جمعی از عناصر گروهکی به بهانه همایش سازمان دانشجویی حزب کار، در کنار برخی اصلاح‌طلبان و اعضای مجمع روحانیون گرد هم آمدند.

گروه سیاسی مشرق -روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


گعده مشترک اصلاح‌طلبان با پدران معنوی سازمان منافقین

روزنامه کیهان نوشت: جمعی از عناصر گروهکی به بهانه همایش سازمان دانشجویی حزب کار، در کنار برخی اصلاح‌طلبان و اعضای مجمع روحانیون گرد هم آمدند.
در یکی از این تصاویر موسوی لاری (وزیر کشور دولت اصلاحات و عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون) در حالت خنده در کناره هاشم صباغیان (عضو گروهک نهضت آزادی و وزیر کشور دولت موقت) دیده می‌شود. به گزارش «ایلنا» دراین نشست، ابراهیم یزدی، محمد توسلی، غلامعباس توسلی، علی‌محمد غریبانی، سهیلا جلودارزاده، حبیب‌اله پیمان، فاطمه راکعی و محمدرضا راه‌چمنی حضور پیدا کرده بودند.
هم‌پیالگی اصلاح‌طلبان و اعضای گروهک‌های نفاق مطرود حضرت امام(ره) و ملت ایران در حالی است که طیف مجمع روحانیون و برخی جریان‌های مشابه مدعی اصلاح‌طلبی، در مواقع مضیقه و اعتراض، تظاهر به خط امامی بودن می‌کنند و این در حالی است که حضرت امام(ره) سران نهضت آزادی را پدران معنوی سازمان تروریستی منافقین و جریانی که اگر سرکار باقی می‌ماندند، سیلی جبران‌ناپذیر به اسلام و ایران می‌زدند، معرفی کرده‌اند.
موسوی در این نشست ضمن سخنانی گفته باید به همه سلایق میدان داده شود تا ورود پیدا کنند. وی همچنین ادعا کرده فضای کشور در این 8 ساله امنیتی بوده و باید راه را بر تشکل‌ها باز کرد.
حسین کمالی دبیر حزب کار - با گرایش کارگزارانی- نیز در همین جلسه گفته است: در شرایط فعلی شاهد آن هستیم که کلمه اصلاح و اصلاح‌طلبی با واکنش‌های تندی مواجه می‌شود. اصلاحاتی که به آینده بهتر نگاه می‌کند، آیا می‌تواند یک جرم تلقی شود که در جامعه ما این‌گونه با آن برخورد می‌شود؟
برخی از اخبار منتشره نیز برخلاف خبر ایلنا مبنی بر حضور یزدی در جلسه، در پیام ویدئویی وی به این جلسه مشترک اصلاح‌طلبان و نهضتی‌ها خبر داده‌اند.

در همین حال علی اصغر غروی از اعضای گروهک نهضت آزادی در نوشته‌ای ضمن حمایت از همکاری با اصلاح‌طلبان خطاب به برخی اعضای این گروهک خاطرنشان کرد: آیا فراموش کرده‌اید که همین اصلاح‌طلبان، خود از تندروترین‌ها بودند، در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و اکنون تا چه میزان به مبانی دموکراسی و ضرورت تکثرگرایی و قبول حضور احزاب سیاسی مختلف و قوی به طور جدی معتقد شده‌اند و در این راه گام‌های مهمی برداشته‌اند. آیا منصفانه نیست که بگوییم آقای روحانی هم همین مسیر را طی کرده است. و از آن فضایی که شما فکر می‌کنید هنوز در آن مانده است، خارج شده و به این اعتقاد رسیده است که تنها راه حل مشکلات مختلف مملکت، تحکیم مبانی آزادی و دموکراسی است؟



احتمال واگذاری هواپیمای بابک زنجانی به دولت

روزنامه اعتماد نوشت: پرونده دارايي‌هاي بابك زنجاني يكي پس از ديگري گشوده مي‌شود و يكي پس از ديگري اموال او بابت بدهي‌هايش به دولت واگذار مي‌شود. حالا هم قرار است هواپيمايي قشم اير بابت بدهي‌هايش به دولت واگذار شود. حدود يك ماه پيش نيز خبرهايي مبني بر احتمال واگذاري قشم‌اير به دولت منتشر شده بود اما به نظر مي‌رسد كه اين‌بار اين موضوع جدي‌تري از گذشته دنبال مي‌شود. حالا پس از سفر هيات قوه قضاييه به كشورهاي آسياي ميانه براي شناسايي اموال بابك زنجاني در آن كشورها كه موفقيت‌آميز هم بوده است نوبت قشم اير است كه زنجاني آن را در سال 1388 بابت بدهي مديرعامل اين شركت خريد و از آن سال به بعد قشم‌اير با مديريت او و مديرعاملي طاهري اداره شد. اين خبر ديروز از سوي عليرضا جهانگيريان، رييس سازمان هواپيمايي اعلام شد. وي در در گفت‌وگو با آنا با بيان اينكه احتمال واگذاري شركت هواپيمايي قشم اير به دولت وجود دارد، گفت: سازمان هواپيمايي در اين جريان دخالتي ندارد و دادستاني در اين جريان تصميم مي‌گيرد اما احتمال واگذاري اين شركت به دولت وجود دارد. اما در اين راستا حفظ‌الله آطاهريان، مديرعامل قشم‌اير در گفت‌وگو با فارس درباره واگذاري اين شركت هواپيمايي به دولت بابت بدهي بابك زنجاني، گفت: بنده هيچ اطلاعي از اين موضوع ندارم؛ اجراي اين موضوع در حيطه اختيارات من نيست و مرتبط با قانونگذار است. وي با بيان اينكه قشم‌اير با هماهنگي كامل سازمان هواپيمايي و وزارت راه و شهرسازي راه‌اندازي شده است، افزود: هر چه مقامات كشور تصميم‌گيري كنند، ما مطيع و تابع هستيم و من فقط يك عامل اجرايي هستم. مديرعامل قشم‌اير ادامه داد: رييس سازمان هواپيمايي كشوري قطعاً به عنوان يك فرد دولتي، اطلاعات بيشتري در اين باره دارد، اينجانب به عنوان مديرعامل قشم‌اير و بخش خصوصي، وظيفه عملياتي و پروازي خود را انجام مي‌دهم. آطاهريان اضافه كرد: قطعا چنين موار‌دي نظير واگذاري اين ايرلاين به دولت بابت بدهي سرمايه‌گذار، در حيطه فعاليت دادستاني است، اما بالاخره افرادي از دادستاني هم پيش ما هستند، كنترل مي‌كنند، مساعدت مي‌كنند، ولي درباره واگذاري شركت به دولت هيچ اطلاعي ندارم. وي اظهار داشت: در اين ايرلاين اشتغال‌زايي براي بيش از 800 نفر به طور مستقيم فراهم شده است و ماهيانه به اين افراد حقوق مي‌دهيم و بازار كار خوبي است كه براي عده‌يي از همين مردم فراهم شده است؛ اما ديگر مسائل سرمايه‌گذار، خارج از اين حيطه است. مديرعامل قشم‌اير ادامه داد: در حال حاضر 21 فروند هواپيما در ناوگان هوايي قشم‌اير فعال است كه سال توليد آنها همه از 1995 ميلادي به بالا است، البته ‌سال توليد برخي از آنها بالاي 2000 ميلادي است. مديرعامل شركت هواپيمايي قشم بيان كرد: اين تعداد هواپيما شامل بيش از 2800 صندلي پروازي است. آطاهريان با بيان اينكه هواپيماهاي دوربرد براي پروازهاي بين‌المللي در مسيرهاي اروپايي در نظر گرفته شده است، بيان كرد: روزانه 38 لگ پرواز توسط اين ايرلاين انجام مي‌شود كه شامل 19 پرواز رفت و برگشت است. بنابراين گزارش هواپيماهاي اين ايرلاين مدل‌هاي ايرباس 360 و 320، فوكر 100 و هواپيماي RG است؛ اين تعداد هواپيما شامل 2873 صندلي پروازي است و بنا به گفته مسوولان اين ايرلاين با راه‌اندازي آن يك‌هزار فرصت شغلي ايجاد شده است. هواپيماهاي قشم‌اير ‌شامل پنج فروند ايرباس 3300-600 با 1575 صندلي، سه فروند ايرباس 320 با 450 صندلي، چهار فروند فوكر 100 با 400 صندلي پرواز و چهار فروند هواپيماي RG با 448 صندلي پرواز است.



توصیه «جنتی» به «جنتی»

روزنامه شرق نوشت: سخنان رييس‌جمهوري و نگاه دولت به حوزه فرهنگ به مذاق برخي خوش نيامده. براي همين از ديروز گوشه‌وکنايه‌ها شدت گرفته‌ است. تریبون نمازجمعه ديروز، از تهران و مشهد محملي بود براي پاسخ به سخنان «حسن روحاني» در مراسم افتتاحيه نمايشگاه کتاب. روحاني هفته پيش گفته ‌بود: «صاحبان فرهنگ نيازي به ارشاد و گشت ارشاد ندارند... امسال سال فرهنگ است، نه دروغ و تخريب.»
توصيه جنتي به جنتي
«احمد جنتي» ديروز با اشاره به اينکه «فرهنگ به فرموده رهبرمعظم‌انقلاب مانند هوا براي ماست» از حوزه‌هاي علميه، سپاه، آموزش‌وپرورش و سازمان تبليغات اسلامي به‌عنوان نهاد‌هاي متولي امر فرهنگ نام برد و در انتها به وزارت تحت مديريت فرزندش اشاره کرد و گفت: «يکي از نهادهاي مهم در امر فرهنگ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. وزارت ارشاد هم عناد نداشته و توصيه‌ها را مي‌پذيرد و اقداماتي نيز انجام داده‌اند که بعدها آثار مثبت آن ظاهر خواهد شد.» او گفته‌ است: «اگر نويسنده‌اي نيز غيراسلامي مي‌انديشد نبايد آثارش منتشر شود زيرا در دل‌ها جا باز کرده و مردم با آثارش آشنا مي‌شوند.» خطيب جمعه تهران گفته: «باید مراقب اين ويروس‌هايي که مي‌رويند و آثار فرهنگي را فاسد مي‌کنند، بود و علف‌هاي هرزه‌اي که مانع رشد شکوفه‌ها مي‌شوند قطع کرد.» با اين حال سخنان«حميدرضا مقدم‌فر» در سخنان پیش از خطبه‌ نمازجمعه اين هفته تهران، به ‌شکل مستقيم‌تري اشاره به سخنان «روحاني» داشت. او گفت: «نبايد اين افراد (اهالي فرهنگ) را مستغني از ارشاد بدانيم و گاهي در برخي از اظهارنظر‌ها آنها را در هاله‌اي از نور قرار دهيم.» معاون فرهنگي اجتماعي سپاه در ادامه به آنچه «غفلت فرهنگي مسوولان» مي‌ناميد اشاره کرده و گفته‌: «اين غفلت باعث رخنه و نفوذ دشمن در عرصه فرهنگي - مي‌شود. اين غفلت‌ها را مي‌توان در دلايل مختلف جست‌وجو کرد. اميد مي‌رود برخي از خواص و مسوولان درمقابل صف‌آرايي‌ها بايستند. اين بخش نياز به بصيرت و نياز عميق و ژرف دارد.» اينها به چاله مرگ مي‌رسند چرا اين حرف‌ها را مي‌زنند؟ امام‌جمعه مشهد هم ديروز تندترين نقدها را به وزير ارتباطات داشت و از او با تعبير «فردي که پايش لب گور است و به چاله مرگ نزديک شده» ياد کرد. آيت‌الله «علم‌الهدي» خطاب به «حسن روحاني» گفت: «آيا با اين تسامحي که در عرصه فرهنگي جامعه صورت مي‌گيرد، مي‌توان شبهات را برطرف کرد؟» او افزود: «باشگاه خبرنگاران جوان از قول وزير ارتباطات گفته دولت بايد فيلترينگ را از بين ببرد و فيس‌بوک را از فيلتر خارج کند و سپس گفته فقط 15درصد فيس‌بوک قابل‌استفاده است و اين معني‌اش اين است که دروازه فرهنگمان را به‌سوي دشمنان پيغمبر باز کنيم. آيا با اين مساله مي‌خواهيد فرهنگ مقاومتي داشته باشيد؟» او با اشاره به راي مجلسيان به کابينه «حسن روحاني» گفت: «آيا آنها به شما راي داده‌اند که فيلترشکن فيس‌بوک شويد؟» امام‌جمعه مشهد در ادامه با تذکر به اينکه: «توجه داشته باشيد اين آقاي وزير فردي متدين است و ضدولايت‌فقيه نيست و يک‌روزي در وزارت خارجه به اين نظام خدمت مي‌کرده است»، گفت: «من نمي‌دانم اينها وقتي پير مي‌شوند چرا اين حال را پيدا مي‌کنند و به چهارقدمي چاله مرگ که مي‌رسند اين حرف‌ها را مي‌زنند.» انتقادها به سياست فرهنگي دولت روحاني در آستانه برگزاري نمايشگاه کتاب درحالي اوج گرفته که پيش‌تر «عباس صالحي»، معاون وزير ارشاد از عدم‌حضور گشت ارشاد در محوطه مصلاي امام‌خميني، محل برگزاري نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران خبر داده بود؛ اتفاقي که رخ نداد و گشت ارشاد در محوطه نمايشگاه حضور پيدا کرد. خبرنگاران ديروز از «حسينعلي اميري»، سخنگوي وزارت کشور درباره اين رخداد پرسيدند. اما او هم توپ را به زمين وزارت ارشاد حواله داد و گفت: «وزارت کشور بر اين اعتقاد است که تامين امنيت فضاهاي بسته برعهده متوليان مربوطه است. از آنجايي که نمايشگاه کتاب فضاي بسته‌اي است و متولي آن نيز وزارت ارشاد است، پرسش در مورد چرايي حضور گشت ارشاد را بايد از وزارت ارشاد مطرح کنيد

يادآوري 88
ديروز خطبا از رخدادهاي سال 88 هم ياد کردند. خطيب موقت نمازجمعه تهران با بيان اينکه «هنوز خيلي‌ از رئوس فتنه آزادند و هرچه مي‌خواهند انجام مي‌دهند»، گفت: «همه بايد به مسوولان کمک کنند که ريشه فتنه را براندازند.» خطيب جمعه مشهد هم درباره رخدادهاي پنج‌سال قبل گفت: «لعنت بر فتنه 88 که باعث شد وزير متعهد ما که روزگار جواني در وزارت امورخارجه به نظام خدمت مي‌کرد، امروز در سنين پيري و در حالي که پايش لب گور است بگويد، مي‌خواهم فيلترشکن فيس‌بوک شوم.»


روایت اصلاح‌طلبان از نقد و نسیه مصاحبه روحانی

روزنامه کیهان نوشت: طیف‌های اصلاح‌طلب ارزیابی ناامیدانه‌ای از آخرین مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور ارائه کرده‌اند.
در این زمینه روزنامه آفتاب یزد نوشت: نتیجه مشخصی که می‌توان از اظهارات روحانی گرفت فقط انتظار بود.
این روزنامه افزود: روحانی در سخنان خود ابراز نمود که دولت توانسته به وعده‌های خود به مردم تا پایان سال گذشته عمل کند. ای کاش آقای روحانی کمی در این خصوص محتاط‌تر سخن می‌گفتند و این چنین به موضوع حساس «تحقق وعده‌ها» صفر و صدی نگاه نمی‌کردند. به هر حال مقام اول اجرایی کشور نیک می‌دانند «تمام وعده‌های محقق شده» از نظر مردم خیلی معنی می‌تواند داشته باشد که فقط یکی از آن یعنی اینکه افزایش قیمت‌ها متوقف شده و این در حالیست که رشد قیمت حامل‌های انرژی مطمئناً باعث دامن زدن بر گرانی می‌شود. با توجه به اینکه حسن روحانی از شیب ملایم سخن می‌گوید باید منتظر بود تا فهمید چقدر این موضوع محقق می‌شود.
این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین از قول فیاض زاهد (از افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی) نوشت: ترکیب کابینه روحانی ترکیب ناهمگون و غلطی است و هر چه جلوتر برود، مشکلات بیشتر خود را نمایان می‌کند.

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین از قول فیاض زاهد (از افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی) نوشت: ترکیب کابینه روحانی ترکیب ناهمگون و غلطی است و هر چه جلوتر برود، مشکلات بیشتر خود را نمایان می‌کند.
زاهد با بیان اینکه روحانی باید اعتدال را باز تعریف کند، افزود: اعتدال یعنی پرهیز از کندروی و تندروی. اما آنچه ما در حال حاضر از دولت می‌بینیم اعتدال نیست، خنثی‌سازی است. یعنی دولت، مرتب خودش را در حوزه‌های مختلف خنثی می‌کند و این ویژگی باعث می‌شود انسان‌های فرصت‌طلب خود را به این دولت نزدیک کنند. کسانی که هیچ باوری به شعارها و برنامه‌های رئیس جمهور ندارند و متأسفانه این آدم‌ها پاسخ ندادن به سؤالات و مطالبات اساسی جامعه در حوزه‌های مختلف را اعتدال می‌نامند. در واقع کسانی به دولت نزدیک می‌شوند که نه راست هستند و نه چپ. در واقع بی‌ماهیت‌اند و نیروهای بی‌ماهیت، بی‌وفاترین نیروی سیاسی و اجتماعی به قدرت مستقر محسوب می‌شوند.
از سوی دیگر علی افشاری از اعضای فراری دفتر تحکیم (شاخه حزب مشارکت) در تحلیلی نوشت: روحانی دچار خشکسالی سیاسی شده و اشاره به ناکامی در دعوت به انصراف از دریافت یارانه نمی‌کند. از فحوای حرف‌های روحانی بر می‌آید وی به انعقاد توافقنامه جامع هسته‌ای امیدوار است. او سعی کرد منتقدین و مخالفان را به اقلیتی از اصولگرایان افراطی تقلیل دهد. او تهدید کرد در صورت افزایش کارشکنی آنها مردم باید جواب‌شان را داده و خراب‌کاری‌های آنها را خنثی سازند. اما دولتی که ادعای تضارب آراء و آزاداندیشی دارد باید اصل انتقاد و مخالفت را به رسمیت بشناسد و پاسخ به منتقدان را به شیوه منطقی و مستدل بدهد.
افشاری اضافه کرد: رفتار روحانی در عرصه‌‌های سیاسی و فرهنگی تاکنون نوعی دوگانگی و برخورد پوپولیستی را به اذهان متبادر کرده است. در این حوزه گفتار درمانی جواب نمی‌دهد و باید اقدامات عملی و قابل سنجش صورت بگیرد. در مجموع مصاحبه مطبوعاتی روحانی بیشتر شامل وعده‌های نسیه بود.

در همین حال سایت اصلاح‌طلب انصاف نیوز نوشت شعار روحانی متشکریم در فضای مجازی به روحانی منتظریم تغییر کرده است.
از سوی دیگر روز‌آن‌لاین که مشترکاً توسط برخی عناصر اپوزیسیون و شماری از همکاران سابق نشریات اصلاح‌طلب اداره می‌شود، در تحلیلی نوشت: مصاحبه روحانی نکته تازه‌ای نداشت: آنچه در این گزارش بیش از هر چیزی مورد توجه قرار گرفت، سخنان مفصل روحانی درباره وضعیت اقتصادی و دیپلماسی خارجی دولت بود. روحانی درباره وضعیت سیاست، فشارهای روزافزون بر زندانیان جنبش سبز و فضای امنیتی حاکم سخنی نگفت.


سفر احتمالی آیت‌ا... هاشمی به کاشان

روزنامه آرمان نوشت: مسئول دفتر حزب اعتدال و توسعه‌ دفتر کاشان از سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت دیدار با روحانیون و شرکت در مراسم گلابگیری شهرستان کاشان خبر داد. مصطفی عباسی گفت: آیت‌ا... هاشمى رفسنجانى به دعوت آیت‌ا... یثربى رئیس حوزه علمیه کاشان طى هفته‌های آینده جهت دیدار با علما و شرکت درمراسم گلابگیری شهرستان کاشان به این شهرستان سفر می‌کند. وی با اعلام تشکیل ستاد استقبال از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط حزب اعتدال و توسعه دفتر کاشان افزود: تاکنون تصمیم قطعى جهت سخنرانى عمومی «هاشمی» در کاشان گرفته نشده است.



جریانی خاص در پی اختلاف‌افکنی است

روزنامه آرمان نوشت: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت حفظ فضای آرامش در کشور نسبت به تحرکات برخی جریانات برای از بین بردن فضای امید در جامعه هشدار داد و گفت: هرگونه سنگ‌اندازی در برابر فعالیت‌های دولت جفا به انقلاب است. محمدرضا عارف گفت: عده‌ای که خود سابقه‌ای در انقلاب نداشتند اکنون خود را انقلابی معرفی می‌کنند و ناجوانمردانه به اصلاح‌طلبان حمله می‌کنند در حالی که اصلاح‌طلبان که همسو با خط امام(ره) هستند هیچگونه چالشی با ارزش‌ها ندارند و دغدغه‌شان حفظ ارزش‌ها و اجرای کامل قانون اساسی است. وی با بیان اینکه جریانی خاص در پی اختلاف افکنی بین اصلاح‌طلبان و دولت تدبیر و امید است، خاطرنشان کرد: باید از دولت حمایت کرد و از هیچ کوششی برای تحقق برنامه‌های دولت فروگذار نکرد. عارف تصریح کرد: رقیب اصلاحات گمان می‌کرد فاتحه اصلاح‌طلبی خوانده شده است اما 24خرداد 92 نشان داد اینگونه ادعاها صرفا یک آرزویی بیش نیست اکنون هم جریان رقیب تلاش می‌کنند 24خرداد را یک تصادف وانمود کند که ان‌شاءا... با همگرایی بین اصلاح‌طلبان و استمرار پیروزی در انتخابات مجلس نشان داده خواهد شد حماسه 24 خرداد تصادف نبود بلکه واقعیتی بود که اصلاح‌طلبان در آن نقش موثری داشتند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جریان‌های سیاسی باید مسئولیت‌پذیر باشند، گفت: مسئولیت پذیری عامل رشد و ارتقای تشکیلات و کارآمدی آن است. پذیرش مسئولیت، مقدمه اصلاح کارها و حرکت رو به جلو است و قطعا در مشارکت جدی‌تر مردم در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و حضور آنان موثر است. عارف تاکید کرد: جریان‌های سیاسی باید با درس گرفتن از خطاها و لغزش‌ها و با پوزش از مردم به خاطر اشتباهات گذشته خود، راه را برای حضور فعال‌تر مردم در صحنه هموار سازند. جریانات سیاسی باید بدانند که «نقدپذیری» و پذیرش «مسئولیت» پیش‌شرط موفقیت‌های بعدی است.


مدیرمسؤول شرق: هاشمی بخشی از مسائل را گفته و گفتن نصف حقیقت با دروغ فرقی ندارد

روزنامه وطن امروز نوشت: «من روحانی هستم» یک نقد نیست. یک «روایت» است و هجمه کم‌سابقه دولت و رسانه‌های حامی آن علیه این مستند نشان می‌دهد دولت اساسا هر روایتی غیر از روایت دلخواه خود را تحمل نمی‌کند. به گزارش «وطن‌امروز» در هیچ جای مستند «من روحانی هستم» هیچ نقدی به رئیس‌جمهور وارد نشده است. نه در نریشن و نه در تصاویر! تنها برشی از مقاطع حساس زندگی سیاسی وی به نمایش درآمده است و استناد این روایت نیز به منابع مشهود است. دولت اما این مستند را تحمل نمی‌کند. اگرچه برخی معتقدند آن 97 درصد ثبت‌نام‌کنندگان دریافت یارانه و نه بزرگ به درخواست دولت برای انصراف از دریافت یارانه یکی از دلایلی می‌تواند باشد که هجمه دولتی‌ها روی این مستند متمرکز شده اما همین رفتار دولت و حامیان او در قبال این مستند عوارض و هزینه‌هایی نیز به دنبال داشته است. در کنار قضاوت عمومی از رویکرد دولت روحانی در قبال آزادی بیان، توجه افکار عمومی برای تماشای این مستند باعث می‌شود آن برش‌های زندگی سیاسی آقای روحانی که در مستند آمده، بیشتر نمودار شود و در واقع مردم از سوابق سیاسی و مبارزاتی رئیس‌جمهور اطلاعات بیشتری به‌دست آورند. اما در این میان بزرگ‌ترین حامی حسن روحانی در انتخابات و پشتوانه دولت او در محافل سیاسی یعنی حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی از تبعات حمله به مستند «من روحانی هستم» آسیب دیده است. پس از آنکه حامیان رئیس‌جمهور آن بخش از مستند که درباره نقش روحانی در ماجرای مک فارلین است را دروغ نامیدند؛ در واقع روایت هاشمی از ماجرای مک فارلین را زیر سوال بردند. در مستند «من روحانی هستم» نقش روحانی در ماجرای مک فارلین با استناد به خاطرات هاشمی در کتاب «اوج دفاع» به تصویر کشیده شده است. هاشمی در این کتاب صراحتا گفته است روحانی در ماجرای مک فارلین حضور داشته و جزو «مذاکره‌کنندگان» با هیات آمریکایی بوده است: «آقای [محسن] کنگرلو اطلاع داد که هواپیمای حامل قطعات گران‌قیمت آمریکایی که با پاسپورت ایرلندی آمده‌اند و به نام ایرلندی هستند در فضای تهران است. به آقای دکتر روحانی گفتم که برای کنترل قطعات و اداره مسائل سیاسی و مذاکرات همکاری کنند.» هاشمی در ادامه تاکید می‌کند، حسن روحانی جزو تیم مذاکره‌کننده با هیات آمریکایی است: «قرار شد هدیه را نپذیریم و ملاقات ندهیم و مذاکره را در سطح دکتر هادی و دکتر روحانی و مهدی‌نژاد مخفی نگه داریم.» این روایت صریح هاشمی در مستند «من روحانی هستم» مورد استناد قرار گرفته است. حالا حامیان دولت معتقدند این روایت مخدوش است. آنها در تازه‌ترین مواضع خود این روایت را «دروغ» هم دانسته‌اند. مهدی رحمانیان مدیرمسؤول روزنامه شرق که از رسانه‌های اصلاح‌طلب حامی دولت است؛ صراحتا گفته است هاشمی همه واقعیت را نگفته و این با دروغ فرقی ندارد. به گزارش مشرق، مدیرمسؤول روزنامه شرق در گفت‌وگویی تلفنی در برنامه زنده «گفت‌وگوی روز» رادیوگفت‌وگو با موضوع بررسی حواشی مستند «من روحانی هستم» در پاسخ به این سوال که صحت خاطرات آقای هاشمی در کتاب اوج دفاع پیرامون حضور آقای دکتر روحانی در ماجرای مک فارلین را تایید می‌کنید یا خیر؟ گفت: آقای هاشمی برخی مسائل را گفته است اما بخش‌های مهم‌تری از مسائل را نگفته است. گفتن نصف حقیقت با دروغ فرقی ندارد. این اظهارنظر صراحتا روایت آقای هاشمی را درباره ماجرای مک فارلین زیر سوال می‌برد. این البته بخشی از تبعات ماجراست. طی سال‌های اخیر روایت‌های متعدد آقای هاشمی‌رفسنجانی از گذشته که کاربرد آنها برای مسائل روز بوده، محل اختلاف بوده است. «خاطره»‌های آقای هاشمی تا مدت‌ها محافل سیاسی را متاثر کرده است. اکنون نارضایتی از روایت‌های آقای هاشمی به نزدیک‌ترین حلقه وی نیز سرایت کرده است و اکنون حسن روحانی، رئیس‌جمهور بسیار نزدیک به وی نیز از آنها متضرر شده است.

سکوت هاشمی!
آقای هاشمی رفسنجانی که همواره از انبار خاطرات خود خاطره‌ها و روایت‌هایی متناسب با شرایط روز بیرون می‌کشد، این بار که نزدیکان و حامیان او نیز روایت‌های او را مخدوش می‌دانند، سکوت کرده است. این با مشی آقای هاشمی‌رفسنجانی چندان همخوانی ندارد. اکنون یک موضوع محل اختلاف درباره روایت آقای هاشمی از نقش رئیس‌جمهور در ماجرای مک فارلین، مطرح شده است. در یک طرف عده‌ای جوان با اعتماد به خاطرات و روایت‌های هاشمی مستندی ساخته‌اند و از سوی دیگر حامیان دولت این روایت را دروغ می‌دانند! به نظر می‌رسد اکنون این هاشمی رفسنجانی است که باید درباره این روایت خود اظهارنظر کند. آقای هاشمی یا باید از روایت خود دفاع کند یا همانگونه که مدیرمسؤول روزنامه شرق گفته، واقعیت را بگوید. سکوت آقای هاشمی در این شرایط قطعا هم خود او و هم دولت وابسته به او را متضرر می‌کند.