئن ۲۰۱۰ در شهر اسکندریه مصر رخ داد. روایتی که چندان در ایران واکاوی نشد اما پروژه «تغییر رژیم» در مصر را کلید رد.

ششم ژوئن سال ۲۰۱۰ در یک کافی نت در شهر اسکندریه دو مامور پلیس به سراغ «خالد سعید» رفتند. روایت‌ رسمی این است که این دو پلیس بدون هیچ دلیلی او را کتک زدند و سرش را به پله‌های درون کافی نت کوبیدند.

این روایت زمانی جنجالی‌تر به نظر می‌رسد که ابعاد آن به ماجرای مرحومه «مهسا امینی» شباهت پیدا می‌کند. صاحب کافه‌ ادعا کرد دو پزشک در این مکان حضور داشتند و تلاش می‌کردند به خالد کمک کنند اما به آن اجازه ندادند، خالد را معاینه کنند.

پلیس به فاصله کوتاهی مستندات فراوانی ارائه کرد که این فرد مسلح بوده و در فروش سلاح و سرقت مشارکت‌ فراوانی داشته است، اما تا پلیس ماجرا ثابت کند، انقلاب «فیس‌بوکی» زمینه‌های تغییر با حضور جمعیتی انبوه در «میدان» تحریر را فراهم کرد.

رهبری اعتراضات در فضای مجازی برعهده فردی بود که ‌مچ‌بند سبز در دست داشت. در آن سال‌ها پس از ناکامی انقلاب رنگینی حتی عنوان «جنبش سبز» در ایران، این مچ‌بند توجهات فراوانی را در فضای مجازی داخلی به خود جلب کرد.

اما در مجموعه این اعتراضات فیلم سینمایی «ک مثل کین‌خواهی» (V for Vendetta) در کارزار «مخملی - مجازی» مصر و تونس کارکرد فرهنگی بسیار ویژه‌ای داشت. این روایت تحلیلی سایت «جدلیه» از تاثیر این فیلم سینمایی در چند انقلاب مخملی در شمال آفریقاست.

الگوبرداری‌ از مصر و تونس برای اغتشاشات ایران/ چرا فیلیمو اصرار به تهییج مردم به شورش دارد؟ +تصاویر

الگوبرداری‌ از مصر و تونس برای اغتشاشات ایران/ چرا فیلیمو اصرار به تهییج مردم به شورش دارد؟ +تصاویر

نقاب گای فاکس که از مجموعه کتاب های مصور و فیلم «کین مثل کین خواهی» برآمد و تبدیل به سمبل شد، از همان ابتدا جزء اصلی نمادهای این حرکت در فیس بوک بود. نقاب مذکور که در این فیلم تبدیل به سمبل مبارزان در مصر شد، در میان بخش‌های خاصی از صفحات فیس بوک گروه‌های چپ، آنارشیست‌ها، حامیان محمد البرادعی، اسلام‌گرایان، پسااسلامیست‌ها مورد استفاده قرار گرفت و این کاراکتر با شعار "ما همه خالد سعید هستیم" نماد شورش در سرزمین فراعنه شد.

در ادامه گزارش جدلیه می‌خوانیم :"با استفاده از این فیلم سینمایی یک اثر پنج دقیقه‌ای با عنوان «خالد برای وندتا» به کارگردانی محمد علم الهدا (تولید استودیوی ماتریکس ۲۰۰۸)، به طرز ماهرانه‌ای شباهت‌هایی میان جامعه و حکومت تمامیت‌خواه مصر را ترسیم کرد.

الگوبرداری‌ از مصر و تونس برای اغتشاشات ایران/ چرا فیلیمو اصرار به تهییج مردم به شورش دارد؟ +تصاویر

با سقوط زین العابدین بن علی، رئیس جمهور تونس در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱، تصویری که بلافاصله در فیس بوک دست به دست شد، تصویر مردی نقابدار در پیش زمینه پرچم تونس بود. همانطور که مصری ها برای انقلاب خود آماده می شدند، تصویر ساده( V ) نقابدار همه جا را فرا گرفت.

الگوبرداری‌ از مصر و تونس برای اغتشاشات ایران/ چرا فیلیمو اصرار به تهییج مردم به شورش دارد؟ +تصاویر

برای نسب شناسی این فیلم با شورش‌های منجر به تغییر با استفاده از عنوان، شیوه مبارزه و حتی انتخاب یک رهبر زن با توجه به داستان فیلم مقالات بسیار فراوانی منتشر شد. «رئوف عارف» در وب سایت «ایده‌های بسیج کردن» برای ساماندهی شورش‌ها در کشورهای خاورمیانه از عنوان این فیلم برای یادآوری خاطرات بهار عربی در زمینه حافظه جمعی یاد می‌کند.

الگوبرداری‌ از مصر و تونس برای اغتشاشات ایران/ چرا فیلیمو اصرار به تهییج مردم به شورش دارد؟ +تصاویر
پشت نقاب ناشناس: چگونه V for Vendetta نمادی بی انتها از اعتراض خلق کرد

«دیزاین ویک» درباره ترویج نمادهای اعتراض درباره این اثر سینمایی می‌نویسد: ماسک آنانیموس Anonymous، یکی از شناخته شده‌ترین نمادهای اعتراض مدرن، موضوع نمایشگاهی جدید در موزه کارتون لندن بود و به بررسی تاریخچه بصری ماسک، خاستگاه آن در یک فیلم سینمایی و محبوبیت مدرن آن در جنبش‌های اعتراضی می‌پردازد.

الگوبرداری‌ از مصر و تونس برای اغتشاشات ایران/ چرا فیلیمو اصرار به تهییج مردم به شورش دارد؟ +تصاویر

چیزی که امروزه به عنوان ماسک ناشناس شناخته می‌شود، توسط تصویرگر انگلیسی دیوید لوید خلق شد. مجموعه کمیک V for Vendetta توسط آلن مور و لوید نوشته شد.

این مجموعه داستان وی نقابدار (V) و مرموز را روایت می کند. شخصیتی ضد نظام که با یک رژیم توتالیتر مبارزه می‌کند. در ابتدا به عنوان یک کمیک استریپ سیاه و سفید در سال های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۵ در مجموعه‌ کمیک‌هایی بریتانیایی «مبارز» منتشر شد.

پس از توقف کمیک مبارز انتشار آن توسط دی سی کامیک تا سال ۱۹۸۹ ادامه داشت. در سال ۲۰۰۵، به لطف اقتباس آن در یک بلاک باستر سینمایی با حضور ناتالی پورتمن، داستان این کمیک جان تازه ای گرفت. در این فیلم، پورتمن نقش حامی V را ایفا می‌کند که در نهایت پس از مرگش، مسئولیت انقلابی او را برعهده می‌گیرد.

الگوبرداری‌ از مصر و تونس برای اغتشاشات ایران/ چرا فیلیمو اصرار به تهییج مردم به شورش دارد؟ +تصاویر

الگوبرداری‌ از مصر و تونس برای اغتشاشات ایران/ چرا فیلیمو اصرار به تهییج مردم به شورش دارد؟ +تصاویر

با آغاز آشوب‌ها در ایران با توجه به محتوایی که پیوست تاثیراجتماعی فیلم محسوب می‌شود، به درخواست نهادهای فرهنگی- نظارتی از تمامی سامانه‌های نمایشی دارای مجوز رسمی در ایران درخواست شد که محتوای مذکور را موقتا از پلت‌فرم‌های خود حذف کنند. اما محمدجواد شکوری حامی مالی سریال یاغی در توییت خود نوشت:

چرا فشار میارید فیلم "V For Vendetta" از فیلیمو و آپارات حذف بشه!؟ میشه بفرمایید دقیقا تحلیلتون از فیلم چی بود!؟ چی برداشت کردید که به همچین نتیجه‌ای رسیدید؟ فکر نمی‌کنید همین تصمیمات و تنگ نظری های شگفت انگیز کشور رو به این نقطه رسانده است؟

الگوبرداری‌ از مصر و تونس برای اغتشاشات ایران/ چرا فیلیمو اصرار به تهییج مردم به شورش دارد؟ +تصاویر

در واکنش به این توییت می‌توان این پاسخ را مطرح کرد:"این کشور به هر جایی که رسیده، شاید نخستین دلیلش انحصار باشد. بخشی از این انحصار یعنی آپلود فیلم به سامانه آپارات واگذار شده و این سامانه موظف به اصلاح محتواهای بارگذاری شده در پلت‌فرمی است که اداره آن را با مجوزهای رسمی حاکمیتی برعهده گرفته و این موضوع مشمول سامانه فیلیمو نیز خواهد شد.

عدم حذف این فیلم و انتشار این توییت در وهله نخست یعنی مورد توجه محتوای اثر توسط مدیر صباایده. در واقع حذف یک فیلم به ساختار اقتصاد این سامانه متعلق به بخش خصوصی لطمه‌ای نخواهد زد و. انتشار این توییت از یک جنبه تبلیغ فیلم محسوب می‌شود و از طرف دیگر امتداد لجبازی‌ها و یاغی‌گری مدیر فیلیمو را عیان‌تر می‌کند.

حتی اگر یک نفر با تماشای «ک‌مثل کین‌خواهی» در سامانه فیلیمو تهییج شده و به آشوب‌های خیابانی پیوسته باشد می‌توان برای فیلیمو در آشوب‌های اخیر سهم ویژه‌ای قائل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    29 21
    تا کلک این فیلیپو رو نکنی بی خیال نمیشی مشرق
    • علی IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      8 9
      به اقتصاد بپرداز و چشم انداز پیشرفت رو مد نظر قرار بده
    • ایرانی IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      13 6
      بگیریدش این الدنگ حروم لقمه رو
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      3 1
      فیلم سریالی خونسرد هم مثل وندتا تموم میشه و یک زن که عاشق قاتله میاد جاشو بگیره
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      10 6
      اکثریت مردم ایران ارامش میخوان ،نه اعتشاش واشوب و نا امنی ، مردم ایران به چه زبانی بگن که امنیت برا شون از نان شب مهمتره وقتی امنیت نباشه زندگی میشه زندان با اعمال شاقه مردم ایران نمیخوان کشور مثل لیبی سوریه و مصر و عراق بشه مردم ایران صدرصد با تجزیه طلبی مخالفن مردم ایران با اشوب بلوا و اعتشاش مخالف میباشند چرا یک عده اعتراض مسالمت امیز را به نا امنی اشوب و بلو ا میکشانند چرا نان یک عده در نا امنی یک کشور میباشد ؟
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      3 1
      جناب شکوه ای، تحلیل خود شما از فیلم چیست؟ لابد چند نفر که ماسک زده اند و دارن بازی می کنن؟!!! مردم رو چی فرض کردی که همچو تویئیتی زدی؟ فکر نمیکنی همین حجفتک های بیشمار شما در فیلیمو و سریال یاغی و آپارات نوجوانان را به خیابان کشاند و طعمه کومله کرد؟
  • محمد IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    28 8
    رانت دولتی فیلیمو و آپارت رو سرمست کرده فک میکنن کارشون خیلی درسته
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    11 8
    بسیار مطلب مستند و جالبی بود اگر نسبت ئبه این پلتفرم به خصوص ریز شوید در سریال ها ایران تروریست حامی خشونت معرفی میشود محور مقاومت شدیدا تخریب میگردد روابط خاص بین زن و مرد تبلیغ میشود !!!! چرا کسی اینها را یقه نمیکند که یک فیلم یا رسانه میتواند کشوری را....!
    • حبیب IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      6 1
      برای ضربه به مذهبی ها : مسخره کردن شهاب حسینی و فیلم دل شکسته توسط پژمان جمشیدی و احمد مهران فر و محسن کیایی با فیلم دینامیت، این دو فیلم رو کنار هم ببینید میفهمید
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    10 10
    شلوغش نکنید این فیل واسه 10 سال قبله!
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      2 3
      نوجوان ده ساله ای که این فیلم ها رو ده سال پیش تماشا می کرده، امروز بیست سالشه!
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      0 2
      نوجوان ده ساله ای که این فیلم ها رو ده سال پیش تماشا می کرده، امروز بیست سالشه!
  • تیمسار IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    10 2
    این شکوری ده سال زندان محکوم شده بود چرا نرفت زندان
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    11 3
    لطفا مالکین و سهامدارن ریز و درشت فیلیمو را افشا کنید . ما مردم باید بدونیم آبشخور شون کجاست .
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    7 4
    عوامل پنهان سرویس سیا و ایران اینترنشنال!!!!!!
  • محمدجواد IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    6 4
    تا شکوری فیلیمو رو واگذار نکنه آروم نمیگیگیری!
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    1 1
    مدیریت عالی رسانه هااااا
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    15 1
    بزرگوار یک بار برای همیشه به این سیاست حمایت انحصاری خاتمه بدید. این افرادی که امروز ازشون شاکی هستین با رانت و ویژه خواری و لت و پار کردن سایر رقبا و پلتفرم های داخلی و خارجی به اینجا رسیدن و بعد برای خودتون، برای سیستم برای نظام شاخ میشن. از مهران مدیری ها و فرخ نژادها بگیر تا فیلیمو و خودروسازی و کوفت و زهرمار. یا نمی فهمید یا خودتون زدید به نفهمی و براتون سود داره، یکی از ارکان نارضایتی های اجتماعی و فساد اقتصادی وجود این مسخره بازی های رانت محور هست که به لطف حافظه ی ماهی گلی ملت، بعدا پشت ملت و به نام ملت قایم میشن و همچنان می تازن. الحمدلله استعداد وافری برای زایش و پرورش هیولاها دارید. ای خنگها.
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    4 1
    عملا داره اعتراف میکنه
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    3 1
    داره اعتراف میکنه
  • علی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    9 6
    مشرق جان اگر کسی این فیلمو ندیده بود شما تشویقش کردی، به نظرم شما هم در اغتشاشات نقش داری!
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    8 2
    کاش اندازه ای که به فیلیمو گیر میدین فقط یک درصدش هم به وضعیت دارایکم و پالایش میپرداختین . الان هموطن مظلومتون بعد از 3 سال حداقل به پول خودش میرسید
    • آرش IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 2
      گودرز چه ربطی داره به شقایق؟؟!!!
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    5 2
    شما نگران مردم و کشور هستین زیان مردم و سهامداران دارایکم و پالایش هم بررسی کنید
  • SE ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    6 4
    چرا در فیلیمو را گِل نمیگرید؟
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 1
      چرا
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    2 1
    پرونده اینها مشحون از مدارکی غیر قابل انکار برای رسیدگی در دادگاه
  • DK ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    4 0
    مشرق ننویس :)
  • حبیب IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    0 1
    کلی پول بابت اشتراک هاشون گرفتند،تمام سینما خانگی ها فیلم های غیر مستقیم اخلاقی میزارن، مثل شبکه مخفی زنان، حتی از اسمش معلوم بود چیه، برای ضربه به بسیج : مسخره کردن شهاب حسینی و فیلم دل شکسته توسط پژمان جمشیدی با فیلم دینامیت، این دو فیلم رو کنار هم ببینید میفهمید
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    1 0
    وقتی سیاست کلی نداشتن رقیب و نبود رقابت ارزش افزوده است در انتهای مسیر پول و ثروت و قدرت که با فراهم کردن میدان بی رقابت تولید شده است حتما موجب زایش شیطان خواهد شد که یاغی شود جهاد و تلاش در میدان رقابت معنا دارد سر خوردگی و یاس محصول تنگ اندیشی است در حکمت متعالیه هیچ وجودی قابل حذف نیست
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    1 1
    خوب جمش کنید این بوقچی دودوزه باز و آبزیرکاه آتش بیار معرکه رو که ضرر و زیانش بسیار بیشتر از سود نداشته شه.
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    3 0
    واقعا استدلالتون منطق نداره فیلیمو هم رسانه کاملی قطعا نیست ولی این گزارش های شما تو این شرایط فقط داره دوقطبی رو بیش تر میکنه الان فیلیمو یه پلتفرم شده که هم از داخل و هم از خارج تحت فشار گذاشته میشه عجیب نیست
  • حسین IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    سلام و درود این شبکه ها کلا بنده خودمم بیننده اش هستم کلا بازن،میخوان اسلامی و یاسانسور داشته باشند ولی فیلمهای بد که سانسور ندارن خودشو باید سانسور کرد ،از مسولین میخواهیم تیم ویژه ای برای دوبله ویا زیر نویس ویا تهیه فیلم ها و سریال ها و همچنین مضامین آنها تا حتی فیلم های انیمیشن کودکان از این تیپن ،حتما باید مدیریت بشن و مدیرانشون اصلحیت داشته باشن
  • علوی IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    اما در مقابل فیلم های ضدجنگ آمریکایی که دوران کورنا گذاشت بسیار در کار پژوهشی مفید بود مثلا اینکه یک راکت وقتی وسط پایگاه آمریکایی میخورد و آثار مخرب روانی ش یا بی انگیزه گی نظامیان آمریکایی با علیرغم شو آف سرخوردگی اونها بعد از بازگشت از جنگ ها خلاصه این سری فیلم ها ش رو توصیه میکنم دوستان ببینند اون موقع برای عموم هم شکست پذیر بودن آمریکا محرز میشه .البته انگلیسی هاش بالعکس بود و رذیلانه قهرمان پروری کاغذی ! فیلم های ضدجنگ آمریکایی مربوط به حضور در عراق فوق العاده به تحلیل روانشناختی افسران آمریکایی پرداخته بود و مفید /به نظرم به ریشه باید زد و اون هم وزارت خانه پر از شبکه نفوذ ارشاد از کم کاریهاش تا صدور مجوز ات سریال های خانگی ..‌
  • خانوم جدی IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    1 0
    فیلیمو زیست دو گانه می خوای؟؟؟ نان از داخل می خوری بعد نگران عکس العمل خارجی؟؟؟؟ در عجب از ریاکاری!!! با رانت های داخلی رشد کردی بعد دیتش را گاز میزنی؟؟؟؟ 😐
  • CA ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    دقت کنید که در کل این مطلب همه جا به جای استفاده از عبارت بیداری اسلامی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است از واژه شورش برای توصیف انقلاب مردم تونس و مصر استفاده شده است!
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    مصیبت یک خطی: حامی مالی سریال ضددین یاغی، رئیس تنها مرجع بارگذاری فیلم است
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    مگه این فیلیمو وحشی ایرانی نیست که فقط نظاره گر هستند دستگاها
  • محمد IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    1 0
    من دوبار زیر این مقاله ها نظر نوشتم ولی چون نقد مشرق نیوز بود با اینکه هیچ بی حرمتیی وجود نداشت رفت داخل غیر قابل انتشا
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    سریال یاغی.... خودش کلی نکته زد و نقیض داره.....
  • مرصاد IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    چرا با این بیشرفها ؛ برخورد جدی نمیشود ؟؟!!
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    لعنتی های حروم لقمه....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس