کد خبر 1652503
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶

وزیر خارجه مجارستان گفت: اگر اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ملحق شود، به معنای درگیری بین روسیه و ناتو خواهد بود و به جنگ جهانی سوم منجر خواهد شد. 

به گزارش مشرق، پیترسیارتو در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتینک گفت: کشورش عضویت اوکراین در ناتو را در برنامه ندارد زیرا این به معنای درگیری بین ائتلاف ناتو و روسیه و جنگ جهانی سوم خواهد بود.

وی افزود: از آغاز جنگ اوکراین، بوداپست خطوط قرمزی را ترسیم کرده که یکی از آنها این است که باید «هر اقدامی را انجام دهیم و بیشترین تلاش خود را بکار بندیم تا مانع هرگونه رویارویی ناتو و روسیه شویم».

وزیر خارجه مجارستان خاطرنشان کرد که بیشتر همکارانش در کشورهای عضو ناتو در گفت وگو با همتایان اوکراینی خود درباره امکان الحاق کی یف به ناتو صحبت می کنند اما در نشست های خصوصی و پشت درهای بسته تصدیق می کنند که این امر امکان پذیر نیست.

سیارتو در این مصاحبه درباره دکترین جدید هسته ای روسیه گفت اگر درگیری در اوکراین پایان یابد خطری وجود ندارد.

وی گفت: رویدادهایی از این دست اساسا استدلال هایی هستند که در خدمت موضع مجارستان درباره لزوم یافتن راه حل مسالمت آمیز در درگیری اوکراین است وقتی این جنگ و درگیری پایان یابد چنین خطری نیز از بین خواهد رفت.

وزیر خارجه مجارستان افزود: جامعه بین المللی باید توجه بیشتری به یافتن راه حل مسالمت آمیز برای این درگیری نشان دهد زیرا مشخصا راه حلی برای آن ندارد.

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان نیز پیشتر در یک کنفرانس خبری بین المللی در پارلمان اروپا گفته بود که اوکراین نمی تواند در این جنگ پیروز شود و خواستار مذاکره برای یافتن راه حل صلح آمیز شده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیشتر خواستار گفت و گو در زمینه به روز رسانی اصول سیاست دولت در زمینه بازدارندگی هسته ای شده بود.

وی گفت: روسیه حق استفاده از سلاح های هسته ای را در صورت تجاوز به این کشور برای خود محفوظ می داند.

روسیه طرح هایی را برای راه حل مسالمت آمیز پایان دادن جنگ اوکراین پیشنهاد داده است که شامل اجرای فوری آتش بس و مذاکره به محض خارج شدن نیروهای اوکراینی از مناطق جدید ملحق شده به خاک روسیه است. همچنین اوکراین باید اعلام کند که قصد ملحق شدن به ناتو را ندارد و دست از نظامی گری بردارد. پوتین همچنین خواستار لغو تحریم های غرب علیه این کشور شده است.

اسپوتینک نوشت: مارک روته دبیرکل جدید ناتو اوایل اکتبر (مهر) در دیدار از کی یف گفت: روزی خواهد رسید که اوکراین عضو کامل ناتو می شود و روسیه حق وتو ی آن را نخواهد داشت. این مقام ناتو در عین حال از هیچ چارچوب زمانی برای دعوت احتمالی از اوکراین برای پیوستن به ناتو صحبت نکرد.

پوتین عضویت احتمالی اوکراین در ناتو را تهدیدی علیه امنیت مسکو خوانده است و تاکید دارد که خطر عضویت کی یف به ناتو یکی از دلایل آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین بوده است.

منبع: ایرنا