به گزارش مشرق، پایگاه خبری «العربی الجدید» که از لندن به روز رسانی میشود و نزدیک به قطر است، در یادداشتی با عنوان «توافق تهران و مسقط برای کنار گذاشتن دلار در تجارت دوجانبه» نوشت که سفر هیات اقتصادی عمان به تهران در هفته گذشته با امضای یادداشت تفاهمها برای تقویت همکاریهای اقتصادی بین دو کشور همراه بود.
وی با اشاربه به اظهارات «محمدرضا فرزین»، رئیس کل بانک مرکزی ایران در چهارشنبه هفته گذشته در دیدار با «قیس بن محمد الیوسف»، وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان در تهران درباره لزوم استفاده دو کشور از ارزهای ملی به جای دلار در تجارت دوجانبه افزود: وزیر بازرگانی عمان نیز به نوبه خود با اعلام آمادگی کشورش برای کنار گذاشتن دلار و استفاده از ارزهای ملی در تجارت با ایران، خواستار گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور شد.
بر اساس این گزارش، وزیر عمانی در دیدار با محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ایران هم با تایید رشد ۴۱ درصدی مبادلات تجاری دو کشور در هشت ماهه نخست سال جاری، خواستار ترسیم نقشه راه برای همکاری اقتصادی دو جانبه شد.
این وبگاه خبری تاکید کرد: عمان روابط نزدیکی با تهران دارد و در چهار دهه گذشته مهمترین میانجی بین تهران و واشنگتن و علاوه بر سوئیس، حامی منافع آمریکا در ایران است.
العربی الجدید افزود: در بیستمین نشست کمیسیون اقتصادی مشترک عمان و ایران در تهران که هفته گذشته برگزار شد، ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک با هدف توسعه و ادغام زنجیره تامین بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرارگرفت که به ایجاد فرصتهای شغلی و توسعه پایدار در هر دو کشور کمک میکند.
در این نشست یادداشتهای تفاهمی در زمینه همکاریهای اقتصادی بین دو کشور و همچنین قراردادی به منظور تاسیس یک کارخانه تولید بشکه از سوی ایران در عمان به امضا رسید. همچنین تفاهم نامه همکاری بین منطقه آزاد اروند و شورای تجاری مشترک عمان و ایران نیز بین دو طرف امضا شد.
در این گزارش با اشاره به اینکه مبادلات تجاری دو کشور ایران و عمان طی دو سال گذشته رکورد بالایی را به ثبت رسانده، آمده است: برای اولین بار حجم این مبادلات در سال ۲۰۲۱ به یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۰ درصد افزایش داشت و حجم مبادلات دو کشور طی سال ۲۰۲۲ با ۴۱ درصد افزایش به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید.
بر اساس این گزارش، دو کشور ایران و عمان در حال تلاش برای دستیابی به هدف سه میلیارد دلاری در حجم مبادلات تجاری سالانه دو کشور هستند. حجم مبادلات تجاری در سال ۲۰۱۳ تنها ۲۲۱ میلیون دلار بوده است و در حال حاضر به حدود ۲ میلیارد دلار رسیده است.
العربی الجدید به نقل از سعید شاوردی، یک پژوهشگر و تحلیلگر اقتصادی آورده است: ایران در صدد صادرات گاز و سوخت خود به جهان از طریق بنادر عمان است و در شرایطی که ایران پس از روسیه رتبه دوم تولید گاز را به خود اختصاص داده است و امروز کشورهای اروپایی به شدت به گاز ایران نیاز دارند، عمان میتواند به مرکزی برای صادرات گاز ایران به اروپا تبدیل شود.
این پایگاه خبری آورده است: اظهارات ایرانیها نشان میدهد که دو کشور برای اجرای پروژههای اقتصادی غولپیکری مانند توسعه میدان نفتی «هنگام»، تنها میدان نفتی مشترکشان، تلاش میکنند، همانطور که جواد اوجی، وزیر نفت ایران، سال گذشته در سفر خود به مسقط با محمد بن حمد بن سیف الرومی، همتای عمانی خود درباره تشکیل کمیته فنی مشترک برای توسعه یکپارچه میدان توافق کردند.
کریدور ترانزیت عشق آباد
العربی الجدید افزود: علاوه بر این، ایران مذاکرات خود با مقامات عمانی را بر فعال کردن کریدور حملونقل عشق آباد متمرکز کرده است که ایران برای فعالسازی آن با توجه به جنگ بین روسیه و اوکراین اهمیت زیادی قائل است.
بر اساس این گزارش، قرارداد حمل و نقل عشق آباد در سال ۲۰۱۱ بین ایران، عمان، ترکمنستان، قرقیزستان و ازبکستان به امضا رسید تا حمل و نقل کالا بین آسیای مرکزی و خلیج فارس تسهیل شود.
قرارداد عشق آباد یک کریدور حمل و نقل و ترانزیتی بین المللی است که حمل و نقل کالا بین آسیای میانه و خلیج فارس را تسهیل میکند و امکان حمل کالا بدون محدودیت گمرکی را بین دو منطقه فراهم میکند. در واقع هدف از این توافقنامه توسعه کوتاهترین مسیر تجاری بین کشورهای آسیای میانه و بنادر ایران و عمان است. این قرارداد یک کریدور ترانزیتی در سراسر آسیای میانه و خاورمیانه را از طریق خشکی پیوسته بین قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران پیش از رسیدن به خلیج فارس و عمان فراهم میکند.
العربی الجدید افزود: این قرارداد ابتدا بین ایران، ازبکستان، ترکمنستان، عمان و قطر در آوریل ۲۰۱۱ امضا و در سال ۲۰۱۴ با امضای یادداشت تفاهم از آن حمایت بیشتری شد. در این تفاهمنامه جنبههای مختلف از جمله حقوقی، رویهای، زیرساختی و ترانزیت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اما ورود قزاقستان با گسترش بیشتر آن در آسیای میانه تا مرزهای روسیه و چین بر اهمیت این توافق افزوده است.
شاوردی افزود: هدف از ایجاد کریدور عشق آباد فراتر از تجارت بین دو منطقه آسیای میانه و خلیج فارس از طریق ایران است. این کریدور گذرگاهی برای صادرات کالا از روسیه و برخی کشورهای اروپایی به جهان بعد از عبور از خاک ایران و از طریق عمان است.
العربی الجدید افزود: در جریان سفرهای متقابل هیثم بن طارق، سلطان عمان و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به دو کشور، توافقها و تفاهمنامه ای اقتصادی برای توسعه روابط اقتصادی فی مابین در زمینههای صنعت، تجارت، ارتباطات، راه و. راه آهن، حمل و نقل دریایی و مبادلات مالی و پولی امضا شده است.