با تحریم چند ایرلاین ایرانی از سوی اتحادیه اروپا، سازمان هواپیمایی کشوری از ابطال‌ پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به مقاصد اروپایی خبر داد.

به گزارش مشرق، این در حالی است که از میان سه هواپیمایی تحریم شده ایران ایر، ماهان و ساها، تنها ایران ایر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پرواز داشت که طبعاً با ابطال پروازها، بسیاری از مسافرانی که از قبل بلیت این شرکت را داشتند و زمان پرواز آنها نزدیک است، سردرگم شده‌اند.

تداوم پروازهای ایران ایر به لندن

جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری به «ایران» گفت: سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری سایر ایرلاین‌ها، برنامه‌ریزی برای برقراری پروازهای جایگزین را در دستور کار دارد و بزودی در این خصوص اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین پروازهای بعدی قرار است مسافران را به مقاصد خود برسانند ضمن اینکه پروازهای ایران ایر به مقصد لندن برقرار است و انجام می‌شود.

یازرلوافزود: ایران ایر تمهیداتی دارد که هزینه بلیت پروازهای ابطال شده را هر چه سریع‌تر به مسافران بازگرداند.

تلاش برای رعایت حقوق مسافران

شمس‌الدین فرزادی‌پورمدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز از عودت وجه بلیت پروازهای باطل شده این ایرلاین به مردم خبر داد.

فرزادی‌پور درخصوص تحریم ظالمانه اتحادیه اروپا علیه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ابطال پروازها به مقاصد اروپایی، به «ایران» افزود: طبق مقررات موجود معمولاً وجه بلیت پرداخت شده به مسافران عودت داده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در تلاشیم تا حد ممکن حقوق مسافران را رعایت کنیم، بیان داشت: در این راستا برای کمک به مسافران، به‌دنبال آن هستیم تا از طریق پروازهای کانکشن از طریق ترکیه به مسافران عازم اروپا خدمات‌رسانی کنیم.البته برخی از مسافران بلیت سه ماه آینده را خریداری کرده‌اند که به دلیل این تحریم ظالمانه نسبت به عودت وجه به آنها در اسرع وقت اقدام خواهد شد.

امکان رونق ایرلاین‌های خارجی

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیزدر گفت‌وگو با «ایران» و بیان اینکه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) موظف است که تمامی مبالغ پروازهای اروپایی که به دلیل تحریم لغو شده است به مسافران بازگرداند گفت: مسافران به هیچ عنوان نگران نباشند چراکه طبق دستورالعمل و طبق قانون حقوق مسافری باید تمامی مبالغ به مسافران بازگردانده شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر مسافران مقاصد اروپایی برای انجام پروازهای از طریق کانکشن اقدام کنند و این پروازها از طریق کشورهای امارات و ترکیه انجام می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ممکن است برخی از ایرلاین‌های اروپایی پرواز مستقیم به مقاصد اروپایی برقرار کنند تصریح کرد: در صورت اضطرار مشتریان پروازهای ایران ایر می‌توانند از این پروازها استفاده کنند اما فعلاً در شرایطی قرار داریم که مسافران ایرانی برای سفر به اروپا عمدتاً باید مسافر پروازهای کانکشن باشند که پرواز کانکشن از ترکیه به اروپا به صرفه‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: پروازهای ایرانی برای مقاصد اروپایی متقاضی زیادی در کشور داشت که قاعدتاً این تقاضا به سمت ایرلاین‌های خارجی خواهد رفت. البته در این روند ایرلاین‌های فعال ایرانی هم می‌توانند برای ارائه خدمات به مسافران ایرانی عازم به اروپا، با افزایش پروازها به ترکیه و امارات اقدام کنند.